• Maran73

Vi som är gravida efter ÄD 2017

GrodanS77 skrev 2017-11-06 18:16:39 följande:

Härligt att TUL såg bra ut och att bebben växer som den ska!! Ja och att dina värden också var bra.

Ja det var skönt, har ju lite större risk f både det ena och det andra med tanke på diabetesen. Hoppas det håller sig så, är ju ett tag kvar. Och fascinerande det där med tillväxt, att bebis gått från ett grodyngel på x antal mm/cm till en 2-kilos BEBIS liksom... wow.. <3
  • Maran73
    GrodanS77 skrev 2017-11-06 18:18:47 följande:

Eucerins duscholja har jag använt i flera år. Den är bra. Men sist jag testade så var jag inte så förtjust i hudkrämen.

Och nä, jag är inte så torr så det besvärar direkt och bara på vissa ställen, så det räcker m vanliga hudkrämen. Men helt klart lite torrare än vanligt!
  • Maran73

Jag är ett dåligt exempel på antal UL då jag får extra pga diabetesen... Gjorde inte KUB. Fast tror inte att jag fick något extra i början när jag tänker efter så det var nog först vid RUL, innan dess gjorde jag ett par hos privat gyn.

Har välsignats med noll bristningar både nu och med sonen, tror inte mamma o syrran har några heller faktiskt. Lite spruckna blodkärl dock, apelsinhud och sånt, så helt slät o jämn är man inte i alla fall.

• Maran73
    Sjuttiosjuan skrev 2017-11-07 07:40:18 följande:

Skönt att slippa bristningar, den turen lär man ju inte ha:)

Vad sa din bm om ridningen? Vi har haft en del diskussioner här hemma då min sambo tycker det verkar finnas en del risker med ridning. Det verkar vara lite olika åsikter om det så vet inte hur man ska tänka:( Kommer bli olycklig av att inte rida alls men tänk OM det händer något..

Ja jättesnyggt är det inte, men värt det såsom mycket annat. Kan ju hända att det dyker upp några på slutet. Aaaja.

Du, har inte ens frågat om ridning, gick efter eget huvud. Som jag ser det är man tre (el två beroende på, el kanske fler!) om graviditeten, mamman, barnet och partnern. Om ridning, att ligga på rygg ibland eller att ta en kopp kaffe för mycket per dag, gör att mamman orkar med de ganska tunga 9-10 månaderna... Ja, då kanske bebisen och partnern får stå ut med det? Ja, det är en viss risk men du är ju väldigt rutinerad så om du så långt som möjligt eliminerar riskerna (hålla dig på volten, ta det lugnt, typ?) så tycker JAG att det känns självklart. Men det är jag, med min personliga inställning. Googlade på ridning och hittade en artikel i typ Hippson där de intervjuat en BM. Hon sa att ridning är träning, träning är nyttigt och det gäller även under graviditet. Men att man skulle lyssna på kroppen och anpassa ridningen efter hur det känns. Typ så.
  • Maran73
    Sjuttiosjuan skrev 2017-11-07 08:24:38 följande:

Håller med dig! Tänker ju inte att jag ska ut och hoppa terräng precis utan får väl hålla mig till lugna turer ute och lite softare dressyr inne. Min häst är världens snällaste så jag kommer till 99 % chans inte ramla av iallafall:) Tyvärr är min sambo ganska faktasökande och har googlat massa på ämnet men det finns liksom både för och emot:( Om någon sa rakt utt det var farligt så skulle jag givetvis avstå men nu är det ju inte så, som du säger så finns vissa som tom förespråkar ridning. Hoppas vi kommer fram till en lösning för annars gräver jag typ ner mig..

Vad hittar han som är emot, rena risker (ramla av, bli sparkad) förstår jag men även annat eller?
  • Maran73
    Sjuttiosjuan skrev 2017-11-07 08:24:38 följande:

Håller med dig! Tänker ju inte att jag ska ut och hoppa terräng precis utan får väl hålla mig till lugna turer ute och lite softare dressyr inne. Min häst är världens snällaste så jag kommer till 99 % chans inte ramla av iallafall:) Tyvärr är min sambo ganska faktasökande och har googlat massa på ämnet men det finns liksom både för och emot:( Om någon sa rakt utt det var farligt så skulle jag givetvis avstå men nu är det ju inte så, som du säger så finns vissa som tom förespråkar ridning. Hoppas vi kommer fram till en lösning för annars gräver jag typ ner mig..

Jag ramlade ju av som du kanske minns, och bebis mår alldeles utmärkt. Nu ska du kanske inte följa mitt exempel i just det fallet, rida ut på hispiga Carisma var väl inte det smartaste jag gjort i mitt liv.. Sorry bebis, ska tänka efter lite bättre framöver... Men, hur ofta hamnar man på magen när/om man ramlar av??? Rygg el sida skulle jag vilja säga... Fast visst kan det hända läskiga saker iaf..
  • Maran73
    KajsaK skrev 2017-11-07 12:58:06 följande:

Fick min sovorm idag som jag beställt av en kvinna på fb, är supernöjd! Kommer nog somna bättre nu, samt ha användning för sen när bebisen kommit som amningsstöd, lägga runt bebisen etc rekommenderar!

Lyllos dig! Jag vill OCKSÅ ha min sovorm! Sista budet säger att den har arrived at delivery center, men i vilket jäkla land är högst oklart... MORR!

Härligt Grodan!!!
  • Maran73
    GrodanS77 skrev 2017-11-08 12:04:54 följande:

Jag måste fråga...sen i torsdags förra veckan, så har jag känt ett svagt kittlande straxt vänster om och under naveln, alltså relativt långt ned. Det kan komma en gång per dag eller några gånger, känner det främst när jag sitter, lite framåtlutad. En dag har jag inte känt det. Kan det vara så att jag faktiskt känner pyret?? Eller är det alldeles för tidigt? Är det tarmarna i så fall? När vi gjorde ultraljudet i går så sa han att pyret låg till vänster i livmodern, så började fundera då på om det verkligen kan vara det jag känner.. ?

Är i 10+6 idag.

Är väl antagligen bara önsketänkande...men skulle vara så kul om det verkligen är det.

Hmmm... fostret är ju bara 3 cm stort ungefär i vecka 11, så har lite svårt att tro att d e rörelser du känner men man vet ju aldrig! Voltar hen runt riktigt ordentligt därinne så kanske? Annars är det nog som du säger tarmrörelser du känner, el tarmbubbel.
  • Maran73
    GrodanS77 skrev 2017-11-08 13:57:21 följande:

Jo, vet att det kan dyka upp när som. Mamma var 45 när hon började med levaxin och hade antagligen behövt det ett tag tidigare. Jag är ju nästan i samma ålder (40) som hon var.

Men det jag egentligen undrade om var ifall problemet kan gå tillbaka efter graviditeten?  (som graviditetsdiabetes som kan gå över efter förlossning)

Jag får ta reda på mer om det blir så att jag behöver det. Behöver kanske inte måla fan på väggen än

Som jag förstår det så kan det gå tillbaka efter förlossningen som du säger, graviditet är ju en stor belastning på ämnesomsättningen och högre krav ställs på sköldkörteln, men problem dyker också ofta upp hos medelålders kvinnor tyvärr så kan ju kvarstå även efter.. Men nä, inte måla fan på väggen, helt sant.
  • Maran73

Usch och fy, här händer det mindre roliga saker, började blöda i eftermiddags och ligger nu inne för observation... Blä! Bebis mår dock bara bra vad det verkar, vilket förstås är viktigast! Iaf, får inte åka hem förrän jag varit helt blödningsfri i ett dygn, nu kommer det lite på toapappret fortfarande. Blött ungefär en binda så ingen störtflod på ngt sätt. Håll era tummar att det är ngt harmlöst! De kunde se en aktiv blödning vid cervix men vet inte varifrån det kommer. Inga tecken alls på en prematur förlossning vilket också är bra. Bara att vila, avvakta och se alltså. To be continued...

Svar på tråden Vi som är gravida efter ÄD 2017