Tom Araya skrev 2017-01-15 03:45:34 följande:
Men varför dödsstraff överhuvudtaget för ett sådant brott någonsin?
Vad motiverar att ha en annan lag/annat påbud för Israels folk än för andra?
Varför en tid och ett sätt före Jesus och ett annat efter, om det är samma Gud med samma vilja om samma sätt att leva och tro på Gud?Här förstår jag inte riktigt logiken...
Okej, djupdykning.
Även innan lagen gavs till Israels folk fanns sabbaten som ett påbud. Gud förde Israels folk ut ur slaveriet i Egypten genom Röda havet till Sinai öken på väg mot det nya landet. Detta är förutom historik en förebild på vad som skulle komma - att vi idag genom omvändelse till Jesus kan bli förda ut ur syndens slaveri genom "badet" jag beskrev i förra inlägget. Därefter går vi runt i cirklar och trilskas med Gud i öknen (tillvaron här) på väg mot löfteslandet (som kommer efter tillvaron här).
I öknen fanns ingenting att äta och folket klagade och ville tillbaka till Egypten. Gud gav dem mat i form av vaktlar (kött) och flingor av manna (bröd) som regnade ner från himlen och han sa att han skulle pröva dem, om de ville vandra efter hans lag eller inte (2 Mos 16:4). Detta är en förebild på Jesus som är livets bröd som kommer ner från himlen (Joh 6:30-35) och Jesus som är Ordet (Gr.
Logos - logik) som blir kött (Joh 1:14) och bor mitt ibland oss ("I begynnelsen var Ordet, och Ordet var hos Gud, och Ordet var Gud. (...) och Ordet blev kött och bodde bland oss (...) och han var full av nåd och sanning").
En av de sakerna som gjorde fariséerna mest förargade på Jesus var att han uppmanade till att äta hans kött (människokött var ju inte direkt kosher). I Joh 6 tydliggör Jesus detta: "Jag säger er sanningen: Den som tror har evigt liv. Jag är livets bröd. Era fäder åt mannat i öknen, och de dog. Här är brödet som kommer ner från himlen för att man ska äta av det och inte dö. Jag är det levande brödet som har kommit ner från himlen. Den som äter av det brödet ska leva i evighet. Och brödet som jag ger är mitt kött, för att världen ska leva."
När Jesus instiftar det nya förbundet med nattvarden, innan han blir förrådd, fängslad, torterad och korsfäst, går det till såhär (Matt 26:26-29): "Medan de åt tog Jesus ett bröd, tackade Gud, bröt det och gav åt lärjungarna och sade: "Tag och ät. Detta är min kropp". Och han tog en bägare, tackade Gud och gav åt dem och sade: "Drick av den alla. Detta är mitt blod, förbundsblodet, som blir utgjutet för många till syndernas förlåtelse. Jag säger er: Från denna stund ska jag inte dricka av vinstockens frukt förrän den dag jag dricker det nytt med er i min Faders rike"". När vi som kristna tar nattvard är det för att påminna oss om att vi nu är i det nya förbundet genom Jesu kropp och blod som utgavs för oss på korset, och har evigt liv efter detta. På detta sätt menar jag att GT och NT är så sammanflätade och måste läsas i ljuset av varandra, det är då Bibeln blir så fantastisk för läsaren som den är tänkt att vara. Allt hör ihop och det är i hela Bibeln sammanfattad som logiken kommer fram. Tillbaka till mannat.
När Israels folk fick manna i öknen var instruktionen från Gud att de skulle samla manna i sex dagar och på den sjätte dagen skulle de få dubbelt så mycket, och sedan vila på den sjunde dagen (2 Mos 16:22-26). De fick inte gå ut för att samla manna på den sjunde dagen. Här gavs ingen förklaring till varför sjunde dagen skulle vara vilodag, och inte heller något löfte om vilken konsekvens ett sådant lagbrott skulle få. Samma vecka som instruktionen gavs var det några som ändå struntade i den och gick ut på sabbaten för att leta bröd (2 Mos 16:27-30). De hittade inget och blev påkomna. Påföljden blev endast en konstruktiv tillsägelse från Mose att de skulle stanna hemma nästa gång. Instruktion utan påföljd hade alltså redan prövats vid tillfället då sabbatsbudet först gavs, och det fungerade inte särskilt bra. Folket behövde alltså tydlighet.
Din fråga uppfattade jag som "Varför dödsstraff för att bryta sabbaten" (alternativt bryta äktenskapet - det kan jag svara på i ett senare inlägg). Israels folk fick alltså lagen inkl. budet att inte utföra något arbete på veckans sjunde dag, då denna dag hade andra syften (som beskrivet i tidigare inlägg). Straffet var döden vilket indikerar hur otroligt viktigt budet är. Vad arbete är specificeras inte särskilt tydligt, däremot skrivs att "Ni ska inte göra upp eld på sabbaten, var ni än bor" (2 Mos 35:3). När en man i 4 Mos 15:32-36 ertappas med att samla ihop ved på sabbaten kan vi anta att det var i syfte att göra upp en eld (vad annars?). Folket har precis fått instruktioner om hur synder som sker av misstag ska hanteras (offra en årsgammal get) (4 Mos 15:27). Verserna skrivna precis innan situationen med sabbatsbrytaren skildras ser ut som följer:
4 Mos 15:30-31
"Men den som begår något med berått mod, vare sig han är infödd eller främling, han hånar Herren och skall utrotas ur sitt folk. Eftersom han har föraktat Herrens ord och brutit mot hans bud, måste han utrotas. Hans missgärning vilar på honom."
Denna man som samlade ved för att göra upp en eld på sabbaten syndade alltså avsiktligen med full insikt om vad konsekvensen kunde bli. Så frågan är ju - varför gjorde han det? På sabbaten offrade hela menigheten tillsammans lamm som brändes på altaret, maten åts sedan av folket (pekar också fram emot Jesu försoningsoffer och nya förbundet). Fler maträtter fanns också förberedda sedan dagen innan av alla andra hushåll. Mannen behövde alltså inte göra upp eld för att laga mat om han inte absolut ville undvika att delta i sabbatsfirandet med Israels folk. Man kan ju fundera vidare ännu längre om man vill, och överväga om han ville ha sin egen tillställning och dra bort fler israeliter från det gemensamma firandet, vilket skulle indikera att han ville stå i centrum istället för Gud på sabbaten, och konkurrera med honom. Men så långt behöver vi inte spåra ur för att inse att det brott han begått är allvarligt i sammanhanget och att det begåtts med vilje och inte av misstag.
Synd separerar oss andligen från Gud. Fysiska straff används delvis som en symbolisk motsvarighet till vad som andligen sker, för att människan lättare ska förstå. Uppror mot Gud leder till andlig död, därför är straffet "döden" även fysiskt. I detta fall sattes faktiskt mannen åt sidan då Mose och Aron som ledde folket, trots Guds tydliga instruktioner om dödsstraff inte kunde förmå sig till att verkställa det. Gud sa då till dem att hela menigheten skulle stena denna man till döds. Först då verkställdes straffet. Troligtvis var stening den metod som skulle tillämpas för att alla i folket behövde vara delaktiga i verkställandet och förstå hur fruktansvärt det var att bli stenad, dessutom för egen del bli avskräckt och för att man också skulle vara uppmärksam för varandras skull så att de man brydde sig om inte skulle begå synd belagt med dödsstraff.
Hade mannen inte straffats med döden skulle det vara ett tecken för folket på att Gud inte håller vad han lovar och att han inte dömer i enlighet med den lag han givit dem. Gud måste agera i enlighet med den han är och han är rättvis. Verkställandet av dödsstraffet bevisade för folket att Gud är den han säger att han är, brott mot sabbatsbudet är mycket allvarligt, och att lagbrott får de konsekvenser som är utlovade.
Som tidigare nämnt skulle lagen se till att det israeliska folket kunde behållas heligt för att Jesus skulle kunna födas och dö för våra synder och fullborda lagen. När Jesus hängde på korset och drog sitt sista andetag sa han "Det är fullbordat" (Joh 19:30). Hela lagen är fullbordad genom Jesu död på korset och därför står vi som kristna inte under lagen utan under nåden och vi leds av Anden som kom genom Jesus Kristus och nu bor i oss. Vid tiden för det israeliska folkets förberedelse i helighet inför Jesu ankomst gällde lagen, de utvaldes för att bära fram det försoningsoffer som krävdes för hela mänsklighetens synd och offret var Jesus. Det motiverar en annan lag för dem än för alla andra.
Det är samma Gud med samma vilja och samma karaktär som givit lagen och förlåtelsen men då han är rättvis måste straffet för lagbrotten först sonas, priset betalas, för att förlåtelse och försoning ska kunna vara möjlig och det priset betalades genom Jesu död på korset. Därför är det annorlunda efter Kristus. Vi var dödsdömda men Gud älskar oss och straffade istället sin son som frivilligt tog dödsstraffet på sig som vår representant för att vi skulle kunna gå fria. Nu är vi frikända och står fria från lagen
om vi accepterar att priset är betalt, alltså accepterar Jesus som vår representant, och omvänder oss till Jesus som blev uppväckt från döden då han själv inte begått någon synd, och alltså lever idag och för evigt (vilket vi på samma sätt gör om vi väljer att tillhöra honom och inte klamrar oss fast vid det liv vi lever här och våra egna planer och synder).
Underordnar vi oss Jesus och gör honom till vår Herre så kopplas vi genom Den Helige Ande ihop med honom och blir Guds barn (eftersom Jesus är Guds son). Vi blir fria från lagen och på domedagen (om ett sådant scenario ens uppstår för kristna) är det enda vi behöver göra om vi blir ställda inför Fadern att peka på Jesus och säga "Han tog mitt straff". Annars har vi en del att redogöra för eftersom allt som sker i mörkret ska komma fram i ljuset och ropas ut från taken. Alla våra pinsammaste hemligheter som ingen vet om blir på den dagen uppenbarade för alla som någonsin levt, om vi inte sagt till Jesus typ "Förlåt, jag väljer att tro att du finns och jag vill ha med dig att göra. Jag kan inte själv. Ta mina spillror och gör något nytt och vackert av det. Jag vill lära känna dig.". Så fort vi ger Gud tillåtelse att förvandla oss så gör han det. Vi blir nya skapelser som Gud successivt gör mer och mer lika Jesus, som ju är lagen fullbordad och förkroppsligad.
Den Helige Ande som vi får efter att ha bekänt Jesus som vår Herre leder oss och hjälper oss att kommunicera med Gud, att älska människor villkorslöst och att leva vår resterande tid på jorden i hyfsad linje med vad Gud vill utan att vi slaviskt ska följa den judiska lagen som vi ändå inte kan hålla. Han tar över kommandot om vi tillåter honom. Efter Kristus (som är förutsättningen för försoning, frälsning - räddning från syndens slaveri och den påföljande domen) handlar det alltså inte längre om att följa lagen, utan om att först själv försonas med Gud, låta sig steg för steg förvandlas till Kristuslikhet och under tiden hjälpa andra människor att försonas med Gud och påbörja samma process. Vi har gått in i en ny tid och ett nytt förbund som omfattar alla folk (samtidigt är vi också "inympade" i det israeliska folket och som kristna är vi skyldiga att vara välvilligt inställda till dem då vår frälsning varit beroende av dem historiskt). Vi ska alltså leva på ett nytt sätt nu efter Kristus när vi inte är bundna av synden eftersom straffet är sonat. Det finns nya direktiv från samma Gud, som möjliggjordes genom en historisk händelse för ca 2000 år sedan som var Jesu död på Golgata kors. Nu gäller inte rättfärdighet genom lagen utan rättfärdighet genom tro på Kristus Jesus som har dött och uppstått för oss.
Rom 10:4
"Ty Kristus är lagens slut, till rättfärdighet för var och en som tror."
Rom 10:9-10
"Om du därför med din mun bekänner att Jesus är Herren (Hebr.
JHVH - det högsta, heligaste namnet på Gud) och i ditt hjärta tror att Gud (Fadern genom Anden) har uppväckt honom från de döda, skall du bli frälst. Med hjärtat tror man och blir rättfärdig, med munnen bekänner man och blir frälst. Skriften säger (Jes 28:16): Ingen som tror på honom skall stå där med skam."
Rom 8:1-9
"Så finns nu ingen fördömelse för dem som är i Kristus Jesus. Ty livets Andes lag har i Kristus Jesus gjort mig fri från syndens och dödens lag. Det som var omöjligt för lagen, svag som den var genom den syndiga naturen, det gjorde Gud genom att sända sin egen Son som syndoffer, han som till det yttre var lik en syndig människa, och i hans kropp fördömde Gud synden. Så skulle lagens krav uppfyllas i oss som inte lever efter köttet utan efter Anden. De som lever efter sin köttsliga natur tänker på det som hör till köttet, men de som lever efter Anden tänker på det som hör till Anden. Köttets sinne är död, men Andens sinne är liv och frid. Köttets sinne är fiendskap mot Gud. Det underordnar sig inte Guds lag och det kan det inte heller. De som följer sin syndiga natur kan inte behaga Gud. Ni däremot lever inte efter köttet utan efter Anden, eftersom Guds Ande bor i er. Den som inte har Kristi Ande tillhör inte honom.