• Sorbet

Äggdonation utomlands-vilka undersökningar på mig som mottagare görs?

Hej alla ni med erfarenhet av äggdonation utomlands!! :)

Vi funderar på att göra äggdonation utomlands. Har försökt bli gravida i 4 år och gjort 6 IVF:er och ej lyckats :( Har fyllt 41. Jag undrar vilka undersökningar som görs på mig som mottagare vid en äggdonation utomlands? Undersöks t ex om jag haft psykiska diagnoser/tagit SSRI? Jättetacksam för all information ni vill dela med er!! :) KRAM från mig!!

• Svar på tråden Äggdonation utomlands-vilka undersökningar på mig som mottagare görs?
  • Pimpinellan

Inga alls. Vi fyllde i ett papper med lite bakgrundinfo. om fysiska sjukdomar, graviditeter, infertilitetsutredning, behandlingar, tidigare IVF.er.

• Sorbet

Tack Pimpinellan för ditt svar :) Har ätit SSRI men mår nu bra och äter det inte längre. Blev lite fundersam om tidigare SSRI-medicinering kunde innebära hinder för äggdonation. Men det var alltså inget man frågade om? Var gjorde ni äggdonation? Hur gick det? :) KRAM!!

• Pimpinellan
    Sorbet skrev 2016-10-28 22:55:07 följande:
    Tack Pimpinellan för ditt svar :) Har ätit SSRI men mår nu bra och äter det inte längre. Blev lite fundersam om tidigare SSRI-medicinering kunde innebära hinder för äggdonation. Men det var alltså inget man frågade om? Var gjorde ni äggdonation? Hur gick det? :) KRAM!!
    De frågade absolut inget om nåt psykiskt utan bara relevanta frågor ang. själva äggdonationen. Missfall också förstås. Vi gjorde vår i Tjeckien och jag väntar barn nästan när som helst. Solig  Lycka till!
  • Nellie1975

Pimpinellan- stort GRATTIS, å vad roligt att ni väntar en liten!!! :) Vad hette kliniken? STOR KRAM till dig!!!

• Sessan2016

Spännande! Vi har nyligen gjort äggdonation i St Petersburg och där frågade de heller inte om något sådant. Man fick gå till en klinik på plats och göra en läkarundersökning med blodprover och EKG och liknande för att fastställa att man inte hade några fysiska hinder för att bli gravid. Det kändes väldigt seriöst och bra tyckte jag. Jag blev också gravid på första försöket och ska ha bebis i vår. Är jättenöjd med kliniken och allas bemötande. Den som vi åkte till hette Ava-Peter och kan absolut rekommenderas. Lycka till!

• Sorbet

GRATTIS Pimpinellan och Sessan2016 och tack för info om era erfarenheter!! Vad var det som fick er att välja de kliniker ni valde? :)

Kramar från mig! :)

• Pimpinellan
    Sorbet skrev 2016-10-31 11:03:16 följande:
    GRATTIS Pimpinellan och Sessan2016 och tack för info om era erfarenheter!! Vad var det som fick er att välja de kliniker ni valde? :) Kramar från mig! :)
    Vi kollade på tillgänglighet, erbjudanden, avstånd, priser, kö och valde den vi valde utifrån det. Resultatmässigt skiljer nog inte mycket, men pris och vad som erbjuds skiljer.
  • UndrandeSökare

Jag har för mig jag läst att kliniker i Finland kräver intyg från psykolog. Men har inte hört om något annat land som kräver det.

Däremot brukar man vid ÄD få ta blodprover (hiv, syfilis, hepatit etc på både mannen och kvinnan och skicka till kliniken innan, för att bevisa att man inte har det och dessutom spermaprovsresultat.

Om du vill söka ersättning från Fkassan så måste du använda känd donator och inte många länder som erbjuder det. Finland, Island och Danmark är de jag läst kan ordna det. Många länder erbjuder endast anonym donator.

• Sorbet

Hej UndrandeSökare! Du nämnde att man kan få ersättning från Försäkringskassan. Vad behöver man uppfylla för att få sådan ersättning? :) KRAM!

Svar på tråden Äggdonation utomlands-vilka undersökningar på mig som mottagare görs?