Skolans ansvar? Åsikter tack :-)
Min son är nu tio år och går alltså i trean. Nu i trean har dom börjat med trä och syslöjd. Dessa lektioner är på en annan skola som ligger ca 500 meter bort. Barnen har under den första terminen haft en lärare som följer dom till och från skolan men ska nu tydligen gå denna väg själva. Min fråga är alltså följande: Vad anser ni om detta och vad skulle ni som föräldrar tycka om det?
Jag känner mig själv väldigt kluven av tanken då jag först reagerar med irritation då jag anser att skolan brister i sitt ansvar om barnens säkerhet. När barnen är i skolan anser jag att skolan har ansvar över att barnen är säkra och trygga. Att inte följa med eller ens möta upp och skicka iväg i samlad trupp anser jag vara ren dumhet. Hur ska dom kunna försäkra sig om barnens säkerhet när dom inte är i närheten? Jag anser även att det i hur dagens samhälle ser ut är extremt korkat att barn vid samma tidpunkt och samma dag varje vecka ska gå mellan skolorna. Det finns idag alldeles för många människor som ser barn som ett lätt byte och att då ha barn som går själva på rullande schema känns väldigt naivt.
Samtidigt inser jag att alla dessa tankar och känslor kan komma av min lejonmamma-hjärna där man som förälder ibland vill skydda sitt barn lite väl mycket och då kan bli totalt överbeskyddande.
Så där står jag nu och velar över om det är befogat att ta upp dessa tankar med rektorn eller om det är min beskyddarinstinkt som tagit över min hjärna.
Kom gärna med tankar och åsikter men är du bara här för att hoppa på mig så kan du skippa att svara i tråden.