josefiina skrev 2017-09-06 07:40:19 följande:
Aah nä jag tänkte fel Nils föddes den 30 aug kl 02.43. Mitt vatten gick den 29 kl 02.00 så tänkte tokigt.
Jag sprack väldigt lite 3 stygn på ytliga grad 1 sprickor så det blev lindrigt. (Obs! För er andra som läser om att man spricker för mig kändes det inte och det behöver alltså inte vara hela världen. Jag själv hade nämligen en rädsla för att spricka det kommer jag inte ha om vi lyckas få fler barn).
Men va skönt att det gick så smidigt det är ju ett riktigt stort plus! :D hur mkt vägde hon och längd? Ammar du? Har går det isåfall? Själv börjar det ta sig. Han är en snuttare och blir sömnig så fort han läggs vid bröstet. Efter en lång dag med amning orkar han inte mer så brukar komplettera med ersättning på kvällskvisten för att få en harmonisk pojke inför natten.
Jaha hehe det är ingen fara. Det är lätt hänt :) Vad skönt att höra att du inte sprack så mycket. Jag hade ju samma räddsla över att spricka mycket och att det skulle bli jobbigt efteråt men så slapp jag det och sen köndes det inte heller att jag sprack.
Ja verkligen men är fortfarande lite i chock att det gick så smidigt. Hade jag inte åkt iväg snabbt så hade min dotter fötts hemma så den räddslan har jag nu inför nästa barn.
När hon kom ut vägde hon på grejen för litet, 2640g och var 48 cm lång. Hon gick ner i vikt vid andra dagen till 2520 tror jag det var så det blev att vi fick stanna 4 dagar på bb för att få upp vikten på henne då var så trött och orkade inte äta. Försökte amma henne men min mjölk kom aldrig igång så tidigt så det blev att vi fick ge henne ersättning och pumpa brösten för att stimulera dem. Jag provade att hand mjölka men det var för jobbigt så jag valde pumpa istället med maskin. Så nu försöker jag amma och ger ersättning. Jag producerar inte tillräckligt med mjölk ännu, det kommer allt från 50 till 110 ml (110ml om jag väntar för länge att pumpa). Min önskan var ju amma min dotter och jag hoppas att brösten kommer igång mer snart. Var så deppad och grät nör jag var på bb hotellet för att jag inte lyckades få igång mjölken men när dagarna gick så såg jag skillnaden från första dagen att det började komma igång. Hon matades 10 ml i första början sen steg det 10 ml för varje dag vid andra dagen. Så om jag har bröstmjölk i kylen tar jag av det och resten ersättning. Idag väger hon mycket mer 2790g så vi har lyckts få i henne mycket mat :) och blivit allt mer piggare o vaknar av sig själv att hon är hungrig förut fick vi mata när hon sov.
Ok då ger ni också både och :) Skönt att höra att din lille pojk mår bra och att det går bra för er med amning och ersättning.