• Maran73

Vi som är gravida efter ÄD 2017

GrodanS77 skrev 2017-10-06 19:14:48 följande:

Tror inte att jag har fel på njurarna. Trycket var lite högt sist jag mätte men det var ju när jag var in akut så det var nog för att jag var lite uppstressad. Men det var inget alarmerande. Annars brukar jag ha bra blodtryck vad jag vet. Hb var också bra.

Nä, det är nog bara graviditeten. Tänk mest höra mig för om ni visste om trombylen kan ge yrsel eftersom jag inte haft det i tidigare graviditeter vad jag kan komma ihåg.

Kan symtomen påverkas av ägget, att det är från någon annan menar jag? Tidigare graviditeter har ju varit med mina egna ägg. Nyfiken, det finns så mycket nytt att lära sig.

Men då så, då kan du nog slappna av! Säger som Undrande, har aldrig hört ngn klaga på detta (yrsel av Trombyl) och då har jag stått bakom apoteksdisken i sisådär 8 år. Lustigt förresten, kunderna berättade och beklagade sig ofta och gärna betr alla möjliga sjukdomar, läkemedel och biverkningar, men just kvinnor som genomgår assisterad befruktning sa aldrig ett pip nästan... Stoiska varelser vi, ha ha.
  • Maran73
    Sjuttiosjuan skrev 2017-10-06 20:04:39 följande:

Tackar tackar:)

77, du aaaaanar inte vad nära jag var att kasta mig över ett erbjudande om en häst som ägaren (kompis kompis) inte längre kunde ha kvar. MEN besinnade mig i sista stund, kan ju inte köpa en häst NU för sjutton! Plus att jag faktiskt inte kan så mkt om hästhållning, har ju inte behövt bekymra mig om foder, boxbäddar osv osv. Köra släp ska vi inte tala om, kan ju knappt parkera en personbil! Fast det är kanske sånt man har karlar till? Aja, lite off topic blev det nu kanske. Hur gör du med din förresten nu och sen när du blir för gigantisk för att rida? Medryttare?

Lite på bebisfronten då: var precis o köpte YTTERLIGARE två nya bh:ar, jäklar vad tuttarna sväller upp... men tog amningsvarianten denna gång så de kan vara praktiska sen också. Efter det gick jag o mannen in på Polarn & Pyret och tittade på allt sött som finns, längtar sååå efter bebis-shopping nu! Men vi avvaktar m vidare inköp tills vi flyttat. Måste även plocka fram det jag kallar min "nostalgilåda" från källaren, däri ligger sonens babykläder som jag inte stod ut med att skiljas från, favoriterna liksom. Dessa trodde jag för sådär 5 år sedan att jag aldrig skulle få användning för, men livet överraskar en ibland. <3 Ta i trä förresten, vill inte jinxa ngt...
  • Maran73
    Sjuttiosjuan skrev 2017-10-07 18:46:45 följande:

Men åhhh, klart du ska köpa häst:) Fast senare kanske hehe.. När jag köpte min första häst för 7 år sen kunde jag typ ingenting, men som tur är finns det ju snälla och hjälpsamma människor och GOOGLE:) Så visst löser det sig alltid! Och parkera släp kan man alltid be om hjälp med i början, karlar gillar att hjälpa tjejer i nöd haha. Och med lite övning blir man snabbt duktig!

Just nu är jag i full färd med att lura i alla att jag har nån ryggåkomma som gör att jag inte kan rida. Men inser att jag nog får berätta för min medryttare ganska snart hur det ligger till eftersom jag kommer behöva hennes hjälp lite mer än vanligt. Tänker att jag kan ha honom några dagar och tömköra, longera eller bara promenera. Som tur är så älskar min Medis min fina häst så hon tar honom mer än gärna lite oftare. Själv är jag så ridsugen så jag håller på att dö.. vi hade sånt flyt just nu i hoppningen och har precis klättrat lite i klasserna så det känns jättetråkigt faktiskt:(:( Men kanske jag kan rida mellan 3-5 mån om vi kommer dit!

Kul med shopping, inte bh-ar kanske men resten:)

Ha ha, låter skönt att man kan fråga sig fram! Men som sagt, nog bra att avvakta något år eller så iaf... Vår dröm är att flytta ut från Stockholm och köpa ett stort ställe lite mer lantligt, inkl litet stall där vi kan ha ett par hästar. Och fler katter och kanske en hund! Än så länge en dröm men har gett mig sjutton på att det ska bli verklighet om inget oförutsett inträffar! Har bott i Stockholm i 44 år, kan det nu.

Förstår att du längtar, men gissar att det kommer gå utmärkt att rida någonstans efter v 12 eller så! Och beroende på om och vilka graviditetsbesvär som ev uppstår så rider ju många jättelångt in i graviditeten! T ex en tjej som jobbar på min ridskola, hon galopperade omkring på volten på dagen och samma kväll satte värkarna igång. Så in i det sista alltså! En annan kompis fram t v 34 ungefär. Har många fler exempel. Fast tävla får du kanske lägga på hyllan ett tag..?
  • Maran73
    Sjuttiosjuan skrev 2017-10-07 22:00:47 följande:

Rookie som man är så har jag lite frågor till er som kommit en bit på vägen:) Man gör sitt första VUL i 8:e veckan? Vart gick ni då? Jag har ju fått hjälp med alla mediciner och VUL på min gamla Ivf klinik, dom hjälper mig säkert igen. Eller ska man kontakta MVC direkt?

Sen hur räknar man??? Kliniken sa att min första dag var 8/9 och det är efter det datumet man räknar efter eller? Dvs VUL om ca 4 v? Mycket nytt nu, tur ni finns<3

Finns ju ett gäng program som räknar ut vilken vecka man är i, jag googlade på "due date AND IVF" om jag minns rätt... Och har använt ett program som kan utgå från datum för ÄP (donatorns då), tycker det är enklare när man slipper ta hänsyn t hur många dagar embryot odlats innan ET... Det har iaf stämt med det datum MVC och kliniken räknat ut! Tror ÄP är v 2+0...
  • Maran73
    Sjuttiosjuan skrev 2017-10-08 06:38:11 följande:

Det där hur man räknar är ju så knasigt:) Så innan man ens får tillbaka ett embryo så har man alltså varit gravid i ca 3v beroende på hur länge man odlat? Verkar ju iofs bra att man får några veckor på köpet:) Har jag fattat rätt?

Japp! Det är för att man "egentligen" inte kan veta exakt när kvinnan har ÄL och embryot fäster o börjar utvecklas. Därför är det säkrare att utgå från sista mens när man beräknar graviditetslängd. Men vid IVF korrigerar man inte BF efter mätningen vid första RUL (rutinultraljud) som man gör vid naturlig befruktning. De ska iaf inte göra det...
  • Maran73
    KajsaK skrev 2017-10-09 09:33:51 följande:

Förstår du blev rädd av det rosa på staven! Hände mig med flera ggr och man blir nojig!

Ja det är ju faktiskt himla tråkigt att gå hemma hela dagarna, jag blir väldigt fort rastlös!! Hade helst jobbat iaf 50% om kroppen tillåtit men nu funkar ju inte ens 25%...

Fy Kajsa, du råkar verkligen ut för det mesta... hoppas du kan få ngt som lindrar! Kram
  • Maran73

Hallå på er. Pratade m MVC idag, som jag förmodade visade blodprovet att bebisen är Rh positiv, så nästa gång jag träffar min BM får jag en spruta f att förhindra bildning av antikroppar, och så en till efter förlossningen. Imorgon är det dags för nytt tillväxt-UL, spännande att se om bebis växt ikapp något eller fortfarande ligger i nedre intervallet. To be continued.

• Maran73
    La Conejita skrev 2017-10-10 18:31:47 följande:

Ja, jag har tecknat Länsförsäkringar, betalvarianten. Skulle något av barnen ha en allvarlig funktionsnedsättning får man dubbelt så mycket av dem som av andra bolag och jag har hört mycket gott om dem från tjejer som blivit inlagda på sjukhus och fått ersättning. Folk har bra erfarenheter av Trygg Hansa också. Här kan man jämföra olika försäkringar:www.konsumenternas.se/forsakring/olika-forsakringar/om-gravidforsakringar/jamfor-gravidforsakringar

Maran, hur gick undersökningen idag?

Hallå! Tack den gick bra, allt ser helt normalt ut och bollen var superpigg och sparkade på monitorn och hade sig. Hon ligger fortfarande på lägre vikt än genomsnittet, ca -13 %, men ändå inom normalintervallet och följer sin kurva någorlunda. BM tyckte att det ju "var en så pigg och stark filur så jag skulle bli mycket förvånad om det var ngt tokigt". BM såg att hon har lite hår också! Otroligt vad de kan se på UL... <3

Ang gravidförsäkring har vi tecknat TryggHansas betalvariant. Hade gratisversioner m till sonen, övergick t barnförsäkring sen. Aldrig behövt utnyttja den som tur är!!! <3
  • Maran73

Tack hörrni! Ja, klart man undrar lite över vikten, då diabetesen borde göra att det blir tvärtom... Men får lita på BM. Hon sa också att det kommer en rejäl tillväxtperiod nu vecka 28-32 och kan lika gärna sticka iväg och landa i det högre intervallet vilket de ser ganska ofta. Eller så är hon helt enkelt en liten plutt!

77, ja d e troligtvis en tjej. Vår koordinator gjorde ju bort sig lite och avslöjade könet (lång historia) fast vi inte ville veta. Dock i ett mejl så min man vet inget. Men, hon ÄR ganska snurrig så litar inte 100% på uppgiften. Så lite osäkerhet finns ju där ändå. Trodde iofs även innan mejlet att det är en tjej. Kvinnlig intuition...

• Maran73

Hej vilken fart i tråden, får bläddra bak flera sidor. Kul!

Fråga: idag har en av tredje trimesterns värsta "biverkningar" slagit till med full kraft: halsbrännan... Hate it!!! Har någon här använt något preparat som liknar Gaviscon, men som är mindre äckligt?? Blev glad när jag såg att det numer finns en lösning, men den är ju nästan värre än de vidriga tuggtabletterna jag använde m sonen för evigheter sedan... Effekten är dock bra tycker jag! Inte inventerat apoteken så noga, eller frågat, men de säljer ju gärna sådant de har bra avans på så jag litar mer på "referenser" från deras kunder faktiskt... OBS menar alltså inte sådant som hämmar el neutraliserar magsyra, dessa har jag full koll på.

Grodan, färgade flytningar KAN aldrig kännas positivt tror jag, även om det är ngt ofarligt, man liksom reagerar reflexmässigt med oro... Inte konstigt! <3

Svar på tråden Vi som är gravida efter ÄD 2017