• erijon

Bf sept 2017

Hur är det med er alla?

Jag har upptäckt en sak som många undrar över hur det är möjligt!

Min livmoderkant, ni vet som man kan känna i vecka 12-13 där precis ovanför blygdbenet? Den kanten känns tydligt exakt där min navel börjar. Speciellt idag (vecka 16) men även i vecka 14 vissa gånger jag kände!

Livmodern drar ihop sig och buktar ut rätt ordentligt när jag ligger på rygg måna gånger. Den är alldeles stenhård, jag tänker sammandragning. Men allt som oftast så släpper det inte, trots att jag ligger där med handen på eller tittar i 10-15 min. Inget gör ont eller så.

Iböand är magen alldeles platt när jag ligger ner men känner jag med ringarna kan jag ändå känna livmodern och kanten. Så det är ingen oro direkt, jag är mer fundersam.. vad händer? Varför går min livmoder såhär högt upp? Gör eran det? (Kanske min navel som sitter långt ner haha!)

• erijon

Hej. Ingen aktiv här alls??

Var på RUL idag, allt såg fint ut och jag ska få ännu en pojke! Blev tillbaka flyttad 3 dagar! Från 16+6, till 16+3, sa barnmorskan. Ändå gav hon mig BF 2 oktober (som innebär att jag är i vecka 16+2) vet att det bara handlar om en dag, men det gör mig förvirrad.

Förutom de goda beskeden (och att jag inte blev flyttad MER för så hade jag brytit ihop)
    Så har allt annat strulat. Chassi till barnvagn vi hade bestämt att beställa idag började dem i affären göra oss osäkra med genom att säga att Emmaljunga eventuellt lanserar ny i juni- att det då är bättre att vi väntar. Plus att babayskyddey vi köpt (acta craco) som hon i butik LOVADE att den gick att klicka fast på vagnen med adapter, INTE finns någon adapter till.

Köpte sedan sängkläder till spjälsäng, FEL MÅTT för det täcke och kudde vi har. Vi har det från Ikea och köpte sängkläder på Jysk= måste lämna tillbaka.
    Känner gråten i halsen... jobbigt med mycket som går emot en på samma dag, gällande samma sak när man bara förväntar sig att allt ska flyta på. Borde bara glädjas av att vår pojke verkar vara helt frisk och fin! Han boxades och sparkades och hans hjärta slog så fint! Jag smälter.

Ändå blir alla skitsaker idag det som tar fokus. :( /världens känsligaste.

• erijon

Jag har köpt en liten dress från Lindex, med dragkedja enda ner till foten nästan. Den är utan fötter dock, sen köpte jag strumpor. Detta var samma dag, och efter ultraljudet. Sedan dess har det inte blivit mer.

Känner ingen stress över det. Dessutom är det fel kläder för årstiden då bebis föds.
    Det äe mycket vår/sommarkläder med sådana tryck och korta ärmar nu såg jag. Men jag har inte heller kollat mycket. Men snart så :) längtar efter att få handla åt bebis :)

• erijon
    Fiansess skrev 2017-05-08 08:18:56 följande:

Vad synd att fb gruppen lades ner...Jag hann aldrig komma dit ;).

Är det ngn kvar? Hur mår ni alla?

Jag är nu i vecka 22 och illamåendet har börjat komma tillbaka. Så tradigt! Tror dock att det mer beror på halsbränna så jag får väl köpa mig lite receptfri medicin och testa...

I övrigt mår jag nu ganska bra. Sammandragningarna har minskat och foglossningen är under kontroll sålänge jag inte anstränger mig för mycket. Cykling funkar bäst!

Om 1 vecka ska jag på första BM-besöket. Längtar efter att få höra hjärtljuden nu :)!!

Jag blev flyttad på RUL till 2 oktober. Får jag stanna ändå?? Funderar på planerat snitt (alltså i september!) pga tidigare förlossning som blev jättetokig igångsättning som slutade i akutsnitt osv.

Är rädd inför förlossningen. Eller egentligen mer oroad. Hur känner ni?

Jah är i vecka 20 idag. Illamåendet är bättre men ändå finns det för ofta får jag springa ich kräkas op morgonen innan eller efter frukost. Men det kommer bara akut och den försvinner det direkt efter! Så det är skönt :)

Har ni gått upp något i vikt än?
    Här står vågen på +3,5kg nu i vecka 20! Känns helt okej.
    Jag är bara 156 lång och brukar normalt väga ca 47-48 kg. Väger nu 53.5kg. Innan grav slutade jag röka och gick då upp till 50kg! Så det var min startvikt. Precis samma som med sonen för 6 år sedan. Allt är sig likt.

Känner av fogarna ibland. Jobbar i förskola ich därmed mycket luft och dåliga ställningar, det påverkar ju också. Annars mår Jag och bebis som rör sig och ger mig sparkar varje dag (känner rörelser VARJE dag? Men inte sparkar. Har också moderkaka i framvägg så..)

Imorgon till BM för att lyssna på hjärtat bland annat! :) Så spännande!

Hur är det med er andra?
  • erijon
    Fiansess skrev 2017-05-09 16:25:53 följande:

Idag ska vi förresten köpa vagnen!!  Någon mer som gjort det? Du hade väl erijon?? Blir en Emmaljunga Viking för oss. Känns liten och smidig och förhoppningsvis tycker vi att den rullar bra på grusvägar eftersom jag gillar att gå mina skogspromenader i elljus-slingan ;).

I övrigt har vi köpt första klädsetet bara, men fått både spjälskydd och madrass av en nära vän så det finns också hemma. Kul att få börja pyssla med lite sånt nu.Gravidförsäkring tecknade jag förra veckan också när jag gick in i v.22 som är deras gräns. Känns skönt!!

Hur går det för er andra med planering av bebisankomst? :)

Ja vi köpte vagnen ihår faktiskt! Emmaljunga super Viking! All black. Och babyskydd blev Britax römer med adapter till att klicka fast på vagnen. Längtar efter att få använda allt det smidiga. MYCKET nöjd.

Men en annan fråga. Märker ni av hormonerna mycket? Hunöret? Min sambo säger att jag ofta hugger som svar och hoppar på/blir arg eller irriterad av frågor som jag normalt hade skrattat åt. Kändes så jävla tufft att höra (för jag har inte tänkt alls på det..) så jag började gråta. Ibland känns det så jäklq hopplöst. Jag vill inte vara en bitch. Men känns som jag uppfattas så ibland, just nu.

Bläää! Vill bara att allt ska vara fint och bra.
    Vi ör liksom inte osams eller så. Men jag hugger tydligen mot sambon om jag blir lite stött av frågan. Och "vågar" Väl hålla i surheten lite mer än annars. Vad kan jag göra? Vill verkligen inte va sånhär.
  • erijon
    Fiansess skrev 2017-05-10 07:38:22 följande:
    Köpte också allblack :). Valde dock en vit liggdel i skinn. Tänk att det ska ligga en liten goding där sen som vi ska få bädda till! Såå mysigt!

Mmm mitt humör hoppar också och jag är extra känslig och gråter lätt. Kommit sista veckorna enligt mannen men jag hoppas det är övergående. Och hoppas att det hänger ihop med tröttheten som inte riktigt släpper taget om mig :/

Hur är ditt järnvärde? Inte det som spökar?
    Åh vad fint! Vi har både sitt-och liggdel i svart. Snyggt!

Ja enligt sambon är det också senaste veckorna. Blir så ledsen att det är så..

Sist (i vecka 12) var allt bra. Men det är ju ett tag sedan. Ska till BM idag så då får vi väl se. Hoppas jag slipper järntillskott. Redan trög i magen.
  • erijon
    Fiansess skrev 2017-05-10 20:58:22 följande:
    Ja helsvart är med supersnyggt. Jag kanske ångrar mig när jag får putsa det vita hela tiden :P

Hur var det hos BM idag?
    Ja, eller så är du väldigt nöjd! Vitt ÄR snyggt. Men jag har ju en sexåring och femåring med svarta händer hela tiden. Så det känns dumt för oss haha.

Det gick bra. Lyssnade på lilla pyrets hjärta. Har fått ny BM då min egentliga slutat.. känns inte alls kul. Skickat remiss till aorora då jag eventuellt vill ha planerat snitt pga förra förlossningen.

Vi tog inget tryck, inga prover. Hade gått upp 400g sedan inskrivning. Kändes.. som att jag var där lite i onödan. Tog totalt 15 min.

Hoppas nästa besök känns betydligt bättre annars byter jag BM.
  • erijon
    Fiansess skrev 2017-05-11 08:29:59 följande:
    Men nej vad tråkigt :/. Så de tog inte ens järnvärdet?!

Hoppas mitt besök på måndag blir mer givande. Inte varit där sedan inskrivningen v9 (förutom Glukosbelastning och vul hos läkare v.12-13).

Jag hoppas att de tar både hb, tryck, urinprov och sedan lyssnar på hjärtljud osv. Är ju i v.23 nu och det är ju inte direkt många besök man får som 3-föderska :(.

Hur ofta ska du dit?
    Min första gång där var inskrivningen i vecka 12 (jag ringde och bokade sent. Var rädd för missfall då jag hade ett i november)

Sen RUL men ingen besök hos BM. Och första riktiga besöket var igår i vecka 20.
    Nästa blir i vecka 24. 13 juni tror jag det blev.

Nej jag upplever det slarvigt. Dem kollar väl alltid järnet? Speciellt såhär kring halvtid! Att det var bra i vecka 12 säger ju inget om hur det är nu!?

Med sonen så fick havandeskapsförgiftning plus att sonen föddes typ 3 veckor sent och vägde 2,9kg. Allt har gått så tokigt hela tiden så denna gång vill jag ha lite extra koll.
    Men känns som denna BM bara menar att det är sex år sedan, ny pappa, ny graviditet. Sant MEN ändå jag som ska föda detta barn barn också så dem måste ta mig på allvar tycker jag. Blir rädd att ingen tar det på allvar.

Är så jäkla känslig just knu att jag knappt kan säga ifrån och ryta till utan börjar bara gråta. Tex igpr när jag tog upp planerat snitt. BM sa direkt att man ibte gör det bara sådär. VADÅ BARA SÅDÄR? Läs min tidigare journal. Sätt dig in i patienterna utan att bara anta. Det är så elakt när man är så sårbar.
  • erijon

Hittade man vad blödningen berodde på?
    Fick göra ett slarvigt UL inne hos (gamla) barnmorskan i vecka 12. Bara för att se om där fanns något. Hon ville bara vara snäll, för hon var väldigt förstående!

Okej. Berätta gärna sen efter besöket vad du fick göra. Är chockad att jag bara tog vikten och lyssna på hjärtat snabbt. Det tog Max 4 min sen sa BM att vi var klara. Men då tog jag upp förlossningen osv.

Idag har jag gått in i vecka 21. NuMera känner jag verkligen bebisen varje dag. Imorse vaknade jag av att han sparkade på kissblåsan. Känns som jag ska kissa på mig haha.

Sen fick jag ett par rejäla buffar strax under naveln. Så han bytte förhoppningsvis plats litegrann :)

• erijon

Har ni börjat läcka bröstmjölken än? Någon?

Kanske vanligast bland omföderskor. Jag har inte det än, men jag tycker det drar i brösten ibland sådär som när dem är så fyllda med mjölk att man måste tömma dem lite. Nästan rädd att börja läcka redan. Är bara i vecka 21 just nu haha. Men omföderska så det är ju inte omöjligt.

Med första kom inte en droppe ut innan barnet var fött! Tror inte jag hade några känningar att mjölken var påväg då heller.

Svar på tråden Bf sept 2017