• Anonym (Vodka)

Helgalkoholist

Som rubriken lyder så är jag en helgalkoholist, jobbar måndag-fredag och när helgen kommer brakar det lös, super mig full varje fredag/lördag.
    Dricker stora mängder, vi pratar en 70cl vodka på en helkväll.

Nu till problemet, jag vill sluta, kruxet är att jag inte vet vad man annars ska göra på helgerna? Tycker livet blir så grått, tråkigt, svensson aktigt.
    Har någon annan varit med om samma sak och lyckats bryta vanan?
    Känner knappt att det är kul att gå ut längre men jag fortsätter, är rädd att jag kommer göra samma sak om 10 år.

• Svar på tråden Helgalkoholist
  • Stårschan
    Anonym (ida) skrev 2017-01-10 10:39:27 följande:
    Tyvärr så funkar det inte. Jag gjorde samma. tog jobb på en restaurang. Drack ändå när jag kom hem för att koppla av. blev sönderstressad.
    Restaurang är förstås inte det bästa stället att jobba på om man samtidigt vill varva ner lite. Men kanske ett volontärjobb på Kupan, Erikshjälpen eller liknande? Eller engagera sig i någon lokal idrottsförening man är intresserad av?
  • Anonym (Vodka)
    Anonym (Me2) skrev 2017-01-10 08:01:56 följande:

Jag har samma problem. Men jag dricker bara för att helgen ska ta slut snabbt.
    Är helt ensam, ingen familj eller vänner och på helger blir det extra tydligt!
    Avskyr helger - och hela mitt s.k "liv".
    Har du partner, vänner, familj borde det vara hur lätt som helst att sluta dricka och umgås med dina nära och kära istället?!

Har nyligen brutit upp med min partner och känns som om de flesta av mina vänner träffar jag bara när det är dags för fest.
  • Anonym (Vodka)
    Anonym (ida) skrev 2017-01-10 08:22:37 följande:

Usch vad hemskt. Jag känner igen mig. Fast drack varje dag förut. Kunde tom dricka på lunchen på jobbet. :( Det började med helgerna. 
    Nu har jag slutat när jag blev sambo. Han dricker inte. Det var så svårt för jag längtade efter att få vara ensam så jag kunde dricka i början. 
    Så glad att vara ifrån det där. Ska aldrig mer dricka i hela mitt liv. Inte värt.

Hur lyckades du sluta? Var det bara för att du fixade en sambo??
  • klyban
    Anonym (Vodka) skrev 2017-01-10 16:51:38 följande:
    Har nyligen brutit upp med min partner och känns som om de flesta av mina vänner träffar jag bara när det är dags för fest.
    Du får du hitta vänner som du inte bara går att festa med då.
  • Anonym (Vodka)
    klyban skrev 2017-01-10 17:07:05 följande:
    Du får du hitta vänner som du inte bara går att festa med då.
    Lättare sagt än gjort!!
  • klyban
    Anonym (Vodka) skrev 2017-01-10 17:37:08 följande:
    Lättare sagt än gjort!!

Visst är det så, men det ska väl inte hindra och försöka?
    Eller varför inte hitta en hobby som du kan pyssla med, om man gillar fotboll tex så kan man hjälpa till i någon lokal förening.
    Fågelskådning eller vad nu du gillar, för det handlar om att hitta nya intressen och rutiner.

• Anonym (Me2)
    klyban skrev 2017-01-10 17:40:03 följande:

Visst är det så, men det ska väl inte hindra och försöka?
    Eller varför inte hitta en hobby som du kan pyssla med, om man gillar fotboll tex så kan man hjälpa till i någon lokal förening.
    Fågelskådning eller vad nu du gillar, för det handlar om att hitta nya intressen och rutiner.

Har försökt hitta en hobby eller intresse i många år. Det enda jag tycker om är att gå ut och äta/ta en öl, titta på fotboll eller hockey live - inget man "kan" göra ensam - eller rida vilket jag inte har råd med!
    Skulle gärna vilja golfa, men för dyrt och inget man kan göra ensam.
    Nya vänner känns rätt kört mao.
  • Anonym (Me2)
    Anonym (Vodka) skrev 2017-01-10 16:51:38 följande:
    Samma här. Har svårt att släppa hopp om exet.
  • klyban
    Anonym (Me2) skrev 2017-01-10 18:06:58 följande:
    Har försökt hitta en hobby eller intresse i många år. Det enda jag tycker om är att gå ut och äta/ta en öl, titta på fotboll eller hockey live - inget man "kan" göra ensam - eller rida vilket jag inte har råd med! Skulle gärna vilja golfa, men för dyrt och inget man kan göra ensam. Nya vänner känns rätt kört mao.

Men om man bara ser sitta dricka öl och titta på sport som det enda roliga, så lär du inte göra annat heller.
    Så lite får man lägga manken till själv.

• Anonym (B)
    klyban skrev 2017-01-10 18:11:58 följande:

Men om man bara ser sitta dricka öl och titta på sport som det enda roliga, så lär du inte göra annat heller.

Så lite får man lägga manken till själv.

Personen skrev ju andra saker också men det hade han/hon inte råd med
Svar på tråden Helgalkoholist