• Meus Veritas

Skolans ansvar? Åsikter tack :-)

Min son är nu tio år och går alltså i trean. Nu i trean har dom börjat med trä och syslöjd. Dessa lektioner är på en annan skola som ligger ca 500 meter bort. Barnen har under den första terminen haft en lärare som följer dom till och från skolan men ska nu tydligen gå denna väg själva. Min fråga är alltså följande: Vad anser ni om detta och vad skulle ni som föräldrar tycka om det?

Jag känner mig själv väldigt kluven av tanken då jag först reagerar med irritation då jag anser att skolan brister i sitt ansvar om barnens säkerhet. När barnen är i skolan anser jag att skolan har ansvar över att barnen är säkra och trygga. Att inte följa med eller ens möta upp och skicka iväg i samlad trupp anser jag vara ren dumhet. Hur ska dom kunna försäkra sig om barnens säkerhet när dom inte är i närheten? Jag anser även att det i hur dagens samhälle ser ut är extremt korkat att barn vid samma tidpunkt och samma dag varje vecka ska gå mellan skolorna. Det finns idag alldeles för många människor som ser barn som ett lätt byte och att då ha barn som går själva på rullande schema känns väldigt naivt.
    Samtidigt inser jag att alla dessa tankar och känslor kan komma av min lejonmamma-hjärna där man som förälder ibland vill skydda sitt barn lite väl mycket och då kan bli totalt överbeskyddande.
    Så där står jag nu och velar över om det är befogat att ta upp dessa tankar med rektorn eller om det är min beskyddarinstinkt som tagit över min hjärna.

Kom gärna med tankar och åsikter men är du bara här för att hoppa på mig så kan du skippa att svara i tråden.

På FL får du tycka vad du vill så länge du tycker som alla andra
  • Svar på tråden Skolans ansvar? Åsikter tack :-)
  • Nyfikna72

Det finns de som går längre än så till skolan varje dag .........ensamma eller med kompis. Ska vi styra upp även detta tycker du?

• Stjärnstoft

Min son åker till/från skolan 15 km bort inkl bussbyte varje dag. Likaså hans klasskompisar. De är också tio. Inga problem.
    Det du beskriver skulle inte oroa mig alls om barnet inte hade några särskilda svårigheter eller problem.

• EmberEyes

Du är nog i överbeskyddande lejonmamma-läge.
    I den åldern gick/cyklade min generation till och från skolan och fritidsaktiviteter själva och i grupp med varandra. Sedan kan det väl bero på hur miljön ser ut, om de ska korsa högt trafikerade vägar, eller vägar utan övergångsställen osv.

• Zoet

Haha, va? Skulle det ens vara någon sorts problem? När jag gick i grundskolan låg gymnastiksalen en dryg kilometer bort (med både bilvägar och en brant sluttning på vägen :P ) och ja, dit gick vi själva från åk 1. Kanske att någon följde med första gångerna och visade vägen antar jag även om det inte är något jag minns men sen gick vi i grupper med kompisar och var man sen iväg fick man gå själv eller försöka springa ikapp. Och då har jag inte fyllt 30 än så detta var inte sååå länge sedan. Hur fungerar det när ni är hemma och du har ansvar för sonen? Går du med och bevakar honom om han ska till en kompis några 100m meter bort trots att han är TIO år? :O

• Meus Veritas

Till er som svarat trevligt tack för era svar.
    Nej han går inte själv till skolan än då vi har tre högt trafikerade vägar att korsa till skolan och det är väl kanske pga detta som jag ännu inte lärt mig att han faktiskt klarar sig själv eg.

Till er som bara vill sitta på någon och trycka ner så förstår jag inte vad ni får ut av det hela. Det finns sätt att skriva saker på utan att dumförklara frågeställaren.
    Mitt barn har ingen sorts problematik och jag skriver ju själv att jag inser att det kan vara min lejonmammainstinkt som kickat in så varför ens trycka ner? Sen att jämföra med hur det var för ca 30 år sen är ju helt orelevant då världen inte ser ut på samma sätt längre men det kanske ni missat vad vet jag. Jag ställde en enkel fråga och blottade mina farhågor men självklart ska även det skrattas åt, nåja det säger mer om er än om mig.

• Nyfikna72

Vad räknade du med? Det är familjeliv vi pratar om, det säger väl allt. Bättre att du läser det som hjälper dig än att irritera dig på annat.

• Stjärnstoft

Jag hoppas inte mitt svar var ett av de du upplevde som nedtryckande/elakt. Det var inte alls min avsikt och isf ber jag om ursäkt. Vet hur det är att oroa sig för sina barn :)

• Meus Veritas
    Stjärnstoft skrev 2017-01-11 10:47:14 följande:

Jag hoppas inte mitt svar var ett av de du upplevde som nedtryckande/elakt. Det var inte alls min avsikt och isf ber jag om ursäkt. Vet hur det är att oroa sig för sina barn :)

Nej ditt svar är inte ett av dom jag ansåg som otrevligt så du har inget att be om ursäkt för. Men tack för att du förstår hur det är att vara orolig och överbeskyddande.
  • Träskvatten

Han är tio år och du måste "släppa" honom förr eller senare eftersom din uppgift som förälder är att se till att han klarar sig som vuxen. HAn är inte ditt barn, han är sin egen som du lånar en stund av framtiden.

Dessutom ser du spöken mitt på dagen. Att främlingar överfaller/kidnappar barn är extremt ovanligt. Är du rädd för övergrepp på barn är det din närmsta familj och vänkrets du ska vara rädd för därför att det är i de kretsarna man hittar förövarna i de allra flesta fall.
    Poängen är att i det perspektivet är ditt barn tryggare i skolan än i ditt eget hem. Och nu inser du förhoppningsvis att det inte är en rädsla man får låta prägla ens vardag eftersom man inte kan gå runt och vara ständigt rädd för sin egen familj och vänner...

Svar på tråden Skolans ansvar? Åsikter tack :-)