Inlägg från: Loppan84 |Visa alla inlägg
  • Loppan84

Mammor från Tempar/Fertility Friend

Sagan12345 skrev 2017-02-14 13:45:42 följande:

Hej

Hur gör ni på natten när ni liggammar? Kravlar ni upp i halvsittande läge för att rapa efteråt lr hur gör ni för att rapa?

Jag tycker lilleman vaknar till för mycket om jag ska rapa honom halvsittande.

Tyvärr måste jag ibland jobba mycket för rapandet på natten, ibland tar det lååång tid för han sover ju bara vidare så måste försöka rapa honom i sömnen. men har har problem med illamående och utan rap kommer det tillbaka mycket värre senare när han inte vill ligga ner så har lärt mig att bita ihop. Jag liggammar och sover typ genom det men efter måste jag sätta oss bägge upp och försöka rapa honom över axeln. Går inte det på en stund brukar jag lägga honom på mage på mitt bröst och lägga mig ner snett bakåt (lutar mot kuddar och täcken) och stryka på ryggen nedifrån och upp. Går inte det heller brukar jag typ somna där men då får han ju ligga på mage ett tag och det hjälper också föe att pressa ur luften Ver inte om alla andra måste hålla på så mycket på natten men så är det för oss iaf
  • Loppan84
    Sagan12345 skrev 2017-02-14 17:10:39 följande:

Låter som du får böka endel.

Ska försöka hitta någon metod som fungerar. Förhoppningsvis behöver han inte vara helt upprätt för att kunna rapa. Ska testa lägga honom på mage på mitt bröst

Ja den är effektiv, och skönt för man kan ligga ner själv men brukar vänta med den lite föe att det också lätt kan komma lite spy då
  • Loppan84

Tips för närhetstörstande barn Eid och GästenT- köp en sovpåse på Ikea praktisk av många skäl (inte minst att de inte kan sparka täcke över huvudet) men framförallt genidraget att värma i torktumlare eller med hårfön och de ligger omslutna i värme när man lägger ner dem Testat två gången ikväll och funkade strålande

• Loppan84

Också tips till dig Pinnipedia för det var väl vi som snappade om att de kasade runt i sängen? Vi fick sovpåsen i fredags och sen dess ligger han mycket mer still (även om han vänder sig lite sidlängs fortfarande, men iaf inte en boll längst Bern i sängen)

• Loppan84
    sagoskog skrev 2017-02-15 11:15:38 följande:

Tack för tipset! Men du, tror du det kan bli för varmt? Vi har 24 grader här inne och ligger tre personer i rummet. Ylva har bara pyjamas.. eller hon har ett täcke också. Men det ligger under benen inom 30 sek från det att vi lagt på det.

Ja 24 grader är ju rätt varmt vi har 18-19 i sovrummet. Med det sagt - värmer den bara litegrann så den ska ersätta min kroppsvärme så blir ju inte varmare än att ligga uppe på mig Och sovpåsen svalnar ju ganska fort till skillnad från mig som bara blir varmare och varmare ju längre han ligger där
  • Loppan84
    Sagan12345 skrev 2017-02-15 11:06:35 följande:

Hur märkte du att han behövde rapa?

Brukar också langa över till mannen på natten på helgerna Rapa säger jag bara haha

vår plutt är 3,5 månader och har varit helt beroende av att rapa fram till denna veckan när vi började med Mjölkfri kost (för mig) och då klarar han sig faktiskt utan här också på natten Att han behöver rapa märkte man på att om man INTE gjorde det sov han sämre och mer oroligt, blev illamående ibland (när han blev stark nog så låg han och kasade runt i sängen, ville inte ligga på rygg) och kom lite spya ibland när vi tog upp honom. När han va dör liten för stt härja runt (under en månad eller två) kände man att han luktade lite illa i munnen, förmodligen låg han och spydde lite i munnen och svalde igen eftersom han va för liten för att vända sig till sidan eller Kasa runt.
  • Loppan84
    Sagan12345 skrev 2017-02-15 11:06:35 följande:

Hur märkte du att han behövde rapa?

Brukar också langa över till mannen på natten på helgerna Rapa säger jag bara haha

vår plutt är 3,5 månader och har varit helt beroende av att rapa fram till denna veckan när vi började med Mjölkfri kost (för mig) och då klarar han sig faktiskt utan här också på natten Att han behöver rapa märkte man på att om man INTE gjorde det sov han sämre och mer oroligt, blev illamående ibland (när han blev stark nog så låg han och kasade runt i sängen, ville inte ligga på rygg) och kom lite spya ibland när vi tog upp honom. När han va dör liten för stt härja runt (under en månad eller två) kände man att han luktade lite illa i munnen, förmodligen låg han och spydde lite i munnen och svalde igen eftersom han va för liten för att vända sig till sidan eller Kasa runt.
  • Loppan84
    Sagan12345 skrev 2017-02-17 20:00:14 följande:

Humm det har inte jag hört något om att det är big NO NO och jag har sagt att han ligger bredvid mig till barnmorskorna här.. Varför säger de big NO NO?

På BB så samsov jag också och när jag sa till en bm där att jag tyckte det va otäckt att sova med honom i sängen sa hon "varför då" hehe

Är väl lite olika skolor men många samsover och så länge du inte sover extremt djupt, dricker alkohol ellee liknande är det väl ingen större fara. De brukar säga att det är värme som är största risken med samsovning, inte att man ska klämma eller rulla över bebisen som de flesta kanske ränker på. Därför ska bebis helst ha eget täcke och inte dela med dig samt att man inte har massa extra kuddar och grejer i sängen som kan ramla över bebisens ansikte.
  • Loppan84
    Sagan12345 skrev 2017-02-17 23:00:30 följande:

När man pratar om napp och annan sugtecknik, och att de kan förstöra amningen. Vad menar man då egentligen? Är det att bebisen inte vill ta bröstet eller börjar suga på ett annat sätt som inte stimulerar mjölkproduktionen?

Vi började testa napp igår och helt plötsligt nu ikväll har han varit rätt missnöjd och fick bara känslan av att det inte kommer mer mjölk så testade bröstpumpen och typ 1 droppe kom :/ kan vi ställt till med något nu när vi började med napp?

Nej det tror jag inte om han (hon?) fortfarande får bra tag i bröstet? Är det vakum mellan mun och bröst, utan glipa från hans läppar till din hud och du känner att hen suger? Många duktiga bm säger att det där med sugförvirring är extremt ovanligt, särskilt med napp men kanske större risk med flaska. Vi har gett flaska sen nyfödd och i början hände det att jag fick sticka in fingret i munnen och få honom att ta nytt tag ett par gånger eftee han fått flaska och skulle amma igen för att han tog föe löst tag om bröstet. Men då kände jag det tydligt, han smackade mest ;) min plutt har aldrig tagit napp så där har jag ingen erfarenhet men har som sagt hört bm säga att det är typ skitsnack att napp förstör. Många ger ju napp på BB.
  • Loppan84
    Sagan12345 skrev 2017-02-18 09:49:17 följande:

Han lugnade sig när vi la oss och då såg jag att de kom mjölk, konstigt att de inte kom när jag pumpade

Vad skönt. Hur mår ni annars? Känns allt bra? Hur var förlossningen egentligen? Och hur gammal är han nu?

1000 frågor hehe
  • Loppan84
    Sagan12345 skrev 2017-02-18 20:30:25 följande:

Förlossning gick superbra.. Helt okej smärta och 11h från att vi kom in.. Fattade dock inte att det var dags så åkte in för att få värktabletter men var redan öppen 6-7 cm så vi blev inskrivna.

De dyker ju upp 100 frågetecken så här i början men de känns väldigt bra.. Att amma med 2h mellanrum är dock krävande och man är ju trött.. Han är 8 dagar nu.

Hur mår ni? Går allt bra?

Gud ja klart du är trött vännen. Det blir längre mellan matningarna snart ska du se. Ta det i ert tempo och försök vila när du kan. Jag va sjukt dålig på att "sova när hsn sov" som alla sa, vet inte varför jag trodde det va bra att bara sova på natten men när jag väl började vila lite mer på dagen så blev det myyycket bättre.

Vad skönt att du hade en bra förlossning iaf <3
  • Loppan84
    eid skrev 2017-02-19 13:19:38 följande:

Jag upplever att flera inom vården här har varit jättenoga med att man inte ska sova bredvid bebis just pga av om man rullar på henne eller liknande, men jag tror man sover så "lätt" och är på helspänn. Så kan inte se att det borde vara panik! Vi var på barnakuten i veckan pga att Malou var så snorig, då frågade läkaren hur vi sov och påpekade att hon borde sova själv. Jag blir bara glad när jag läser att det inte har varit lika hårda restriktioner hos er, känns viktigast att hon är trygg och får den närhet hon behöver än att stirra blint på alla råd och riktlinjer <3

Eller hur! Håller med, så är det ju bra att man vet riskerna och vad som är farligt så man kan ta ett informerar beslut. För mig blev det viktigt att va noga med värmen och inte ha massa kuddar/täcken etc som kunde riskera att komma framför ansiktet, men hade han velat samsova mer hade jah absolut gjort det.
Svar på tråden Mammor från Tempar/Fertility Friend