• Min tur

Fertilitetsutredning i Växjö

Hej

Någon som kan tipsa om vart jag och sambon kan vända oss. Vi har försökt nu i 15 månader att bli gravida. Nu har vi bestämt oss för att kontakta läkare. Någon som vet vart vi kan vända oss. Har ringr CLV men de verkar osäkra på vem jag ska prata med?!

Tacksam för svar

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-11-21 14:52
    Efter en hel del runtkopplingar till tex HR avdelningen kom jag tillslut rätt efter att ha googlat runt hel bra stund. Gynmottagningen var rätt väg att gå och vi är nu på kö till utredning.

• Svar på tråden Fertilitetsutredning i Växjö
  • Wishfulthinking
    Regnbågsdröm skrev 2017-05-12 06:38:45 följande:
    Ja förmodligen är det därför. Att det aldrig varit ett alternativ. Nu har vi aldrig gjort insemination, utan ivf med mig. Men gjorde utredningen hos Besima. Däremot var vi inte jättenöjda där, så nu är vi i Malmö redan från början när vi utreder min sambo. På henne kan vi förhoppningsvis göra insemination, men då blir det i Malmö liksom
    Hoppas det går bättre med din sambo och att ni blir mer nöjda med Malmö :)
  • Regnbågsdröm
    Wishfulthinking skrev 2017-05-12 18:30:11 följande:

Jag måste bara fråga om det är någon som kanske vet...
    Har någon av er gått på fertilitetsutredning i regionens regi? På något sjukhus eller så?

Har nämligen en kompis som nyligen har varit på sitt första samtal på sjukhuset. Hon och hennes sambo har försökt bli gravida i snart ett och ett halvt år. På första samtalet fick de svara på ett frågeformulär och sedan fick de information om att de själva skulle boka tid med gynekolog och barnmorska, samt ta blodprovet och lämna spermaprov. Till historien hör också att hennes mens är oregelbunden och hon har en cykel på 30-45 dagar.

I alla fall så sa läkaren till dem att de kommer att ta prover och göra en gynundersökning och därefter kommer de få en remiss till att göra IVF i Göteborg i augusti.

Jag tänker att Vad händer? Gå på ett första samtal och få besked om IVF inom 3 månader? När man själv har gått på utredning sedan 8 månader tillbaka och fick insemination häromveckan. Vad händer? Är det bara för att hon har oregelbunden mens eller går det sådär fort och smidigt alltid när man tar det via sjukhus? 

Jag fattar ingenting och jag känner mig inte ens glad för hennes skull. Jag tänker bara att vad i helvete händer?

Någon som vet och kan förklara för mig varför det har gått till så här?

Det går olika fort för olika personer, beroende på vilken problematik du har. Sedan har det ju med köer och så att göra också. Men troligen har ju den här personen visat sig direkt att de inte kan göra insemination. Men de kommer inte garanteras att få börja i augusti. För det kan alltid vara köer. Däremot lär de vara inskrivna innan dess.
  • Regnbågsdröm
    Wishfulthinking skrev 2017-05-12 18:36:26 följande:
    Hoppas det går bättre med din sambo och att ni blir mer nöjda med Malmö :)
    Tack. Vi gjorde ju alla mina ivf-försök i Malmö också, men via landstinget. Nu går vi privat och kände redan efter första mötet att det kändes bra. Så vi hoppas.
  • Wishfulthinking
    Regnbågsdröm skrev 2017-05-12 22:44:30 följande:
    Det går olika fort för olika personer, beroende på vilken problematik du har. Sedan har det ju med köer och så att göra också. Men troligen har ju den här personen visat sig direkt att de inte kan göra insemination. Men de kommer inte garanteras att få börja i augusti. För det kan alltid vara köer. Däremot lär de vara inskrivna innan dess.
    Jo, det förstår jag. Men jag tyckte det var så konstigt att de får en plan redan nu vid första besöket. Det enda läkaren har att gå på då är ju vad de svarar på frågeformuläret och jag tänker att det inte är en särskilt stabil grund att stå på när man ska utreda vari problemet ligger. Men jag kanske tänker fel. Är bara så frustrerad och bitter. Blä!

Och enligt kompisen så hade läkaren sagt att väntetiden i Göteborg är ganska kort för att göra IVF så att de i princip kunde räkna med att få göra IVF redan i augusti.
  • Wishfulthinking
    Regnbågsdröm skrev 2017-05-12 22:45:17 följande:
    Tack. Vi gjorde ju alla mina ivf-försök i Malmö också, men via landstinget. Nu går vi privat och kände redan efter första mötet att det kändes bra. Så vi hoppas.
    Vad skönt att det känns bra. Det är ju jätteviktigt att man känner sig trygg med de som ska hjälpa en med ett sådant viktigt steg i livet.

Hur fungerar det när ni går privat för att göra IVF? Är de kopplade till landstinget så ni får 3 försök eller måste ni betala själva?
  • Regnbågsdröm
    Wishfulthinking skrev 2017-05-13 10:50:08 följande:
    Jo, det förstår jag. Men jag tyckte det var så konstigt att de får en plan redan nu vid första besöket. Det enda läkaren har att gå på då är ju vad de svarar på frågeformuläret och jag tänker att det inte är en särskilt stabil grund att stå på när man ska utreda vari problemet ligger. Men jag kanske tänker fel. Är bara så frustrerad och bitter. Blä!

Och enligt kompisen så hade läkaren sagt att väntetiden i Göteborg är ganska kort för att göra IVF så att de i princip kunde räkna med att få göra IVF redan i augusti.
    Fast de utelämnar garanterat detaljer. Klart de måste göra alla prover som alla andra. Så det är såklart inte bara ett frågeformulär, även om de får det att låta som. Alla måste ju göra både ultraljud, äggledarspolning, blodprover osv. Så det kan de inte bara "hoppa över". Så funkar det inte.

De kanske inte har köer så sätt. Det hade de aldrig i Malmö heller, sa dem. Men de tar lik förbannat bara in ex antal par per vecka. Så råkar det vara många just när hon får mens och "skriver in sig" så att säga, så får de vänta en månad.

Så bli inte för bitter. Även om jag förstår dig. Sen kan det ta evigheter innan de blir gravida ändå, även om utredningen kanske kommer gå fort.
  • Regnbågsdröm
    Wishfulthinking skrev 2017-05-13 10:51:08 följande:
    Vad skönt att det känns bra. Det är ju jätteviktigt att man känner sig trygg med de som ska hjälpa en med ett sådant viktigt steg i livet.

Hur fungerar det när ni går privat för att göra IVF? Är de kopplade till landstinget så ni får 3 försök eller måste ni betala själva?
    Vi går inte privat för att göra ivf. Det får vi inte. Utan nu hoppas vi på insemination. Ivf med donerade spermier utförs bara via landstinget. Så där gjorde vi våra tre gratisförsök med mig, sedan två till som vi fick bekosta själva.
    Nu går vi ju över till min sambo, men får inga nya gratisförsök, utan får stå för kostnaden. Men hoppas som sagt kunna göra insemination. Då är det både billigare och vi slipper göra det via landstinget där vi ju varit länge med mig och inte känner oss riktigt trygga. Den privata kliniken känns vid första anblick mycket bättre. Inte sjukhusmiljö på samma sätt tex
  • Wishfulthinking
    Regnbågsdröm skrev 2017-05-14 13:09:34 följande:
    Fast de utelämnar garanterat detaljer. Klart de måste göra alla prover som alla andra. Så det är såklart inte bara ett frågeformulär, även om de får det att låta som. Alla måste ju göra både ultraljud, äggledarspolning, blodprover osv. Så det kan de inte bara "hoppa över". Så funkar det inte.

De kanske inte har köer så sätt. Det hade de aldrig i Malmö heller, sa dem. Men de tar lik förbannat bara in ex antal par per vecka. Så råkar det vara många just när hon får mens och "skriver in sig" så att säga, så får de vänta en månad.

Så bli inte för bitter. Även om jag förstår dig. Sen kan det ta evigheter innan de blir gravida ändå, även om utredningen kanske kommer gå fort.
    Ja, det är det jag tänker med, men enligt kompisen är det inte alls så. Usch, jag vill verkligen inte vara bitter för det är klart att jag önskar att hon också får bli gravid snart, men jag vill inte sitta och vänta på att bli gravid i flera år till samtidigt som jag ser hennes barn födas och växa upp. 

Jag ska börja gå i terapi i nästa vecka, bland annat på grund av att det inte går att bli gravid, så jag hoppas att jag kan reda ut alla mina känslor som jag har kring detta. Jag vill ju som sagt inte vara bitter :(
  • Wishfulthinking
    Regnbågsdröm skrev 2017-05-14 13:12:14 följande:
    Vi går inte privat för att göra ivf. Det får vi inte. Utan nu hoppas vi på insemination. Ivf med donerade spermier utförs bara via landstinget. Så där gjorde vi våra tre gratisförsök med mig, sedan två till som vi fick bekosta själva.
    Nu går vi ju över till min sambo, men får inga nya gratisförsök, utan får stå för kostnaden. Men hoppas som sagt kunna göra insemination. Då är det både billigare och vi slipper göra det via landstinget där vi ju varit länge med mig och inte känner oss riktigt trygga. Den privata kliniken känns vid första anblick mycket bättre. Inte sjukhusmiljö på samma sätt tex
    Okej, då är jag med. Jag håller tummarna för er och att ni får testa insemination först! 
  • Regnbågsdröm
    Wishfulthinking skrev 2017-05-14 20:59:34 följande:
    Ja, det är det jag tänker med, men enligt kompisen är det inte alls så. Usch, jag vill verkligen inte vara bitter för det är klart att jag önskar att hon också får bli gravid snart, men jag vill inte sitta och vänta på att bli gravid i flera år till samtidigt som jag ser hennes barn födas och växa upp. 

Jag ska börja gå i terapi i nästa vecka, bland annat på grund av att det inte går att bli gravid, så jag hoppas att jag kan reda ut alla mina känslor som jag har kring detta. Jag vill ju som sagt inte vara bitter :(
    Fast förmodligen är det ju så att kompisen inte riktigt har koll än. Man tror mycket i början och att man fattar allt som behöver göras, men oftast har man nog inte ens räknat med hälften.
    Men oavsett vad så finns det ingenting som säger att hon kommer bli gravid före dig oavsett.

Hur många försök har ni gjort? Bara inseminationer? Det är bra att du ska prata med någon. Det behöver man.
Svar på tråden Fertilitetsutredning i Växjö