• UndrandeSökare

ivf / äd 2016/ 2017?

Smurfen - Hoppas det går bättre vid nästa försök oavsett vilken väg ni väljer.

Jag känner igen det där med mycket funderingar hit och dit, det är alltid svårt att veta vad som är bästa valet innan man väljer.

Använder svenska fertilitetskliniker sig av Pgs också?

Det verkar inte som att sperma dna fragmetationstestet som används ofta utomlands är så vanligt i Sverige. Jag hörde att Mamö skulle ha det men när jag ringde dit sa de att de inte gjorde det, inte heller i Stockholm gjorde de detta test sa de, så därför fick vi åka till Riga och göra det.Synd att Sverige är långt efter i fertilitetsvården jämfört med andra länder.

• UndrandeSökare

Superfurry -Har aldrig hört talas om DFI Index. För bästa info ang dna fragmentaionstestet, maila AvaRiga (eller den klinik ni väljer) och fråga.

Annars kostade det bara 85euro att göra hos AvaRiga och svaret kommer dagen efter.

Vi gjorde spermatest med morfologi på Rmc i Sverige, men eftersom allt inte var helt normalt ville AvaRiga att vi skulle göra dna fragmentationstestet. Så vi gjorde det hos dem och de gjorde både morfologin och fragmentationsdelen såg jag när jag bad att de skulle maila labbrapporten. När jag sen jämförde de båda testen (det svenska resp det lettiska) så kan jag säga att AvaRigas var bättre och mer fullständigt test. Så hade jag vetat det jag vet nu hade vi åkt direkt till AvaRiga och låtit dem göra alla blodprover, spermaprover direkt och sparat både tid och pengar på det. Men maila AvaRiga och fråga tycker jag.

• UndrandeSökare

Superfurry - Jag tror inte man förbinder sig att bli deras patient och göra sin behandling där sen, bara för att man gör ett test hos dem, men kolla upp det isåfall om du funderar på det.

I alla fall vet jag de som gjort motsvarande test på klinik i Grekland utan att förbinda sig till nåt förutom att de gjorde det testet där.

Jag ringde till Malmö och frågade efter Sperma dna fragmentationstest och till mig sa de att det var inget de gjorde. De nämnde inte den förkortningen du sa.

Har ni redan gjort spermatest med morfologi och fått 100% normalt på det ?
    I så tror jag inte ni behöver göra fragmentationstestet.

Men om ni gjort morfologitestet och det inte blev100% normalt
    då är det dags för fragmentationstest. AvaRiga kräver inte fragmentationstest av alla, bara dem som inte klarar morfologitestet.

• UndrandeSökare

Superfurry -´Eller om ni vill vara på den säkra sidan gör DFI i vilket fall som helst.
    Det skadar ju inte att kolla upp framentations nivån också även om ni gjort morfologiprovet och det var normalt.

• UndrandeSökare

Smurfen - Ok, så Finland gör också PGS då. Glad
    AvaPeter och AvaRiga gör det också, och även i andra länder i Europa.
    Skönt att många kliniker gör det och tycker det är ok.

För mig känns det självklart att välja Pgs eftersom jag har lätt att bli gravid men det blir missfall (troligen pgr av kromosommässigt felaktiga embryon) då vill jag ju inte betala kliniken för att sätta in fler ev.felaktiga embryon. Vill vara säker på att de bara sätter in de normala. 

Nej, Sverige är långt efter när det gäller det mesta i fertilitetsvärlden tyvärr..
    Jag ger inte mycket för den svenska missfallsutredningen landstinget gör,
    de tar alldeles för få prover, inga immunprover och inte ens spermaprov
    (trots att vi ville det) och inte mycket medicinsk hjälp får man heller. Inte konstigt då att svenska par med fertilitetsproblem måste bli fertilitetsturister utomlands.

Vi har redan varit i Riga en gång nu för att träffa läkaren, göra sperma provet och vul för att mäta slemhinnan och kolla så allt var ok, samt få nedregleringssprutan satt i skinkan. Passade också på att köpa medicin av kliniken, i övrigt blev det sightseeing och sånt. Nästa Rigabesök blir vid insättning i mars, Har inte bestämt om det blir flyg eller båt nästa gång, förra gången blev det flyg med SAS.
    Sen gick det bussar från flygplatsen in till centrum.

Funderar ni också ev. på AvaRiga sen?
    Kliniken var trevlig och lätt att hitta, det är nära mellan promenadvägen mellan kliniken och färjeterminalen till Sverige om man vill resa med båt, och om man väljer att stanna några dagar så kan man ju passa på att gå och titta på alla de gamla fina husen i Riga.

På flygplatsen och även på turistbyrån i stan fanns ett gratis häfte man kunde hämta med många sigtseeingplatser markerade på karta och med bilder och info så vi gick efter den runt i stan och det var mycket intressant. Det finns även guidade vandringar med engelsktalande guide som man kan gå på, info finns på turistkontoret i stan.

• UndrandeSökare

Smurfen - Om du vill kolla upp vilken blodgrupp ni har du och mannen så
    var det nån som tipsade mig om att man skulle kunna få göra det på blodcentralen (dvs där man ger blod) om man pratar med dem och är beredd på att betala för det. Annars kontakta er Vc och fråga om ni kan få hjälp där eller en privat gyn kanske kan skriva ut remiss för er att ta blodprover?

Oftast brukar klinikerna inte bara vilja veta blodgrupper och Rh-faktor utan även vilja ha infektionsprover på båda också  (hiv, syfliis, hep B och c etc )

Jag gjorde så här: AvaRiga ville veta Blodgrupp, Rh-faktor och ha en lång lista med andra prover på oss båda, och de sa att om de fick våra personnummer så kunde de skicka formella intyg från kliniken med stämplar och läkarens underskrift att vi behövde få ta dessa prover inför behandling. Sen kontaktade jag en gyn här i Sverige som ordnade med svenska remisser utifrån dessa papper från Ava. Sen gick vi bara till vårdcentralen och tog proverna.
    Däremot fragmentations provet gjorde vi på plats i Riga.

Lycka till.

• UndrandeSökare
    Superfurry skrev 2017-03-01 18:04:39 följande:
    Halva av det inlägget som jag skrev och du citerade var till dig smurfen men ditt namn försvann?

Varning mycket ego inlägg idag!

Nä, har haft en skitdag idag. Har varit hos gyn för att få Levaxin tagit bloprover igen och där rabblade vi hormoner och värden och hit och dit. Sen till akunpuntören som ville veta hur det har gått och där rabblade jag hormoner och behandlingar igen. När jag kommer ut vill ju sambon veta hur det har gått med alla besök hos gyn och akunputör. Då startar jag rabbla upp alla hormoner och värden och ja... precis då gick det upp för mig hur jobbigt det här är och att om vi inte hade behövt hjälp så hade vi aldrig ens vetat om vad FSH och AMH och TSH o f-an och hans moster och jag bad sambon ringa senare. Satte mig på en bänk och grät. Det blev så mycket på en gång! Det var som om alla dessa försök, missfall, hormonvärden, piller, sprutor, nålar, örter, äggplock, dåliga besked kom över mig och jag bara kunde inte andas.

Usch ja det var heavy. Men jag kom hem ringde sambon igen han var på jobbet än, och vi pratade ut om allt och hur trist och orättvist världen är och att vi kanske ska bara göra äd och slippa allt detta (ja iaf mycket av det) och bara börja leva igen. Inte bara vänta på nästa försök och inte kunna köpa den bilen vi har velat så länge. Vi skulle ju köpa bil precis när allt detta satte igång så det fick ligga på is. Eller planera en semester utan att tänka att det kanske inträffar mitt i ett försök så det går ej, ja planera livet, framtiden!

Ibland får man bara nog av allt. Tack Smurfen för alla råd men jag har det precis som dig. Tänker att kanske ett försök till och sen kan man ge upp... Det hade varit skönt att kunna gå ut med vänner dricka vin (MSSOR), äta osunt, slippa oron, bara leva igen. Jag vet faktisk inte hur vi gör. Det är så svårt!!!

Om någon bara kunde ge en garanti om hur det blir som du skrev Maran...

Mycket egoinlägg just nu, tror att jag går igenom en tung fas med att ta beslut om äd eller ej... Kommer snart igen och kan vara med i diskussioner om blodtyper, immunologifaktorer, olika kliniker, etc. men just nu blir det nog en paus ett tag. Kikar in till er nästa vecka och hoppas att melankolin har gått ner lite och kanske den förbannade TSH:n också... ;)

Kramar till er mina kämpar!!!
    Det är helt ok att vara ledsen ibland, allt detta detektivletande i fertilitetsdjungeln tar på krafterna. Du ska veta att du inte är ensam. Det är helt ok om du vill ta en paus ett tag, tråden finns kvar när du kommer tillbaka !
  • UndrandeSökare

Pyret- För oss gjorde de inget spermaprov alls i Sverige tyvärr, utan alla är så enkelspåriga och förutsätter att det alltid endast är äggen det är fel på
    när det blir upprepade missfall   Att det skulle kunna vara spermierna eller kvinnans immunförsvar som är orsaken övergår deras tankeförmåga totalt !!!

Tråkigt att höra att ni har samma tråkiga erfarenhet av dålig utredning
    i Sverige trots att ni gick privat. Jag hade hoppats att privat skulle vara bättre.
    Har ni också haft problem med upprepade missfall eller har ni haft problem att plussa?

• UndrandeSökare

Jag tycker detta är en fin historia:

Mammans bild     

953 dagar och 452 hormonsprutor gick åt innan Lauren och Garyt Walker lyckades med sin ivf-behandling ? och blev gravida med tvillingar. Den som gått igenom en ivf-behandling, eller som stått nära någon som har gjort det, vet vilken utdragen och känsloladdad process det kan vara.

Lauren och Garyt Walker från Texas har varit ett par sedan de gick i högstadiet. De visste från början att Lauren skulle ha svårt för att bli gravid och påbörjade därför en ivf-behandling, något som de trodde skulle funka på en gång, skriver ABC News.

I stället fick hon flera missfall. Paret var nära att ge upp, men bestämde sig för att försöka igen ? och lyckades.

Lauren har delat med sig av parets historia på Facebook ? i ett inlägg som nu fått stor spridning. 

www.facebook.com/lauren.g.walker.9/posts/10103160101987335

Svar på tråden ivf / äd 2016/ 2017?