Inlägg från: UndrandeSökare |Visa alla inlägg
  • UndrandeSökare

Äggdonation utomlands-vilka undersökningar på mig som mottagare görs?

Jag har för mig jag läst att kliniker i Finland kräver intyg från psykolog. Men har inte hört om något annat land som kräver det.

Däremot brukar man vid ÄD få ta blodprover (hiv, syfilis, hepatit etc på både mannen och kvinnan och skicka till kliniken innan, för att bevisa att man inte har det och dessutom spermaprovsresultat.

Om du vill söka ersättning från Fkassan så måste du använda känd donator och inte många länder som erbjuder det. Finland, Island och Danmark är de jag läst kan ordna det. Många länder erbjuder endast anonym donator.

• UndrandeSökare

Ja, man kan ansöka om ersättning av Försäkringskassan för äggdonation utomlands om man uppfyller deras krav. Bland annat måste det vara känd donator, anonym godkänns ej.

För att få bästa svar ring och prata med Försäkringskassan tel 0771-524 524

• UndrandeSökare

Sessan - Blodgruppen har endast betydelse om kvinnan har en NEGATIV blodgrupp och fostret har en positiv blodgrupp. Då kan det gå illa, men det kollar BM upp när du kommer dit. I ett sånt fall får kvinnan en spruta. För mer info kolla på 1177.se

Däremot föreslår vissa kliniker utomlands att man väljer donatoter enligt föräldrarnas blodgrupper i de fall då föräldrsrna inte vill berätta för någon, inte ens barnet att det rör sig om donation. Då kan inte barnet av misstag få reda på att föräldrarna inte är hens biologiska enbart genom att kolla upp blodgrupperna.

• UndrandeSökare

Sessan- Nej, kan inte påminna mig om att jag hört om misslyckade enbart pgr av olika blodgrupper vid ÄD. Men det betyder ju inte att det problemet inte kan uppkomma. Allt beror ju på kvinnans immunförsvar. Vid en normal graviditet ska kvinnans immunförsvar tagga ner, men om kvinnan har immunproblem så taggar det ju upp istället. Det finns ju tjejer vars kropp som inte ens tål sperma, eller vars kroppar inte tolererar att ett befruktat ägg fäster sig i livmodern. Men då är nog inte blodgrupper största problemet. För mer info om det kolla Atentråden.

Fick ni se barnbilder på donatorerna i Ryssland eller hur de såg ut nu som vuxna?

Svar på tråden Äggdonation utomlands-vilka undersökningar på mig som mottagare görs?