Barnfamiljer- Hur prioriterar ni?
Känns ibland som om "alla" barnfamiljer åker utomlands minst 1 gång om året, renoverar huset, köper dyra, fina prylar och ändå har möjlighet att som förälder har möjlighet till karriär och egentid och allt detta utan att barnen är på fritids/dagis massor. Vet såklart att detta inte gäller alla men det känns så ibland. Är det bara jag som fått för mig att man måste välja mellan att vara tillsammans eller leva lyx? Jag har i alla fall prioriterat tid med barnen. Inga långa dagar på förskola eller fritids vvareviga dag. Ingen karriär. På loven får barnen vara ledig helt. Vi bor i hus men ingen enorm, nybyggd villa utan ett mindre hus (alla barnen har egna rum om än små rum) huset är när 70 år gammalt men mysigt, till viss del renoverat men mycket original(charmigt tycker jag, älskar gamla hus). Vi fixar lite i taget, renoverar och inredare pö om pö det som är mest akut. Prioriterat barnens rum. Åker på familjeaktiviteter och utflykter ungefär 1 gång i månaden tex lekland. Sånt som inte kostar gör vi varje helg. Umgicks alltid tillsammans hela familjen all ledig tid förutom då barnen umgås med kompisar. Vi har varit i Finland och nästan hela Sverige. Älskar att resande och anser att det är viktigt för barnen och lärorikt. Detta har gynnat äldsta barnets kunskaper i geografi :) Tycker har vi bara flygit en gång. Det var till Fuerteventura, Kanarieöarna för 2 år sen. En veckas semester med all inklusive. Fantastiskt! Vi längtar ofta tillbaka. Varför sommar ser vi till att komma iväg på semester i Sverige. Vi har haft turen att få låna husvagn flera somrar o då haft råd att vara borta lite längre, runt 7-10 dagar. Vi försöker komma iväg på minisemester 1-2 gånger per år också. Tex unde höstlov/jullov. Nån eller ett par nätter. Förra året i slutet av augusti när jag fyllde år ville jag fira genom besök på Kolmården med familjen och hotell-övernattning. Nu i år sov vi på hotell på Åland en natt och besökte Mariebad dagen innan nyårsafton och åkt båten hem på nyårsafton. Ursäkta att inlägget blev så långt och utförligt. Hur ser det ut för er? Jag önskar att vi hade råd med mer. Önskar vi kunde åka utomlands varje vinter. Önskar vi hade råd att fixa mer med hemmet och även köpa egen husvagn... Men samtidigt så är jag väldigt glad och tacksam över att få tillbringa så mycket tid med barnen (men maken skulle behöva gå ner i arbetstid) och kunna ge barnen så mycket ledigt och vila. Känns bara som vi går miste om saker... Kanske är dumt tänkt. Barnen får förmodligen allt dom behöver och lite till. Är nog jag som känner såhär för att jag aldrig ger mig själv något så att säga... inget självförverkligande alls och ingen par-tid heller. ...