• Min tur

Fertilitetsutredning i Växjö

Hej

Någon som kan tipsa om vart jag och sambon kan vända oss. Vi har försökt nu i 15 månader att bli gravida. Nu har vi bestämt oss för att kontakta läkare. Någon som vet vart vi kan vända oss. Har ringr CLV men de verkar osäkra på vem jag ska prata med?!

Tacksam för svar

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-11-21 14:52
    Efter en hel del runtkopplingar till tex HR avdelningen kom jag tillslut rätt efter att ha googlat runt hel bra stund. Gynmottagningen var rätt väg att gå och vi är nu på kö till utredning.

• Svar på tråden Fertilitetsutredning i Växjö
  • Wishfulthinking
    Regnbågsdröm skrev 2017-05-21 10:47:57 följande:
    Då håller jag tummarna hårt <3

Okej. Men lyssna inte alldeles för mycket på det. Det finns VÄLDIGT MÅNGA som blir gravida trots stress. Jag menar, annars skulle ju inte en jävel lyckas med ivf tex, då det är en så fruktansvärt stressande process. Klart stress påverkar och bra om du byter jobb om det är för stressigt. Men man kan inte säga att man aldrig kommer bli gravid pga för mycket stress, för riktigt så är väl inte verkligheten. Kram!
    Tack så mycket <3

Nej, jag tänker med så. Människor i krig, på flykt, i fångenskap osv. lyckas ju bli gravida. Det måste ju vara stressande om något. Och som du säger med ivf. Och det är det jag har försökt tänka den sista tiden att stress inte är boven i det hela. Men samtidigt måste jag stressa mindre, så jag försöker hålla fast i det lilla hopp att stressen kan vara boven. Har fått mer problem än tidigare som jag tror har med stress att göra - sover dåligt, ont i magen, blod i avföringen, yrsel osv. Så just nu tar jag vilket litet hopp jag än kan hitta :)
    Tack för peppen iaf! 
  • Pinglann
    Wishfulthinking skrev 2017-05-21 11:58:03 följande:

Tack så mycket <3

Nej, jag tänker med så. Människor i krig, på flykt, i fångenskap osv. lyckas ju bli gravida. Det måste ju vara stressande om något. Och som du säger med ivf. Och det är det jag har försökt tänka den sista tiden att stress inte är boven i det hela. Men samtidigt måste jag stressa mindre, så jag försöker hålla fast i det lilla hopp att stressen kan vara boven. Har fått mer problem än tidigare som jag tror har med stress att göra - sover dåligt, ont i magen, blod i avföringen, yrsel osv. Så just nu tar jag vilket litet hopp jag än kan hitta :)

Tack för peppen iaf! 

Hej!! Stress hos oss är att man alldeles för mkt tänker på barn och graviditet och ju mer man vill desto mer vill det inte. Man är liksom desperat!! Lycka till på tisdag på bim dagen, hoppas du får ett plus:)
  • Regnbågsdröm
    Wishfulthinking skrev 2017-05-21 11:58:03 följande:
    Tack så mycket <3

Tack för peppen iaf! 
    Tänker på Dig! Meddela gärna hur det går <3
  • Wishfulthinking
    Regnbågsdröm skrev 2017-05-23 09:54:23 följande:
    Tänker på Dig! Meddela gärna hur det går <3
    Det gick inte alls bra :( I måndags morse fick jag en konstig blödning. Ursäkta för äckliga detaljer, men det var typ en mjölkig blödning. Det liknade typ jordgubbskräm som man blandat med lite mjölk. Jättekonstigt. Tänkte att det var mensen, som vanligt så tog en tampong. När det var dags att byta hade det inte kommit något mer blod. Det kom inget blod på hela dagen, så jag tänkte att jag kunde ta ett gravtest (även att det inte var med morgonurin). Det var negativt och jag tänkte att det nog var för tidigt för att testa. Ett par timmar senare framåt kvällen kom färskt blod så nu är jag inne på tredje dagen med mens. Har precis tagit första Letrozol-tabletten för denna omgången. Så det är bara att försöka igen.

Jag bröt ihop totalt på natten mellan måndag och tisdag. Det är så förbannat kämpigt och jobbigt och jag vet inte hur länge till jag pallar detta. Jag vet inte vart jag ska ta vägen. Det är så frustrerande... Jag har varit på mitt andra terapeut-samtal idag, så har fått lite verktyg i hur jag ska hantera min ångest. Det känns helt ok och det kanske kan hjälpa lite. Jag måste försöka fokusera på något annat än barn och jobb. Jag måste hitta något annat som kan ta upp all min tid. Frågan är bara hur det ska gå till. Tanken på barn finns ju alltid där liksom. 

Oj, det blev ett långt inlägg. Men ja, som sagt. Det gick inte alls bra denna gången heller :(

Hur går det för er? Har ni fått veta provsvaren ännu?
  • Wishfulthinking
    Pinglann skrev 2017-05-21 20:07:56 följande:
    Hej!! Stress hos oss är att man alldeles för mkt tänker på barn och graviditet och ju mer man vill desto mer vill det inte. Man är liksom desperat!! Lycka till på tisdag på bim dagen, hoppas du får ett plus:)
    Ja, precis så är det! Jag fattar inte hur man ska kunna släppa det eller hur andra människor lyckas bli gravida. De måste väl också vilja få barn så himla gärna och tänka på det hela tiden, eller?

Tack för lyckönskandet, men det gick tyvärr inte denna gången heller :(

Hur går det för dig?
  • Pinglann
    Wishfulthinking skrev 2017-05-24 19:14:45 följande:

Ja, precis så är det! Jag fattar inte hur man ska kunna släppa det eller hur andra människor lyckas bli gravida. De måste väl också vilja få barn så himla gärna och tänka på det hela tiden, eller?

Tack för lyckönskandet, men det gick tyvärr inte denna gången heller :(

Hur går det för dig?

Neee vad jobbigt:(!! Styrkekramar. Jag vet att det är jobbigt, riktigt jobbigt. Man måste tvinga sig själv o tänka på annat. Ska du träffa Besima innan hon ska på semester?? Jag tror att det har hjälpt mig att förlänga 2 dagar extra med letrozol, du kanske ska prova det med ? :)

Jag fick mitt plus, skäms nästan o säga det. Men jag vet inte hur det kommer gå. Jag fick någon blödning igår när jag kissade, färsk blod var det men det upphörde och blev några bruna flytningar. Ringde 1177 som var gulliga och lugnade ner mig. Idag ringde jag till Besima och hon i receptionen har ingen förståelse för 5 öre, är så trött på henne. Ska dit nästa vecka så vi får se om det finns något i magen:S
  • Regnbågsdröm
    Wishfulthinking skrev 2017-05-24 19:13:25 följande:
    Det gick inte alls bra :( I måndags morse fick jag en konstig blödning. Ursäkta för äckliga detaljer, men det var typ en mjölkig blödning. Det liknade typ jordgubbskräm som man blandat med lite mjölk. Jättekonstigt. Tänkte att det var mensen, som vanligt så tog en tampong. När det var dags att byta hade det inte kommit något mer blod. Det kom inget blod på hela dagen, så jag tänkte att jag kunde ta ett gravtest (även att det inte var med morgonurin). Det var negativt och jag tänkte att det nog var för tidigt för att testa. Ett par timmar senare framåt kvällen kom färskt blod så nu är jag inne på tredje dagen med mens. Har precis tagit första Letrozol-tabletten för denna omgången. Så det är bara att försöka igen.

Jag bröt ihop totalt på natten mellan måndag och tisdag. Det är så förbannat kämpigt och jobbigt och jag vet inte hur länge till jag pallar detta. Jag vet inte vart jag ska ta vägen. Det är så frustrerande... Jag har varit på mitt andra terapeut-samtal idag, så har fått lite verktyg i hur jag ska hantera min ångest. Det känns helt ok och det kanske kan hjälpa lite. Jag måste försöka fokusera på något annat än barn och jobb. Jag måste hitta något annat som kan ta upp all min tid. Frågan är bara hur det ska gå till. Tanken på barn finns ju alltid där liksom. 

Oj, det blev ett långt inlägg. Men ja, som sagt. Det gick inte alls bra denna gången heller :(

Hur går det för er? Har ni fått veta provsvaren ännu?
    Ledsen för er skull <3 Jag om någon vet hur ont alla misslyckanden gör.
    Hur kommer det sig förresten att ni gör insemination och inte ivf? Alltså vad har ni för problematik?

Nej vi har inte fått något svar än. Ska dit nästa vecka på uppföljningsmöte. Då får vi veta.
  • Regnbågsdröm
    Pinglann skrev 2017-05-24 19:47:41 följande:
    Neee vad jobbigt:(!! Styrkekramar. Jag vet att det är jobbigt, riktigt jobbigt. Man måste tvinga sig själv o tänka på annat. Ska du träffa Besima innan hon ska på semester?? Jag tror att det har hjälpt mig att förlänga 2 dagar extra med letrozol, du kanske ska prova det med ? :)

Jag fick mitt plus, skäms nästan o säga det. Men jag vet inte hur det kommer gå. Jag fick någon blödning igår när jag kissade, färsk blod var det men det upphörde och blev några bruna flytningar. Ringde 1177 som var gulliga och lugnade ner mig. Idag ringde jag till Besima och hon i receptionen har ingen förståelse för 5 öre, är så trött på henne. Ska dit nästa vecka så vi får se om det finns något i magen:S
    Hon i receptionen? Anna? Eller ha de bytt? Anna var annars det enda bra jag tyckte den kliniken hade. Haha. Att man kan tycka så olika!
  • Wishfulthinking
    Pinglann skrev 2017-05-24 19:47:41 följande:

Nej jag hinner inte träffa Besima innan hon ska på semester :( Eller rättare sagt jag hinner inte få ägglossning innan hon går på semester, så ska bara fortsätta med samma dos Letrozol och ingen Ovitrelle, så får vi se hur det går sen i juli.

Åh, grattis!!! :D Skäms inte för att säga det! Jag är verkligen glad för din skull! Hoppas att det går som det ska och att det faktiskt finns något som växer där inne < 3

Jag håller med om hon i receptionen. Anna som var där innan var jättegullig, men den nya verkar inte kunna så mycket. Man får ju själv säga vartenda gång exakt vilken dag man ska komma dit och vad man ska göra. Anna hade ju koll på det och man behövde ju knappt säga sitt personnummer, men den nya har inte riktigt samma servicekänsla tyvärr :/
  • Wishfulthinking
    Regnbågsdröm skrev 2017-05-25 09:29:28 följande:
    Ledsen för er skull <3 Jag om någon vet hur ont alla misslyckanden gör.
    Hur kommer det sig förresten att ni gör insemination och inte ivf? Alltså vad har ni för problematik?

Nej vi har inte fått något svar än. Ska dit nästa vecka på uppföljningsmöte. Då får vi veta.
    Det är det som är så jobbigt att Besima inte hittar något fel. Vi är oförklarligt barnlösa kan man väl säga. Förutom då att jag tydligen inte hade ägglossning kontinuerligt som Besima trodde först. Men nu med Letrozolen växer äggblåsorna sig stora och jag kan ägglossa själv utan Ovitrelle. Mannens sperma är bra, dock något minskad rörlighet men det är inget som ska påverka särskilt mycket enligt Besima.
    Jag har dock en känsla av att det börjar närma sig ivf för vår del. Besima säger att hon inte riktigt har någon plan ännu för hur vi ska gå tillväga, eftersom det inte finns några fel. Hon är lika fundersam varje gång, så jag hoppas att hon kommer med någon mirakellösning snart. 

Hoppas det går bra i nästa vecka och att allt är som det ska <3
Svar på tråden Fertilitetsutredning i Växjö