Ni som är skilda med barn
Hej!
Jag har en fråga. Snälla inga påhopp.
Jag är skild från barnens pappa, har tre barn. Min stora flicka som är 15 bor hos mig medan min son, snart 13 och min minsta dotter med 11 valde att stanna hos sin far eftersom jag flyttade från Småland till Skåne.
Min stora dotter och hennes far har alltid haft svårt att vara sams. Hon fick många gånger höra att hon inte duger, är lat och tjock (även om hon skulle vara det så säger man aldrig till sitt barn!). En dag ringde hon BRIS för han har varit våldsam mot henne, jag va inte hemma då detta hände! Jag gick alltid emellan och försökte "jämna ut" det. Sedan vi har flyttat ifrån han mår hon så mycket bättre. Hennes betyg blev bättre med 100%. Hade hon ett F tidigare i matte så har hon förbättrat det nu till ett starkt C. Ni förstår hur jag menar.
Nu är det så att alla, kalla vi det elakheter, får min pojk tar. Nu är det han som inte duger, det är han som är tjock och lat. Han får avdrag från sin veckopeng när han har glömd att bädda sängen, han får avdrag när han kommer hem för sent på kvällen men hans pappa tillåter ändå att han är ute till kl 21.30 fast det är skola nästa dag. För en 12 åring är detta på tok för länge! Men jag får inte säga nåt, jag får bara höra: Du bor inte här, det är jag som bestämmer!. Ska tillägga att vi har gemensam vårdnad för alla 3 barnen!
Jag betala underhåll till han och jag betalade från och med månaden efter jag flyttate ut. Jag drog med en hel del skulder som vi, såklart, orsakade tillsammans. det var alltid han som skötte ekonomin. Bilen stod på mitt namn så den tog jag med. Vi halkade efter med en Avbetalning på bilen, men innan jag flyttade så betalade han inte en summa till och därmed var jag efter med 2 avbetalningar (detta är löst nu). Jag betalade Underhåll 1573:- men efter kontakt med FK så sa handläggaren att jag inte behöver bet 1573 utan 1178 och dom fyller upp med resten.
När jag talade om det för han fick jag ett SMS att han kommer att tala om för barnen vad jag håller på med och att dom kommer att förstår att jag är en dålig människa. Sen fick jag betala 2 gånger eftersom det är en förskottsbetalning och jag flyttade i slutet på februari men betalade inte förrän i Mars, jag visste inte det va förskott och han tyckte det va ok med att börja i slutet på mars.
Innan jag flyttade kom vi överens om en del saker, såsom att vi dela på resekostnaderna när barnen hälsar på oss i Skåne. Detta håller han inte. Han säger att det är jag som har flyttat 30 mil och därför måste jag stå för alla kostnader själv. Han bryr sig inte ett skvatt om min stora flicka och favorisera den lilla.
Imorgon kommer jag att åka tåg upp till dom för att hämta dom ner till mig och min sambo. Jag frågade om han kan se till att barnen kan ta sig till stationen (som ligger i deras hemort inte jättelångt från deras bostad) och så fick jag svaret: Vi får se.
Min sambo ringde till Soc i deras hemort, dom bryr sig inte ett skit. Kvinnan han pratat med sa bara att vi ska ha ett samarbetssamtal. Detta väntar jag på sedan i April och inget händer. Jag har också ringt dit och försökt att påskynda men det händer ingenting!
Bara det lilla att min son fick 2 julklappar (en vertygslåda och ett käps med hans namn på) medan min lilla dotter fick ett Schleich ryttarset som kostar ca 1000:- nåt Schleich djur samt Trisslott och ett par trådlösa hörlurar.
Jag är förtvivlad. Min ekonomi tillåter ingen advokat, jag har inte pengar till det. Jag vill att mina barn har det bra. Jag mår dålig av att han är så mot min son. Igår fick jag ett meddelande av min pojk att hans pappa kallade han för trög unge för pojken tyckte att vattenräkningen va billig?!
Finns det någon form av hjälp om Soc inte kan/vill hjälpa till? Någon som har liknande erfarenheter och fått hjälp nånstans?