• Maran73

Vi som är gravida efter ÄD 2017

KajsaK skrev 2017-09-26 07:20:30 följande:

Godmorgon! Måste bara fråga om det här med ligamentsmärtor. Har sedan länge haft molvärk då och då nere till höger i magen, samt att det kan slita till och värka i ljumsken. Igår vaknade jag med ett obehagligt stickande nere till vänster i magen som kom och gick under hela dagen och även i natt, började även värka i vänster ljumske på kvällen. I natt har jag sovit dåligt då det molvärker på höger sida och sticker på vänster sida samt värk i båda ljumskarna. Är detta ligamentvärk tro?

Sen har ju hen legat på tvären jämt, men för några dagar sedan började jag känna puffar längre upp än tidigare, typ vid naveln, sen återgick hen till att lägga sig nertill igen. Men åter i natt verkar bebisen rört på sig mer och jag har känt puffar här och där, och nu på morgonen var det som att jag fick svar när jag tryckte kring naveln, då kom det små puffar där :) kan det vara det jag känner oxå, att den rör sig och kommer åt nå ömma punkter?

Sen undrar jag även, i natt var det som att jag nästan tappade andan ett tag och det kändes som att bebisen höll på vända sig, som att magen typ höll på vända sig ut och in, har ni känt så när den vänder sig? Har fått den där känslan för nån vecka sedan oxå.

Kram på er :)

Är långt ifrån säker, men ett stickande/brännande hade jag en eftermiddag vilket min BM sa var livmodern. "Den hänger som en boll i trådar, det gör ont i dina trådar" sa hon. Träffar ömma punkter gör de DEFINITIVT, jäääklar vad ont jag hade m sonen, men det var mer på slutet. Det sista du skriver känner jag inte igen, men det är sääääkert normalt.
  • Maran73
    KajsaK skrev 2017-09-26 10:40:26 följande:

Ja i början är det svårt att veta om det är pga mediciner eller graviditet. Jo jag har slutat med medicinering sen sex veckor..

Nej har inte kollat något sen inskrivningen... Sist tog bm bara blodtryck fastän jag redan då nämnde migränen.. Grejen med min bm är att hon inte alls är nå trevlig, ska dit imorgon och har sån ångest över det. Hon svarar bara surt och kort om det är nåt jag undrar över och ger ingen info alls. Trodde det skulle vara en trevlig och trygg upplevelse att gå till bm, men det är det verkligen inte!! Bara på inskrivningen hon tog prover som sagt. Detta blir min andra träff utöver inskrivningen. Trodde att dom tog prover och mätte magen varje gång, men än så länge har hon inte kollat magen någonting tex. Får se om hon kollar nåt imorgon... Springer mkt mer på toa nu och ibland kommer det nästan inget samt är mkt yrsligare oxå... Är hon lika sur imorrn så kommer jag byta bm.. Såhär ska det väl inte vara?

Nej det ska det inte, byyyyyt!!! Jag skulle ringa och säga att "jag trivs inte alls med min BM, och vill att ni ger mig en annan". De behöver inte ha alla skäl, bara att du tycker att informationen är bristfällig och att hon känns sur och ointresserad. Du känner inte förtroende pga detta. Typ så.
  • Maran73
    GrodanS77 skrev 2017-09-26 12:12:41 följande:

Gjorde slag i saken och mailade kliniken om testresultatet och att jag vill ha ett vul så fort det går att se var graviditeten sitter. Så hoppas att de ringer i eftermiddag eller i morgon. Tar en dag ibland innan de svarar.

Vad bra! Man hoppas ju att de har förståelse för att du är lite extra ängslig (skulle jag också vara) efter dina X.
  • Maran73

Och jag var ännu värre! Gjorde hur många som helst, både blodprov o stickor. Men mkt pga blödningarna förstås. Och kul m starkare o starkare stickor efter de svaga vid mina missfall m egna ägg.

• Maran73
    KajsaK skrev 2017-09-27 21:17:19 följande:

Råkade ta en Ipren, trodde det va alvedon, har sån migrän att jag vill ta av mig huvudet. Kan väl inte va nån fara med EN Ipren?

Stackars dig! Nej, skulle nog vilja påstå att en enda inte är någon fara. Ipren är "sämst" att ta i sista trimestern. Men lägg undan dem längst in i skåpet.
  • Maran73
    GrodanS77 skrev 2017-09-28 07:44:24 följande:

Go'morron!

I gårkväll fick jag lite panikartad ångest för jag fick mer ont i ena sidan. Ringde till sjukvårdsupplysningen och fick sen prata med gynakuten. Jag fick komma in och göra ett vul, fast de sa att det var för tidigt att se en tydlig graviditet. Men skönt att de tog min oro på allvar ändå. Jättegullig sköterska!

Så sagt och gjort, vi åkte in. Tänkte att ett eventuellt utomkveds och trombyl kanske inte är bästa kombinationen så nojjade nog lite extra pga det. Fick göra ett vul. Hon kunde se en förtjockad slemhinna med en liten vätskeansamling i, dvs ungefär det man kan se i mitten av femte veckan.Det är för tidigt för att se en gulsäck eller hjärta. Hon såg ingen vätska i buken eller något som skulle kunna tyda på att något var fel. Sååå skönt att få det bekräftat!!! Mentalt känns det väl ungefär 1000 ggr bättre idag.

De kunde dock inte ge någon förklaring till varför jag har ont i ena sidan. Äggstocken var lugn och fin och ingen vätska i buken. Utan mer "kroppen kan vara lite lustig i början av en graviditet"

Har fortfarande molvärk på vänster sida som kommer och går, men nu kan jag ju vara lugnare kring det. Slappnar jag av lite kanske det inte känns lika mycket.

Så fick bra hjälp från gynakuten, men är lite besviken på Umeå, för de har fortfarande inte hört av sig. Trodde att de skulle ha ringt under gårdagen.

Vad skönt!!! <3

Dumma klinik...
  • Maran73
    GrodanS77 skrev 2017-09-28 09:16:27 följande:

Tack!

Hur går det för dig då?

Jotack, helt ok. Sover sämre och det börjar så här i sluttampen av trimester två kännas en aning tyngre och klumpigare, men helt hanterbart. Anar dock att t ex sova i min favvoställning på rygg snart är ett minne blott... Full fart igen därinne i magen, vilket är skönt, fick lite skrämselhicka där ett tag.
  • Maran73
    KajsaK skrev 2017-09-28 20:35:41 följande:

En fråga ang alvedon. Ursäkta att jag är tjatig :) hur många per dygn vågar man ta? Har härdat ut å tar inte alls nå många för att jag inte vågat. Tog igår kväll senast. I vanliga fall kan man ju ta 500mg * 2, var fjärde timme. Skulle behöva ta en nu oxå.

Det där är svårt... maxdos per dygn är 4 gram, men för alla läkemedel under graviditet gäller ju "lägsta möjliga dos under kortast möjliga tid"... Hängslen o livrem... Men, du ska ju heller inte plågas under graviditeten! Måste du ta så ta tycker jag, skulle själv inte tveka att ta iaf 2x2 per dag, typ morgon o kväll. Men det är jag.
  • Maran73
    La Conejita skrev 2017-09-29 07:14:02 följande:

Jag är i vecka 25 (24+3). Rätt stor redan, så jag lär ju bli enorm. Man brukar göra tillväxtultraljud vid tvillinggraviditet med tvåäggs först i v 28, men jag har lite riskfaktorer så de håller extra koll på mig.

Jag tror att det är vanligare med tvillingar bland dem som gjort äggdonation eller ivf utomlands. I Sverige tror jag de är väldigt restriktiva med att sätta in två embryon. Fast de flesta verkar ju sätta in ett oavsett.

Säger samma La C, kul med en av varje!! Dags för ny magbild kanske?

Vilken early bird du är, Grodan!
  • Maran73
    KajsaK skrev 2017-09-29 07:41:45 följande:

Tog en igår kväll, men alvedon är ju typ som luft, hjälper inte mkt... :) får se på måndag om jag får träffa nån läkare om dom kan rekommendera nåt annat! Sen tror jag att det kanske vore bra med nån massage eller nåt, tror jag har en hel del spänningar. Ska höra med jobbet om man kan få friskvårdsbidrag på massage.

Hur mår du Maran?

Här finns pålitlig info till dig Kajsa, fråga din husfarmaceut (dvs jag, haha) om du behöver "översättning". www.janusinfo.se/Nyheter/Nyhetslista/2015/Flera-migranlakemedel-kan-anvandas-vid-graviditet-och-amning-/

Jag mår bra, tack! Sover dåligt men det går ju att leva med.
Svar på tråden Vi som är gravida efter ÄD 2017