• Humlan88

Trump som president :( vad händer nu?

Verkar ju tyvärr som Att Trump blir president. Hur kommer detta påverka världen och Sverige?

• Svar på tråden Trump som president :( vad händer nu?
  • Världsmedborgare
    Flash Gordon skrev 2017-03-17 17:33:59 följande:
    De två domare från 9:e distriktet som dömt emot inreseförbudet får kraftig kritik.

Från andra domare, från juridiskt sakkunniga och (förstås) från politiker.

Kritiken bygger i huvudsak på att de inte motiverat sina domar utifrån primärt juridik utan från politik och politiska utatlanden. Kritiken handlar om en politisering av rättsväsendet och om juridisk aktivism.

Trump kan, om han vill, ignorera domarna och gå vidare med ärendet men han har sagt att han hellre låter det ta tid och tar det till Högsta Domstolen. Går den "rätta" vägen.

Till saken hör förstås att av de domar från 9:e som granskas av HD som underkänns 8 av 10. Domarna inom 9:e är helt enkelt inte särksilt noga med att följa lagboken och konstitutionen när det gäller till exempel politiskt känsliga frågor.
    Spelar ingen roll hur högt kritikerna skriker, Trump:s inreseförbud är stoppat och är vad som nu gäller.
    Men den här lilla motgången för Trump, är inget olösligt problem, bara att skriva om tills "alla" blir nöjda. 

Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Abegayle70
    Världsmedborgare skrev 2017-03-17 14:04:00 följande:
    Du är inte ensam om att göra den liknelsen.
    Det var faktiskt det första som dök upp i skallen på mig, när kuppen blev ett misslyckande.
    Och fortsättningen vi ser nu är även den skrämmande lik vad som hände i Tyskland med utrensningar av personer som inte lyder minsta vink från Erdogan.
    Erdogan verkar minst sagt vara paranoid, och ser fiender överallt..

Frågan är hur länge han får hålla på innan NATO och/eller EU fått nog.
    Skönt att det finns fler än jag...
    Reta mig inte om jag stavar fel, jag är dyslektiker...
  • Flash Gordon
    Världsmedborgare skrev 2017-03-17 19:24:16 följande:
    Spelar ingen roll hur högt kritikerna skriker, Trump:s inreseförbud är stoppat och är vad som nu gäller.
    Men den här lilla motgången för Trump, är inget olösligt problem, bara att skriva om tills "alla" blir nöjda.  smile1.gif

Det är klart det spelar roll.

Frågan är inte avgjord juridiskt. den är bara uppskjuten till förhandling i domstol avgör dess legalitet.

Nu är ju systemet uppbyggt så att en enda federal domare som väljer att politisera en juridisk fråga kan beordra hela unionen till någonting men protesterna mot detta visar på att beslutet mycket väl kan vara felaktigt och kommer/skall ändras i högre domstol.

9:e har som skrivet ett ganska dåligt utfall när det kommer till överklaganden till HD och det är talande att att "Atterney Generals" från liberala östkuststater om New York och Massachussets ber domare i Washington (inom 9:e) att döma i frågan. 

Trump kan, om han vill, köra på men väljer att gå den längre vägen. Men det kommer givietvis aldrig att duga för vissa ändå.

• FDFMGA
    Världsmedborgare skrev 2017-03-17 10:36:30 följande:
    Jag tror Obama bidar sin tid, så när han väl agerar lär han ha så mycket på fötterna att det kommer att ge Trump riktigt stora problem.
    Just nu så klantar ju Trump till det rätt bra utan hjälp från utomstående, inreseförbudet är ännu en gång så dåligt underbyggt att det direkt blev tvärstopp.

Och den här gången stoppades det på det sätt jag önskade skulle göras, nämligen att använda Trump:s egna ord för att bevisa att inreseförbudet är ett religiöst inreseförbud, långt mer än ett inreseförbud som avser att öka USA:s inre säkerhet.

Det blir hur dumt som helst att stoppa människor från sex utpekade länder, med motiveringen att hotet från dom är stort vad gäller terrorister, när inte en enda terrorist som drabbat USA har kommit därifrån.
    Samtidigt som Trump lämnar öppet för vissa länder som bevisligen är rena "terroristuppfödarna", men i dom finns affärsintressen att värna, både privata och för USA som helhet.

Och vad gäller terrorism och religionshat, så har nu angreppen på Judarna rakat i höjden, och mer än ett attentat om dagen drabbar dom nu i USA.
    Det är fan så man börjar undra om Steve Bannon, som den antisemit han är, fått sig tilldelat att lösa hotet från Judarna, medans Trump tar sig an det Islamska hotet.
    Förhoppningsvis.

Hursomhelst kommer nog just Trumps oförmåga eller ovilja  att validera det han läser när han surfar runt på nätet att straffa sig till slut.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Världsmedborgare

Antar ni såg presskonferensen efter mötet mellan Trump och Merkel, så ni märkte hur trumpen Trump såg ut.
    Och antagligen tänkte ni ungefär nåt liknande som jag, att nu har Trump fått erfara hur en riktig politiker som inte låter sig skrämmas arbetar, och tvingats inse att mot en av världens mest pålästa och slipade politiker hade han inte mycket att sätta emot.

Och precis som alltid när Trump fått "stryk" av någon mer påläst och duktig politiker, så kommer raskt det sedvanliga Twitter-gnällandet från han: Tyskland är skyldigt NATO pengar och det ska USA ha betalt för
    http://www.svt.se/nyheter/utrikes/trump-tyskland-ar-skyldiga-oss-pengar

Trump är tydligen väldigt avundsjuk på tyskarna, som tillverkar bättre och mer attraktiva produkter, produkter som USA:s medborgare hellre köper än de egna USA-tillverkade.
    Billigare än de amerikanska är sällan de tysktillverkade att köpa i USA, men i jmf med de amerikanska så är de tyska ofta av högre kvalité/hållbarare och med långt bättre finish ända ner på detaljnivå.

Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • nihka
    Abegayle70 skrev 2017-03-17 21:40:34 följande:
    Skönt att det finns fler än jag...
    Räkna också in mig där.
  • nihka
    Flash Gordon skrev 2017-03-18 07:55:17 följande:
    Det är klart det spelar roll.

Frågan är inte avgjord juridiskt. den är bara uppskjuten till förhandling i domstol avgör dess legalitet.

Nu är ju systemet uppbyggt så att en enda federal domare som väljer att politisera en juridisk fråga kan beordra hela unionen till någonting men protesterna mot detta visar på att beslutet mycket väl kan vara felaktigt och kommer/skall ändras i högre domstol.

9:e har som skrivet ett ganska dåligt utfall när det kommer till överklaganden till HD och det är talande att att "Atterney Generals" från liberala östkuststater om New York och Massachussets ber domare i Washington (inom 9:e) att döma i frågan. 

Trump kan, om han vill, köra på men väljer att gå den längre vägen. Men det kommer givietvis aldrig att duga för vissa ändå.
    USA är djupt splittrat. Det kommer fortsätta så här tills Trump är ersatt.
  • Världsmedborgare
    nihka skrev 2017-03-19 02:22:13 följande:
    USA är djupt splittrat. Det kommer fortsätta så här tills Trump är ersatt.
    Tveklöst, det är bara att se hur fort utför det gått på så kort tid redan nu.
    Hatbrotten ökar som aldrig tidigare i USA, och det sker långt ner i åldrarna.
  • FDFMGA
    Efter precis två månader i Vita huset, har förtroendet för Trump sjunkit till 37 procent och ingen tidigare president legat lägre. Populärast efter två månader var Truman med 87 procent, Obama hade 63 procent efter lika lång tid

www.dn.se/nyheter/varlden/trump-slar-nytt-bottenrekord/

Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
Svar på tråden Trump som president :( vad händer nu?