• Lilla Gs mamma

Långt hår på medelålders?

Ska till frisören i morgon och vill gärna höra er åsikt:

Jag har under många år sparat ut mitt hår så det är ganska långt (ungefär 20 cm nedanför skulderbladen). Jag har trivts med det, det är självlockigt och ganska tjockt. Men jag har fyllt 38 år och har förstått att när man är så "gammal" ska man inte ha långt hår utan klippa sig i en kortare frisyr.

Vad tycker ni? Är jag för gammal och ska be frisören klippa av rubbet i morgon? Eller ska jag trotsa de osynliga åldersreglerna? Vad tycker ni om långt hår på mogna damer?

• Svar på tråden Långt hår på medelålders?
  • Seven Costanza

Var bor du? Där jag kommer ifrån var det så i min mammas generation, men inte nu längre. Känner du dig som en "mogen dam"? Fick du barn tidigt? Jag har sex år kvar till 38 och har svårt att tro att jag kommer känna mig som en mogen dam då.

• Seven Costanza

Anledningen till varför man skulle klippa håret som "äldre" är väl att många får sämre hårkvalité med åren - tunnare med mindre lyster - men det borde inte vara än på några är när du är närmre klimakteriet. Om ditt hår är tjockt och fint ju ingen anledning att ens överväga att klippa det och om det börjar bli sämre ska du klippa det för att DU vill och inte pga någon gammal regel.

• Lilla Gs mamma

Tack för svaret! Nej, jag känner mig inte alls som någon mogen dam. Det är bara det att alla jag känner i min ålder har page eller kortare, och när jag hörde en väninnas barn reflektera över att "alla tanter klipper av sig håret när de blir gamla (läs: över 30)" så tänkte jag att jag kanske ger ett löjligt intryck...

• micromat

Jag skulle då rakt inte klippa mig på ett sätt bara för att det är norm. - Halsar den trotsiga treåringen i mig. Jag är förövrigt 32 och har ungefär som du

• Seven Costanza
    Lilla Gs mamma skrev 2016-10-31 23:24:51 följande:

Tack för svaret! Nej, jag känner mig inte alls som någon mogen dam. Det är bara det att alla jag känner i min ålder har page eller kortare, och när jag hörde en väninnas barn reflektera över att "alla tanter klipper av sig håret när de blir gamla (läs: över 30)" så tänkte jag att jag kanske ger ett löjligt intryck...

Aha. Det hoppas jag inte för jag har själv ingen avsikt att klippa det än på ett tag och i så fall inte pga ålder.
  • Thorax

Oj, kanske ska klippa mig jag också då som är över 30 och har hår ner till midjan :D

Men nja, älskar mitt hår så skulle aldrig på allvar tänka det, mer än på gymmet då önskar jag mig kort varje gång haha

• Lilla Gs mamma

Vad skönt att jag inte är ensam! Har ni, långhåriga medsystrar, något tips på vad man kan göra med håret så det inte alltid åker upp i en slarvig knut eller faller tungt så de blir platt uppe på huvudet?

• Aniiee

Det var väl bland det fånigaste jag har hört på väldigt länge......

Knowledge is knowing Frankenstein wasn't the monster. Wisdom is understanding Frankenstein was the monster.
  • Lilla Gs mamma
    Aniiee skrev 2016-10-31 23:46:49 följande:

Det var väl bland det fånigaste jag har hört på väldigt länge......

Vad bra! Då är du ganska lyckligt lottad! Har du tips på bra frisyrer?
  • Haskel

Våga inte gå och klipp dig till någon kort tantfrisyr. I alla fall inte de närmsta 25 åren.
    Det är något av det mest tragiska jag vet, när unga kvinnor kring 40, går och klipper sig till tanter.
    Idag finns knappast heller någon sådan norm. Det berodde säkerligen tidigare på sämre hårkvalitet med åldern. De problemen är betydligt mindre idag.

Inte ens helgrått hår är ett skäl att klippa sig kort. Långt/längre hår är i de absolut flesta  fall mycket vackrare på en kvinna.

Svar på tråden Långt hår på medelålders?