• Min tur

Fertilitetsutredning i Växjö

Hej

Någon som kan tipsa om vart jag och sambon kan vända oss. Vi har försökt nu i 15 månader att bli gravida. Nu har vi bestämt oss för att kontakta läkare. Någon som vet vart vi kan vända oss. Har ringr CLV men de verkar osäkra på vem jag ska prata med?!

Tacksam för svar

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-11-21 14:52
    Efter en hel del runtkopplingar till tex HR avdelningen kom jag tillslut rätt efter att ha googlat runt hel bra stund. Gynmottagningen var rätt väg att gå och vi är nu på kö till utredning.

• Svar på tråden Fertilitetsutredning i Växjö
  • Pinglann
    Regnbågsdröm skrev 2017-05-10 06:24:05 följande:

Åldern har ingen betydelse för huruvida det kommer gå snabbare eller inte. Jag är 30 och kan inte bli gravid. Och jag är ju rätt ung om man ska se det så.

Det är självklart att åldern har stor betydelse om man vill bli gravid. I 40-års åldern så är det svårare än i 20 års åldern. Jag blev gravid vi 24 direkt, samma månad som vi började försöka slutade dock i missfall. Efter 3 månader så försökte vi igen och jag blev gravid på en gång där med, har en dottet som fyller 7 i december. Nu har vi försökt i 2,5 år och ingenting!!!
  • Wishfulthinking
    Pinglann skrev 2017-05-09 21:42:43 följande:

Jag har gått till Besima på dag 14 oftast. Så då var blåsan 20. Vet inte riktigt om detta kommer ens fungera för mig med tanken på att jag har tagit några omgångar. En gång provade jag pergotime och då fick jag 3 blåsor så jag tror mer på den än letrozol.

Har BIM imorgon, småhugg och öm i nedre delen av magen. Jag vet att mensen kommer men jag hoppas ändå att det blir ett plus. :)

Tog ni med er sperman hemifrån?? Hon sa till mig att jag får komma en dag och sedan komma tillbaka senare samma dag med mannens sperma. Vet inte hur jag ska hinna allt om jag ska jobba.

Vi är 32 och 33 år gamla. Ni är yngre så det kommer gå snabbare för er:).. jag tror vi har vart lika länge hos Besima så snart borde det hända något mirakel för oss :)

20mm är ju jättebra! Vad jag har förstått så ska en ideal blåsa vara minst 18-20mm.

Pergotime kanske är bättre för dig? Det är väl så att allas kroppar är olika och reagerar olika? Det finns ju ingen universallösning. Kan du inte börja med Pergotime igen?

Hur har det gått idag? Har mensen kommit?

Ja vi tog med sperman hemifrån. Är väl för att mannen inte ska få prestationsångest om han behöver göra det på mottagningen :)

Jag försöker tänka att vi inte är så gamla, men det känns som att alla som är yngre än oss är inne på sitt andra eller tredje barn. Men man ska väl inte stressa utan bara fokusera på sitt eget. :)
  • Wishfulthinking
    Regnbågsdröm skrev 2017-05-10 06:22:37 följande:

Svara gärna på min fråga Wish... Undrar om ni verkligen gör inseminationen på Linnea? Aldrig hört att man kan göra det där.

Oj jag hade helt missat din fråga! Förlåt!

Ja jag gjorde min insemination på mottagningen i alla fall och det verkar inte vara något ovanligt att Besima genomför sådana där. Hon har pratat om detta alternativ sedan strax innan jul och nu blev det äntligen av :)
  • Pinglann
    Wishfulthinking skrev 2017-05-10 22:12:07 följande:

20mm är ju jättebra! Vad jag har förstått så ska en ideal blåsa vara minst 18-20mm.

Pergotime kanske är bättre för dig? Det är väl så att allas kroppar är olika och reagerar olika? Det finns ju ingen universallösning. Kan du inte börja med Pergotime igen?

Hur har det gått idag? Har mensen kommit?

Ja vi tog med sperman hemifrån. Är väl för att mannen inte ska få prestationsångest om han behöver göra det på mottagningen :)

Jag försöker tänka att vi inte är så gamla, men det känns som att alla som är yngre än oss är inne på sitt andra eller tredje barn. Men man ska väl inte stressa utan bara fokusera på sitt eget. :)

Hahaha jaa det är sant. Tänt dej att min man kanske måste göra det på jobbet, stackaren.

Pergotime säljs tyvärr inte längre vet ej variför, har hört pga att man kan få flera barn änn ett men jag vet inte om det är sant.

Jag har väntat hela dagen på mens men den har inte kommit så imorgon blir det nog. Min man "hatar" torsdagar efterssom jag får för det mesta mens på en torsdag enligt honom. Det känns konstigt i nedredelen av magen, har sprungit hela dagen på toa men ingen mens. Tog även 2 st ägglossningstester och dom var positiva men jag vet att jag inte kan lita på det. Vill inte gå och köpa gravtest och bli ledsen igen.

Jag tror att när man väl har släppt allt som har med barn och göra så kommer det. Man måste slappna av. Men det är inte så lätt jag vet.
  • Regnbågsdröm
    Wishfulthinking skrev 2017-05-10 22:14:15 följande:
    Oj jag hade helt missat din fråga! Förlåt!

Ja jag gjorde min insemination på mottagningen i alla fall och det verkar inte vara något ovanligt att Besima genomför sådana där. Hon har pratat om detta alternativ sedan strax innan jul och nu blev det äntligen av :)
    Åfan. Aldrig hört det innan. Men det kanske är för att vi alltid behövt donator som vi liksom aldrig hört om det.
  • Regnbågsdröm
    Pinglann skrev 2017-05-10 07:38:05 följande:
    Det är självklart att åldern har stor betydelse om man vill bli gravid. I 40-års åldern så är det svårare än i 20 års åldern. Jag blev gravid vi 24 direkt, samma månad som vi började försöka slutade dock i missfall. Efter 3 månader så försökte vi igen och jag blev gravid på en gång där med, har en dottet som fyller 7 i december. Nu har vi försökt i 2,5 år och ingenting!!!
    Jo. Fast alltså, det jag menar är att du lika gärna kan vara "över 40 år i kroppen" även om det står att du är typ 25 på din legitimation. Precis som att en 40-åring kan vara som en 25-åring i kroppen. Så det är din kroppsliga ålder som är väsentlig, inte vad som står på legitimationen.
  • Wishfulthinking
    Pinglann skrev 2017-05-10 22:36:15 följande:

Hahaha jaa det är sant. Tänt dej att min man kanske måste göra det på jobbet, stackaren.

Pergotime säljs tyvärr inte längre vet ej variför, har hört pga att man kan få flera barn änn ett men jag vet inte om det är sant.

Jag har väntat hela dagen på mens men den har inte kommit så imorgon blir det nog. Min man "hatar" torsdagar efterssom jag får för det mesta mens på en torsdag enligt honom. Det känns konstigt i nedredelen av magen, har sprungit hela dagen på toa men ingen mens. Tog även 2 st ägglossningstester och dom var positiva men jag vet att jag inte kan lita på det. Vill inte gå och köpa gravtest och bli ledsen igen.

Jag tror att när man väl har släppt allt som har med barn och göra så kommer det. Man måste slappna av. Men det är inte så lätt jag vet.

Haha, ja det är nog inte det roligaste för dem. Min man gjorde det på jobbet när han skulle lämna det första provet på lasarettet i Växjö. Han tyckte inte det var jätteroligt ;)

Åh jag håller tummarna för att mensen inte kommer för dig!

Jag känner igen det där med att man känner sig lite "jobbig" och "tjatig" när man hela tiden blir på helspänn när mensen ska komma. Men det är ju helt naturligt när det är en sådan stor grej i ens liv.

Det där med att slappna av för att kunna bli gravid tror jag inte på. Om det skulle vara så skulle det vara världens bästa preventivmedel att tänka att man så gärna vill bli gravid. Och så är det ju inte. Hatar när folk säger det till en också. Bara slappna av och tänk inte på det så kommer det hända. För det första är det ju inte så lätt att slappna av och sluta tänka på det och för det andra vet folk inte alls hur det får mig att känna när de säger då. Du har säkert också fått den kommentaren mänga gånger? Usch! :(
  • Wishfulthinking
    Regnbågsdröm skrev 2017-05-10 22:41:44 följande:

Åfan. Aldrig hört det innan. Men det kanske är för att vi alltid behövt donator som vi liksom aldrig hört om det.

Ja det kan ju säkert vara därför. Jag vet inte riktigt hur det går till med insemination med donatorsperma, men jag kan ju tänka mig att det krävs mer resurser än när man har med egen sperma. Så det är nog därför dom ni inte har hört talas om det för att det inte har varit ett alternativ för just er.
  • Regnbågsdröm
    Wishfulthinking skrev 2017-05-11 19:30:54 följande:
    Ja det kan ju säkert vara därför. Jag vet inte riktigt hur det går till med insemination med donatorsperma, men jag kan ju tänka mig att det krävs mer resurser än när man har med egen sperma. Så det är nog därför dom ni inte har hört talas om det för att det inte har varit ett alternativ för just er.
    Ja förmodligen är det därför. Att det aldrig varit ett alternativ. Nu har vi aldrig gjort insemination, utan ivf med mig. Men gjorde utredningen hos Besima. Däremot var vi inte jättenöjda där, så nu är vi i Malmö redan från början när vi utreder min sambo. På henne kan vi förhoppningsvis göra insemination, men då blir det i Malmö liksom
  • Wishfulthinking

Jag måste bara fråga om det är någon som kanske vet...
    Har någon av er gått på fertilitetsutredning i regionens regi? På något sjukhus eller så?

Har nämligen en kompis som nyligen har varit på sitt första samtal på sjukhuset. Hon och hennes sambo har försökt bli gravida i snart ett och ett halvt år. På första samtalet fick de svara på ett frågeformulär och sedan fick de information om att de själva skulle boka tid med gynekolog och barnmorska, samt ta blodprovet och lämna spermaprov. Till historien hör också att hennes mens är oregelbunden och hon har en cykel på 30-45 dagar.

I alla fall så sa läkaren till dem att de kommer att ta prover och göra en gynundersökning och därefter kommer de få en remiss till att göra IVF i Göteborg i augusti.

Jag tänker att Vad händer? Gå på ett första samtal och få besked om IVF inom 3 månader? När man själv har gått på utredning sedan 8 månader tillbaka och fick insemination häromveckan. Vad händer? Är det bara för att hon har oregelbunden mens eller går det sådär fort och smidigt alltid när man tar det via sjukhus? 

Jag fattar ingenting och jag känner mig inte ens glad för hennes skull. Jag tänker bara att vad i helvete händer?

Någon som vet och kan förklara för mig varför det har gått till så här?

Svar på tråden Fertilitetsutredning i Växjö