• Lilla Gs mamma

Långt hår på medelålders?

Ska till frisören i morgon och vill gärna höra er åsikt:

Jag har under många år sparat ut mitt hår så det är ganska långt (ungefär 20 cm nedanför skulderbladen). Jag har trivts med det, det är självlockigt och ganska tjockt. Men jag har fyllt 38 år och har förstått att när man är så "gammal" ska man inte ha långt hår utan klippa sig i en kortare frisyr.

Vad tycker ni? Är jag för gammal och ska be frisören klippa av rubbet i morgon? Eller ska jag trotsa de osynliga åldersreglerna? Vad tycker ni om långt hår på mogna damer?

• Svar på tråden Långt hår på medelålders?
  • Thorax
    Lilla Gs mamma skrev 2016-10-31 23:38:00 följande:

Vad skönt att jag inte är ensam! Har ni, långhåriga medsystrar, något tips på vad man kan göra med håret så det inte alltid åker upp i en slarvig knut eller faller tungt så de blir platt uppe på huvudet?

Jag har det i en knut mitt ovanpå huvudet på nätterna, då får åtminstonde mitt mer volym på dagen när jag släpper ner det.

Undvik även balsam och schampo med silicon då det tynger mer jättemycket
  • Meus Veritas

Skulle aldrig klippa av mig håret bara för att några tycker så. Jag har hår ner till svanken och om det blev tunt och slitet skulle jag klippa det men inte innan om jag så är 58 år så skulle jag ha långt :) Du verkar ju ha långt vackert hår av bra kvalité så om du inte själv vill så gör det inte för då kommer du ångra dig och att låta håret växa ut tar många många år. Dessutom får man ju stå ut med den jobbiga mellan perioden med hår som ser galet ut om man vill spara ut igen .

• Anna74a

Jag är 42 och har väldigt långt hår, skulle aldrig komma på tanken att klippa av det.
    Jag har inga grå hår och håret är blankt.
    Jag har det uppsatt oftast.
    Förr hade inga äldre kvinnor kort hår, det var just uppsatt i snygga frisyrer.

• Kim Possible

Aldrig förstått mig på det där med att man "ska" klippa av håret för att man åldras, får barn, för att det ska vara "lättskött och praktiskt" (eh, kort hår kräver mycket mer jobb och fix verkar det som).

Här klipps inget hår i onödan, och verkligen inte för att någon/några andra tycker det ska vara så! Just nu har jag till strax ovanför skuldrorna, efter att min "frisör" (tillika make) tagit bort allt slitet sommarhår. Vill gärna ha längre igen, men trivs samtidigt med "mellanlängd" som gör att jag både kan ha utsläppt, hopslarvat i en lilla My-knut, flätat eller lite snyggare fixat.

/49

Alltså, gå inte på grejen om att du måste se ut på ett visst sätt vara för att du når en viss ålder eller får barn, du dödar ju din personlighet!

• Kim Possible

Angående att det blir tungt och faller platt på huvudet; för mig blir det kanonbra när de klipper ur och upp håret lite. Inte för mycket, men liksom rensar ur så det blir mer volym. Utan att man ser ut som en champinjon högst upp då, helst.

Tänkte faktiskt vara lite otrogen mot maken snart och försöka få till nåt sånt hos en riktig frisör. Han må ha klippt mig troget i flera år, men just det klarar han inte.

• Höger
    Lilla Gs mamma skrev 2016-10-31 23:08:24 följande:

Ska till frisören i morgon och vill gärna höra er åsikt:

Jag har under många år sparat ut mitt hår så det är ganska långt (ungefär 20 cm nedanför skulderbladen). Jag har trivts med det, det är självlockigt och ganska tjockt. Men jag har fyllt 38 år och har förstått att när man är så "gammal" ska man inte ha långt hår utan klippa sig i en kortare frisyr.

Vad tycker ni? Är jag för gammal och ska be frisören klippa av rubbet i morgon? Eller ska jag trotsa de osynliga åldersreglerna? Vad tycker ni om långt hår på mogna damer?

Det är fult med kvinnor i kort hår, oavsett ålder.

Om du har snyggt hår så behåll det.
  • Hedhopp

Jag är 40 och har längre hår än dig. Mitt hår är tjockt, glansigt och vackert. En helt otrolig kvalitet. Jag får ofta komplimanger för det. (Män älskar det, får ofta höra "klipp aldrig av dig håret".) Jag har dock gott om grå hår vilket jag inte riktigt kan förlika mig med så jag färgar det. Jag känner att det säkert 10 år kvar, minst, innan jag slutar färga.

Jag tycker att mitt hår är snyggast utsläppt, så det försöker jag ha. Men jag brukar ofta fästa upp luggen med ett par hårspännen. Jättesnyggt att göra en liten fläta.

För 10 år sedan brukade jag ofta fläta hela håret. Typ inbakad fläta. Eller snurra upp det i en knut. Det klarar jag inte nu, tycker det kan se tantigt ut. Det gör jag helst bara hemma eller om jag ska göra något där jag vill hålla bort håret. Tofs däremot funkar bra för mig.

Klipp inte av dig håret om du gillar det!

• Gizmo

Jag är 47 år och har långt hår & jag trivs med det! Solig
    Tänker inte klippa mig kort när jag fyller 50!

• Duckan

Sånt bryr jag mig inte alls om ts. Jag är över 40 och har långt hår.

• bullen1984

Att klippa av håret när man blev 40 var mer modernt förr. Då hade man vuxenkläder och vuxenfrisyr. Nu flyter allt ihop. man har den frisyr man vill, och de kläder man vill. 
    Dock kan man se yngre ut med lite kortare. Mjukare liksom. Kolla bara Lena Endre, när hon kom upp i åldern sparade hon ut sitt hår, och såg vansinnigt snipig, hård och gammal ut. Nu har hon klippt sig igen och hennes vackra drag kommer fram. 

• Stårschan

What! En av de vackraste kvinnor jag vet har håret ner till midjan (flätat), och hon är över 80! Anledningen till att många medelålders och äldre klipper sig kort är väl att många då känner att de inte har hårkvalité som duger för att det ska se snyggt ut när det är långt.

VÅga vägra kort om du har hår som funkar!

• EmberEyes

Jag tycker att du ska ha den hårlängd, frisyr, färg etc som DU vill ha. Det är ditt hår, du bestämmer själv.

Min mamma har underbart vackert silvergrått hår ner till midjan, min herr granne har fantastiska silverlockar till sina axlar, och de är båda pensionärer sedan några år. Själv kan jag inte bli pensionär och silverhårig snart nog, för då ska jag ha regnbågshår (dresscode på jobb så just nu får det vara)!

• Mrs Okänd

Neeeeeeej. Jag är också snart 38 och tänker inte klippa mig kort. Har nog lite mer stilen att göra men du är ju inte gammal...säger jag..haha.

• sextiotalist

Varför inte?
    Jag har många kring mig (vi är över 50) som har sitt långa hår kvar. Dvs de som har kvalitet för det.
    Jag kan inte ha långt hår, som längst hade jag strax nedanför skulderbladet och då var det aldrig snyggt.
    Jag kan inte ha kort heller, så jag har en halvlång page, perfekt, kan sätta upp håret och ha de utsläppt.
    Det är lite uppklippt så det ligger inte platt heller

• Stårschan

Å andra sidan är det ju lika skönt när tonårstjejer vågar vägra midjelångt plattat hår, och törs ha andra längder som de faktiskt trivs i. Långt hår är ju inte för alla.

• Lilla Gs mamma

Tack för responsen! Jag skakade av mig den trista gamla konvenansen och behöll håret långt - klippte bara upp det lite för mer volym och fräschare upp färgen.

• K grrl

För ett par år sedan klippte jag håret i en väldigt kort pixiefrisyr, ungefär som Twiggy eller Jean Seberg. Jag var skitless mitt långa hår och ville ha något nytt. Vad män uppfattar som mer attraktivt ger jag fulla fan i (och det var ingen brist på uppvaktningen heller) och det är väl lite så jag tänker att man ska tänka - vad man själv trivs i, inte vad andra har för uppfattning om en eller vad konvenansen är.

• Robban Peter
    Lilla Gs mamma skrev 2016-11-01 20:39:45 följande:

Tack för responsen! Jag skakade av mig den trista gamla konvenansen och behöll håret långt - klippte bara upp det lite för mer volym och fräschare upp färgen.

Heja! Ett vackert hår är vackert oavsett åldern på den det sitter på.
  • Mrs Okänd

Å andra sidan ser man ju ibland kvinnor som hade valt mycket snyggare i kort hår, de som vägrar klippa sitt långa hår..gäller även män.

Svar på tråden Långt hår på medelålders?