• Anonym (Vodka)

Helgalkoholist

Som rubriken lyder så är jag en helgalkoholist, jobbar måndag-fredag och när helgen kommer brakar det lös, super mig full varje fredag/lördag.
    Dricker stora mängder, vi pratar en 70cl vodka på en helkväll.

Nu till problemet, jag vill sluta, kruxet är att jag inte vet vad man annars ska göra på helgerna? Tycker livet blir så grått, tråkigt, svensson aktigt.
    Har någon annan varit med om samma sak och lyckats bryta vanan?
    Känner knappt att det är kul att gå ut längre men jag fortsätter, är rädd att jag kommer göra samma sak om 10 år.

• Svar på tråden Helgalkoholist
  • Aniiee

Skaffa dig en hobby som inte går ut på att dricka (även om en drink/vin/öl ju kan ingå).

Till exempel så gör jag så att varje lördag så har jag och min tjej mat- och filmdag. Vi  väljer en film, gärna på något månadstema, och lagar mat som går tillsammans med filmen. Brunch, tidig middag och lätt kvällsmål eller frukost, lunch, middag. Vi bjuder gärna in vänner och familj, men ibland är vi ensamma. Vi ser filmen, äter gott och umgås. Jag tänker jämt att jag ska blogga om det, men glömmer....

Vill du ändå komma ut så kan du ju börja spela biljard eller något. Eller lägg de där pengarna från vodkan på något organiserat dryckestillställning, typ vin/öl/whiskeyprovning en gång i månaden. Börja klättra. Bli volontär. Det finns massor du kan göra.

Knowledge is knowing Frankenstein wasn't the monster. Wisdom is understanding Frankenstein was the monster.
  • Anonym (Vodka)
    Aniiee skrev 2017-01-10 01:06:33 följande:

Skaffa dig en hobby som inte går ut på att dricka (även om en drink/vin/öl ju kan ingå).

Till exempel så gör jag så att varje lördag så har jag och min tjej mat- och filmdag. Vi  väljer en film, gärna på något månadstema, och lagar mat som går tillsammans med filmen. Brunch, tidig middag och lätt kvällsmål eller frukost, lunch, middag. Vi bjuder gärna in vänner och familj, men ibland är vi ensamma. Vi ser filmen, äter gott och umgås. Jag tänker jämt att jag ska blogga om det, men glömmer....

Vill du ändå komma ut så kan du ju börja spela biljard eller något. Eller lägg de där pengarna från vodkan på något organiserat dryckestillställning, typ vin/öl/whiskeyprovning en gång i månaden. Börja klättra. Bli volontär. Det finns massor du kan göra.

Nu dricker jag inte mycket vodka det var ett exempel, kan dricka dyra drycker men min poäng var att det blev stora mängder..
  • Aniiee
    Anonym (Vodka) skrev 2017-01-10 01:16:56 följande:
    Nu dricker jag inte mycket vodka det var ett exempel, kan dricka dyra drycker men min poäng var att det blev stora mängder..
    Jo, jag förstod det.
    Knowledge is knowing Frankenstein wasn't the monster. Wisdom is understanding Frankenstein was the monster.
  • klyban

Börja och testa och ändra dina dryckesvanor, det är ju ett naturligt första steg och testa.
    Lustigt nog att halvera den mängden alkohol, är fortfarande rätt mycket.
    Men en halvering är trots allt bra mycket mindre än nu, sen kan  man ju gå visare efter man lyckats med detta.
    Jag brukar säga att det är oftast bara de första ölen/glas vin som ger en nått, resten är bara ren slentrian och fyller inte mycket funktion till att vara mer trevligt.

Och givetvis får du hitta på andra saker att göra som ersätter fyllan.
    På vad du ska ersätta med, får du ju kolla upp vad du annars kan tycka är roligt.

• Anonym (Me2)

Jag har samma problem. Men jag dricker bara för att helgen ska ta slut snabbt.
    Är helt ensam, ingen familj eller vänner och på helger blir det extra tydligt!
    Avskyr helger - och hela mitt s.k "liv".
    Har du partner, vänner, familj borde det vara hur lätt som helst att sluta dricka och umgås med dina nära och kära istället?!

• Anonym (ida)

Usch vad hemskt. Jag känner igen mig. Fast drack varje dag förut. Kunde tom dricka på lunchen på jobbet. :( Det började med helgerna. 
    Nu har jag slutat när jag blev sambo. Han dricker inte. Det var så svårt för jag längtade efter att få vara ensam så jag kunde dricka i början. 
    Så glad att vara ifrån det där. Ska aldrig mer dricka i hela mitt liv. Inte värt.

• Stårschan
    Anonym (Me2) skrev 2017-01-10 08:01:56 följande:

Jag har samma problem. Men jag dricker bara för att helgen ska ta slut snabbt.
    Är helt ensam, ingen familj eller vänner och på helger blir det extra tydligt!
    Avskyr helger - och hela mitt s.k "liv".
    Har du partner, vänner, familj borde det vara hur lätt som helst att sluta dricka och umgås med dina nära och kära istället?!

Om du ändå avskyr helgerna så mycket att du dricker för att de ska ta slut kanske du bör överväga att hålla dig sysselsatt med något annat. Kan du ta något helgjobb? Ideellt, om inte annat. Du har ju själv insett att det är destruktivt att leva som du gör nu, så då kanske du ska försöka undvika att vara ledig.
  • Anonym (Me2)
    Stårschan skrev 2017-01-10 08:33:04 följande:
    Om du ändå avskyr helgerna så mycket att du dricker för att de ska ta slut kanske du bör överväga att hålla dig sysselsatt med något annat. Kan du ta något helgjobb? Ideellt, om inte annat. Du har ju själv insett att det är destruktivt att leva som du gör nu, så då kanske du ska försöka undvika att vara ledig.
    Har volontär jobbat tidigare på olika katthem, men är för deprimerad för att ens kunna gå utanför dörren i nuläget.
  • Anonym (Träna)

Börja träna, håll i. Efter ett tag blir du träningsnarkoman. Då vill  du absolut inte dricka.
    Anslut dig till en löpargrupp eller cykelklubb. Socialt och trevligt, ett sätt att få vänner också. Börja engagera dig i en ideell förening.

• Anonym (ida)
    Stårschan skrev 2017-01-10 08:33:04 följande:
    Tyvärr så funkar det inte. Jag gjorde samma. tog jobb på en restaurang. Drack ändå när jag kom hem för att koppla av. blev sönderstressad.
Svar på tråden Helgalkoholist