Skolans ansvar? Åsikter tack :-)
Skolan HAR ansvar för barnet under hela skoldagen, inklusive vägen till och från gymnastiken.
På mitt barns skola får föräldrarna inför varje läsår kryssa i en blankett med om ens barn för mig som föräldern på skoltid bl.a. får gå till och från slöjd/idrott ca 500 meter bort, får åka i en lärares bil på skoltid vid utflykt, får bli fotograferad på skoltid...
Har du fyllt i någon sån blankett om att gå utan vuxen till gympan?
På mitt barns skola får inga barn i årskurs F-6 gå utan lärare till idrotten 500 meter bort. Från årskurs 7 måste förälder godkänna att barnet går dit utan vuxen. Annars följer vuxen med.
Hade mitt eget barn på 11 år gått ensam till och från idrotten utan godkännande så hade jag skällt på både rektor och ansvarig lärare ända nerifrån tårna. De har tillsynsansvar i skolan!!!
Sen så vet jag att på grannskolan så går det en vuxen med barnen till idrotten men där denna vuxen inte har barnen under uppsikt för fem öre. Den vuxna går först med ca 25 barn efter sig men bryr sig inte om vad barnen bakom gör alls eller ens om de längst bak kommit över övergångsstället bakom...
Jag har jobbat som lärare på skolor. Jag har följt 6-8or till matsalen med en tvilling i 6an under uppsikt medan den andra tvillingen i 7an fick gå själv....