• KristinaJ

Första IVF - dåligt resultat! Fler?

Åh jag är så ledsen och orolig efter vårt första IVF. Allt kändes så bra fram tills beskedet i morse. Av 12 äggblåsor i bra storlek blev det endast 5 ägg varav endast TVÅ blev befruktade. Varför blir det så dåligt? :(

Planerad insättning först på måndag, vilket är drygt 3 dygn efter äggplock så känns som att risken är stor att inget av äggen delar sig som det ska eller slutar dela sig innan måndag. Det känns fruktansvärt att behöva vänta hela helgen på att de kanske ringer och meddelar att det inte blir någon återföring alls. 

Någon som varit / är i samma sits? Har ni fått väldigt få befruktade? När skedde återföring?

Har ni fått besked innan om att återföring ställs in? Hur har ni gått vidare efter det? 

• Svar på tråden Första IVF - dåligt resultat! Fler?
  • Anonym (2a försöket)
    KristinaJ skrev 2016-12-03 20:51:44 följande:

Tack!!!! Precis vad jag behövde höra! Ja usch för känslan efter samtalet :( Största grattiset till bebis! <3 Det ger mig hopp! Vi körde heller inte icsi, kanske föreslår läkaren det nästa gång..

Tack så mycket :) och vad glad jag blir att du känner så av mitt svar.

Om inte läkaren föreslår icsi till ev 2a försök så tycker jag du ska fråga. Allt som kan göras för att öka chanserna att det lyckas är värt att göras!

Jag håller tummarna för dig, att det blir ET imorgon och att det tar sig <3
  • london

Stort lycka till idag KristinaJ!

• KristinaJ
    london skrev 2016-12-05 08:41:44 följande:

Stort lycka till idag KristinaJ!

Detsamma!!! <3 Har du hört något? Jag kunde inte sova i natt och kunde typ kräkas av nervositet i morse så jag ringde kliniken och ba HUR SER DET UT!?!?! Fick svaret"ser bra ut" utan vidare förklaring. Ser en bra ut? Eller båda? Eller menar hon halvbra? Haha!!
  • KristinaJ
    Niaa skrev 2016-12-04 09:41:58 följande:

Ivf 1 för oss gav väldigt bra skörd: 11 ägg varav 9 blev befruktade. Vi fick tillbaka 1 blactocyst men den tog sig inte. Inget till frysen.

Ivf 2 var sämre. Fick ut sex ägg varav 2 befruktades. Fick samtalet att inget av dem klarat sig till återföring.

Nu står vi inför ivf nummer 3 och har ändrat medicineringen samt kommer köra icsi och hoppas det går bättre.. det finns inga garantier i denna karusellen någonstans trodde man att allt skulle lösa sig så fort man kom fram i kön och fick göra ivf, men kampen fortsätter för så många par även när man kommit hit. Det blev lite av en chock för mig..

Håller tummarna för er och hoppas på återföring imorgon. Som alla säger så krävs det ju bara ett även om det låter klyschigt <3

Men oj så olika det kan vara!!! Jag känner igen mig så mycket i det du skriver, att väl här - framme hos proffsen - skulle det liksom lösa sig. Blev också helt chockad först av de få antal ägg och sedan att merparten inte ens befruktades!

Håller alla tummar för er tredje gång!! <3
  • london
    KristinaJ skrev 2016-12-05 09:30:14 följande:

Detsamma!!! <3 Har du hört något? Jag kunde inte sova i natt och kunde typ kräkas av nervositet i morse så jag ringde kliniken och ba HUR SER DET UT!?!?! Fick svaret"ser bra ut" utan vidare förklaring. Ser en bra ut? Eller båda? Eller menar hon halvbra? Haha!!

Hur gick det för dig idag?

Vi hade sådan tur att båda äggen blev befruktade och var av toppkvalitet. Det andra ska långtidsodlas till en blastocyst och sedan till frysen om det klarar sig. Kan inte tro att det är sant! 1 av 5 ägg brukar klara sig genom detta sa läkaren så efter äggplocket bröt jag ju ihop när de sa att de endast fick ut 2 ägg. Nu känns det hoppfullare men endast hälften är avklarat... Hoppas att allt gick bra för dig!
  • KristinaJ
    london skrev 2016-12-05 19:21:31 följande:

Hur gick det för dig idag?

Vi hade sådan tur att båda äggen blev befruktade och var av toppkvalitet. Det andra ska långtidsodlas till en blastocyst och sedan till frysen om det klarar sig. Kan inte tro att det är sant! 1 av 5 ägg brukar klara sig genom detta sa läkaren så efter äggplocket bröt jag ju ihop när de sa att de endast fick ut 2 ägg. Nu känns det hoppfullare men endast hälften är avklarat... Hoppas att allt gick bra för dig!

Men vad glad jag blir!!!!! Åh hurra! Heja er!

Samma glädje för oss, en 8-cells "felfri" till oss, vilken lättnad, och en lika fin som skulle fortsätta odlas med ett försök till frysen. Var såå inställd på ingen återföring alls men så sitter man här och ruvar med en chans på frys! Det ger hopp :)
  • FruHolmli
    KristinaJ skrev 2016-12-03 12:14:40 följande:

Åh jag är så ledsen och orolig efter vårt första IVF. Allt kändes så bra fram tills beskedet i morse. Av 12 äggblåsor i bra storlek blev det endast 5 ägg varav endast TVÅ blev befruktade. Varför blir det så dåligt? :(

Planerad insättning först på måndag, vilket är drygt 3 dygn efter äggplock så känns som att risken är stor att inget av äggen delar sig som det ska eller slutar dela sig innan måndag. Det känns fruktansvärt att behöva vänta hela helgen på att de kanske ringer och meddelar att det inte blir någon återföring alls. 

Någon som varit / är i samma sits? Har ni fått väldigt få befruktade? När skedde återföring?

Har ni fått besked innan om att återföring ställs in? Hur har ni gått vidare efter det? 

Vänner till oss fick ut 19 ägg.
    1 blev befruktat.
    Hon är gravid i V.25 med det enda :)

Vi fick ut 6.
    4 befruktade. 1 tillbaka på 3:e dagen resultat: Ingen graviditet.
    Av de 3 återstående klarade 1 att bli blastocyst och frystes ner. Resten slutade delning.
    Den FET återföringen är vi nu i V.20 med :)
  • london
    KristinaJ skrev 2016-12-05 19:37:39 följande:
    Men vad glad jag blir!!!!! Åh hurra! Heja er!

Samma glädje för oss, en 8-cells "felfri" till oss, vilken lättnad, och en lika fin som skulle fortsätta odlas med ett försök till frysen. Var såå inställd på ingen återföring alls men så sitter man här och ruvar med en chans på frys! Det ger hopp :)
    Så härligt! 
    Nu får vi verkligen hoppas att det tar sig för oss! :)
    När fick du testdatum? Vet att det kan skilja sig mellan kliniker. Jag har den 20e. Känns ju som en eeevighet (kommer inte att kunna hålla mig!). 
  • KristinaJ
    london skrev 2016-12-08 13:46:25 följande:

Så härligt! 

Nu får vi verkligen hoppas att det tar sig för oss! :)

När fick du testdatum? Vet att det kan skilja sig mellan kliniker. Jag har den 20e. Känns ju som en eeevighet (kommer inte att kunna hålla mig!). 

Vi fick 21:a! En evighet ju! Är ganska säker på att mensen hinner komma innan dess om det inte tar sig. Min mens brukar gå dom klockan och har aldrig brytt sig om hormoner eller mediciner tidigare.. usch denna väntan alltså! Hur mår du? :)
  • london
    KristinaJ skrev 2016-12-08 14:39:54 följande:
    Vi fick 21:a! En evighet ju! Är ganska säker på att mensen hinner komma innan dess om det inte tar sig. Min mens brukar gå dom klockan och har aldrig brytt sig om hormoner eller mediciner tidigare.. usch denna väntan alltså! Hur mår du? :)
    Jag mår bra, lite tryckkänsla kring äggstockarna men det blir bättre hela tiden. :) Fick lite molande värk i magen och korsryggen igår kväll (som lätt mensvärk) men det brukar jag ha i 7-10 dagar innan mens så det är inget avvikande.

Hur mår du? :)
Svar på tråden Första IVF - dåligt resultat! Fler?