• Maran73

Vi som är gravida efter ÄD 2017

KajsaK skrev 2017-07-20 12:00:48 följande:

Usch tycker nedtrappningen är läskig och känns som att en del symtom försvinner mer å mer med den...

Hur har ni känt vid nedtrappning, har symtom försvunnit med den?

Inte under, men ganska snart efter "totalstopp" började jag må mkt bättre, jätteskönt! Fortfarande ömma bröst och dålig mage, men annars mår jag bra.
  • Maran73
    Mamma DA skrev 2017-07-20 21:00:32 följande:

Tack alla fina här för pepp.

Nu lämnar jag för ett tag, tyvär visade sig på Hcg i dag att de sjunkit, blödningen var alltså missfall. Ska sluta med alla mediciner och invänta blödning.

Bara ladda om, vi kommer så klart pröva en gång till. Dock har vi inge fryst, så hela proceduren måste göras om. Många funderingar, men först ska jag bli hel.

Stora kramar och all lycka till er alla

Kramar // Anna

Ååååh neeeej!!! Ursäkta språket men: Jävla skit! Så ledsen för er skull, missfall är så så tungt.. Hoppas det snart känns lite bättre, men det är klart man bara ska låta sig själv vara riktigt nere ett tag först. Stor virtuell tröstkram! <3
  • Maran73
    Emmet1976 skrev 2017-07-28 15:53:18 följande:

Hej!

Jag plussade i måndags. :) Känns fantastiskt!

Nu till mitt lilla problem. Jag fick en liten blödning så läkaren dubblade mitt Duphaston, vilket jag ska äta till vecka 12. Mitt problem är att jag köpte med mig så det räcker enligt ursprungsdosen samt två extra paket.

Min polska klinik skickar inte medicin med hänvisning till deras lag. Finns det någon som har Duphaston över som vill sälja så jag slipper åka till Polen bara för detta? Jag vågar inte byta medicin...

Eller har någon något råd?

Grattis igen!

Attans med medicinen... Det finns ju (såg jag) inget godkänt läkemedel m den substansen i Sverige. Fråga kliniken om det går att använda något annat? El få ngn svensk läkare att skriva ut Duphaston på licens, men det kan nog bli svårt... Hoppas du får napp här!

Har blödningen avtagit nu?
  • Maran73
    Emmet1976 skrev 2017-07-28 18:51:02 följande:

Tack! :)

De säger att jag får nöja mig med Lutinus isåfall, men det ska ju inte vara lika bra har jag förstått? Detta eftersom jag redan kör Lutinus o kombinerar med Duphaston. Hoppas någon har över... :)

Blödningen har slutat. :)

Kollade HCG idag igen och dag 20 efter befruktning är den uppe på 2345! Tänk om det är tvillingar! Satte in 2 nämligen. :)

Hittade en artikel, Duphaston är naturligt progesteron (som t ex Utrogest) men molekylen är spegelvänd om man jämför. Kan ge mindre humörpåverkan, sedering och KANSKE lägre risk f cancer (livmoder, bröst) jämfört m syntetiskt progesteron (Lutinus). Men Lutinus är lika bra på att skydda en graviditet skulle jag vilja säga, så om du inte får tag på mer så ta Lutinus i slutet, när moderkakan faktiskt börjat producera östrogen o progesteron "själv". Nu är jag bara farmaceut och inte läkare, men det är så här jag förstår det.

Ja tänk om det är två! Kommer inte ihåg vad jag hade... vilken vecka nu? Vad är normalintervallet f hcg i den vecka du är i nu?
  • Maran73
    Emmet1976 skrev 2017-07-28 18:51:02 följande:

Tack! :)

De säger att jag får nöja mig med Lutinus isåfall, men det ska ju inte vara lika bra har jag förstått? Detta eftersom jag redan kör Lutinus o kombinerar med Duphaston. Hoppas någon har över... :)

Blödningen har slutat. :)

Kollade HCG idag igen och dag 20 efter befruktning är den uppe på 2345! Tänk om det är tvillingar! Satte in 2 nämligen. :)

Menar alltså att om du bara kör Lutinus i slutet så borde det gå utmärkt!
  • Maran73
    Provence1 skrev 2017-07-29 21:34:18 följande:

Hej har en fråga, jag ska börja äta progynon imorgon 1 tablett 3 ggr om dagen, gjorde ni oxå det? Ska man verkligen äta 3 om dagen!?

Hur länge ska man äta progynon?

Min kontaktperson har semester o jag får inte svar under helgen

Tack för er hjälp

Håller med Undrande, men det var Lutinus jag började trappa ner v 12, Progynonet tidigare, efter v 8. Sååå skönt sluta med dem!
  • Maran73
    Emmet1976 skrev 2017-07-30 00:26:39 följande:

Stort tack för dina svar. :) Hoppas på att få tag i så mycket Duphaston som möjligt, men kör på med mer Lutinus i slutet om jag inte får tag i tillräckligt mycket.

Jag har förstått att från vecka 12 så börjar kroppen (moderkakan) producera det som behövs. Innan dess så är det i samband med ägglossningen (äggledarna?) som producerar progesteron. I och med ÄD så fungerar inte den processen till skillnad mot ivf med egna ägg. Så gar jag förstått det, men jag är novis inom ÄD så jag kan ha missuppfattat.

Mitt hcg dag 20 efter befruktning var 2456. Median för enling är 1221 och för tvilling 2375. Men det kan även vara mycket högre med en så det är bara en indikation. Får se på VUL om 2 veckor. :)

Spännande värre! Vi har RUL imorgon, ska bli jättespännande att se nu när hen har vuxit till sig lite (v 19). Känner ju liv o rörelse därinne så nu är det ju mest lite oro att ngt ser konstigt ut el att hen är för liten el ngt sådant. Men men, blir säkert bra! Det är väl gulkroppen som bildas av äggblåsan efter ägglossning som skickar ut hormonerna har jag för mig? Tyckte sånt här (reproduktionsfysiologi) var så ERBARMLIGT tråkigt när jag pluggade, proppade bara in det nödvändigaste f att klara tentan, sen glömde jag glatt bort det igen... Vilket jag ju ångrat lite under bebisfabriken.
  • Maran73
    KajsaK skrev 2017-07-30 21:30:38 följande:

Så skönt i onsdags tog jag sista medicinerna! Nu får man hålla tummarna att allt fortsätter gå bra utan dem. På fredag blir det ul, bestämde oss för att göra kub. Känns nervöst och kul att få se bebis igen!

Sååå skönt, eller hur?? Rapport på fredag då!?
  • Maran73
    Provence1 skrev 2017-07-31 09:11:35 följande:

Vad har ni fått/haft för biverkningar av progynon? Jag har bara ätit 1 dag men vakna av att det känns som pms x 100:(

Känslorna överallt ska det va såhär blir det tuffa månader...

Gick ni upp i vikt nånting?

Håller med, började äta dem på vår bröllopsresa = ingen direkt hit för romantiken.... Och sedan graviditetshormoner på det... Gah. Men nu börjar jag bli mer normal igen! Gick inte upp i vikt.
  • Maran73
    La Conejita skrev 2017-07-31 17:35:33 följande:

Jag slutade med Lutinus för en vecka sen, så himla skönt. Är i vecka 16 nu, 17 imorgon. Började nyss fundera på varför jag fick ta den längre än du, Kajsa, men det var ju för att jag väntar tvillingar som jag fick medicinera extra länge. Visst gjorde du också behandlingen på AVA Riga?

Maran, hur gick ultraljudet? Fick du veta kön? Jag har mitt ultraljud om två veckor och vill jättegärna veta kön, men i Uppsala vill de inte gärna tala om det.

Hallå! Jo då, det gick bra, försöker lägga in en bild men.. Får se om det funkar. Nej vi kollade inte kön, men vår koordinator klantade sig och talade om det så jag (inte sagt ngt till mannen då han inte läst hennes mejl) är tämligen säker på att det är en liten flicka! <3 Säger "tämligen" då vår koordinator är aningen snurrig... Så helt säkert är det ju inte. Allt såg helt normalt ut, jätteskönt, och såååå härligt att få se grynet igen!! Moderkakan ligger liiite för livmodermunnen, så de får ha lite koll på den. Glad och lättad och väldigt kär i vår lilla bebis! <3

Svar på tråden Vi som är gravida efter ÄD 2017