Inlägg från: Delilah2001 |Visa alla inlägg
  • Delilah2001

BF Juli 2017 ny

Joline84 skrev 2017-05-02 16:22:18 följande:

Jag har en läkartid 1 juni för att jag vill ha planerat snitt. Vet inte om jag kommer att få tiden då om det blir godkänt eller om det görs nån ytterligare bedömning. Jag vill jättegärna veta och få ett datum, så man kan slappna av lite.

Du själv?

Jag har fått beviljat snitt, men inget datum ännu. Är beräknad 17 juli, så borde bli veckan innan...
  • Delilah2001
    acinnaleh skrev 2017-05-02 17:06:01 följande:

Ja jag kommer få snitt inplanerat och är beräknad 4 juli. Skulle få inskrivningsbesök i v34 enligt läkaren som beviljade snitt men har nyss tjuvkikat via 1177 och sett att det inte blir förrän 29maj (34+6), en dag jag inte har tid för sjukhusbesök :( antar att jag får ett datum då. Läkaren som beviljade snittet sa flera gånger att det förmodligen skulle bli 26-27 juni nånstans men nämnde också ordet midsommar flera gånger så vet inte vad jag ska tro. Inskrivningen blev ju liksom inte när hon sa.

Aha, förra gången hade jag inskrivningsbesöket dagen före själva snittet. 8 dagar före bf.
  • Delilah2001
    Haiduchi skrev 2017-05-02 15:02:30 följande:

Är så ledsen, någon som varit med om liknande ?

Var inne en sväng på förlossningen igår för jag inte hade känt flickan på hela dagen, trots jag retade henne på såna str jag vet hon sparkar tillbaka på.

Men allt var bra med henne, läkaren kommenterade dock snabbt när han gjorde ul att hon låg lite... knasigt. På tvären med huvudet på höger sida.

Tänkte inte mer på det, men nämnde det för min man och tanken slog mig att borde hon inte ligga med huvudet ner?!?

Jaja, hade besök idag hos bm och tog upp detta, läkaren hade skrivit en notering om det i min journal med. Hon kände och jo visst låg hon på tvären.

Är ju omföderska så barnet har mer utrymme att röra sig.

Frågade om det var vanligt att de låg så här i denna veckan för omföderskor. Nja de brukar ju ligga med huvudet ner, säger bm.....

Går igenom med mig: har hon inte vänt sig tills besöket i v 36 så kommer de boka tid för mig inne på mottagningen och kolla med ul och eventuellt då göra vändningsförsök. Men skulle hon stanna kvar i fel läge så blir det snitt i veckorna 38-39....

Bröt ihop och började gråta!!!! För varje dag, vecka som hon inte vänder sig så minskar chansen att hon gör det.

Ringde mannen och var så ledsen, han har sagt lite på halvt allvar att han inte skulle klara av att vara med på planerat snitt. Men det tog han tillbaka och man kan ha möten med oss om det så vi känner oss förberedda. Dottern är född med urakut snitt....

Fan! Vill inte ha snitt, vill inte ligga kvar på bb så länge igen. Fan!

Och så som hon ligger är sjukt obekvämt, gör så ont ibland så jag vet knappt var jag ska ta vägen, ibland känns det som jag tappar all färg i ansiktet. Kan knappt äts eller dricka. Fruktansvärt. Så känner verkligen en tydligen skillnad på att hon ligger annorlunda nu jämfört med bara någon dag sen.

Någon som varit med om samma eller känner någon med samma? Hur gick det?

Gråtit hela fm, trött och hormonell. Var inte alls detta jag ville.

Vad jobbigt!

Hoppas hon vänder sig.

Jag har bara gjort planerat snitt, men efter vad jag har förstått så är det rätt stor skillnad på akut och planerat snitt.

Det kommer säkert gå bra, även om det skulle bli snitt.

Min erfarenhet var att allt gick väldigt lugnt till, pappan satt ju bakom skynket vid ens huvud, så vi såg inget alls av själva operationen.

Var uppe och gick samma eftermiddag, och stannade 2 dygn på bb, lika länge som efter min vaginala förlossning.
  • Delilah2001
    Sosozo skrev 2017-05-02 20:58:45 följande:

Ang. Planerat snitt. Jag var hos bm idag. Pratade om att jag vill välja planerat snitt, var hos auroramottagningen förra veckan. Bm sa att läkaren kommer försöka övertala mig till vaginalt. Min man frågar om de kan neka oss snitt. Bm sa att det kan de! Uuuurs jag blir då nervös. 8 dagar kvar till läkarsamtalet. Hinner väl få magsår innan dess.

Jag upplevde inte att läkaren försökte övertala mig till vaginalt på något sätt, varken denna gången eller förra. Jag berättade hur jag kände, och hon informerade om riskerna etc. Hon beslutade dock inget, utan skickade remiss till sjukhuset, och så tog de beslutet där.

Men ja, de kan tyvärr neka till snitt...

Hoppas att det går bra och att du får snitt om det är det du vill!
  • Delilah2001
    Joline84 skrev 2017-05-02 21:08:54 följande:

Okej. Fick du det beviljat på första läkarbesöket? Det kan ju vara olika hur dem gör beroende på orsak kanske.

Det var inte läkaren jag träffade som beviljade, utan efter mitt besök hos henne skickade hon remiss till sjukhuset. Läkarna där beviljade snittet.

Båda gångerna gick det till så att jag var på ett läkarbesök hos läkaren på barnmorskemottagningen, där fick jag berätta om varför jag ville ha snitt. Sen skickade hon remiss till sjukhuset. Efter några veckor fick jag svar att de beviljat snitt.

Pga förlossningsrädsla.
  • Delilah2001
    Sosozo skrev 2017-05-03 14:56:01 följande:

Så himla oskönt att de kan vägra! Känns som man ska på rättegång.

Vilket sjukhus/ del av Sverige var du till? Fick du beslutet på post och efter hur lång tid?

Västra Götaland, Östra sjukhuset, Göteborg.

Första gången fick jag beslutet på post, denna gången fick jag veta det hos bm. Det tog 3-4 veckor ungefär.
  • Delilah2001
    Treansresa skrev 2017-05-05 13:07:22 följande:

Idag är jag så lättad! Efter att ha ringt och tjatat så vart min tid till aurora tisigarelagd så var där idag. Fick en barnmorska som verkligen förstod, tog sig tid att lyssna och prata och fundera. Gick in med inställningen igångsättning men kom därifrån helt lycklig och lugn utan att det blir igångsättning. Hon lyssnade på vad jag har problem med och vi sätter in resurser direkt och tidigt då det startar istället om jag fortfarande känner samma! Känns som en sån lättnad att kroppen ska få ha min gång. Vem vet jag kanske får gå över för första gången nu!

Var också häftigt att få se förlossningssalarna. Kunde se mig ligga där om 10 veckor med en bebis! Nu ska jag fortsätta jobba med andningen hemma!

Härligt!
  • Delilah2001
    LeyasMamma skrev 2017-05-05 20:45:08 följande:

Vilka härliga magar!

Va inne på mvc idag, är i v 30+5. Allt såg bra ut utom att järnet låg för lågt, hade 103 i värde så får bli järndroppar framöver. Sen hade inte vår lilla tjej vänt sig än, så hon ligger i säte. Hoppas det ändrar sig, om inte så gör dom ett vändningsförsök v37 och om inte det hjälper så får jag välja om jag vill bli snittad eller föda i säte. När vände sig era små?

Min var vänd och ruckbart huvud när jag var hos bm tidigare i veckan. Är i vecka 30.

Minns inte riktigt med mina tidigare barn, men har för mig att det var flera veckor senare med dem.
  • Delilah2001
    LillaDarlo skrev 2017-05-08 19:13:54 följande:

Hej, tänkte höra hur ofta ni går till bm? Jag har varit där i vecka 25 och ska dit nu i vecka 31 och nästa tid är i vecka 36. Är det inte lite långt emellan tiderna och hur ska jag veta att barnet växer som det ska? Jag har ett minne av att jag gick var tredje vecka i sista trimestern förra gången och barnet var litet för sin "tid" så det känns ju som att man vill ha mer koll denna gången.

Jag har gått var fjärde vecka från inskrivningsbesöket fram till nu, då det är var tredje vecka.

Är i vecka 31 i morgon.
  • Delilah2001
    KaffeOchHybris skrev 2017-05-09 10:31:59 följande:

Oj, hjälp :/ För första gången på säkert 20 år har jag haft en "nattlig olycka", helt oväntat då jag inte haft några besvär med blåsan tidigare i graviditeten. Visserligen brukar jag gå upp en gång på natten för att kissa, men den här gången vaknade jag inte. Blev tvungen att googla för att försäkra mig att det inte var vattnet som gått, fick visserligen inga tydliga svar men eftersom jag inte märker av något särskilt idag så var det väl inte det. Pinsamt, hoppas det inte blir en regelbunden grej. Någon som varit med om nått liknande? Kan det vara för att barnet har vänt sig nu (är i vecka 33)?

Det har hänt mig ett par gånger, men det var lite tidigare i graviditeten, runt vecka 20 tror jag. Inte alls kul.
Svar på tråden BF Juli 2017 ny