• Anonym (memyselfandi)

Ni som är skilda med barn

Hej!

Jag har en fråga. Snälla inga påhopp.

Jag är skild från barnens pappa, har tre barn. Min stora flicka som är 15 bor hos mig medan min son, snart 13 och min minsta dotter med 11 valde att stanna hos sin far eftersom jag flyttade från Småland till Skåne.

Min stora dotter och hennes far har alltid haft svårt att vara sams. Hon fick många gånger höra att hon inte duger, är lat och tjock (även om hon skulle vara det så säger man aldrig till sitt barn!). En dag ringde hon BRIS för han har varit våldsam mot henne, jag va inte hemma då detta hände! Jag gick alltid emellan och försökte "jämna ut" det. Sedan vi har flyttat ifrån han mår hon så mycket bättre. Hennes betyg blev bättre med 100%. Hade hon ett F tidigare i matte så har hon förbättrat det nu till ett starkt C. Ni förstår hur jag menar.

Nu är det så att alla, kalla vi det elakheter, får min pojk tar. Nu är det han som inte duger, det är han som är tjock och lat. Han får avdrag från sin veckopeng när han har glömd att bädda sängen, han får avdrag när han kommer hem för sent på kvällen men hans pappa tillåter ändå att han är ute till kl 21.30 fast det är skola nästa dag. För en 12 åring är detta på tok för länge! Men jag får inte säga nåt, jag får bara höra: Du bor inte här, det är jag som bestämmer!. Ska tillägga att vi har gemensam vårdnad för alla 3 barnen!

Jag betala underhåll till han och jag betalade från och med månaden efter jag flyttate ut. Jag drog med en hel del skulder som vi, såklart, orsakade tillsammans. det var alltid han som skötte ekonomin. Bilen stod på mitt namn så den tog jag med. Vi halkade efter med en Avbetalning på bilen, men innan jag flyttade så betalade han inte en summa till och därmed var jag efter med 2 avbetalningar (detta är löst nu). Jag betalade Underhåll 1573:- men efter kontakt med FK så sa handläggaren att jag inte behöver bet 1573 utan 1178 och dom fyller upp med resten.
    När jag talade om det för han fick jag ett SMS att han kommer att tala om för barnen vad jag håller på med och att dom kommer att förstår att jag är en dålig människa. Sen fick jag betala 2 gånger eftersom det är en förskottsbetalning och jag flyttade i slutet på februari men betalade inte förrän i Mars, jag visste inte det va förskott och han tyckte det va ok med att börja i slutet på mars.
    Innan jag flyttade kom vi överens om en del saker, såsom att vi dela på resekostnaderna när barnen hälsar på oss i Skåne. Detta håller han inte. Han säger att det är jag som har flyttat 30 mil och därför måste jag stå för alla kostnader själv. Han bryr sig inte ett skvatt om min stora flicka och favorisera den lilla.
    Imorgon kommer jag att åka tåg upp till dom för att hämta dom ner till mig och min sambo. Jag frågade om han kan se till att barnen kan ta sig till stationen (som ligger i deras hemort inte jättelångt från deras bostad) och så fick jag svaret: Vi får se.
    Min sambo ringde till Soc i deras hemort, dom bryr sig inte ett skit. Kvinnan han pratat med sa bara att vi ska ha ett samarbetssamtal. Detta väntar jag på sedan i April och inget händer. Jag har också ringt dit och försökt att påskynda men det händer ingenting!
    Bara det lilla att min son fick 2 julklappar (en vertygslåda och ett käps med hans namn på) medan min lilla dotter fick ett Schleich ryttarset som kostar ca 1000:- nåt Schleich djur samt Trisslott och ett par trådlösa hörlurar.

Jag är förtvivlad. Min ekonomi tillåter ingen advokat, jag har inte pengar till det. Jag vill att mina barn har det bra. Jag mår dålig av att han är så mot min son. Igår fick jag ett meddelande av min pojk att hans pappa kallade han för trög unge för pojken tyckte att  vattenräkningen va billig?!

Finns det någon form av hjälp om Soc inte kan/vill hjälpa till? Någon som har liknande erfarenheter och fått hjälp nånstans?

• Svar på tråden Ni som är skilda med barn
  • Kjell2

Du kommer inte kunna ändra på din man
    I hans hem bestämmer han
    Boka en tid med familjerätten
    Rent krasst, vill dina yngre barn flytta till dig är det väldigt lite han kan göra för att förhindra det.

• Anonym (memyselfandi)

Tack för svaret.

Den yngre flickan har redan sagt det innan att hon vill bo med oss, men han har påverkad henne med någonting (jag vet inte vad) så hon ändrade sig. Flera gånger. Hon ville firar midsommar med oss i år men ändrade sig efter att hon har frågad sin pappa...

Min son har planer på att flytta men våga inte riktig mest pga att han har många kompisar på hemorten men också för han är rädd för sin fars reaktion.
    Sen är det väl så att barnen inte själv får bestämma vart dom bor om dom är under 12, eller har jag fel för mig?

• Kjell2
    Anonym (memyselfandi) skrev 2016-12-29 09:12:51 följande:

Tack för svaret.

Den yngre flickan har redan sagt det innan att hon vill bo med oss, men han har påverkad henne med någonting (jag vet inte vad) så hon ändrade sig. Flera gånger. Hon ville firar midsommar med oss i år men ändrade sig efter att hon har frågad sin pappa...

Min son har planer på att flytta men våga inte riktig mest pga att han har många kompisar på hemorten men också för han är rädd för sin fars reaktion.
    Sen är det väl så att barnen inte själv får bestämma vart dom bor om dom är under 12, eller har jag fel för mig?

Ja, du har fel.

Vid en domstolstvist om vårdnad och boende tar rätten idag hänsyn vad barnen vill. Lite om de är unga mer om de är äldre

Men, rent krasst, om barnen är hemma hos dig på besök och sen inte vill flytta tillbaka är det väldigt lite pappan kan göra förutom att föra en ohyggligt massa oväsen. Så länge barnen vill bo hos dig lär de bli kvar.

Ansvaret är nu upp till dig, pappan kommer inte ändra på sig. Gör du inget kommer situationen förbli oförändrad.

• Anonym (Lilly)

Ta dina barn till dig. Konkret har jag inget svar. Men här är typexemplet i en liten ask jag aldrig förstått ang skilsmässor. Ego lyser genom klart o tydligt. Tyvärr. Kanske ingen sagt det rent ut. Som nyskild själv (4mån sedan) går det inte in i min tankebana vissa saker. 1.då jag funderade hit o dit på separation flera år typ var min första plan VART jag kunde flytta så barnen kunde gå i samma skola oberoendd hos vem dom bodde, en radie på 10-15km MAX dvs. Nu bor vi 9km från varann. Låter på dig som om prio 1 var DU o din sambo???? Sambo förekommer inte på kartan för mig, jnte ens gå på date. Det var nr2, att JAG o barnen skall hitta en ny vardag i lugn o ro utan nya inblandade. Lösning i er soppa är svår att se, tyvärr o förlåt mjna ord, det blev så fel från början. Sätt barnen i första hand nu, kräv samtakshjälp o gör det bästa av situationen.

• Anonym (Nja)
    Kjell2 skrev 2016-12-29 09:04:51 följande:

Du kommer inte kunna ändra på din man

I hans hem bestämmer han

Boka en tid med familjerätten

Rent krasst, vill dina yngre barn flytta till dig är det väldigt lite han kan göra för att förhindra det.

Håller inte med dig här. Pappan beter sig på ett sätt som gör att barnen far illa psykiskt. Av det TS berättar verkar socialen tro att det är ett relationsproblem eftersom det står att kvinnan han pratat med hade sagt att de ska ha ett samarbetssamtal.

Det du ska göra TS är en orosanmälan till socialtjänsten i pappans kommun med anledning av hur pappan beter sig mot barnen. Den måste de utreda.

Sen undrar jag varför din sambo och inte du ringde? Kan vara en anledning till just att de tror att det handlar om era relationer mer än om barnen.
  • Anonym (Nja)
    Anonym (Lilly) skrev 2016-12-29 09:33:44 följande:

Ta dina barn till dig. Konkret har jag inget svar. Men här är typexemplet i en liten ask jag aldrig förstått ang skilsmässor. Ego lyser genom klart o tydligt. Tyvärr. Kanske ingen sagt det rent ut. Som nyskild själv (4mån sedan) går det inte in i min tankebana vissa saker. 1.då jag funderade hit o dit på separation flera år typ var min första plan VART jag kunde flytta så barnen kunde gå i samma skola oberoendd hos vem dom bodde, en radie på 10-15km MAX dvs. Nu bor vi 9km från varann. Låter på dig som om prio 1 var DU o din sambo???? Sambo förekommer inte på kartan för mig, jnte ens gå på date. Det var nr2, att JAG o barnen skall hitta en ny vardag i lugn o ro utan nya inblandade. Lösning i er soppa är svår att se, tyvärr o förlåt mjna ord, det blev så fel från början. Sätt barnen i första hand nu, kräv samtakshjälp o gör det bästa av situationen.

Håller med här. Är också skild men hade inte funnits på kartan att flytta så långt från mina barn och dessutom med en ny sambo.
  • Anonym (memyselfandi)
    Anonym (Nja) skrev 2016-12-29 09:34:18 följande:
    Håller inte med dig här. Pappan beter sig på ett sätt som gör att barnen far illa psykiskt. Av det TS berättar verkar socialen tro att det är ett relationsproblem eftersom det står att kvinnan han pratat med hade sagt att de ska ha ett samarbetssamtal.

Det du ska göra TS är en orosanmälan till socialtjänsten i pappans kommun med anledning av hur pappan beter sig mot barnen. Den måste de utreda.

Sen undrar jag varför din sambo och inte du ringde? Kan vara en anledning till just att de tror att det handlar om era relationer mer än om barnen.
    Jag har ringt. Otaliga gånger...händer ingenting
  • Anonym (memyselfandi)
    Anonym (Nja) skrev 2016-12-29 09:35:48 följande:
    Håller med här. Är också skild men hade inte funnits på kartan att flytta så långt från mina barn och dessutom med en ny sambo.
    Det är inte det jag frågade och jag tänker inte försvarar mina val för någon.
    Men tack ändå att du tog dig tid att läsa mitt inlägg.
  • Anonym (memyselfandi)
    Kjell2 skrev 2016-12-29 09:24:08 följande:
    Ja, du har fel.

Vid en domstolstvist om vårdnad och boende tar rätten idag hänsyn vad barnen vill. Lite om de är unga mer om de är äldre

Men, rent krasst, om barnen är hemma hos dig på besök och sen inte vill flytta tillbaka är det väldigt lite pappan kan göra förutom att föra en ohyggligt massa oväsen. Så länge barnen vill bo hos dig lär de bli kvar.

Ansvaret är nu upp till dig, pappan kommer inte ändra på sig. Gör du inget kommer situationen förbli oförändrad.
    Tack för ditt svar. Jag ska ta till mig dina ord.
  • Kjell2
    Anonym (memyselfandi) skrev 2016-12-29 09:37:08 följande:
    Så vad tänker du göra nu?
  • Anonym (memyselfandi)
    Kjell2 skrev 2016-12-29 09:40:01 följande:
    Så vad tänker du göra nu?
    Jag ska ligga på. Ska ringa nu direkt igen. Såhär kan inte min son ha det. Han säger själv (pojken) att det är hans pappa som gör honom trött och ledsen och han därför inte mår bra. Jag sparar alla meddelanden jag får av mina barn. Kan visa det för medarbetarna på Soc.
  • Kjell2
    Anonym (memyselfandi) skrev 2016-12-29 09:42:19 följande:
    Jag ska ligga på. Ska ringa nu direkt igen. Såhär kan inte min son ha det. Han säger själv (pojken) att det är hans pappa som gör honom trött och ledsen och han därför inte mår bra. Jag sparar alla meddelanden jag får av mina barn. Kan visa det för medarbetarna på Soc.
    Vem ska du ringa;
    Familjerätten för att få råd och eventuellt ett samarbetsavtal?
    Anmäla missförhållande till soc?
    Dina barn?
    Ditt ex?

Vad vill du uppnå med samtalet och tror du du kommer lyckas?

• Anonym (Nja)
    Anonym (memyselfandi) skrev 2016-12-29 09:37:08 följande:

Men har du gjort en orosanmälan? Den är de som sagt skyldiga att utreda annars begår de tjänstefel.
  • mamaleona
    Anonym (memyselfandi) skrev 2016-12-29 09:38:30 följande:

Det är inte det jag frågade och jag tänker inte försvarar mina val för någon.

Men tack ändå att du tog dig tid att läsa mitt inlägg.

Näe men tittar du alls i soegeln? Nånstans, nångång (när nya kärlekslågan falnar) kanske du en dag känner vad ni vuxna ställt till med. Ännu kanske det går att fixa till, backa, fundera vad o VEM som är viktigast. Ibland när man är jättekär blir det fel, man "packar båten alltför full", kör iväg o drar själv ur proppen i bottnen o man förstpr inte vad som gick snett. Medan man ser land ännu kan man svänga båten, om ens barn står på stranden o ropar. Okej, kritik...men se det som att nån ruskar om dig istället så du inser vad du gjort. Också skilt mig -tom 2ggr- MED barn. Finns ingenting jag hade valt framom mina barn, ingen man i världen. Ta hand om er.
  • Anonym (Lilly)

Vore intressant iaf att höra hur du tänkte kring umgänge gm att flytta så långt bort från barnen, de e ju typ omöjligt att finnas tillhands i vardagen vb...

• Anonym (svårt)

Lätt att vara efterklok. Jag har varit i en liknande sits där pappan psykisk misshandlade både mig och barnen med nedtryckande ord och försök till att påverka osv. Det är inte enkelt men i detta läge så måste jag säga att du inte har barnen helt i fokus.

Jag hade ringt soc och gjort en orosanmälan.

Jag hade flyttat tillbaka för att kunna hjälpa barnen på ett bättre sätt. De är nr 1. Deras mående är nr 1. Jag valde t o m att flytta tillbaka till Sverige från ett annat land för att få barnen att komma ifrån sin pappa för de inte mådde bra. Jag har kämpat som ett djur för att barnen ska bli trygga igen och må bra.

Jag förstår att du nu säkert hittat "ditt liv" i Skåne men jag tror faktiskt du måste vara närmre dina två andra barn för att kunna hjälpa dom. Hålla på att ringa räcker inte så långt. Det är tyvärr så i dagens samhälle att man måste ta tag i det själv. DU måste vara den som visar barnen att du bryr dig, att du är där till 200%, att du inte ger upp, att du finns där för dom.

Har de dessutom nämnt att de VILL bo hos dig så skulle jag definitivt flytta "hemåt" igen för att kunna vara nära så det är lättare för dom att ta beslutet att bo hos dig istället.

Svar på tråden Ni som är skilda med barn