Nu blir det mycket text, men jag har försökt att svara så gott jag kunnat i egenskap av troende kristen. Mycket fråga ger mycket svar. Jag tycker att du har jättebra och genomtänkta frågor och det var utmanande och roligt att svara på dem.
1. Är det rimlig att anta att denne Gud skulle välja att kommunicera med människor via profeter enbart på exempelvis hebreiska eller arabiska? Varför inte på svenska eller kinesiska?
1: Nej. Det är en av anledningarna till att jag inte tror på den gud som beskrivs i koranen. Den treenige Gud som Bibeln beskriver (Fadern, Sonen och Den Helige Ande) kommunicerar på alla språk som finns och genom sin Helige Ande ser han till att ordet i översättningar behålls tillräckligt rent för att kunna hjälpa människor att lära känna Gud. Grundtexterna är skrivna på hebreiska och grekiska, Jesus talade även arameiska. Förklaringen till det är endast att heb./gr. råkade vara de skriftspråk som användes där och då texterna skrevs ner av författarna. Bibeln är en skriftsamling om frälsningshistorien med 66 böcker av 40 författare skrivna under flera olika årtusenden. Gud kommunicerar också på många andra sätt än genom Bibeln. Det är bra eftersom alla inte kan läsa eller tillgodogöra sig information på det viset. Gud är rättvis och kommunicerar med människor utifrån deras förutsättningar.
2. Är det rimligt att en gud vill att hans budskap ska spridas bland människor på det sätt som gjorts, via profeter och via texter som skrivits av människor långt efter att händelserna skulle ha ägt rum och de inblandade är döda?
2: Ja. Gud vet slutet från början och han berättar vad som ska hända innan det har hänt för att vi ska tro på Honom när det har hänt. Går t.ex. att se tydligt ang. vad som är skrivet i GT om nationen Israel och judarnas återvändande dit när du läser Israels historia. Även den nya alliansen Ryssland, Iran och Turkiet (samt Libyen och Sudan där Iran tillverkar vapen) finns beskriven i GT och det står om vad som snart kommer att hända med Damaskus och hur denna allians när Syrien är avklarat ska vända sig mot Israel. Gud lät profeterna Hesekiel och Sakarja veta det för tusentals år sedan men det är nu just detta för första gången ser ut att gå i fullbordan. Att "Jerusalem ska vara en berusningens kalk för alla nationer" syns nu t.ex. på den kommande "freds"-konferensen i Paris i veckan och i FN, detta är också förutsagt för många tusen år sedan men det är nu det sker. Det finns så otroligt mycket spännande att läsa i GT:s profetböcker om man är intresserad av historia, politik och nyhetsrapporteringar. Förutom detta finns ju alla tusentals verser i GT som pekar framåt mot att Jesus, Messias, ska födas av en jungfru i Betlehem och vara världens frälsare som försonar oss med Gud genom att bli upphängd på ett kors. Alla judiska högtider som pekar mot Jesus. Det är också förutsagt att judarna inte ska förstå detta förrän Jesus återvänder, och då kommer de att se vem deras Messias verkligen är. Jag tycker att det är helt genialiskt hur Gud verkar genom profeter i historien.
3. Är det rimligt att en gud skulle medverka till att sprida budskap bland människor som både är motsägelsefulla och lämnar utrymme för tolkning och bäddar för konflikter?
3: Ja. Människor väljer ofta att inte närma sig Gud underifrån och be "Gud, hjälp mig att förstå hur jag ska tolka detta", utan istället försöker vi sätta oss själva över Gud och väljer att omforma och omtolka hans ord så att de passar in i våra liv så att vi slipper ändra på oss eller erkänna fel och brister eftersom det är obekvämt. Ibland bestämmer vi först vad vi själva vill göra, sedan hittar vi ett bibelord som "typ" tillåter oss att göra det. Det är fel. Det ligger i den fallna mänskliga naturen sedan syndafallet och Gud är givetvis medveten om det och var det från början. Kyrkohistorien speglar absolut inte Guds vilja. Det är tydligt att denna världen går mot sin undergång och det står också skrivet. Vi tar kål på oss själva och varandra och förstör planeten men Gud har berett en väg genom att han i Jesus tog våra synder på sig och dog på korset som det fullkomliga och slutgiltiga offret för hela mänsklighetens synd och genom tro på honom och hans uppståndelse har vi evigt liv (inte här i denna världen utan i nästa som är utan förstörelse, krig och hemskheter) och vi är genom tro på Jesus försonade med Gud. Ty så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son för att var och en som tror på Honom inte ska gå förlorad utan ha evigt liv (Joh 3:16).
4. Om männisan sprider felaktigheter kring Gud och religiös tro, är det då inte rimligt att Gud skulle rätta till det, om det nu är guds mening att människan ska sprida guds budskap?
4: Om vi är ödmjuka och visar en vilja att förstå vad som är sant och rätt oavsett om det passar våra själviska begär eller inte så kan Gud rätta till missuppfattningar, men han tvingar sig inte på någon. Vi har en fri vilja och kan därmed välja bort det han vill ge oss och hjälpa oss med, och gå vår egen väg istället. Guds mening/förhoppning är att vi ska välja att försona oss med Gud och leva i gemenskap med honom, men vi kan välja bort det och leva våra liv utan kommunikation med honom. Han söker kontakt med alla människor men respekterar om vi säger nej.
5. Om du känt kontakt med Gud eller Guds exstens, hur har det fått dig till att bli just muslim, kristen eller jude istället för någon annan religion? Vad får dig att tro att den guden du känt kontakt med eller är på annat sätt övertygad om existerar är den gud som framställs i Bibeln, Koranen eller Torahn och inte är en annan gud, vilken som helst?
5: Jag mådde psykiskt dåligt i många år och efter att ha testat allt sjukvården kunde erbjuda utan resultat, samt mängder alkohol, lättare droger, sex, resande, festivaler, konserter, utbildningar, olika vänskapskretsar och relationer för att "fylla tomrummet" och uppleva mening med livet så kapitulerade jag och sa "Gud om du finns så får du visa dig så att jag fattar". Då hade jag ätstörningar och självskadebeteenden, kunde inte kontrollera min alkoholkonsumtion eller mitt sexliv och ljög för alla i min närhet om allt möjligt samtidigt som fasaden var ganska städad framgångsmässigt. Jag kallade mig då ateist och satanist om vartannat och var väldigt emot religion. Samtidigt fick jag inte ihop de livsåskådningarna heller på ett logiskt plan och efter min kapitulation kan jag i backspegeln se att jag ungefär då blev agnostiker och sökande. Jag har en släkting som konverterat till Islam och hon berättade mycket om sin syn på Gud och jag skummade igenom Koranens budskap (eftersom jag inte kan gammelarabiska). Dock fick jag inte ihop hur den gud som beskrevs både kunde vara kärleksfull och "den störste bedragaren" på samma gång, och om Muhammed levde sitt liv perfekt, hur kom det sig att han slaktade människor och hade sex med barn? Och den beskrivne guden skulle absolut dyrkas av människor och blidkas men vi var absolut inte skapta till hans avbild då han inte kunde liknas vid något alls och man inte fick föreställa sig hurdan han var trots att hans egenskaper beskrevs som mänskliga. Jag fick inte ihop det och gick vidare. Jag läste Bibeln från första till sista sidan och frågade en kristen hur jag skulle göra. Hon sa att jag skulle utgå från att Gud finns när jag läser och när jag inte förstår något ska jag be honom om hjälp att förstå. Också att inte haka upp sig på renhetslagar i GT utan läsa klart innan jag beslutade mig för en åsikt. Jag testade och var arg genom halva GT men efter Psaltaren började saker hända och jag upptäckte att jag kände ett behov av att be inför svåra uppgifter (typ tentor) och att jag tackade Gud efteråt. Gud i GT är ju densamme som judendomens Gud. Jag läste NT och hade nu börjat testa att be mer konkret för saker "i Jesu namn" och upptäcka att det fungerade. Efter ett par år kallade jag mig kristen men gick inte i någon kyrka och levde på samma sätt som tidigare och det började bli plågsamt att ena sekunden läsa Bibeln och be och andra sekunden ljuga och svära grovt och vara full och hög och ligga med någon okänd person efter en fest. Jag började inse att dubbellivet inte höll och att jag var tvungen att välja om jag eller Gud skulle vara den som bestämde över mitt liv. Jag gick till en kyrka och fick lära mig hur man överlåter sitt liv till Jesus (frälsningsbön) och gjorde det och berättade för min omgivning att jag blivit troende kristen. Det var veckan efter det som allt jag läst i Bibeln smälte samman och blev logiskt och begripligt i mitt huvud, jag förstod för första gången vad kärlek, synd, förlåtelse, försoning, nåd, förbarmande och massor av andra stora ord verkligen betyder, och kunde koppla ihop dem med olika känslor. Jag upplevde Guds närvaro otroligt påtagligt flera gånger, kunde ibland lite liknas vid ett perfekt hasch-rus i nyktert tillstånd men utan något negativt och med association till flytande kärlek i hela kroppen. Det var som att hela mitt liv levts i gråskala och plötsligt fick det färg. När jag läste Bibeln hoppade verser ut som var riktade rakt in i min livssituation och svar på mina böner och tankar. Jag fick så många konkreta bönesvar att jag inte kan räkna dem eller minnas alla, vissa har jag skrivit ner. Från att ha känt mig ful, förbrukad och smutsig var det som att jag blev helt ny och ren, och allt dåligt jag gjort och upplevt var inte längre en del av mig. Jag kunde tycka att jag var vacker och mina ätstörningar försvann. Sedan dess har jag aldrig upplevt ensamhet eller hopplöshet och jag har inget annat val än att fortsätta vara kristen eftersom jag blivit så personligen överbevisad, detta var åtta år sedan och att överlåta mitt liv till Jesus var definitivt det bästa jag någonsin gjort.
6. Varför skulle en gud vilja att du lever efter de påbud som tas upp i Bibeln, Koranen eller Torahn? Vilken rimlighet och logik finns i det?
6: Vi människor tror att vi vet bäst hur vi fungerar men det stämmer inte. Gud vet bäst hur vi fungerar eftersom han har gjort oss. Dessutom vet han allt vi gjort och alla tankar vi tänkt (och han älskar oss ändå!). Bibeln har mängder med lagar i GT och syftet med det var att det judiska folket inte skulle utplåna sig självt genom att följa sina själviska begär eftersom Guds räddningsplan efter syndafallet var att Jesus skulle födas som just jude, genom sitt liv här på ett begripligt sätt visa oss vem Gud är, och sedan dö på korset för våra synders skull och uppstå på tredje dagen och visa sig för människor så att vi kan tro på honom och försonas med Gud och få tillbaka det eviga liv och kontakten med Gud som gick förlorat i och med syndafallet med Adam. Utan lagen skulle Jesus inte kunnat födas. Lagens syfte är också att ge oss insikt om synd, att vi inte kan hålla lagen. Alla har syndat och saknar härligheten från Gud (Rom 3). Jesus är den enda som kunnat hålla hela lagen, därför kunde bara han vara det felfria offer som fullbordade allt på korset. Därför är det bara genom att överlåta våra liv till honom och tro på honom som vi kan försonas med Gud. Allt som inte sker av tro är synd och alla människor har syndat, men genom Jesus finns förlåtelse och hjälp till bättring även om vi aldrig kan bli syndfria så länge vi lever i den här världen. Genom lagen förstår vi alltså vad synd är och inser hur mycket fel vi gör. Vårt samvete väcks och därmed inser vi vår egen litenhet och ofullkomlighet och behovet av att vända oss till Gud för att få hjälp.
7. Tror du att allt som står i Bibeln, Koranen, Torahn eller andra av de texter som räknas som heliga i någon av de abrahamistiska religionerna är sant och är guds verkliga mening? Om inte, vad får dig då att tro att det finns någon sanningshalt och riktighet i texterna? Tänker du aldrig att om 2, 5 eller 10 detaljer är påhitt/osant/inte stämmer med guds vilja så kan lika gärna även resten vara oriktigt?
7: Ja, jag tror att summan av allt som står i Bibeln är sant. Det går inte att plocka en lösryckt vers hursomhelst och säga att den är sann men inte en annan som motsäger den. Lösryckta verser kan Gud också använda som vägledning i bönesvar eller profetiskt om något som snart ska hända för att förbereda oss men då handlar det om kommunikation direkt med Gud och tilltal ska alltid prövas av flera om flera är inblandade.
8. Är det rimligt att människan och av människan författade texter ska övertyga andra människor om guds existens, det riktiga i att tro på gud och leva efter guds påbud, istället för att Gud gör det själv?
8: Gud har skapat människan till sin avbild och han har valt att använda alla möjliga människor genom historien för att göra sin vilja och plan känd. Troligtvis för att vi kan relatera till andra människor och för att Guds vilja är att försonas och ha gemenskap med oss. Han vill också att vi ska leva i gemenskap med andra människor. Det är alltså Gud som själv övertygar människor om sin existens, delvis genom att använda andra människor.
9. Varför skulle sådant finnas som religionen säger att Gud inte vill ska finnas?
9: Därför att människan valt att leva utan gemenskap med Gud och utan att rådfråga honom. Till en början fanns en enda lag/regel som Adam och Eva skulle förhålla sig till, för att Gud ville se om deras gemenskap med honom var av fri vilja. De skulle inte äta frukten från ett enda av alla träden. Men de valde att göra det ändå när satan sa att om de åt av frukten skulle de bli som Gud. De valde att tro på den lögnen och de valde att försöka sätta sig över Gud. Och det är det människan gjort sedan dess, försökt att bli som Gud och inte låta Gud vara Gud. Allt som sker på jorden är definitivt inte Guds vilja och allt som kristna gör i Guds namn är definitivt inte Guds vilja. Vi har en fallen mänsklig natur som vi inte blir helt fria från förrän vi lämnar denna jorden, om vi under vårt liv här avsagt oss den och överlåtit vårt liv till Jesus.
10. Varför har så många religiösa så lätt att döma andra människor när de själva sprider budskapet att endast Gud skall döma vid den yttersta dagen?
10: Därför att religiösa/kristna precis som icke religiösa/kristna har en tendens att vilja följa den mänskliga naturen inklusive själviskhet och girighet och hat och hämndbegär. Jesus är tydlig med att vi ska ta ur bjälken ur vårt eget öga först så att vi ser klart och sedan kan hjälpa andra med deras flisor. Dock ska vi försöka hjälpa andra som sitter fast i problem de klamrar sig fast vid, men av kärlek och på ett kärleksfullt sätt. Ibland är det kärleksfullt att t.ex. informera någon som är otrogen om att otroheten skadar personens familj, men personen kan uppleva det som dömande. På samma sätt är det kärleksfullt att uttrycka berättigad oro över någons alkoholkonsumtion om människor tar skada av den, men den som missbrukar kan uppleva det annorlunda. I efterhand när någon kommit ur en sådan situation förstår de ofta att det inte handlade om dömande utan om omtanke. Men jag håller med dig om att många kristna upphöjer sin egen förträfflighet och dömer människor för hur de lever sina liv och jag är helt övertygad om att det är fel. Vi som är kristna har ingenting att skryta över, det är Guds förtjänst att vi är förlåtna för våra synder och har fått byta riktning i livet och vi har ingen rätt att se ner på någon annan människa för deras sätt att leva.
11. Varför finns religiösa påbud nedskrivna? Borde det inte vara så att troende själva känner eller genom kommunikation med Gud vet vad som är rätt och fel?
11: Att läsa Guds ord är ett av sätten att kommunicera med Gud. Som sagt i ett tidigare svar, lagar i GT förutom historisk funktion för det judiska folket syftar till att göra oss medvetna om hur mycket vi alla människor syndar (synd betyder att missa målet) så att vi inser vårt behov av förlåtelse och försoning med Gud så att vi söker honom och kapitulerar inför honom så att han får rena oss och vi kan få en nystart i vår relation med honom där han får vara Gud och inte vi. Människor är konstruerade med en viss medvetenhet om både Guds existens och vår egen synd även om vi inte läst lagen och därför har det alltid funnits olika strategier för att be, blidka och offra till högre makter, och därför finns massor av olika livsåskådningar och religioner med påbud om hur livet ska levas. Men vi når inte fram till försoning med Gud genom att följa en lag eller att göra goda gärningar, det är bara genom Jesus vi kan försonas med Gud.
12. Troende talar om att Gud skapat människan med fri vilja. Varför skulle då människan inte nyttja den fullt ut istället för att tro på Gud, eller framförallt de av människan skrivna texter om Gud, religionen och religiös tro som används som troendes rättesnöre?
12: Många människor nyttjar den fria viljan fullt ut till allt möjligt hemskt. Andra använder den till att välja att underordna sig Gud sedan man insett att han älskar oss förutsättningslöst och han vet bäst, och inte jag. Slutresultatet blir bättre om jag låter honom bestämma än om jag själv fattar alla beslut om mitt liv. Han vet allt och jag vet väldigt lite. Men jag tror att man måste börja lära känna Gud först och förstå hur mycket han älskar en och våga lita på honom för att kunna överlåta sig till honom och följa honom. Har man en bild av Gud att han vill göra illa så förstår jag att ett sådant beslut är avlägset.
13. Om Gud finns och vill att mäniskan har tro på Gud, varför har då människan skapats med den intelligens där människan har förmåga att kritiskt granska, ifrågasätta och ibland även överbevisa och förkasta teorier, som exempelvis Guds existens eller korrektheten i religionernas form och funktion?
13: Vår intelligens är ett resultat av att vi är skapade till Guds avbild. Det är viktigt att kunna tänka logiskt och kritiskt för att inte bli lurad och utnyttjad. Gud vill oss väl och vill inte att vi ska bli lurade eller utnyttjade. Allt som finns kan inte mätas och studeras med de vetenskapliga metoder vi har att tillgå och allt vi kan se är inte allt som finns. Vi har också intelligens för att kunna förstå oss på mångfalden och det fantastiska i Guds skapelse, som till viss del speglar hans karaktär. Att upptäcka hur naturen och universum fungerar är ett av sätten att lära känna Gud, vilket han vill att vi ska göra.
14. Finns det någon rimlighet i existens av en Gud, allsmäktig och som den intelligens som skapat allt och ändå lämnar problem och frågetecken som tas upp under punkt 1-13?
14: Absolut! Alla har vi olika frågor vi brottas med under hela livet men för Gud är det inte frågetecken, han har läget under kontroll och försöker att räta ut dem för dig. Den här världen är formad av att människor för länge sedan valde att sluta underordna sig Gud och istället började gömma sig för honom, och det har hängt med i vår mänskliga natur sedan dess. Vi sätter våra egna begär först och det gör att vi varken primärt tänker på vad Gud vill eller vad som är bäst för människorna omkring oss. Vi kan intala oss att vi är djur för att vi beter oss så, men det är vi inte. Det finns spår av Guds godhet i oss alla oavsett livsåskådning men alla har syndat och alla är i behov av den försoning Gud beredde oss genom Jesu död och uppståndelse. Genom tro=förtröstan på honom och genom att uttala att vi vill tillhöra honom får vi förlåtelse och frikopplas i grunden från vår syndiga natur som fördärvar oss även om val vi gör med vår fria vilja ibland drar oss från Gud och tillbaks i att synda, även som kristna. Perfekt och enligt Guds fullkomliga goda vilja blir det inte förrän i världen efter denna.