• Maran73

Vi som är gravida efter ÄD 2017

KajsaK skrev 2017-08-01 19:12:02 följande:

Fler som gått ner i vikt? Gått ner 4 kg på ca 4v. Lär ju gå upp igen dock...:) utmattningen jag haft länge höll sig relativt borta i ca en vecka men kom tillbaka med råge igår. Så igår och idag känner jag mig totalt som en zombie och preggohjärnan är tillbaka... Min bm trodde även att jag börjat få foglossning...

Hur har ni andra det med olika symtom?

Tror inte du behöver oroa dig för vikten! Bebis tar vad den/de behöver. Jag gick ner ngt kilo, men har vänt tillbaka igen (tror jag, glömt väga mig på ett tag). Annars, blir lätt trött, andfådd och superkass mage. Lite ömma bröst fortfarande men framför allt ENORMA...
  • Maran73

Och ja, ryggontet börjar komma, usch det minns jag fr när jag väntade sonen... inte kul.

• Maran73
    elvira74 skrev 2017-08-02 22:41:43 följande:

Hej! Glömt bort denna tråden. Men en uppdatering från mig. Jag fick mina pojkar den 7/6. Nio veckor för tidigt men idag mår de bra och växer och frodas. Lycka till allihop!

Tack, och stort grattis!!
  • Maran73
    KajsaK skrev 2017-08-04 12:53:26 följande:

Idag fick vi se lillbebben igen! Åh så kär man blir!! Och oj vad mkt som hänt sedan vul i v9 för fyra veckor sedan! :) allt såg bra ut, inga avvikelser på kubtestet! Puuuust!:)

Åååh, härligt!!! Ja det är så känslosamt, visst?? <3
  • Maran73
    Sthlmsthlm skrev 2017-08-04 20:38:17 följande:

Hej alla!

En lägesrapport härifrån. Gick in i vecka 40 idag! Mår hur bra som helst, har inte haft ont öht, normal energi hela vägen igenom. Inga känningar på att något är på g, men får gå max 1 vecka över tiden så senast den 17 aug är bebisen här! Känns overkligt att det man önskat och kämpat (och lidigt) för så länge snart är i mål?!

Hoppas det går bra för er alla starka kvinnor. Det är ingen lätt resa.

Håller med, stort lycka till på upploppet!!! <3
  • Maran73

Här passerar vi idag halvtidsstrecket! Tänk, vi är efter idag närmare BF än pluset på stickan.. Tog tillfället i akt att sprida den glada nyheten på Fb idag också, så nu är vi officiellt "ute ur garderoben".

F ö allt bra, "bollen" knölar runt för fulla muggar därinne nu, favvostället är till höger. Har moderkakan i bakvägg så det syns tydligt under huden när hon lägger sig ordentligt åt höger, lite som i filmen Alien ni vet? Fast bra mycket trevligare förstås!! Mannen kunde känna sparkar (eller snarare puffar) för första ggn igår. <3

• Maran73
    KajsaK skrev 2017-08-09 17:54:48 följande:

Maran73- men så kul! Längtar tills man får känna mer rörelse, just nu när jag ligger ner på vänster sida så kan jag känna hur det små bubblar till ibland:)

Ja det är kul! Så svårt avgöra i början, även om jag varit gravid förut (fast det är ju lääänge sedan nu) så var det liksom "hmmm, var det gaser eller bebis det där??" Tycker de första rörelserna och "tarmbubbel" känns mycket lika. Ingen tvekan längre dock.
  • Maran73
    La Conejita skrev 2017-08-09 23:07:02 följande:

Ja, det är rutinultraljud.

Jag trodde ett jag kände dem en gång för ett par veckor sen, då jag kände nåt fladder, men i efterhand är jag osäker eftersom det inte känts nåt mer. Hoppas som sagt var att de inte dött. Håller tummarna för dig också.

Visst är det första graviditeten? Har ett mkt tydligt minne av att jag inte kände ngt med sonen förrän minst halva tiden gått. Har du dessutom moderkakan i vägen (mot magen och inte mot ryggen) så blir det ännu svårare att känna ngt. Säkert fullt liv därinne! <3

Thejar, stooooort grattis till sonen!!!
  • Maran73
    Sthlmsthlm skrev 2017-08-12 10:19:13 följande:

Liten uppdatering:

Vid ÄD är de ju oroliga för havandeskapsförgiftning, tillväxthämningar etc. I mitt fall har allt sett toppen ut hela vägen, mått bra och perfekta värden. Bebis låg plus 5,8% vid TUL i v 32, ca 3,7 kg prognos.

Jag hade en feeling att barnet kunde vara lite större så BM vad snäll och lät mig få ett TUL till på 40+0. Stor chock när prognos var 4,7 kg per dags dato, and growing... ingångsättning var sagt 41+0 om inget hänt och då kan ju barnet lagt på sig flera hekto till!!

In till Danderyd för samtal och det blir planerat kejsarsnitt på måndag eller senast tisdag.

Livet...

Ooooh, vilken baddare!!! ???? Men ok, "människan spår och Gud rår" är väl ett väldigt passande uttryck när det gäller graviditeter och barnafödande? Snitt är också ett utmärkt sätt att få ut en bebis på. På måndag el tisdag är du alltså mamma, fantastiskt! <3 Rapportera så fort du orkar please! Kraaaaam
  • Maran73
    Sthlmsthlm skrev 2017-08-12 10:19:13 följande:

Liten uppdatering:

Vid ÄD är de ju oroliga för havandeskapsförgiftning, tillväxthämningar etc. I mitt fall har allt sett toppen ut hela vägen, mått bra och perfekta värden. Bebis låg plus 5,8% vid TUL i v 32, ca 3,7 kg prognos.

Jag hade en feeling att barnet kunde vara lite större så BM vad snäll och lät mig få ett TUL till på 40+0. Stor chock när prognos var 4,7 kg per dags dato, and growing... ingångsättning var sagt 41+0 om inget hänt och då kan ju barnet lagt på sig flera hekto till!!

In till Danderyd för samtal och det blir planerat kejsarsnitt på måndag eller senast tisdag.

Livet...

Är f ö också beredd på snitt då ca 50 procent av barn till diabetiker föds på detta sätt (de blir ofta väldigt stora), så tacksam för detaljer om hur du upplevde det hela.
Svar på tråden Vi som är gravida efter ÄD 2017