• UndrandeSökare

ivf / äd 2016/ 2017?

Ego: Det går framåt här ! Har fått besked från min koordinator
    att donatorn fick ut 13 mogna ägg och att 12 blivit befruktade.
    Nu ska de odlas till blastos och göras PGS.
    Insättning blir 28/3. Spännande !

• UndrandeSökare
    Maran73 skrev 2017-03-24 07:02:54 följande:
    Åh, wow! Vad bra! Men.... du menar 28/4? Isf, grattis till den fina skörden!!
    Tack för grattis !
    Insättning 28 mars Alltså nu på tisdag !
  • UndrandeSökare

Hur går det för er här i tråden?
    Maran kommer tillbaka till Sverige idag fredag sa du.
    Men Smurfen och Superfurry hur går det för er nu ?
    och Pyret har du varit på någon mer konroll av fostret?
    I vilken vecka är du nu? När är BF ? (beräknad förlossning).
    Cakh - Hoppas det går bra med gravtestet nästa fredag 31/3 !
    Ursäkta om jag glömt att nämna någon.
    Lycka till alla i tråden !

• UndrandeSökare

AvaRiga erbjuder 3 olika paket för PGS, maila och fråga dem så får du mer information.

Har du någon länk till källan att det tar 2-3veckor att göra PGS? Bara nyfiken.

Det finns ju något som heter PGD också, du letar man efter en viss sjukdom. Man ska inte blanda ihop de två. Detta är PGS och då kollar man endast efter om embryona är normala kromosommässigt.

Lycka till alla !

• UndrandeSökare

Maran - Ja, maila gärna AvaRiga direkt och fråga om du är intresserad av PGS. Så får du svar på måndag när de börjar jobba igen. Så du kan tala om ditt val till kliniken så snabbt som möjligt.

Jag har läst om andra som gjort PGS hos AvaRiga, och eftersom onormala embryon ändå bara blir minus, eller fäster men blir missfall, så vill jag vara säker på att de enbart sätter in normala embryon.

Man måste då odla till blasto och sen gör de PGS dag 5. Sen har AvaRiga 3 paket med olika priser att erbjuda. Veronika kommer berätta för dig exakt vad de olika alternativen innebär.

Vi valde det dyraste paketet, där man gör PGS och sen sätter in färska embryon i samma cykel. Det finns billigare paket där de fryser embryona innan insättning och sätter in i nån senare cykel. Men eftersom det alltid tar kraft från embryona att frysa och tinas, och det inte är säkert att de överlever frysning/upptining och vi vill inte riskera att förlora embryon av den orsaken. Så därför valde vi det färska alternativet.

Vi har också valt Embryo glue eftersom det ökar chanserna, samt att sätta in 2 st normala embryon.

Vi går nu "all in" allt för att maximera chanserna.

Lycka till !

• UndrandeSökare

Maran - Vilket datum ska du göra vul och insättning?

Blir det insättning i mitten av april?
    Tänker du sätta in 3 dagars eller 5 dagars? 1 eller 2 embryon?

PGS? Embyro glue? eller något annat?

Lite info om AvaRigas olika erbjudanden och priser hittar du här:
    www.avaclinic.lv/se/prislista.html

Hoppas du får svar från Veronika på måndag ifall du mailat henne om PGS.

• UndrandeSökare
    smurfen 11 skrev 2017-03-26 12:20:20 följande:
    Så fort det gått känns det som !
    Det är ju i övermorgon, då är du / ni på väg dit idag eller imorgon då! Hoppas allt går bra nu, verkar som du gjort allt du kan med mediciner mm, bara lita på moder natur nu :)

Vad kostar detta kalaset?

Ego:
    Inte orkat bry mig om allt detta ett tag, eller såklart tänker jag på detta all vaken tid nästan, men bara vart inne och läst sista dagarna här. Fullt upp med flytt, plus fick ångest i torsdags kväll nu i veckan över detta med ivf, att det ska skita sig totalt igen...:( Behöver lite pepp från er känner jag! Ska ju om jag pallar, börja med Synarela nästa söndag. Läste i nån tråd här igår att en annan tjej blivit gravid med ivf egna ägg nu nyligen, hon är 42. Det ökar mitt hopp, jag är ju också 42. Sen är vi ju alla olika...

Precis haft äl, och ska testa Lutinus en per dag tänkte jag, och även ta albyl minor från tors/fre. Är ju lite rädd för biverkningar i forma av magproblem, men vet jag bara ska ta tredjedels. På torsdag är det även dags gå till vc för blodpropprov.

Vi ska ev till Stockholm om några veckor, ev kollar jag med Marie/ Fertplus om immun då.
    Smurfen - Jo, det har nog gått ganska snabbt. AvaRiga har inga köer alls.
    Jag tog första kontakten genom att börja chatta med en av deras koordinatorer på deras hemsida i september 2016 efter mitt senaste missfall
    och sen har det rullat på efter det, med uppehåll för jul och nyår.
    Jag reser på måndag åter onsdag. Hoppas verkligen att det går bra nu,
    känns lite nervöst, men slemhinnan var ju mycket bra och det
    blev 12 befruktade ägg och ska sätta in 2 embryon så det är
    bara att hoppas att de vill fastna och stanna i 9 månader också

AvaRigas prislista hittar du här:
    www.avaclinic.lv/se/prislista.html

Hoppas det går bra med din flytt och med ivf ! Jag håller tummarna !

Om du tar Albyl Minor efter maten så är det mindre risk för magproblem.
    Större risk för magproblem om man tar det på fastande mage har jag hört.
    Jag har aldrig haft några problem med Trombyl (samma innehåll), brukar ta det med mat vid lunchen. Men bestäm själv vilken tid som passar dig bäst.

OBS ! Börja inte ta Albyl Minor innan du varit hos VC för blodprover för att mäta koagulationen !!!!. Risken finns att proverna blir felvisande, om du redan börjat med medicinen. Alltså gå och ta proverna först, sen börja med tabletterna.

Försök få ta Lupus antikoagulans, Kardiolipinantikroppar igG och igM.
    Det var de som visade att jag har min koagulationssjukdom APS (Antifosfolipidsyndrom). Får du även ta igA är det ännu bättre.
    Dessa 4 prover hör ihop, men ingår inte alltid vid missfallsutredningar
    (inte allihop i alla fall). Så viktigt att man får ta alla ! Har man rejält förhöjt på något av dem kräv att du får ta om det 12 veckor senare för att fastställa diagnosen ! Det gjorde jag efter att jag varit hos Dr D och han tagit dem på mig. Då fick jag sen tjata åt mig att få ta dem i Sverige också. Nu när jag har diagnosen här så skriver läkarna ut Trombyl och Fragmin åt mig.

Lycka till alla i tråden !

• UndrandeSökare

Smurfen  - Ang. Lutinus så är rekommenderad dos i Sverige vanligast
    1st 3 ggr per dag. AvaRiga vill att vi ska ta 2st 3ggr per dag.

Jag tänker att 1 Lutinus per dag kanske är lite för lite, så om du vill (vågar) så testa att först ta 1 per dag och sen öka och ta 1st 3ggr per dag och se hur du känner. Bara ett litet tips.

OBS ! Lutinus sätter man in med hjälp av en pinne och de smälter inuti kroppen och vissa tycker att det rinner. Så använd gärna trosskydd, så slipper man känna sig ofräsch och måste byta underbyxor ofta.

Om man använt Lutinus och inte tycker att de funkar så finns det andra progesteronpreparat också.

Progesterall (receptfri Progesteronkräm för smörjning av huden, i tub som köps på nätet tex Gravidkollen.se )

Crinone - Progesteron Vaginalkräm, finns på recept i Sverige

Utrogestan - Progesteron i små runda vita bollar, kan tas oralt eller vaginalt (finns utomlands, man kan t ex köpa det receptfritt på apoteken i Aten). Jag använder dessa nu, samma dosering som Lutinus 2st 3ggr per dag. Har tidigare testat oralt men blir yr i huvudet. AvaRiga vill endast att man tar det vaginalt så det gör jag nu. Rinner inte alls. Man kan köpa medicinen av kliniken.

• UndrandeSökare
    Maran73 skrev 2017-03-26 20:13:16 följande:
    Glömde ju svara på detta. Enl den prel planen insättning runt 10 april. Har dock funderat lite o kommit fram till att vi nog vill odla till blastos ist för tre dagars, är ju så många som faller ifrån just vid tre dgr tänker jag. Och om vi dessutom ska göra PGS (inte bestämt än) så tar det väl någon dag extra också. Så ja, mitten av april ungefär! Går ju så fort allt! Embryo Glue tänkte jag fråga om, om de märkt någon ökning av graviditeter el inte sedan de började använda det. Så vi får se. Ska mejla Katerina (min koordinator) imorgon och skicka svaret på sperma testet vi tog innan vi åkte, då frågar jag om allt o ber om en uppdaterad plan. Tyyyypiskt nog kollade de inte morfologin, trots att vår läkare nämnde det! Skit och skit igen... Men, AVA har ju OK:at mannens spermier redan så... Tänker också att alla värden var markant bättre denna gång (då vi följde "reglerna" m avhållsamhet etc) så hoppas o tror att det även gäller morfologin. Snart åker ni!! Lycka till! Fått ngn uppdatering?
    Va, gjorde de inte spermatestet med morfologin??!!! Men det är Morfologin som är det viktigaste !!! Det sa AvaRiga till mig. Allt såg jättebra ut på min mans spermatest i Sverige, utom morfologidelen som visade lite färre normala spermier än normalt. Då krävde kliniken att vi gjorde Dna fragmentationstestet. Då reste vi dit och gjorde det, och blev helt utdömda. Fragmentationshalten (dnaskador) var för hög, det kommer aldrig bli några levande barn. Så se till att gör dna fragmentationstestet hos AvaRiga råder jag er, annars kan det bli så att ni står där med många fina ägg, men alla embryon blir dåliga (syns inte om ni inte gör PGS på embryona då) om sperman har dnaskador, och då måste man ändå betala fullt pris om donatorn fått ut mer än 2 ägg. Så se till att göra Dna fragmentationstestet, det kostar bara 85 euro och man får svaret dagen efter ! Mycket bättre att göra det än att använda sperma som visar sig vara dålig.

• UndrandeSökare

Maran - Du kanske ska fråga om du får byta koordinator till Veronika istället?
    Med tanke på att Katarina dels gav dig fel ordination på Progynonet
    och sen ger Ok på ett spermaprov där det saknas Morfologidelen?

Jättetråkigt när det krånglar, hoppas det ordnar sig !
    Du hinner ju fortfarande skicka mannen till Riga för fragmentationstest om ni gör det nästa vecka. Flyg från Stockholm tar bara 1 timme och en kvart. Blir det dåligt resultat så får ni fylla i blanketten hur ni vill donatorn ska se ut, lämna foto på mannen och sen ska man matchas mot möjliga donatorer. Sen får man 4 förslag på donatorer och man mailar dem vilken man valt. Sen sköter kliniken resten. Men dröj inte, för kliniken måste isåfall reservera sperman och få den skickad till sig från Danmark (fryst sperma från spermabank).

Jag reser imorgon måndag, transfer tisdag, hemma igen onsdag em. Nu har kliniken stängt över helgen, men senaste uppdateringen var att det dag 2 fortfarande var 12 befruktade ägg kvar, lika många som efter befruktningen.
    De gör PGS på måndag dag 5 och insättning dag 6. Jag kommer få besked när jag träffar läkaren hur det gått med PGS.

Ha det bra alla !

Svar på tråden ivf / äd 2016/ 2017?