• Tom Araya

    Du som är religiös - Vad får dig att tro?

    Jag undrar vad som får dig att tro på Gud och vad som står i Bibeln, Koranen, Torahn e.t.c som är troende (främst inom de Abrahamitiska religionerna)?

    Jag är själv inte troende och skulle jag uppleva tecken på en gudomlig existens skulle jag inte tro det är en eller den guden som avses i Bibeln, Koranen eller Torahn. Varför gör man egentligen det om man tycker sig ha sett tecken på guds existens?

    Här radar jag upp ett antal punkter där man kan ifrågasätta om Gud finns, i alla fall den och på det vis som det berättas i Bibeln, Koranen och Thoran:

    Gud framställs som allsmäktig, vet allt, har skapat allt och är alla levade väsens domare efter döden....

    1. Är det rimlig att anta att denne Gud skulle välja att kommunicera med människor via profeter enbart på exempelvis hebreiska eller arabiska? Varför inte på svenska eller kinesiska?

    2. Är det rimligt att en gud vill att hans budskap ska spridas bland människor på det sätt som gjorts, via profeter och via texter som skrivits av människor långt efter att händelserna skulle ha ägt rum och de inblandade är döda?

    3. Är det rimligt att en gud skulle medverka till att sprida budskap bland människor som både är motsägelsefulla och lämnar utrymme för tolkning och bäddar för konflikter?

    4. Om männisan sprider felaktigheter kring Gud och religiös tro, är det då inte rimligt att Gud skulle rätta till det, om det nu är guds mening att människan ska sprida guds budskap?

    5. Om du känt kontakt med Gud eller Guds exstens, hur har det fått dig till att bli just muslim, kristen eller jude istället för någon annan religion? Vad får dig att tro att den guden du känt kontakt med eller är på annat sätt övertygad om existerar är den gud som framställs i Bibeln, Koranen eller Torahn och inte är en annan gud, vilken som helst?

    6. Varför skulle en gud vilja att du lever efter de påbud som tas upp i Bibeln, Koranen eller Torahn? Vilken rimlighet och logik finns i det?

    7. Tror du att allt som står i Bibeln, Koranen, Torahn eller andra av de texter som räknas som heliga i någon av de abrahamistiska religionerna är sant och är guds verkliga mening? Om inte, vad får dig då att tro att det finns någon sanningshalt och riktighet i texterna? Tänker du aldrig att om 2, 5 eller 10 detaljer är påhitt/osant/inte stämmer med guds vilja så kan lika gärna även resten vara oriktigt?

    8. Är det rimligt att människan och av människan författade texter ska övertyga andra människor om guds existens, det riktiga i att tro på gud och leva efter guds påbud, istället för att Gud gör det själv?

    9. Varför skulle sådant finnas som religionen säger att Gud inte vill ska finnas?

    10. Varför har så många religiösa så lätt att döma andra människor när de själva sprider budskapet att endast Gud skall döma vid den yttersta dagen?

    11. Varför finns religiösa påbud nedskrivna? Borde det inte vara så att troende själva känner eller genom kommunikation med Gud vet vad som är rätt och fel?

    12. Troende talar om att Gud skapat människan med fri vilja. Varför skulle då människan inte nyttja den fullt ut istället för att tro på Gud, eller framförallt de av människan skrivna texter om Gud, religionen och religiös tro som används som troendes rättesnöre?

    13. Om Gud finns och vill att mäniskan har tro på Gud, varför har då människan skapats med den intelligens där människan har förmåga att kritiskt granska, ifrågasätta och ibland även överbevisa och förkasta teorier, som exempelvis Guds existens eller korrektheten i religionernas form och funktion?

    14. Finns det någon rimlighet i existens av en Gud, allsmäktig och som den intelligens som skapat allt och ändå lämnar problem och frågetecken som tas upp under punkt 1-13?

  • Svar på tråden Du som är religiös - Vad får dig att tro?
  • Anonym (alva)

    Nu blir det mycket text, men jag har försökt att svara så gott jag kunnat i egenskap av troende kristen. Mycket fråga ger mycket svar. Jag tycker att du har jättebra och genomtänkta frågor och det var utmanande och roligt att svara på dem.



    1. Är det rimlig att anta att denne Gud skulle välja att kommunicera med människor via profeter enbart på exempelvis hebreiska eller arabiska? Varför inte på svenska eller kinesiska?


     


    1: Nej. Det är en av anledningarna till att jag inte tror på den gud som beskrivs i koranen. Den treenige Gud som Bibeln beskriver (Fadern, Sonen och Den Helige Ande) kommunicerar på alla språk som finns och genom sin Helige Ande ser han till att ordet i översättningar behålls tillräckligt rent för att kunna hjälpa människor att lära känna Gud. Grundtexterna är skrivna på hebreiska och grekiska, Jesus talade även arameiska. Förklaringen till det är endast att heb./gr. råkade vara de skriftspråk som användes där och då texterna skrevs ner av författarna. Bibeln är en skriftsamling om frälsningshistorien med 66 böcker av 40 författare skrivna under flera olika årtusenden. Gud kommunicerar också på många andra sätt än genom Bibeln. Det är bra eftersom alla inte kan läsa eller tillgodogöra sig information på det viset. Gud är rättvis och kommunicerar med människor utifrån deras förutsättningar.

    2. Är det rimligt att en gud vill att hans budskap ska spridas bland människor på det sätt som gjorts, via profeter och via texter som skrivits av människor långt efter att händelserna skulle ha ägt rum och de inblandade är döda?


     


    2: Ja. Gud vet slutet från början och han berättar vad som ska hända innan det har hänt för att vi ska tro på Honom när det har hänt. Går t.ex. att se tydligt ang. vad som är skrivet i GT om nationen Israel och judarnas återvändande dit när du läser Israels historia. Även den nya alliansen Ryssland, Iran och Turkiet (samt Libyen och Sudan där Iran tillverkar vapen) finns beskriven i GT och det står om vad som snart kommer att hända med Damaskus och hur denna allians när Syrien är avklarat ska vända sig mot Israel. Gud lät profeterna Hesekiel och Sakarja veta det för tusentals år sedan men det är nu just detta för första gången ser ut att gå i fullbordan. Att "Jerusalem ska vara en berusningens kalk för alla nationer" syns nu t.ex. på den kommande "freds"-konferensen i Paris i veckan och i FN, detta är också förutsagt för många tusen år sedan men det är nu det sker. Det finns så otroligt mycket spännande att läsa i GT:s profetböcker om man är intresserad av historia, politik och nyhetsrapporteringar. Förutom detta finns ju alla tusentals verser i GT som pekar framåt mot att Jesus, Messias, ska födas av en jungfru i Betlehem och vara världens frälsare som försonar oss med Gud genom att bli upphängd på ett kors. Alla judiska högtider som pekar mot Jesus. Det är också förutsagt att judarna inte ska förstå detta förrän Jesus återvänder, och då kommer de att se vem deras Messias verkligen är. Jag tycker att det är helt genialiskt hur Gud verkar genom profeter i historien.

    3. Är det rimligt att en gud skulle medverka till att sprida budskap bland människor som både är motsägelsefulla och lämnar utrymme för tolkning och bäddar för konflikter?


     


    3: Ja. Människor väljer ofta att inte närma sig Gud underifrån och be "Gud, hjälp mig att förstå hur jag ska tolka detta", utan istället försöker vi sätta oss själva över Gud och väljer att omforma och omtolka hans ord så att de passar in i våra liv så att vi slipper ändra på oss eller erkänna fel och brister eftersom det är obekvämt. Ibland bestämmer vi först vad vi själva vill göra, sedan hittar vi ett bibelord som "typ" tillåter oss att göra det. Det är fel. Det ligger i den fallna mänskliga naturen sedan syndafallet och Gud är givetvis medveten om det och var det från början. Kyrkohistorien speglar absolut inte Guds vilja. Det är tydligt att denna världen går mot sin undergång och det står också skrivet. Vi tar kål på oss själva och varandra och förstör planeten men Gud har berett en väg genom att han i Jesus tog våra synder på sig och dog på korset som det fullkomliga och slutgiltiga offret för hela mänsklighetens synd och genom tro på honom och hans uppståndelse har vi evigt liv (inte här i denna världen utan i nästa som är utan förstörelse, krig och hemskheter) och vi är genom tro på Jesus försonade med Gud. Ty så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son för att var och en som tror på Honom inte ska gå förlorad utan ha evigt liv (Joh 3:16).



    4. Om männisan sprider felaktigheter kring Gud och religiös tro, är det då inte rimligt att Gud skulle rätta till det, om det nu är guds mening att människan ska sprida guds budskap?


     


    4: Om vi är ödmjuka och visar en vilja att förstå vad som är sant och rätt oavsett om det passar våra själviska begär eller inte så kan Gud rätta till missuppfattningar, men han tvingar sig inte på någon. Vi har en fri vilja och kan därmed välja bort det han vill ge oss och hjälpa oss med, och gå vår egen väg istället. Guds mening/förhoppning är att vi ska välja att försona oss med Gud och leva i gemenskap med honom, men vi kan välja bort det och leva våra liv utan kommunikation med honom. Han söker kontakt med alla människor men respekterar om vi säger nej.

    5. Om du känt kontakt med Gud eller Guds exstens, hur har det fått dig till att bli just muslim, kristen eller jude istället för någon annan religion? Vad får dig att tro att den guden du känt kontakt med eller är på annat sätt övertygad om existerar är den gud som framställs i Bibeln, Koranen eller Torahn och inte är en annan gud, vilken som helst?


     


    5: Jag mådde psykiskt dåligt i många år och efter att ha testat allt sjukvården kunde erbjuda utan resultat, samt mängder alkohol, lättare droger, sex, resande, festivaler, konserter, utbildningar, olika vänskapskretsar och relationer för att "fylla tomrummet" och uppleva mening med livet så kapitulerade jag och sa "Gud om du finns så får du visa dig så att jag fattar". Då hade jag ätstörningar och självskadebeteenden, kunde inte kontrollera min alkoholkonsumtion eller mitt sexliv och ljög för alla i min närhet om allt möjligt samtidigt som fasaden var ganska städad framgångsmässigt. Jag kallade mig då ateist och satanist om vartannat och var väldigt emot religion. Samtidigt fick jag inte ihop de livsåskådningarna heller på ett logiskt plan och efter min kapitulation kan jag i backspegeln se att jag ungefär då blev agnostiker och sökande. Jag har en släkting som konverterat till Islam och hon berättade mycket om sin syn på Gud och jag skummade igenom Koranens budskap (eftersom jag inte kan gammelarabiska). Dock fick jag inte ihop hur den gud som beskrevs både kunde vara kärleksfull och "den störste bedragaren" på samma gång, och om Muhammed levde sitt liv perfekt, hur kom det sig att han slaktade människor och hade sex med barn? Och den beskrivne guden skulle absolut dyrkas av människor och blidkas men vi var absolut inte skapta till hans avbild då han inte kunde liknas vid något alls och man inte fick föreställa sig hurdan han var trots att hans egenskaper beskrevs som mänskliga. Jag fick inte ihop det och gick vidare. Jag läste Bibeln från första till sista sidan och frågade en kristen hur jag skulle göra. Hon sa att jag skulle utgå från att Gud finns när jag läser och när jag inte förstår något ska jag be honom om hjälp att förstå. Också att inte haka upp sig på renhetslagar i GT utan läsa klart innan jag beslutade mig för en åsikt. Jag testade och var arg genom halva GT men efter Psaltaren började saker hända och jag upptäckte att jag kände ett behov av att be inför svåra uppgifter (typ tentor) och att jag tackade Gud efteråt. Gud i GT är ju densamme som judendomens Gud. Jag läste NT och hade nu börjat testa att be mer konkret för saker "i Jesu namn" och upptäcka att det fungerade. Efter ett par år kallade jag mig kristen men gick inte i någon kyrka och levde på samma sätt som tidigare och det började bli plågsamt att ena sekunden läsa Bibeln och be och andra sekunden ljuga och svära grovt och vara full och hög och ligga med någon okänd person efter en fest. Jag började inse att dubbellivet inte höll och att jag var tvungen att välja om jag eller Gud skulle vara den som bestämde över mitt liv. Jag gick till en kyrka och fick lära mig hur man överlåter sitt liv till Jesus (frälsningsbön) och gjorde det och berättade för min omgivning att jag blivit troende kristen. Det var veckan efter det som allt jag läst i Bibeln smälte samman och blev logiskt och begripligt i mitt huvud, jag förstod för första gången vad kärlek, synd, förlåtelse, försoning, nåd, förbarmande och massor av andra stora ord verkligen betyder, och kunde koppla ihop dem med olika känslor. Jag upplevde Guds närvaro otroligt påtagligt flera gånger, kunde ibland lite liknas vid ett perfekt hasch-rus i nyktert tillstånd men utan något negativt och med association till flytande kärlek i hela kroppen. Det var som att hela mitt liv levts i gråskala och plötsligt fick det färg. När jag läste Bibeln hoppade verser ut som var riktade rakt in i min livssituation och svar på mina böner och tankar. Jag fick så många konkreta bönesvar att jag inte kan räkna dem eller minnas alla, vissa har jag skrivit ner. Från att ha känt mig ful, förbrukad och smutsig var det som att jag blev helt ny och ren, och allt dåligt jag gjort och upplevt var inte längre en del av mig. Jag kunde tycka att jag var vacker och mina ätstörningar försvann. Sedan dess har jag aldrig upplevt ensamhet eller hopplöshet och jag har inget annat val än att fortsätta vara kristen eftersom jag blivit så personligen överbevisad, detta var åtta år sedan och att överlåta mitt liv till Jesus var definitivt det bästa jag någonsin gjort.

    6. Varför skulle en gud vilja att du lever efter de påbud som tas upp i Bibeln, Koranen eller Torahn? Vilken rimlighet och logik finns i det?

    6: Vi människor tror att vi vet bäst hur vi fungerar men det stämmer inte. Gud vet bäst hur vi fungerar eftersom han har gjort oss. Dessutom vet han allt vi gjort och alla tankar vi tänkt (och han älskar oss ändå!). Bibeln har mängder med lagar i GT och syftet med det var att det judiska folket inte skulle utplåna sig självt genom att följa sina själviska begär eftersom Guds räddningsplan efter syndafallet var att Jesus skulle födas som just jude, genom sitt liv här på ett begripligt sätt visa oss vem Gud är, och sedan dö på korset för våra synders skull och uppstå på tredje dagen och visa sig för människor så att vi kan tro på honom och försonas med Gud och få tillbaka det eviga liv och kontakten med Gud som gick förlorat i och med syndafallet med Adam. Utan lagen skulle Jesus inte kunnat födas. Lagens syfte är också att ge oss insikt om synd, att vi inte kan hålla lagen. Alla har syndat och saknar härligheten från Gud (Rom 3). Jesus är den enda som kunnat hålla hela lagen, därför kunde bara han vara det felfria offer som fullbordade allt på korset. Därför är det bara genom att överlåta våra liv till honom och tro på honom som vi kan försonas med Gud. Allt som inte sker av tro är synd och alla människor har syndat, men genom Jesus finns förlåtelse och hjälp till bättring även om vi aldrig kan bli syndfria så länge vi lever i den här världen. Genom lagen förstår vi alltså vad synd är och inser hur mycket fel vi gör. Vårt samvete väcks och därmed inser vi vår egen litenhet och ofullkomlighet och behovet av att vända oss till Gud för att få hjälp.



    7. Tror du att allt som står i Bibeln, Koranen, Torahn eller andra av de texter som räknas som heliga i någon av de abrahamistiska religionerna är sant och är guds verkliga mening? Om inte, vad får dig då att tro att det finns någon sanningshalt och riktighet i texterna? Tänker du aldrig att om 2, 5 eller 10 detaljer är påhitt/osant/inte stämmer med guds vilja så kan lika gärna även resten vara oriktigt?

    7: Ja, jag tror att summan av allt som står i Bibeln är sant. Det går inte att plocka en lösryckt vers hursomhelst och säga att den är sann men inte en annan som motsäger den. Lösryckta verser kan Gud också använda som vägledning i bönesvar eller profetiskt om något som snart ska hända för att förbereda oss men då handlar det om kommunikation direkt med Gud och tilltal ska alltid prövas av flera om flera är inblandade. 



    8. Är det rimligt att människan och av människan författade texter ska övertyga andra människor om guds existens, det riktiga i att tro på gud och leva efter guds påbud, istället för att Gud gör det själv?


     


    8: Gud har skapat människan till sin avbild och han har valt att använda alla möjliga människor genom historien för att göra sin vilja och plan känd. Troligtvis för att vi kan relatera till andra människor och för att Guds vilja är att försonas och ha gemenskap med oss. Han vill också att vi ska leva i gemenskap med andra människor. Det är alltså Gud som själv övertygar människor om sin existens, delvis genom att använda andra människor.

    9. Varför skulle sådant finnas som religionen säger att Gud inte vill ska finnas?

    9: Därför att människan valt att leva utan gemenskap med Gud och utan att rådfråga honom. Till en början fanns en enda lag/regel som Adam och Eva skulle förhålla sig till, för att Gud ville se om deras gemenskap med honom var av fri vilja. De skulle inte äta frukten från ett enda av alla träden. Men de valde att göra det ändå när satan sa att om de åt av frukten skulle de bli som Gud. De valde att tro på den lögnen och de valde att försöka sätta sig över Gud. Och det är det människan gjort sedan dess, försökt att bli som Gud och inte låta Gud vara Gud. Allt som sker på jorden är definitivt inte Guds vilja och allt som kristna gör i Guds namn är definitivt inte Guds vilja. Vi har en fallen mänsklig natur som vi inte blir helt fria från förrän vi lämnar denna jorden, om vi under vårt liv här avsagt oss den och överlåtit vårt liv till Jesus. 

    10. Varför har så många religiösa så lätt att döma andra människor när de själva sprider budskapet att endast Gud skall döma vid den yttersta dagen?


     


    10: Därför att religiösa/kristna precis som icke religiösa/kristna har en tendens att vilja följa den mänskliga naturen inklusive själviskhet och girighet och hat och hämndbegär. Jesus är tydlig med att vi ska ta ur bjälken ur vårt eget öga först så att vi ser klart och sedan kan hjälpa andra med deras flisor. Dock ska vi försöka hjälpa andra som sitter fast i problem de klamrar sig fast vid, men av kärlek och på ett kärleksfullt sätt. Ibland är det kärleksfullt att t.ex. informera någon som är otrogen om att otroheten skadar personens familj, men personen kan uppleva det som dömande. På samma sätt är det kärleksfullt att uttrycka berättigad oro över någons alkoholkonsumtion om människor tar skada av den, men den som missbrukar kan uppleva det annorlunda. I efterhand när någon kommit ur en sådan situation förstår de ofta att det inte handlade om dömande utan om omtanke. Men jag håller med dig om att många kristna upphöjer sin egen förträfflighet och dömer människor för hur de lever sina liv och jag är helt övertygad om att det är fel. Vi som är kristna har ingenting att skryta över, det är Guds förtjänst att vi är förlåtna för våra synder och har fått byta riktning i livet och vi har ingen rätt att se ner på någon annan människa för deras sätt att leva. 

    11. Varför finns religiösa påbud nedskrivna? Borde det inte vara så att troende själva känner eller genom kommunikation med Gud vet vad som är rätt och fel?


     


    11: Att läsa Guds ord är ett av sätten att kommunicera med Gud. Som sagt i ett tidigare svar, lagar i GT förutom historisk funktion för det judiska folket syftar till att göra oss medvetna om hur mycket vi alla människor syndar (synd betyder att missa målet) så att vi inser vårt behov av förlåtelse och försoning med Gud så att vi söker honom och kapitulerar inför honom så att han får rena oss och vi kan få en nystart i vår relation med honom där han får vara Gud och inte vi. Människor är konstruerade med en viss medvetenhet om både Guds existens och vår egen synd även om vi inte läst lagen och därför har det alltid funnits olika strategier för att be, blidka och offra till högre makter, och därför finns massor av olika livsåskådningar och religioner med påbud om hur livet ska levas. Men vi når inte fram till försoning med Gud genom att följa en lag eller att göra goda gärningar, det är bara genom Jesus vi kan försonas med Gud.

    12. Troende talar om att Gud skapat människan med fri vilja. Varför skulle då människan inte nyttja den fullt ut istället för att tro på Gud, eller framförallt de av människan skrivna texter om Gud, religionen och religiös tro som används som troendes rättesnöre?


     


    12: Många människor nyttjar den fria viljan fullt ut till allt möjligt hemskt. Andra använder den till att välja att underordna sig Gud sedan man insett att han älskar oss förutsättningslöst och han vet bäst, och inte jag. Slutresultatet blir bättre om jag låter honom bestämma än om jag själv fattar alla beslut om mitt liv. Han vet allt och jag vet väldigt lite. Men jag tror att man måste börja lära känna Gud först och förstå hur mycket han älskar en och våga lita på honom för att kunna överlåta sig till honom och följa honom. Har man en bild av Gud att han vill göra illa så förstår jag att ett sådant beslut är avlägset. 

    13. Om Gud finns och vill att mäniskan har tro på Gud, varför har då människan skapats med den intelligens där människan har förmåga att kritiskt granska, ifrågasätta och ibland även överbevisa och förkasta teorier, som exempelvis Guds existens eller korrektheten i religionernas form och funktion?


     


    13: Vår intelligens är ett resultat av att vi är skapade till Guds avbild. Det är viktigt att kunna tänka logiskt och kritiskt för att inte bli lurad och utnyttjad. Gud vill oss väl och vill inte att vi ska bli lurade eller utnyttjade. Allt som finns kan inte mätas och studeras med de vetenskapliga metoder vi har att tillgå och allt vi kan se är inte allt som finns. Vi har också intelligens för att kunna förstå oss på mångfalden och det fantastiska i Guds skapelse, som till viss del speglar hans karaktär. Att upptäcka hur naturen och universum fungerar är ett av sätten att lära känna Gud, vilket han vill att vi ska göra.

    14. Finns det någon rimlighet i existens av en Gud, allsmäktig och som den intelligens som skapat allt och ändå lämnar problem och frågetecken som tas upp under punkt 1-13?


     


    14: Absolut! Alla har vi olika frågor vi brottas med under hela livet men för Gud är det inte frågetecken, han har läget under kontroll och försöker att räta ut dem för dig. Den här världen är formad av att människor för länge sedan valde att sluta underordna sig Gud och istället började gömma sig för honom, och det har hängt med i vår mänskliga natur sedan dess. Vi sätter våra egna begär först och det gör att vi varken primärt tänker på vad Gud vill eller vad som är bäst för människorna omkring oss. Vi kan intala oss att vi är djur för att vi beter oss så, men det är vi inte. Det finns spår av Guds godhet i oss alla oavsett livsåskådning men alla har syndat och alla är i behov av den försoning Gud beredde oss genom Jesu död och uppståndelse. Genom tro=förtröstan på honom och genom att uttala att vi vill tillhöra honom får vi förlåtelse och frikopplas i grunden från vår syndiga natur som fördärvar oss även om val vi gör med vår fria vilja ibland drar oss från Gud och tillbaks i att synda, även som kristna. Perfekt och enligt Guds fullkomliga goda vilja blir det inte förrän i världen efter denna.


     
  • Tom Araya
    Anonym (alva) skrev 2017-01-10 13:28:16 följande:

    Nu blir det mycket text, men jag har försökt att svara så gott jag kunnat i egenskap av troende kristen. Mycket fråga ger mycket svar. Jag tycker att du har jättebra och genomtänkta frågor och det var utmanande och roligt att svara på dem.


    ... EN MASSA TEXT ...
     
    Tack för ditt omfattande svar.

    Du skriver mycket om att det är människan, både troende och icke-troende som gör misstag, misstolkar guds budskap och inte står Gud tillräcklgt nära för att förstå...
    Samtidigt beskriver du människan som en avbild av Gud och t.o.m. att Gud kan hela historien från början till slut och vet vad som ska hända.

    Detta låter väldigt motsägelsefullt...
    Vad är meningen med gudstro, den kristna religionen och guds budskap om de missförstås, t.o.m. av kristet troende?
    Varför skulle inte Gud vilja ha löst det problemet från början då han ändå känner till människans svagheter som dessutom är hans egna skapelse?
    Allt i detta är ju då ett resultat av guds vilja, alltså hans ansvar. Att säga att människan väljer att inte vara tillräckligt god, att inte väljer Gud håller inte eftersom även det är ett resultat av guds skapelse och därmed vilja enligt din förklaring.

    Vad är meningen med motsägelsefulla budskap?

    Vad är meningen med GT?

    Med intelligens och fri vilja borde människan klara av att leva goda liv utan Gud och om inte så undrar jag varför inte Guds vilja då skulle vara att alla är kristna och förstår guds budskap, vilket det uppenbarligen inte är eftersom det inte är så, på grund av guds vilja (om man ska följa ditt/troendes resonemang).
  • Nyfikna72

    Gud hit och gud dit, jag tror inte på ett skit sånt men tro på nåt kan man väl göra oavsett? Man kan ju hitta på nåt eget i värsta fall....det viktigaste är ju att man själv får styrka av nåt och då kan man ju tillbedja en raggsocka om så är.

  • Anonym (alva)

    Även här blir det massa text... 

    Du skriver mycket om att det är människan, både troende och icke-troende som gör misstag, misstolkar guds budskap och inte står Gud tillräcklgt nära för att förstå...


    Samtidigt beskriver du människan som en avbild av Gud och t.o.m. att Gud kan hela historien från början till slut och vet vad som ska hända.


    Detta låter väldigt motsägelsefullt...


    Som avbild av Gud avspeglar inte varje människa Guds fullhet och perfektion. Vi vet till exempel inte hela historien från början till slut. Men vi är skapta med en kroppslig dimension, en själslig dimension och en andlig dimension, till gemenskap med Gud, till att kunna resonera med Gud och kunna älska Gud tillbaks och vi har kvaliteter och karaktärsdrag i oss som har sitt ursprung i honom och avspeglar honom. Det betyder inte att vi är hans jämlikar eller att vi besitter samma intelligens eller skaparförmåga som han gör. ?Han vet att vi är stoft?. Vi är dessutom skadade avbilder av Gud sedan syndafallet och har allt möjligt smuts genetiskt uppblandat i det vackra han ursprungligen skapade. Till en början hade vi evigt liv här, men i och med att människan syndade kom döden in i bilden då konsekvensen av synd är död. Vi har inte förmåga att fullt förstå oss på Gud, hans skapelse, hans fullkomliga vilja och planer, men vi kan förnimma och förstå en del av det och vi kan absolut förstå att hans vilja är att vi ska söka försoning och gemenskap med honom under vårt liv här. 


    Vad är meningen med gudstro, den kristna religionen och guds budskap om de missförstås, t.o.m. av kristet troende?


    Jag skulle snarare säga att det handlar om att verkligheten missförstås av kristna och icke-kristna på många sätt. Gud finns och är den han är oavsett vad vi tillskriver honom för attribut. Vi har som du tidigare nämnt intellekt och förmåga att söka vårt ursprung men vi har inte verktyg nog att bevisa fullheten av verkligheten. Vi kommer alltid att missförstå delar av hur saker hänger ihop för vi är inte kapabla att greppa allt. Meningen med våra liv här är som sagt inte att vi ska förstå hur allt hänger ihop utan att vi ska försonas med Gud. 


    Varför skulle inte Gud vilja ha löst det problemet från början då han ändå känner till människans svagheter som dessutom är hans egna skapelse?


    Att vi inte är allvetande och fullkomliga är inte ett problem. Gud tog tag i problemet med vår synd direkt när det uppstod, det finns beskrivet i 1 Mos och genom hela GT, sedan beskrivet och förklarat genom NT. 


    Allt i detta är ju då ett resultat av guds vilja, alltså hans ansvar. Att säga att människan väljer att inte vara tillräckligt god, att inte väljer Gud håller inte eftersom även det är ett resultat av guds skapelse och därmed vilja enligt din förklaring.


    Jättebra fundering. Gud har skapat oss trots att han visste att vi skulle vända honom ryggen och att hela skapelsen och mänskligheten skulle förstöras med det enda hoppet att han själv tar på sig straffet för vår synd så att vi kan bli återlösta och försonade med honom för att sedan som nya skapelser kunna leva med honom i gemenskap utan synd och ondska för evigt. Han visste att alla människor kanske inte skulle välja gemenskap med honom men han valde ändå att skapa mänskligheten för att många skulle göra det. Jag vill egentligen inte säga att det finns eller har funnits människor som inte kommer till Gud efter döden, då jag är övertygad om att dödsögonblicket kan vara helt avgörande för många. Dock är jag övertygad om att enda sättet att komma till Gud är genom acceptans av Jesu ställföreträdande död och att alternativet är en fortsatt tillvaro helt utan Guds inflytande och helt utan hans nåd. Här på jorden finns både vårt fördärv och Guds nåd. Vad vi gör med vår fria vilja är inte Guds ansvar utan vårt, även om det är hans förtjänst att vi finns och har fått en fri vilja. Hans vilja är inte att vi ska ha fel bild av honom och han söker kontakt med varje människa han har skapat. Han tar ansvar på så vis att han rättvist ger alla möjlighet att välja honom under sitt liv här. Vissa växer upp i en miljö där de får lära sig det som behövs, andra får drömmar eller uppenbarelser eller nära-döden upplevelser som gör att de ställs inför valet att välja rätt. Enligt Bibeln gör lidande oss ödmjuka och hjälper oss att söka Gud varför lidande inte alltid är av ondo sett ur ett större perspektiv. Ju mer vi umgås med Gud desto bättre lär vi känna honom och desto mindre missförstånd blir det, dock finns alltid även hos oss kristna en ovilja att rådfråga Gud och en ovilja att göra det vi vet att han tycker är bäst för oss. Gud kommer så småningom att döma helt rättvist och vi jämförs inte med varandra utan med Jesus som är fullkomlig. Har vi valt Jesus kommer vi inte att dömas alls eftersom han redan tagit vårt straff på sig. 

    Vad är meningen med motsägelsefulla budskap?


    För att jag ska kunna svara på det måste du nästan bena upp det i mer specifika frågor kring vad du anser är motsägelsefullt. Många menar att det är motsägelsefullt att det i Bibeln står att Gud är barmhärtig och nådefull och förlåter alla våra synder samtidigt som det står att syndens lön är döden och att Gud inte låter någon synd förbli ostraffad. Ser man inte hela Bibeln och frälsningshistorien i sitt sammanhang så verkar det märkligt. Detta är människans största problem och vad hela Bibeln handlar om; Hur kan Gud vara både barmhärtig och rättvis och och ändå förlåta dig? Låter han synden förbli ostraffad är han inte rättvis. Straffar han dig med döden trots att många synder kanske berodde på misstag och omständigheter är det svårt att hävda att han är barmhärtig och nådefull. Men det är ingen motsägelse eftersom Jesus har valt att dö i ditt ställe och all Guds vrede för din synd blev lagd på honom och trots att han inget orätt gjort blev han på korset det offer som betalade skulden och utplånade synden så att du kan gå fri utan att ha dåligt samvete. För att han älskar dig. Att bli straffad för någonting kan leda till att man vill hämnas, men den effekt det får när man inser vidden av att någon annan tagit straffet i ens ställe och att man är fri är att man inte vill begå brotten igen. Guds godhet för oss till omvändelse. Så är det med många saker i Bibeln som verkar motsägelsefulla, när man ser dem i det stora sammanhanget.  


     


    Vad är meningen med GT?


    En del har jag svarat i tidigare inlägget. GT består av 39 böcker. Där finns historiska böcker, profetiska böcker och poetiska böcker. Moseböckerna (1-5) skildrar den tidiga, främst judiska historien inkl. högtider och lagen. De tar upp människans grundläggande problem vilket är synden och viljan att göra sig själv till Gud och hur det judiska folket trots detta problem ska kunna behålla kontakten med Gud (offerlagar, reningslagar etc.) tills Messias kommer. Sedan kommer 12 historiska böcker till, varav vissa är profetiska. Här beskrivs hur domare insätts och sedan kungar, krig utspelar sig och det judiska folket vänder sig från Gud, hamnar i lidande, ödmjukar sig och vänder sig till Gud igen och blir upprättade (om och om igen). Efter det kommer fem poetiska böcker där mer målande beskrivningar av Gud och livet finns, även mycket visdomsord och sånger. Därefter kommer alla de senare profetiska böckerna som tydligare pekar mot Jesu ställföreträdande offer som Guds slutliga lösning på mänsklighetens problem. Meningen med GT är nog att vi ska se Guds karaktär (delvis genom alla hans namn) och förstå hur han verkat och verkar i historien för att vi ska kunna försonas med honom.  


     


    Med intelligens och fri vilja borde människan klara av att leva goda liv utan Gud och om inte så undrar jag varför inte Guds vilja då skulle vara att alla är kristna och förstår guds budskap, vilket det uppenbarligen inte är eftersom det inte är så, på grund av guds vilja (om man ska följa ditt/troendes resonemang).


    Frågan är vad du menar med ?goda liv?. Det måste finnas någon norm för vad som är godhet och enligt Bibeln är ju den normen Gud. I och med att Jesus är Gud så kan vi se vad godhet är genom att lära oss om hur han levde sitt liv och vad han talade eftersom han aldrig ljög eftersom han är sanningen. Vi kan även se Guds karaktär i GT. Finns något litet inslag av ondska i en person så är den personen inte god och eftersom det inte finns någon enda person som aldrig varit olydig mot sina föräldrar, ljugit, tänkt en illvillig tanke eller haft en olämplig sexuell fantasi så trillar alla dit. Allt som inte sker av tro är synd. Alla är skyldiga. Alla har gjort ont. Ingen människa är därför god och oavsett intelligens kommer vi inte att kunna leva goda liv rakt igenom, även om vi skulle försöka. Gud vill att alla människor ska komma till insikt om honom och omvända sig från sina onda gärningar och tro och få förlåtelse. Som tidigare sagt så är allt som sker inte i enlighet med Guds vilja. En ömsesidig relation kan inte skapas utan att bägge parter är intresserade och vad gäller detta så är människor ofta inte intresserade av en relation med Gud eftersom det kräver en omvändelse och kapitulation. Människor sätter sin egen bekvämlighet och relationer till andra människor högre än relationen till Gud och hur gärna Gud än skulle vilja kan han inte tvinga människor in i gemenskap med honom och samtidigt vara kärleksfull. Och då gömmer vi oss för Gud och intalar oss att han inte finns, eller att han åtminstone inte är tillräckligt tydlig med att visa sig för att vi skulle välja honom framför någonting annat. På samma sätt som Adam när han ätit frukten gömde sig för Gud och sedan sa att allt var Guds fel eftersom det var Gud som gett honom Eva som lurade honom att äta, istället för att bara be om förlåtelse för att han ätit det han inte fick. Det är svårt att erkänna att vi har gjort fel, men att låtsas om och intala oss att vi gjort rätt tar inte bort faktumet att vi har gjort fel och därför finns skulden kvar tills vi bekänner den, vänder om från den och accepterar Jesus som vår frälsare så att vi själva slipper domen. 

  • Tom Araya
    Anonym (alva) skrev 2017-01-11 14:29:40 följande:

    För att jag ska kunna svara på det måste du nästan bena upp det i mer specifika frågor kring vad du anser är motsägelsefullt. Många menar att det är motsägelsefullt att det i Bibeln står att Gud är barmhärtig och nådefull och förlåter alla våra synder samtidigt som det står att syndens lön är döden och att Gud inte låter någon synd förbli ostraffad. Ser man inte hela Bibeln och frälsningshistorien i sitt sammanhang så verkar det märkligt. Detta är människans största problem och vad hela Bibeln handlar om; Hur kan Gud vara både barmhärtig och rättvis och och ändå förlåta dig? Låter han synden förbli ostraffad är han inte rättvis. Straffar han dig med döden trots att många synder kanske berodde på misstag och omständigheter är det svårt att hävda att han är barmhärtig och nådefull. Men det är ingen motsägelse eftersom Jesus har valt att dö i ditt ställe och all Guds vrede för din synd blev lagd på honom och trots att han inget orätt gjort blev han på korset det offer som betalade skulden och utplånade synden så att du kan gå fri utan att ha dåligt samvete. För att han älskar dig. Att bli straffad för någonting kan leda till att man vill hämnas, men den effekt det får när man inser vidden av att någon annan tagit straffet i ens ställe och att man är fri är att man inte vill begå brotten igen. Guds godhet för oss till omvändelse. Så är det med många saker i Bibeln som verkar motsägelsefulla, när man ser dem i det stora sammanhanget.  


     


    En del har jag svarat i tidigare inlägget. GT består av 39 böcker. Där finns historiska böcker, profetiska böcker och poetiska böcker. Moseböckerna (1-5) skildrar den tidiga, främst judiska historien inkl. högtider och lagen. De tar upp människans grundläggande problem vilket är synden och viljan att göra sig själv till Gud och hur det judiska folket trots detta problem ska kunna behålla kontakten med Gud (offerlagar, reningslagar etc.) tills Messias kommer. Sedan kommer 12 historiska böcker till, varav vissa är profetiska. Här beskrivs hur domare insätts och sedan kungar, krig utspelar sig och det judiska folket vänder sig från Gud, hamnar i lidande, ödmjukar sig och vänder sig till Gud igen och blir upprättade (om och om igen). Efter det kommer fem poetiska böcker där mer målande beskrivningar av Gud och livet finns, även mycket visdomsord och sånger. Därefter kommer alla de senare profetiska böckerna som tydligare pekar mot Jesu ställföreträdande offer som Guds slutliga lösning på mänsklighetens problem. Meningen med GT är nog att vi ska se Guds karaktär (delvis genom alla hans namn) och förstå hur han verkat och verkar i historien för att vi ska kunna försonas med honom.  


     


    Några exempel:

    2:a Mosebok 21:7
    www.biblegateway.com/passage/%3A7-11&version=SVL

    2:a Mosebok 35:2
    sv.bibelsite.com/exodus/35-2.htm

    3:e Mosebok 11:7
    sv.bibelsite.com/leviticus/11-7.htm

    3:e Mosebok 11:10
    sv.bibelsite.com/leviticus/11-10.htm

    3:e Mosebok 24:10-16
    sv.bibelsite.com/leviticus/24-10.htm

    3:e Mosebok 19:19
    sv.bibelsite.com/leviticus/19-19.htm

    3:e Mosebok 19:27
    sv.bibelsite.com/leviticus/19-27.htm

    3:e Mosebok 21:20
    sv.bibelsite.com/leviticus/21-20.htm

    3:e Mosebok 18:22
    sv.bibelsite.com/leviticus/18-22.htm

    3:e Mosebok 19-20:27
    www.biblegateway.com/passage/%3A27&version=SV1917

    5:e Mosebok 21:18
    sv.bibelsite.com/deuteronomy/21-18.htm
    I 1917 års Bibel fanns även nedanstående textrad:
    "Då skall allt folket i staden stena honom till döds: du skall skaffa bort ifrån dig vad ont är. Och hela Israel skall höra det och frukta."

    Förutom rent självklara saker som även regleras i de flesta länders lagstiftning, såsom stöld, mord mm så undrar jag varför vissa handlingar och tankar betecknas som synd inom kristendomen?

    Anonym (alva) skrev 2017-01-11 14:29:40 följande:

    Jättebra fundering. Gud har skapat oss trots att han visste att vi skulle vända honom ryggen och att hela skapelsen och mänskligheten skulle förstöras med det enda hoppet att han själv tar på sig straffet för vår synd så att vi kan bli återlösta och försonade med honom för att sedan som nya skapelser kunna leva med honom i gemenskap utan synd och ondska för evigt. Han visste att alla människor kanske inte skulle välja gemenskap med honom men han valde ändå att skapa mänskligheten för att många skulle göra det. Jag vill egentligen inte säga att det finns eller har funnits människor som inte kommer till Gud efter döden, då jag är övertygad om att dödsögonblicket kan vara helt avgörande för många. Dock är jag övertygad om att enda sättet att komma till Gud är genom acceptans av Jesu ställföreträdande död och att alternativet är en fortsatt tillvaro helt utan Guds inflytande och helt utan hans nåd. Här på jorden finns både vårt fördärv och Guds nåd. Vad vi gör med vår fria vilja är inte Guds ansvar utan vårt, även om det är hans förtjänst att vi finns och har fått en fri vilja. Hans vilja är inte att vi ska ha fel bild av honom och han söker kontakt med varje människa han har skapat. Han tar ansvar på så vis att han rättvist ger alla möjlighet att välja honom under sitt liv här. Vissa växer upp i en miljö där de får lära sig det som behövs, andra får drömmar eller uppenbarelser eller nära-döden upplevelser som gör att de ställs inför valet att välja rätt. Enligt Bibeln gör lidande oss ödmjuka och hjälper oss att söka Gud varför lidande inte alltid är av ondo sett ur ett större perspektiv. Ju mer vi umgås med Gud desto bättre lär vi känna honom och desto mindre missförstånd blir det, dock finns alltid även hos oss kristna en ovilja att rådfråga Gud och en ovilja att göra det vi vet att han tycker är bäst för oss. Gud kommer så småningom att döma helt rättvist och vi jämförs inte med varandra utan med Jesus som är fullkomlig. Har vi valt Jesus kommer vi inte att dömas alls eftersom han redan tagit vårt straff på sig. 


    Frågan är vad du menar med ?goda liv?. Det måste finnas någon norm för vad som är godhet och enligt Bibeln är ju den normen Gud. I och med att Jesus är Gud så kan vi se vad godhet är genom att lära oss om hur han levde sitt liv och vad han talade eftersom han aldrig ljög eftersom han är sanningen. Vi kan även se Guds karaktär i GT. Finns något litet inslag av ondska i en person så är den personen inte god och eftersom det inte finns någon enda person som aldrig varit olydig mot sina föräldrar, ljugit, tänkt en illvillig tanke eller haft en olämplig sexuell fantasi så trillar alla dit. Allt som inte sker av tro är synd. Alla är skyldiga. Alla har gjort ont. Ingen människa är därför god och oavsett intelligens kommer vi inte att kunna leva goda liv rakt igenom, även om vi skulle försöka. Gud vill att alla människor ska komma till insikt om honom och omvända sig från sina onda gärningar och tro och få förlåtelse. Som tidigare sagt så är allt som sker inte i enlighet med Guds vilja. En ömsesidig relation kan inte skapas utan att bägge parter är intresserade och vad gäller detta så är människor ofta inte intresserade av en relation med Gud eftersom det kräver en omvändelse och kapitulation. Människor sätter sin egen bekvämlighet och relationer till andra människor högre än relationen till Gud och hur gärna Gud än skulle vilja kan han inte tvinga människor in i gemenskap med honom och samtidigt vara kärleksfull. Och då gömmer vi oss för Gud och intalar oss att han inte finns, eller att han åtminstone inte är tillräckligt tydlig med att visa sig för att vi skulle välja honom framför någonting annat. På samma sätt som Adam när han ätit frukten gömde sig för Gud och sedan sa att allt var Guds fel eftersom det var Gud som gett honom Eva som lurade honom att äta, istället för att bara be om förlåtelse för att han ätit det han inte fick. Det är svårt att erkänna att vi har gjort fel, men att låtsas om och intala oss att vi gjort rätt tar inte bort faktumet att vi har gjort fel och därför finns skulden kvar tills vi bekänner den, vänder om från den och accepterar Jesus som vår frälsare så att vi själva slipper domen. 


    Om man jobbar hårt, tar hand om sin familj, fostrar sina barn, är god mot människor, djur och natur borde det enligt mig räcka gott för att leva ett gott liv av godhet.
    Enligt mig är inte Bibelns norm av Gud god.

    Om alla människor ändå syndar (enligt den kristna normen) så förstår jag inte meningen.

    Vad är det att försonas med Gud?

    Är den som begår onda handlingar mot människor, djur och natur ändå god om han försonas med Gud och är han bättre än den som lever ett liv utan sådana handlingar och ej helle försonas med Gud?

    Varför är relationen till Gud vikigare än till människan? Vilka konsekvenser kan sådant tankesätt få för våra liv?

    Anonym (alva) skrev 2017-01-10 13:28:16 följande:

    2. Är det rimligt att en gud vill att hans budskap ska spridas bland människor på det sätt som gjorts, via profeter och via texter som skrivits av människor långt efter att händelserna skulle ha ägt rum och de inblandade är döda?


     


    2: Ja. Gud vet slutet från början och han berättar vad som ska hända innan det har hänt för att vi ska tro på Honom när det har hänt. Går t.ex. att se tydligt ang. vad som är skrivet i GT om nationen Israel och judarnas återvändande dit när du läser Israels historia. Även den nya alliansen Ryssland, Iran och Turkiet (samt Libyen och Sudan där Iran tillverkar vapen) finns beskriven i GT och det står om vad som snart kommer att hända med Damaskus och hur denna allians när Syrien är avklarat ska vända sig mot Israel. Gud lät profeterna Hesekiel och Sakarja veta det för tusentals år sedan men det är nu just detta för första gången ser ut att gå i fullbordan. Att "Jerusalem ska vara en berusningens kalk för alla nationer" syns nu t.ex. på den kommande "freds"-konferensen i Paris i veckan och i FN, detta är också förutsagt för många tusen år sedan men det är nu det sker. Det finns så otroligt mycket spännande att läsa i GT:s profetböcker om man är intresserad av historia, politik och nyhetsrapporteringar. Förutom detta finns ju alla tusentals verser i GT som pekar framåt mot att Jesus, Messias, ska födas av en jungfru i Betlehem och vara världens frälsare som försonar oss med Gud genom att bli upphängd på ett kors. Alla judiska högtider som pekar mot Jesus. Det är också förutsagt att judarna inte ska förstå detta förrän Jesus återvänder, och då kommer de att se vem deras Messias verkligen är. Jag tycker att det är helt genialiskt hur Gud verkar genom profeter i historien.

    3. Är det rimligt att en gud skulle medverka till att sprida budskap bland människor som både är motsägelsefulla och lämnar utrymme för tolkning och bäddar för konflikter?


     


    3: Ja. Människor väljer ofta att inte närma sig Gud underifrån och be "Gud, hjälp mig att förstå hur jag ska tolka detta", utan istället försöker vi sätta oss själva över Gud och väljer att omforma och omtolka hans ord så att de passar in i våra liv så att vi slipper ändra på oss eller erkänna fel och brister eftersom det är obekvämt. Ibland bestämmer vi först vad vi själva vill göra, sedan hittar vi ett bibelord som "typ" tillåter oss att göra det. Det är fel. Det ligger i den fallna mänskliga naturen sedan syndafallet och Gud är givetvis medveten om det och var det från början. Kyrkohistorien speglar absolut inte Guds vilja. Det är tydligt att denna världen går mot sin undergång och det står också skrivet. Vi tar kål på oss själva och varandra och förstör planeten men Gud har berett en väg genom att han i Jesus tog våra synder på sig och dog på korset som det fullkomliga och slutgiltiga offret för hela mänsklighetens synd och genom tro på honom och hans uppståndelse har vi evigt liv (inte här i denna världen utan i nästa som är utan förstörelse, krig och hemskheter) och vi är genom tro på Jesus försonade med Gud. Ty så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son för att var och en som tror på Honom inte ska gå förlorad utan ha evigt liv (Joh 3:16).


    4. Om männisan sprider felaktigheter kring Gud och religiös tro, är det då inte rimligt att Gud skulle rätta till det, om det nu är guds mening att människan ska sprida guds budskap?


     


    4: Om vi är ödmjuka och visar en vilja att förstå vad som är sant och rätt oavsett om det passar våra själviska begär eller inte så kan Gud rätta till missuppfattningar, men han tvingar sig inte på någon. Vi har en fri vilja och kan därmed välja bort det han vill ge oss och hjälpa oss med, och gå vår egen väg istället. Guds mening/förhoppning är att vi ska välja att försona oss med Gud och leva i gemenskap med honom, men vi kan välja bort det och leva våra liv utan kommunikation med honom. Han söker kontakt med alla människor men respekterar om vi säger nej.


    8. Är det rimligt att människan och av människan författade texter ska övertyga andra människor om guds existens, det riktiga i att tro på gud och leva efter guds påbud, istället för att Gud gör det själv?


     


    8: Gud har skapat människan till sin avbild och han har valt att använda alla möjliga människor genom historien för att göra sin vilja och plan känd. Troligtvis för att vi kan relatera till andra människor och för att Guds vilja är att försonas och ha gemenskap med oss. Han vill också att vi ska leva i gemenskap med andra människor. Det är alltså Gud som själv övertygar människor om sin existens, delvis genom att använda andra människor.

    11. Varför finns religiösa påbud nedskrivna? Borde det inte vara så att troende själva känner eller genom kommunikation med Gud vet vad som är rätt och fel?


     


    11: Att läsa Guds ord är ett av sätten att kommunicera med Gud. Som sagt i ett tidigare svar, lagar i GT förutom historisk funktion för det judiska folket syftar till att göra oss medvetna om hur mycket vi alla människor syndar (synd betyder att missa målet) så att vi inser vårt behov av förlåtelse och försoning med Gud så att vi söker honom och kapitulerar inför honom så att han får rena oss och vi kan få en nystart i vår relation med honom där han får vara Gud och inte vi. Människor är konstruerade med en viss medvetenhet om både Guds existens och vår egen synd även om vi inte läst lagen och därför har det alltid funnits olika strategier för att be, blidka och offra till högre makter, och därför finns massor av olika livsåskådningar och religioner med påbud om hur livet ska levas. Men vi når inte fram till försoning med Gud genom att följa en lag eller att göra goda gärningar, det är bara genom Jesus vi kan försonas med Gud.


     
    Vad det gäller Guds vilja och guds budskap så säger du att Gud valt människan som ett sätt av många att sprida det. Men risken för att budskapen blir fel någonstans ökar ju såklart för varje led och blir något fel borde det likställas med en lögn, vilket ju är en synd. Varför detta sätt med dålig tillförlitlighet och där många riskerar att begå synd när de ska sprida det budskap de tror är guds?
    Vilka konsekvenser kan förutspås av att budskap med felaktigheter sprids?






  • Anonym (alva)

    Ojoj. Jag ska försöka svara på alla dina frågor men det tar nog lite tid och plats. Börjar med ett inlägg om första frågan som är 2 Mos 21:7 och handlar om slaveri.

    2 Mos 21:7
    "Om någon säljer sin dotter till slavinna, ska hon inte ges fri som de andra slavarna". 

    Här behöver vi se det hela sammanhanget. Till att börja med ska vi ta reda på vem det är riktat till. Det kan vi se i 2 Mos 20:22: "Herren sade till Mose: Så skall du säga till Israels barn: (...) Detta är de lagar du ska lägga fram för dem" (2 Mos 21:1). Texten som följer reglerar alltså inte hur alla människor i alla tider ska hantera frågan om slaveri, utan hur israeliterna skulle göra det för att särskilja sig från folken omkring dem (vissa andra lagar är allmängiltiga men inte denna).

    Israeliterna hade precis kommit ut ur Egypten efter att ha levt som slavar där under fruktansvärda förhållanden och på många ställen genom hela GT påminns de om att de ska komma ihåg att de själva varit slavar och främlingar i Egypten. Det fanns bland israeliterna två olika typer av slavar: 1. Personer (israeliter eller andra) som sålt sig själva som slavar för att få en bättre tillvaro. 2. Krigsfångar m.fl. från andra folk. Fängelse/dyl. existerade inte och fångar upptogs istället som tjänare i israeliska familjer där de efter omskärelse fick anpassas till den israeliska kulturen och sedan räknades som israeliter. Alternativet till slaveri för många civila efter krig kunde vara svält och sjukdomsdöd i krigets spår.

    Läser du vidare om slaveri i t.ex. 2 Mos 21:20, 21:26-27, 21:32, 5 Mos 23:15 och 24:7 så ser du att misshandel av slavar var totalt förbjuden, utlämning av förrymda slavar var förbjuden och att straffet för kidnappning och människohandel med slavar var döden. Versen du nämner föregås av: 

    2 Mos 21:2
    "Om du köper en hebreisk slav skall han tjäna dig i sex år, men det sjunde året skall du ge honom fri utan lösen".

    Det finns också en fortsättning direkt i verserna efter: 

    2 Mos 21:8-9
    "Om hennes herre tycker illa om henne sedan han utsett henne åt sig själv, skall han låta henne bli friköpt (hebr. padah = återlöst = återförd till säljaren = sin familj). Till ett främmande folk har han inte rätt att sälja henne eftersom han handlat trolöst mot henne." 

    Versen du nämner syftar alltså tillbaka till den ena versen och framåt mot nästa och klargör att en ogift kvinna som blivit slavinna (=hushållerska i en familj i sex år om hon inte frivilligt vill stanna längre och familjen samtycker) men inte längre är önskad i den nya familjen ska lämnas tillbaka till sina föräldrar. Detta för att skydda flickan så att hon inte skulle hamna på gatan, utan ha ett socialt skydd. 

    De lagar som fanns om slaveri för det israeliska folket utmärkte sig mot omgivande folk som präglade av social rättvisa, slavar fick ett människovärde och skyddsvärde. Med vad vi lärt oss om senaste århundradenas bestialiska slaveri är det därför lätt att få dessa associationer så fort vi ser ordet "slav", men här handlar det primärt om en reglering av nödvändiga arbetsgivar-arbetstagar-relationer där arbetskraft var vad som fanns att erbjuda om en person/familj t.ex. inte kunde betala böter. Belåning av egendom existerade inte eftersom all egendom i Israels folk ytterst ansågs tillhöra Gud. 

    Att slaveri regleras i GT:s lag innebär inte att slaveri är Guds ideal, det kan vi se genom hur t.ex. skilsmässa regleras i GT:s lag trots att Jesus i Matt 19:3-10 tydliggör att skilsmässobrev endast tillåts i lagen för att israeliternas hjärtan var så hårda och de inte kunde sköta sina äktenskap. Meningen med äktenskap var att det skulle vara livslångt och skilsmässa regleras alltså i lagen som en nödvändighet och inte som ett ideal. Det är rimligt att tro att detta även gäller slaveri, då Gal 3:26-28 säger "Alla är ni Guds barn genom tro på Jesus Kristus. Alla ni som har blivit döpta till Kristus har blivit iklädda Kristus. Här är inte jude eller grek, slav eller fri, man och kvinna. Alla är ni ett i Kristus Jesus.". Allas lika värde ska alltså gälla i den kristna församlingen. Ovanstående var ett av de bibelord som var vägledande för bl.a. William Wilberforce och den kristna motståndsrörelsen mot den  transatlantiska slavhandeln och drivkraft för avskaffandet av den tidens slaveri. 

    Värt att nämna är också att orden som används för "slav" (hebr. Ebed och Gr. Doulos) även kan användas för att adressera "tjänare", även om det är helt klart att slaveri existerade såväl inom Israels folk som i den tidiga kristna församlingen. Men att det existerat i den kristna församlingen innebär alltså inte alls att det är Guds ideal med slaveri. 

    Det finns säkert massor att tillägga om detta och fler frågetecken att fundera över men jag tror iaf att det är ett ganska omfattande svar på din första fundering. :)

  • Tom Araya
    Anonym (alva) skrev 2017-01-13 13:23:03 följande:

    Ojoj. Jag ska försöka svara på alla dina frågor men det tar nog lite tid och plats. Börjar med ett inlägg om första frågan som är 2 Mos 21:7 och handlar om slaveri.

    2 Mos 21:7
    "Om någon säljer sin dotter till slavinna, ska hon inte ges fri som de andra slavarna". 

    Här behöver vi se det hela sammanhanget. Till att börja med ska vi ta reda på vem det är riktat till. Det kan vi se i 2 Mos 20:22: "Herren sade till Mose: Så skall du säga till Israels barn: (...) Detta är de lagar du ska lägga fram för dem" (2 Mos 21:1). Texten som följer reglerar alltså inte hur alla människor i alla tider ska hantera frågan om slaveri, utan hur israeliterna skulle göra det för att särskilja sig från folken omkring dem (vissa andra lagar är allmängiltiga men inte denna).

    Israeliterna hade precis kommit ut ur Egypten efter att ha levt som slavar där under fruktansvärda förhållanden och på många ställen genom hela GT påminns de om att de ska komma ihåg att de själva varit slavar och främlingar i Egypten. Det fanns bland israeliterna två olika typer av slavar: 1. Personer (israeliter eller andra) som sålt sig själva som slavar för att få en bättre tillvaro. 2. Krigsfångar m.fl. från andra folk. Fängelse/dyl. existerade inte och fångar upptogs istället som tjänare i israeliska familjer där de efter omskärelse fick anpassas till den israeliska kulturen och sedan räknades som israeliter. Alternativet till slaveri för många civila efter krig kunde vara svält och sjukdomsdöd i krigets spår.

    Läser du vidare om slaveri i t.ex. 2 Mos 21:20, 21:26-27, 21:32, 5 Mos 23:15 och 24:7 så ser du att misshandel av slavar var totalt förbjuden, utlämning av förrymda slavar var förbjuden och att straffet för kidnappning och människohandel med slavar var döden. Versen du nämner föregås av: 

    2 Mos 21:2
    "Om du köper en hebreisk slav skall han tjäna dig i sex år, men det sjunde året skall du ge honom fri utan lösen".

    Det finns också en fortsättning direkt i verserna efter: 

    2 Mos 21:8-9
    "Om hennes herre tycker illa om henne sedan han utsett henne åt sig själv, skall han låta henne bli friköpt (hebr. padah = återlöst = återförd till säljaren = sin familj). Till ett främmande folk har han inte rätt att sälja henne eftersom han handlat trolöst mot henne." 

    Versen du nämner syftar alltså tillbaka till den ena versen och framåt mot nästa och klargör att en ogift kvinna som blivit slavinna (=hushållerska i en familj i sex år om hon inte frivilligt vill stanna längre och familjen samtycker) men inte längre är önskad i den nya familjen ska lämnas tillbaka till sina föräldrar. Detta för att skydda flickan så att hon inte skulle hamna på gatan, utan ha ett socialt skydd. 

    De lagar som fanns om slaveri för det israeliska folket utmärkte sig mot omgivande folk som präglade av social rättvisa, slavar fick ett människovärde och skyddsvärde. Med vad vi lärt oss om senaste århundradenas bestialiska slaveri är det därför lätt att få dessa associationer så fort vi ser ordet "slav", men här handlar det primärt om en reglering av nödvändiga arbetsgivar-arbetstagar-relationer där arbetskraft var vad som fanns att erbjuda om en person/familj t.ex. inte kunde betala böter. Belåning av egendom existerade inte eftersom all egendom i Israels folk ytterst ansågs tillhöra Gud. 

    Att slaveri regleras i GT:s lag innebär inte att slaveri är Guds ideal, det kan vi se genom hur t.ex. skilsmässa regleras i GT:s lag trots att Jesus i Matt 19:3-10 tydliggör att skilsmässobrev endast tillåts i lagen för att israeliternas hjärtan var så hårda och de inte kunde sköta sina äktenskap. Meningen med äktenskap var att det skulle vara livslångt och skilsmässa regleras alltså i lagen som en nödvändighet och inte som ett ideal. Det är rimligt att tro att detta även gäller slaveri, då Gal 3:26-28 säger "Alla är ni Guds barn genom tro på Jesus Kristus. Alla ni som har blivit döpta till Kristus har blivit iklädda Kristus. Här är inte jude eller grek, slav eller fri, man och kvinna. Alla är ni ett i Kristus Jesus.". Allas lika värde ska alltså gälla i den kristna församlingen. Ovanstående var ett av de bibelord som var vägledande för bl.a. William Wilberforce och den kristna motståndsrörelsen mot den  transatlantiska slavhandeln och drivkraft för avskaffandet av den tidens slaveri. 

    Värt att nämna är också att orden som används för "slav" (hebr. Ebed och Gr. Doulos) även kan användas för att adressera "tjänare", även om det är helt klart att slaveri existerade såväl inom Israels folk som i den tidiga kristna församlingen. Men att det existerat i den kristna församlingen innebär alltså inte alls att det är Guds ideal med slaveri. 

    Det finns säkert massor att tillägga om detta och fler frågetecken att fundera över men jag tror iaf att det är ett ganska omfattande svar på din första fundering. :)


    Varför tas enbart Israeliters förhållande till sina grannfolk upp och inte alla folk som utsatts för organiserart slaveri genom krig, erövring och kolonialisering?

    Varför skulle inte detta vara tillämpbart idag?

    Varför skulle inte Gud lika gärna ha ett påbud där slaveri helt förbjuds om han nu ogillar det, såsom han gör i så många andra sammanhang och där betydelsen är mindre.

    Om Gud vet allt som händer i framtiden hade han kunnat tidsreglera påbud som inte har sin plats i en annan tid. Gud hade också kunnat förhålla sig till läget idag kring Israel och dess grannar.
  • Anonym (alva)
    Tom Araya skrev 2017-01-13 14:05:05 följande:
    Varför tas enbart Israeliters förhållande till sina grannfolk upp och inte alla folk som utsatts för organiserart slaveri genom krig, erövring och kolonialisering?

    Varför skulle inte detta vara tillämpbart idag? 

    Varför skulle inte Gud lika gärna ha ett påbud där slaveri helt förbjuds om han nu ogillar det, såsom han gör i så många andra sammanhang och där betydelsen är mindre.

    Om Gud vet allt som händer i framtiden hade han kunnat tidsreglera påbud som inte har sin plats i en annan tid. Gud hade också kunnat förhålla sig till läget idag kring Israel och dess grannar.

    Jag tänkte försöka att ge dig ett svar om nästa bibelvers också, men först svar på följdfrågorna om den första versen. Det kanske är bra att beta av en grej i taget. Får en känsla av att detta kommer att ta flera veckor. :)

    Efter Kristus gäller som nämnt att vi inte ska delas upp i slavar och fria, därmed är slaveri redan förbjudet för kristna (alltså är GT:s lag om slaveri inte tillämpbar idag). Ett av många ställen där nya förbundet gäller framför gamla förbundet. Kristna som säljer eller köper människor och hävdar äganderätt gör alltså fel och inte i enlighet med vad Gud vill. Då handlar det om synd som den kristne ska bekänna och vända om ifrån och sedan försöka hjälpa den utsatte istället. Detta gäller såklart inte bara slaveri. Att slaveri nämns även i NT beror på att den tidiga kristna församlingen bestod av både judar och greker och slavar och fria, men som nämnt i Gal 3:26-28 ska de uppdelningarna vara utraderade inom församlingen därefter. Det skrivs om hur de som redan var slavar till någon som inte var kristen skulle respektera sina "herrar" och hur de kristna som hade slavar sedan innan inte skulle vara hårda mot dem. Om "herrarna" principiellt skulle skicka ut sina slavar på gatan för att de blivit kristna när slavar stod i sådant beroende till familjen skulle ju det inte vara helt snällt heller. Då är det ju bättre att behandla dem väl och låta dem gå efter att ha arbetat i de 
    år som var avsett.   
    Påbuden om hur slaveri skulle regleras efter uttåget ur Egypten men innan Kristus är riktade till Israels folk som skulle vara ett heligt folk (Gud frågade via Mose om de ville och hela folket svarade ja (2 Mos 19:4-8)). Att just detta folk valts ut är grundat på den tro och förtröstan Abraham, Isak och Jakob tidigare haft till Gud och de löften han givit dem. Gud har genom hela historien valt ut något litet och ofullkomligt och gjort det stort och beundransvärt men samtidigt hatat av andra, det är en princip han ofta arbetar efter och något jag tycker är väldigt vackert. Jag kan inte svara på hur historien sett ut om Gud valt att göra som du föreslår och direkt infört ett påbud mot slaveri i den judiska lagen men jag antar att slutresultatet blivit sämre utan det påbud som gavs, troligtvis var det en nödvändighet. Kanske finns någon annan som har bättre svar på just det.

    Ser du hela Bibeln (GT+NT) i sitt sammanhang så är det så att Jesus kom inte för att upphäva lagen utan för att fullborda lagen. Lagen i sin dåvarande form var alltså tidsreglerad. På vissa punkter skärper Jesus lagen och han visar oss att hela lagen sammanfattas i budet "Du ska älska din nästa som dig själv". Dock är inte det möjligt i egen kraft och därför föregås det av "Du ska älska Herren din Gud av hela ditt hjärta och av hela din själ och av hela din kraft och av hela ditt förstånd". Det är en förutsättning för att kunna uppfylla lagen då vi inte i egen kraft kan pressa fram den typen av kärlek som nämns (Gr. Agape - totalt självutgivande och självuppoffrande kärlek) för alla människor, oavsett om de är våra vänner eller fiender. Innan Jesus gällde inte "älska dina fiender", det är en av de saker som inte var möjligt innan Jesus fullbordade lagen på korset, uppstod, for till himmelen och möjliggjorde utgjutelsen av Den Helige Ande på Pingstdagen.

    Människor har aldrig kunnat bli rättfärdiga genom laggärningar men Jesus öppnade genom sin död och uppståndelse en väg för oss att trots vår ofullkomlighet motta den kärlek från Gud som är lagens uppfyllelse. Kärleken gör inget ont mot sin nästa. Lagen är skriven i våra hjärtan och nu kan även Guds kärlek vara utgjuten i våra hjärtan genom Den Helige Ande som vi kan få efter att vi överlåtit vårt liv till Jesus och fått våra synder förlåtna. Därefter gäller fortfarande att vi ska sträva efter att älska Gud över allt annat och med allt vi har för att kunna ta emot och ge andra den kärlek som de behöver för att själva vilja lära känna Gud och omvända sig till honom. Gud använder människor som ett av sätten för att få kontakt med dem som inte ännu känner honom. Dock är vi ju människor även som kristna och påverkas av kulturen omkring oss och har fortfarande svårt att inte sätta våra egna behov framför vad Gud vill så det blir ju ofta fel ändå och då får Gud använda andra strategier för sina syften tills vi insett att vi är på fel väg och byter riktning och kan samarbeta med honom igen. Vi blir inte "perfekta" som omvända heller, eftersom vi ständigt behöver påminnas om vårt behov av Gud för att kunna leva ett utgivande liv och ge honom äran för det. 

    Bibeln i sin helhet är som sagt frälsningshistorien och handlar om hur människan genom förtröstan på Jesus kan försonas med Gud. Det är inte en redogörelse för hela världshistorien och Guds specifika åsikter om och reaktioner på allt ont människor genom tiderna ställt till med och tidsreglerade påbud kring allt. Det skulle bli enormt jobbigt att läsa en sådan skrift. Det som står med är det som på något vis är relevant för syftet. 

    Det som sker gällande Israel idag är som sagt redan beskrivet och förutsagt i t.ex. Psaltaren, Jesaja, Sakarja, Hesekiel, Joel och Romarbrevet, och är del i Guds frälsningsplan specifikt för det judiska folket som kommer att inse att Jesus är Messias när han kommer tillbaka till Olivberget, efter att Israel varit med om minst ett fruktansvärt krig och mycket hemskheter och ytterligare en förföljelse av en hemsk ledare (som de till en början accepterar som Messias). Kriget kanske initialt kommer att kunna förklaras av Israels politik och krigföring idag. Alla beslut som fattas idag av israeliska företrädare i alla frågor är ju inte rätt, även om det judiska folket fortfarande står i förbund med Gud. Gud visste hur det skulle bli och han har sett till att det finns nedskrivet långt i förväg. Jesus säger också i Matt 5:18 att innan himmel och jord förgår, skall inte en enda bokstav eller prick i lagen förgå, förrän allt har skett. 

    Som sagt är Guds syfte inte en perfekt värld här och nu, utan att alla människor ska få ta del av den perfekta värld som kommer senare. Den här jorden kommer förr eller senare att gå under och jämför du t.ex. Matt 24 med hur världen ser ut nu så ser du att det kanske inte är så väldigt lång tid kvar. Men som kristna ska vi skonas från den sista vedermödan och har personligen ingenting att oroa oss för. Många andra däremot har mycket att oroa sig för vilket såklart är jobbigt att tänka på även för oss. Uppmuntrar dig verkligen att läsa hela Bibeln även om det är trögt genom GT, så att du kan se saker i sina sammanhang. Det är som ett stort pussel med jättemånga bitar och innan man har satt ihop en betydande del av bitarna ser man inte riktigt vad det föreställer. Därför kan en enskild vers (bit) vara helt obegriplig till en början och framkalla mycket frustration men senare ser man att den passar fint in någonstans och förstår varför den var nödvändig. Nu måste man absolut inte ha alla bitar på plats för att kunna vara kristen (jag tror ingen kan lägga hela pusslet), men är man lagd åt det kritiska och ifrågasättande hållet så vill man ju veta att Bibeln faktiskt logiskt går ihop, är sann och håller och då krävs det lite extra jobb med pusslandet.   
  • Tom Araya
    Anonym (alva) skrev 2017-01-13 18:33:31 följande:
    Jag tänkte försöka att ge dig ett svar om nästa bibelvers också, men först svar på följdfrågorna om den första versen. Det kanske är bra att beta av en grej i taget. Får en känsla av att detta kommer att ta flera veckor. :)

    Efter Kristus gäller som nämnt att vi inte ska delas upp i slavar och fria, därmed är slaveri redan förbjudet för kristna (alltså är GT:s lag om slaveri inte tillämpbar idag). Ett av många ställen där nya förbundet gäller framför gamla förbundet. Kristna som säljer eller köper människor och hävdar äganderätt gör alltså fel och inte i enlighet med vad Gud vill. Då handlar det om synd som den kristne ska bekänna och vända om ifrån och sedan försöka hjälpa den utsatte istället. Detta gäller såklart inte bara slaveri. Att slaveri nämns även i NT beror på att den tidiga kristna församlingen bestod av både judar och greker och slavar och fria, men som nämnt i Gal 3:26-28 ska de uppdelningarna vara utraderade inom församlingen därefter. Det skrivs om hur de som redan var slavar till någon som inte var kristen skulle respektera sina "herrar" och hur de kristna som hade slavar sedan innan inte skulle vara hårda mot dem. Om "herrarna" principiellt skulle skicka ut sina slavar på gatan för att de blivit kristna när slavar stod i sådant beroende till familjen skulle ju det inte vara helt snällt heller. Då är det ju bättre att behandla dem väl och låta dem gå efter att ha arbetat i de år som var avsett.   
    Påbuden om hur slaveri skulle regleras efter uttåget ur Egypten men innan Kristus är riktade till Israels folk som skulle vara ett heligt folk (Gud frågade via Mose om de ville och hela folket svarade ja (2 Mos 19:4-8)). Att just detta folk valts ut är grundat på den tro och förtröstan Abraham, Isak och Jakob tidigare haft till Gud och de löften han givit dem. Gud har genom hela historien valt ut något litet och ofullkomligt och gjort det stort och beundransvärt men samtidigt hatat av andra, det är en princip han ofta arbetar efter och något jag tycker är väldigt vackert. Jag kan inte svara på hur historien sett ut om Gud valt att göra som du föreslår och direkt infört ett påbud mot slaveri i den judiska lagen men jag antar att slutresultatet blivit sämre utan det påbud som gavs, troligtvis var det en nödvändighet. Kanske finns någon annan som har bättre svar på just det.

    Ser du hela Bibeln (GT+NT) i sitt sammanhang så är det så att Jesus kom inte för att upphäva lagen utan för att fullborda lagen. Lagen i sin dåvarande form var alltså tidsreglerad. På vissa punkter skärper Jesus lagen och han visar oss att hela lagen sammanfattas i budet "Du ska älska din nästa som dig själv". Dock är inte det möjligt i egen kraft och därför föregås det av "Du ska älska Herren din Gud av hela ditt hjärta och av hela din själ och av hela din kraft och av hela ditt förstånd". Det är en förutsättning för att kunna uppfylla lagen då vi inte i egen kraft kan pressa fram den typen av kärlek som nämns (Gr. Agape - totalt självutgivande och självuppoffrande kärlek) för alla människor, oavsett om de är våra vänner eller fiender. Innan Jesus gällde inte "älska dina fiender", det är en av de saker som inte var möjligt innan Jesus fullbordade lagen på korset, uppstod, for till himmelen och möjliggjorde utgjutelsen av Den Helige Ande på Pingstdagen.

    Människor har aldrig kunnat bli rättfärdiga genom laggärningar men Jesus öppnade genom sin död och uppståndelse en väg för oss att trots vår ofullkomlighet motta den kärlek från Gud som är lagens uppfyllelse. Kärleken gör inget ont mot sin nästa. Lagen är skriven i våra hjärtan och nu kan även Guds kärlek vara utgjuten i våra hjärtan genom Den Helige Ande som vi kan få efter att vi överlåtit vårt liv till Jesus och fått våra synder förlåtna. Därefter gäller fortfarande att vi ska sträva efter att älska Gud över allt annat och med allt vi har för att kunna ta emot och ge andra den kärlek som de behöver för att själva vilja lära känna Gud och omvända sig till honom. Gud använder människor som ett av sätten för att få kontakt med dem som inte ännu känner honom. Dock är vi ju människor även som kristna och påverkas av kulturen omkring oss och har fortfarande svårt att inte sätta våra egna behov framför vad Gud vill så det blir ju ofta fel ändå och då får Gud använda andra strategier för sina syften tills vi insett att vi är på fel väg och byter riktning och kan samarbeta med honom igen. Vi blir inte "perfekta" som omvända heller, eftersom vi ständigt behöver påminnas om vårt behov av Gud för att kunna leva ett utgivande liv och ge honom äran för det. 

    Bibeln i sin helhet är som sagt frälsningshistorien och handlar om hur människan genom förtröstan på Jesus kan försonas med Gud. Det är inte en redogörelse för hela världshistorien och Guds specifika åsikter om och reaktioner på allt ont människor genom tiderna ställt till med och tidsreglerade påbud kring allt. Det skulle bli enormt jobbigt att läsa en sådan skrift. Det som står med är det som på något vis är relevant för syftet. 

    Det som sker gällande Israel idag är som sagt redan beskrivet och förutsagt i t.ex. Psaltaren, Jesaja, Sakarja, Hesekiel, Joel och Romarbrevet, och är del i Guds frälsningsplan specifikt för det judiska folket som kommer att inse att Jesus är Messias när han kommer tillbaka till Olivberget, efter att Israel varit med om minst ett fruktansvärt krig och mycket hemskheter och ytterligare en förföljelse av en hemsk ledare (som de till en början accepterar som Messias). Kriget kanske initialt kommer att kunna förklaras av Israels politik och krigföring idag. Alla beslut som fattas idag av israeliska företrädare i alla frågor är ju inte rätt, även om det judiska folket fortfarande står i förbund med Gud. Gud visste hur det skulle bli och han har sett till att det finns nedskrivet långt i förväg. Jesus säger också i Matt 5:18 att innan himmel och jord förgår, skall inte en enda bokstav eller prick i lagen förgå, förrän allt har skett. 

    Som sagt är Guds syfte inte en perfekt värld här och nu, utan att alla människor ska få ta del av den perfekta värld som kommer senare. Den här jorden kommer förr eller senare att gå under och jämför du t.ex. Matt 24 med hur världen ser ut nu så ser du att det kanske inte är så väldigt lång tid kvar. Men som kristna ska vi skonas från den sista vedermödan och har personligen ingenting att oroa oss för. Många andra däremot har mycket att oroa sig för vilket såklart är jobbigt att tänka på även för oss. Uppmuntrar dig verkligen att läsa hela Bibeln även om det är trögt genom GT, så att du kan se saker i sina sammanhang. Det är som ett stort pussel med jättemånga bitar och innan man har satt ihop en betydande del av bitarna ser man inte riktigt vad det föreställer. Därför kan en enskild vers (bit) vara helt obegriplig till en början och framkalla mycket frustration men senare ser man att den passar fint in någonstans och förstår varför den var nödvändig. Nu måste man absolut inte ha alla bitar på plats för att kunna vara kristen (jag tror ingen kan lägga hela pusslet), men är man lagd åt det kritiska och ifrågasättande hållet så vill man ju veta att Bibeln faktiskt logiskt går ihop, är sann och håller och då krävs det lite extra jobb med pusslandet.   
    Tack för ditt svar och otroliga tålamod.
    Jag får även intrycket att du är väldigt kunnig i den kristna teologin.

    Fast jag förstår fortfarande inte detta med GT och andra värderingar då än senare (Jesus/NT). Om NT är normen borde den ha kommit från början...
    Guds värderingar och normer borde väl vara tidslösa...!?

    Varför har GT, NT och respektive profet kommit vid just den tidpunkt de kommit och inte tidigare, för fem eller tiotusen år sedan eller vid starten för mänsklighetens historia?
  • Anonym (Ty så älskade Gud världen)

    Hej !

    Vilken spännande diskussion och vilken trevlig ton ni har. Är imponerad av er bibelkunskap och komplexiteten i frågorna. Känns som att det är en teologi professor och en biskop som diskuterar;)

    Jag är också troende på Jesus. Har dock tyvärr inte den bibelkunskap som ni har så därför har jag bara möjlighet att svara på en fråga och det är varför jag tror.

    Jag tror för att jag tycker att jag måste förhålla mig på något sätt till den historiske Jesus.

    I min värld kan jag antingen tro att han är

    1den han och hans vänner säger att han är

    2eller en bedragare typ trollkarl

    3 alt en rymdvarelse som bedrivit ett practical joke.

    I min värld tar jag bort alternativ 3 då jag bara inte kan tro på rymdvarelser.

    Alternativ 2 tar jag bort för att skulle han lyckats med att lura så många människor , hade han varit skickligare än alla nutida illusionister.

    Det tror jag inte är möjligt med den teknik de hade på den tiden. Han skulle också behövt medhjälpare och de medhjälpare han hade dog ju alla utom Johannes en plågsam död , just för att de vägrade säga att han inte var Gud.

    Så då återstår just det som han och hans vänner påstår att han är;)

    Jag följer tråden för jagkänner att jag lär mig mycket om Bibeln .

    Trevlig helg!

Svar på tråden Du som är religiös - Vad får dig att tro?