Inlägg från: Anonym (Ty så älskade Gud världen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ty så älskade Gud världen)

Du som är religiös - Vad får dig att tro?

Hej !

Vilken spännande diskussion och vilken trevlig ton ni har. Är imponerad av er bibelkunskap och komplexiteten i frågorna. Känns som att det är en teologi professor och en biskop som diskuterar;)

Jag är också troende på Jesus. Har dock tyvärr inte den bibelkunskap som ni har så därför har jag bara möjlighet att svara på en fråga och det är varför jag tror.

Jag tror för att jag tycker att jag måste förhålla mig på något sätt till den historiske Jesus.

I min värld kan jag antingen tro att han är

1den han och hans vänner säger att han är

2eller en bedragare typ trollkarl

3 alt en rymdvarelse som bedrivit ett practical joke.

I min värld tar jag bort alternativ 3 då jag bara inte kan tro på rymdvarelser.

Alternativ 2 tar jag bort för att skulle han lyckats med att lura så många människor , hade han varit skickligare än alla nutida illusionister.

Det tror jag inte är möjligt med den teknik de hade på den tiden. Han skulle också behövt medhjälpare och de medhjälpare han hade dog ju alla utom Johannes en plågsam död , just för att de vägrade säga att han inte var Gud.

Så då återstår just det som han och hans vänner påstår att han är;)

Jag följer tråden för jagkänner att jag lär mig mycket om Bibeln .

Trevlig helg!

• Anonym (Ty så älskade Gud världen)
    Tom Araya skrev 2017-01-13 21:41:00 följande:

Varför måste det vara Jesus som luras?

Skulle det inte kunna vara så att Jesus fanns men att allt övernaturligt och gudomligt tillskrivs honom efteråt av andra?

En annan variant är att Jesus fanns och själv tror och framställer sig själv såsom det beskrivits i texter, men att han lidit av psykisk sjukdom.

Bra tanke!

Jag tänker att det inte finns någon anledning för hans efterlevande vänner att hitta på Gudomligheter om honom. Varför liksom? Men om de hade gjort det , tror jag inte de varit beredda att dö för sagor de hittat på själva om en vän de haft i sin ungdom.

Hade Jesus varit psykiskt sjuk och påstått allt detta om sig själv, tror jag att de som levde så nära honom hade avslöjat honom och övergett honom . Inte dött för att föra hans konstiga tankar vidare.

Vad som hände med hans kvinnliga lärjungar vet vi ej men alla manliga lärjungar utom Johannes plågades ihjäl på tortyrliknande sätt pga att de vägrade avsäga sig sin tro på hans Gudomlighet.

Allt gott!
Svar på tråden Du som är religiös - Vad får dig att tro?