Inlägg från: modsey |Visa alla inlägg
  • modsey

Barnfamiljer- Hur prioriterar ni?

Fast jag tycker det låter som ni har det bra . Som du skriver man kan inte få allt och ni prioriterar mer tid hemma.

Beroende på vilket jobb man har kan man ju också få till det olika. Jag har ett sånt jobb dom kräver heltid men som också ger mig en frihet i hur jag jobbar och kan ta ledigt. Ex alla lov med barnen exempelvis .mina timmar måste ju göras, så jag jobbar kanske i snitt 43 timmar i veckan. I bland mer. Nu kan jag välja lite där och lägger övertid när maken hemma. Så barnen har rätt korta dagar ändå. O eftersom jag har bra flexavtal kan jag börja efter att jag lämnat dem till skolan . Kan också jobba lite hemma. Reser lagom mycket i jobbet ca 3-5 övernattningar per termin.

Vi bor också i ett hus som skulle behöva renoveras lite mer. Vill inte ta mer lån utan tar det i lagom takt. Det är saker som att vi drog in fjärrvärme. Var tvungna att bygga om ett rum. Nu står vi inför att lägga om tak. Inga inredningsrenoveringar alltså utan nödvändiga.

Vi prioriterar dock att resa. Men vi reser rätt billigt och är utomlands ca 3-4 veckor per år. Hyr hus. Lagar mycket mat själva. Shoppar obefintlig.

Åker till fjällen en vecka per år. Samma där vi kör självhushåll o äter ute sparsamt.

Det vi prioriterar bort i livet som många omkring oss gör, är inredning och onödig renovering. Vår ena toalett är så ful så det skriker. Kan leva med sånt och att inte köpa diverse prylar man egentligen inte behöver.

Försöker köpa barnens kläder när deras är bra priser. Ex nya vinterstölar köptes i går för halva priset.

Bra rätt dyrt märke.

Olika familjer har olika områden på vad de tycker är viktigt . Och nä man kan sällan i alla fall få allt !

Svar på tråden Barnfamiljer- Hur prioriterar ni?