• Juliii86

Bf sept 2017

Fiansess skrev 2017-06-20 16:20:54 följande:

Min bebis vill också gärna ligga på vänster sida :). Måste vara mysigt i den delen :P

Jag tar järntabletterna med apelsinjuice! Kroppen tar bättre upp dem ihop med c-vitamin.

Härligt med semester för dig med snart!

Jaså? Åh så söt :) Ja det måste det nog vara eller så är det bebisens favorit plats.

Ja juste det sa bm också men dom tabletterna jag tar innehåller c- vitamin så det är nog bara att jag får ta det efter eller före maten. För jag ska ge tabletterna en chans till, dom som jag kände att jag blir dålig av.
  • Juliii86
    erijon skrev 2017-06-21 10:58:33 följande:

Var hos auroran i måndags. En alldeles underbar pensionerad dam som jag fick träffa!

Jag ska få göra upp en plan om min förlossning pga förra. Det ska stå med att jag inte ska bli igångsatt. Jag får göra extra ultraljud för att kolla fostervattenmängfen samt bebisens storlek.

Blev ju igångsatt "11 dagar" (enligt läkare 3v) över tiden pga liten bebis och typ inget fostervatten. Blev akutsnittad pga bebis hjärtljud låg på 70 alldeles för länge under värkarna.

Jag ska föda vaginalt sålänge förlossningen startar själv innan ett visst datum ( datum ej satt. Men hoppas strax innan BF iallafall) där jag ska ha ett planerat snitt Annas. För att undvika samma hemska situation som sist!

Ska få göra UL i vecka 28 nu, sen i 32 eller 34 igen. Så får dem visa hur vi går vidare. Beroende på vad det visas! Känns så jäkla skönt att få rätt stöd!

Vad underbart att du fått så bra bemötande från auroran och att de kommer hjälpa dig. Skönt att höra!
  • Juliii86

Jag är så arg och ledsen att återigen har FK nekat min graviditetspenning.. Det känns så orättvisst att alla andra får det beviljat medans jag får stå och kämpa dagen ut när det är som jobbigast....

• Juliii86
    Fiansess skrev 2017-06-26 13:57:32 följande:

Usch vad tråkigt, har förstått att de är extremt hårda fk med gravpenning.

Vad säger din bm nu?

Idag har jag gjort ännu en glukosbelastning - GODKÄND!! Så underbart skönt!!

Ja, det är dom verkligen! Synd bara att de ska vara så hårda med gravida kvinnor men men... Min bm är tyvärr på semester som jag hade glömt av och har en annan bm tills min bm är tillbaka. Hon sa att jag måste själv sjukskriva mig för de hjälper inte oss och jag har då totalt missuppfattat det för jag trodde att min bm skulle hjälpa mig. Får se nu hur det blir. Jag tog ett snack med min arbetsledare om detta och han sa att han skulle prata med FK tanten på måndag alltså imorgon.
  • Juliii86

Hej tjejer, känns som det var länge sen jag skrev något här. Tänkte uppdatera lite hur det har gått för mig. Det varit upp och ner för mig då jag återigen känner mig urkass. Kan inte längre gå i långa sträckor då jag känner av någon slags tryck neråt och det gör så jäkla ont i ljumskarna. Har några gånger gråtit över det här då jag inte vet vart jag ska ta vägen och blir så ledsen att jag återigen måste bråka med FK. Bestämde mig för att skicka en omprövning vilket känns som det är omöjligt att få detta gå igenom så därför jag även ringt till vårdcentral som jag är inskriven hos och har fått tid hos läkaren på måndag kl 13.00. Jag hoppas att jag kan få hjälp med och sjukskriva mig då det blev missförstånd om att bm skulle hjälpa mig sjukskriva men så var fallet inte. Det är jag själv som måste ordna det. Så får jag se vad läkaren. Jag kan inte heller sova bra om nätterna då benen värker så fruktansvärt. Måste liksom hela tiden röra på mig för att inte känna av värken och sitta ner. Jag har ju gjort stor misstag av att flytta tunga och bära möbler/saker så får maken göra det tunga grejer för vi håller på göra ordning barn rummet som inte är riktigt klar än då jag inte klarar av hålla mig igång så mycket så det blivit långa pauser men snart så ska det likna ett barnrum som tidigare var min klädkammare :) Ska bli så mysigt att få se resultatet snart.

Var hos barnmorskan i måndags och hon mätte min sf mått 30 cm och sist jag var där för lite mer än 3 veckor sen så var min SF mått 20 cm. Det hade alltså gått upp 1 cm men hon sa att det inte var något att oroa sig. Eftersom jag är förstföderska så har jag ju ingen koll om detta är normalt eller onormalt, vilket fall som helst så litar jag ju på bm. Blodsockret var bra men järnvärdet är fortfarande lite sådär, hade gått upp 2 i värde alltså sist hade jag 113 och nu har jag 115. Det stiger ju men hon tyckte att jag ligger i samma värde.

Så ja, detta har då hänt de senaste veckorna..

• Juliii86
    erijon skrev 2017-07-12 18:34:07 följande:

Behöver fortfarande inte järntabletter, värdet är jättebra. Blodsocker jättebra. +8kg totalt. Känns kan jag säga.. vägde 51 precis innan /när jag blev gravid. Nu 59kg. Får jag välja så går jag Max upp 3kg till. Vill verkligen inte passera 65kg och jag vill inte bli så stor :( men det är ju svårt att påverka.

Jag skulle dock kunna skippa mycket onyttigt, men jag KAN inte. Har inte psyke för det. Speciellt inte just nu.
    SFmått 27 ca, säkert strax över.
    Enligt kurvan har magen "planat av" men inte bebis, iochmed att jag gjorde TUL igår.
    BM sa att den andra barnmorskan aom mätte innan kan ha mätt lite annorlunda, eller så växte magen mer innan än nu. Men vi vet ju att bebis är alldeles perfekt :)

Hon kände att bebis låg med huvud långt ner i bäcken, precis vad dem sa på UL igår. Och det stämmer in på hur det sparkar. Inte ändrats på många dagar.. så han verkar hittat en mysig position. Minns ej när dem brukar fixera sig, men han var inte fixerad nu ialalfall. Det skulle väl mest vara lite väl tidigt OM han var det redan.

Angående om vikten så är jag inte heller så jätte nöjd över hur jag ser ut just nu :( Vägde 61 kg innan jag blev gravid och eftersom jag inte kunde bli gravid själv fick jag hjälp av IVF där jag gick upp ännu mer i vikt. Vägde alltså 53 kg och innan dess ännu mindre men det är en annan historia. Så just nu väger jag 70 kg och är i vecka 33 dvs gått upp nästan 20 kg (räknar med IVF), på tisdag går jag in i ny vecka. Det känns verkligen i själen och det gör mig riktigt ledsen att man ser så bred och stor ut men varje dag försöker jag påminna mig själv att jag har längtat det här i 9 år att få barn så värt är det ju men inte så kul att se mig själv i spegel. Kan ju ärligt säga att jag varit så deppad över min utseende men det är något man kan fixa efteråt när man fött barnet. Gå ut med vagnen varje dag eller när det passar en för att motionera lite. Det har jag tänkt göra i alla fall. Ska banne i mig få bort alla kg jag fått genom åren. Jag var ju super smal när jag träffade min make men nu känner man sig så stor och alla kläder man hade då kan man inte ha längre. Men men vi får försöka vara starka och inte dra ner oss. Vi kan åtgärda det om man nu vill det.
  • Juliii86
    Juliii86 skrev 2017-07-15 16:28:22 följande:

Var hos barnmorskan i måndags och hon mätte min sf mått 30 cm och sist jag var där för lite mer än 3 veckor sen så var min SF mått 20 cm. Det hade alltså gått upp 1 cm men hon sa att det inte var något att oroa sig.

Menade så klart att min SF mått var 29 cm för mer än 3 veckor sen och inte 20 cm.
    Fiansess skrev 2017-07-16 08:48:57 följande:

Ja jag går upp mest med denna men inte så konstigt när jag varit sängliggande :/. Också grym ångest dock!! Gått från vältränad till stor överallt. Gått upp 12-13kg men siktar på max 15 nu!! Muskler har omvandlats till fett så förmodligen skulle vågen visat mer om jag inte varit vältränad innan :( Hoppas kunna hålla vikten lite mer nu om jag nu klarar lite promenader igen. Längtar dock efter löpning och styrketräning!

I övrigt mår jag som sagt bättre än någonsin. Illamåendet har äntligen, efter 7 mån lättat. Gissar att det med har att göra med att bebis sjunker längre ner. Nu vill jag nästan stanna tiden så jag får njuta lite av graviditeten :).

Lycka till på måndag Juliii86!! Hoppas du får bli sjukskriven nu <3.

Det är fullt förståeligt att du har gått upp mer i vikt av att vara sängliggandes. Tråkigt att man inte kan göra något åt det under tiden när man är gravid för man kan ju inte röra sig om man har så ont som du hade. Skönt att du mår bättre just nu så du kan vara uppe och röra dig lite :) Ta det bara lite lugnt så du inte överanstränger dig nu när du har vilat dig så länge.

Tack! Det hoppas jag också att jag blir <3

Tjejer jag tror på oss att vi kan fixa detta med kg! Vi får försöka hålla oss starka så gott som det går även om vissa dagar känns som hopplöst. Det lösa sig på ett och annat sätt!
  • Juliii86
    Fiansess skrev 2017-07-17 22:58:20 följande:

[quote=77844960]

Tjejer jag tror på oss att vi kan fixa detta med kg! Vi får försöka hålla oss starka så gott som det går även om vissa dagar känns som hopplöst. Det lösa sig på ett och annat sätt!

Såklart vi gör, härlig tid för höstpromenader har vi framför oss :)

Har ni täta kontroller hos bm nu? Från och med måndag om en vecka blir det varannan vecka för mig. Ska bli så skönt att få mer koll därifrån!

Klara med shopping? Vad får man inte missa? Vad är ert bästa tips? :)[/quote]

Ja det ska bli så härligt att ha hösten snart för jag kan ärligt säga att jag orkar inte med värmen då jag är så varm i kroppen hela tiden och det hjälper inte när det är en varm dag. Man känner som en kokt kräfta, haha. Det ska i alla fall bli mysigt att gå ut med vagnen med den lilla :)

Tyvärr blir det inte täta kontroller för mig då alla tider är fullbokade där jag bor då vi bara har en mottagning som alla gravida och andra patienter kommer till :( Hon så att det skulle bli tätare ju längre fram man var i veckan.

Jag har inte så mycket kvar till BF känns det som och det börjar bli lite smått nervös när allt är så nytt för mig. Har ni förresten börjat skriva förlossningsbrev?
  • Juliii86
    Fiansess skrev 2017-07-17 22:58:20 följande:

Klara med shopping? Vad får man inte missa? Vad är ert bästa tips? :)

Glömde ju så klart svara på denna fråga, vi har köpt det mesta som vi tyckte det var viktigt för oss. Spjälsängsskydd och babynest tänkte jag sy själv. Det är bara blöjor som saknas och den biten tycker jag är svårt. Vet inte vilket märke jag ska köpa och vilken storlek? Har ni några tips?

Tyvärr har jag inte några tips att ge då jag är ny på detta så jag kan junsäkerligen glömt av det viktigasteDrömmer Jag har som sagt köpt allt nytt eftersom det är första barnet Skrattande
  • Juliii86
    Fiansess skrev 2017-07-18 18:42:13 följande:
    För mina barn har det mest fungerat med Libero. Också det jag har bäst erfarenhet av via jobbet...

Men det är bara att testa sig fram! Pampers är också bra, men för oss blir det libero även denna gången.

Strl 1 används nästan alltid först, om man inte får en bebis på 5kg....då passar nog strl 2 bättre. Oavsett kommer det ju gå åt förr eller senare så man kan lika gärna ha båda storlekar hemma ;).

Förlossningsbrev har jag aldrig haft med, men är ganska flexibel och tar det som det kommer... Alltid varit tydlig för min sambo (och numera man) med vad jag INTE vill och räknar med att han för min talan om jag blir för smärtpåverkad och inte kan eller orkar.
    Ok tack så mycket för tipset :) Har också tänkt på pampers eller libero så det får bli något av dessa. Då får det bli att köpa storlek 1 till lilla dotter Solig

Jaha ok jag förstår. Skönt att du har din man som hjälper dig vid förlossning, det känns ju så tryggt när dem kan hjälpa till och trösta en. Min man har ju inte så stor koll på hur han ska hjälpa mig så tänkte skriva på brev i stället så det underlättar för både mig och min man. Det ska bli spännande det här samtidigt lite skrämmande också men det kommer gå bra i vilket fall som helst.
Svar på tråden Bf sept 2017