• Maran73

Vi som är gravida efter ÄD 2017

Provence1 skrev 2017-08-19 18:44:33 följande:

Så härligt att se!! Jag har transfer på torsdag o hoppas såå att jag är där ni är snart :)

Gick det på 1a försöket för er?

Ååååh nu på torsdag, vad spännande!! Hur många sätter ni in? Hoppas på magbilder från dig också i tråden!

Ja, första försöket, så skönt! Anade iofs att det inte var ngt fel på min "ugn" utan bara på äggen, men säker kan man ju aldrig vara. Gjorde PGS på våra embryon så vi visste att det som sattes in var friskt (eller iaf med mkt stor sannolikhet friskt, PGS täcker ju inte alla möjliga kromosomfel). Stoooort lycka till!!! <3
  • Maran73
    Provence1 skrev 2017-08-19 19:23:11 följande:

Förresten vad är pgs? Måste man betala för det?

Kände du på dig att du var gravid innan du testade?

La du om din kost något etc? Jag äter folsyra+omega3 o vitaminer, försöker äta mer protein o dricka mer vatten...har även dragit mer på socker o koffein

Har förstått att man ska ta det lugnt o vila mkt efteråt o inte stressa

Är såå rädd att göra ngt "fel" :/

Visst är det mycket känslor och nerver innan och under ruvning, men det hör liksom till och det är nog bara att "gilla läget" tror jag. Att spjärna emot det man känner och försöka tänka bort det skapar bara ännu mer stress. Har väldigt väldigt svårt att tro att ett friskt embryo inte skulle fästa för att du är nervös, tar en kaffe för mkt någon dag eller stressar lite. Och är det inte friskt och livskraftigt så blir det INTE friskare vad du än gör eller inte gör. <3 Jag drog ner på kaffet (då min normala konsumtion är aaaaalldeles för stor, ca 5 muggar per dag) annars gjorde jag faktiskt inget särskilt! Var på landet efter ET men det var mest för att påsken råkade hamna precis efter.

PGS = Preimplantatorisk genetisk screening. Testar de vanligast förekommande kromosomfelen som t ex trisomier (Downs syndrom t ex är en trisomi). Rätt antal kromosomer på rätt plats liksom. Men det kan ju t ex finnas fel INUTI kromosomen, så det garanterar inte till 100% att embryot är friskt, men med stor el mkt stor sannolikhet iaf. Ja, kostar ganska mycket pengar... 40000 kr (på AVA Riga) om man vill göra det snabbt och i samband med äggplock etc, då tar det bara ett dygn. Annars tar det 2-3 veckor och då fryser de embryona så länge. Vi betalade f den varianten 25000kr på IVF Riga.

Det kommer att gå jättebra! Blir det minus är det INTE ditt fel!!! <3
  • Maran73
    KajsaK skrev 2017-08-19 20:43:10 följande:

Har inte varit in på ett tag, grattis till alla som fått sina små mirakel, lycka till till alla som väntar på försök och alla som är gravida! :)

Jag går in i v16 imorgon. Magen växer, tröttheten kvarstår men har börjat jobba 25%, är dock helt däckad resten av dagarna efter att ha jobbat endast 2 timmar per dag! Har inga speciella cravings än, men äter hela tiden. Har ff inte gått upp i vikt utan stannat på 62,5 som jag gått ner till. Tycker mig känna hur det bubblar till i magen på vänster sida då och då. Mår bra utom tröttheten. Längtar tills rul om några veckor och få se lillbebben igen!

Tycker ff det känns overkligt som fasiken! Oron för att bebben finns hela tiden där. Har köpt en gravid bok där man fyller i vecka för vecka hur man mår, hur kroppen förändras, inbokade besök, vikt osv osv, känns kul att kunna gå tillbaka och titta hur det var :)

Kram alla :)

Hallå där, kul att höra av dig!

Jobbigt att du är så trött fortfarande... Skönt iaf att du blev sjukskriven. Hoppas det blir bättre snart! Också orolig trots några UL utan anmärkningar, det hör väl till!

Snaaart har du kommit halvvägs, tänk! <3
  • Maran73
    Provence1 skrev 2017-08-19 21:14:44 följande:

Tack!!! Det betyder såå mkt att skriva med er som gått igenom samma resa <3

Ja det är toppen m dessa trådar, verkligen! Glömde: Både ja och nej ang om jag kände ngt på mig innan test, inte fysiskt men hade en "hunch" att det hade funkat. Hade alltså satsat en del pengar på plus men inga miljoner...
  • Maran73
    Provence1 skrev 2017-08-20 11:51:14 följande:

Ok:) Gick du till vårdcentralen för att ta blodprov efter 2v el testade du själv hemma el både och?

Lämnade blodprov via Werlabs, och tänkte även testa m vanlig sticka dagen efter, men Werlabs var så supersnabba så svaret kom redan på kvällen! Testdag var redan dag 10 då vi satte in 6-dagars (5 dgr f blastocystodling + 1 dag f PGS). Kunde absolut inte låta bli att ta en vanlig sticka ändå dagen efter, man vill ju njuta av det där pluset!!
  • Maran73
    La Conejita skrev 2017-08-19 22:14:33 följande:

Tack Maran! Längtar lite tills det syns mer, men samtidigt så är det skönt att kunna springa fortfarande. Det blir nog svårt om ett par månader.

Då gör jag ett försök med en bild då! Nu ska vi se... välj fil...

• Maran73
    Provence1 skrev 2017-08-21 13:53:47 följande:

Vad är blastocystodling?

Det är ett utvecklingsstadie, kan man nog säga. Innan detta stadie räknar de cellerna i embryot, men det går inte nu (de är för många). Sen har cellerna format sig på speciella sätt i embryot och dessa formationer ska se ut på speciella sätt också (i alla embryon). Suger på att förklara, men googla om du vill veta mer!
  • Maran73
    Provence1 skrev 2017-08-21 11:45:49 följande:

Åå vilken fin mage Maran!!! Underbart :)

Tack! <3
  • Maran73
    KajsaK skrev 2017-08-25 10:36:04 följande:

Måste fråga om era erfarenheter, min BM är ledig denna vecka. Har tre mornar i rad vaknat på morgonen och magen känns hård. Händer även när jag vilat under dagen. Är inte trög eller så i magen så beror nog inte på det.

Nån som vet vad det kan va och bör man va orolig? Har inte känt nåt "fladder" eller "bubbel" i magen senaste två tre dagarna heller...

Vilken vecka är du i?
Svar på tråden Vi som är gravida efter ÄD 2017