• Sessan2016

Äggdonation utomlands-vilka undersökningar på mig som mottagare görs?

Spännande! Vi har nyligen gjort äggdonation i St Petersburg och där frågade de heller inte om något sådant. Man fick gå till en klinik på plats och göra en läkarundersökning med blodprover och EKG och liknande för att fastställa att man inte hade några fysiska hinder för att bli gravid. Det kändes väldigt seriöst och bra tyckte jag. Jag blev också gravid på första försöket och ska ha bebis i vår. Är jättenöjd med kliniken och allas bemötande. Den som vi åkte till hette Ava-Peter och kan absolut rekommenderas. Lycka till!

• Sessan2016

Anledningen till att vi valde just St Petersburg va att vi genom vår gynekolog tidigare i processen hade haft möjlighet att träffa läkaren som äger kliniken där. Hon va jättegullig och gav ett seriöst intryck vilket gjorde att vi kände oss trygga med just henne. En annan anledning till valet var också att de har donatoter där man får se bilder på donatorn när hon va liten vilket vi tyckte kändes bra. Mitt i allt som händer som man inte har kontroll över kunde vi iaf få kontroll över valet av donator.

Angående din fråga om försäkringskassan tror jag dock inte att de betalar om man redan gjort landstingsfinansierade ivf-försök. Då står man tyvärr helt utanför systemet som jag förstått det men ni kanske har gjort era försök privat och då borde det kanske gälla.

• Sessan2016

Hej, ja det är väl jättesvårt att säga tyvärr. Man vill ju hoppas att det är så men deb ekonomiska ersättningen till donatorn är lite bättre där än i Sverige så helt kan man väl inte utesluta att vissa kanske gör det för ekonomins skull.

De flesta donatorerna har dock skrivit ett personligt brev som man kan ta del av och där förklarar väldigt många just anledningen till varför just den personen donerar så det kändes bra att läsa.

Visum var förvisso lite krångligt men bara man satte sig ner och läste ordentligt var det inga problem. Man får dessutom en väl utförlig instruktion på svenska av den svenska koordinatorn Maria som är väldigt bra.

Har du funderingar på St Petersburg Sorbet?

• Sessan2016

När man själv har bra erfarenhet av något blir man nästan lite lyrisk över att få dela med sig bara för att andra som också kämpar ska få tips.

Kliniken va ren och fräsch och verkar ligga i framkant med olika metoder men den va inte så stor lokalmässigt. Dock trevlig och professionell personal som var duktiga på engelska. Väntrummet var nästan alltid fullt så de verkar ha många patienter.

Vi hade kontakt med vår gynekolog som gjorde vår utredning i Sthlm. Hon hjälpte oss med UL och mediciner.

Vi valde två donatorer utefter bilder och info och läkaren tyckte att vi gjort bra val. Vårt förstahandsval kunde donera då vi önskade så det blev perfekt. Vad gäller blodgruppen tror jag inte att det har någon betydelse. Jag vet inte själv ens vad jag har för blodgrupp :)

• Sessan2016

UndrandeSökare- ja just det, det kan ske en immunisering om man har otur. Jag tänkte mest att blodgruppen inte har någon betydelse för hur bra äggdonationen lyckas. Jag har inte hört att det skulle ge ett sämre resultat eller så för att man har olika blodgrupp. Har du hört nåt om något sånt?

Att ha samma blodgrupp ligger det ju en poäng i om man inte vill berätta. Vi har dock berättat för alla vänner och anhöriga så vi kommer även att vara helt öppna för barnet framöver. Tack för dina svar!

• Sessan2016

Ja jag har förstått att Aten verkar vara experter på det området.

Vi fick se bilder på donatorn då hon var liten, Max upp till 10 år tror jag. I övrigt är det helt anonymt så det är nog därav som man inte får se bilder på tjejerna när de är vuxna.

• Sessan2016

Sorbet- nä jag har inte hört att RH-faktorn ska ha någon betydelse vid äggdonation. På kliniken frågade de inte vad jag hade varken för blodgrupp eller Rh-faktor. Rh-faktorn kan komma från pappan också vad jag förstår så då kan det ju ändå bli en annan motför vad man själv har.

Svar på tråden Äggdonation utomlands-vilka undersökningar på mig som mottagare görs?