• UndrandeSökare

ivf / äd 2016/ 2017?

Smurfen - Om du blir patient på Hagakliniken i Gbg, så kanske Dr Ali kan hjälpa er med recept på immunmediciner. Jag har hört om de som varit hos Dr D i Aten har visat behandlingsplanen där och fått hjälp.

De kan också sätta IL-dropp där mot betalning samt ordna blodprover tror jag. Annars finns ju Werlabs för blodprov. Lycka till.

• UndrandeSökare

Smurfen - Boka tid på Hagakliniken hos Dr Ali så kan han hjälpa dig med blodproppsutredning. Om du har en blodproppssjukdom som jag och många andra, så måste man ha Trombyl och Blodförtunnande sprutor -annars blir det aldrig några levande barn. Endera blir det tidiga proppar och fostret kan inte fästa, eller så blir det proppar i moderkakan och de dör. Jag fick inte heller ta de proverna hos Landstinget (trots att min mor också haft blodpropp). Så jag åkte till Aten och betalade 20.000 för att få veta det. Då är det lättare att du bokar ett besök hos Dr Ali. Det är mycket bättre att göra utredningen först, och få rätt medicin om du behöver det, annars är det bara bortslösad tid och pengar att göra fler försök utan medicin !

• UndrandeSökare

Shrigley - Välkommen hit ! Prasteron är dhea och tyvärr så är det så, att för vissa funkar det bra - Men för vissa är det en jättedålig medicin ! Då blir det rakt motsatt effekt, äggen bli sämre och kroppen blit knasig ! Det kan vara det som hänt dig. Jag skulle råda dig att sluta med Orasteron/dhea. Det finns andra sätt att försöka förbättra äggkvaliteten på tex genom höga doser q10 Ubiquinol. Men sen är det tyvärr så att äggen blir sämre med ålder och du har ett rätt lågt amhvärde - dvs inte många ägg kvar. Kan du tänka dig äggdonation så skulle det öka dina chanser jättemycket. Vi är flera här som gjott ÄD och plussat på första försöket. Om du är ung, dvs under 38år så kontskta Umeå som gör ÄD i Sverige, men det är 2 års kö, och vi var för gamla för det så vi åkte till Riga och gjorde det istället.

Lycka till !

• UndrandeSökare

delar

shrigley skrev 2017-04-27 15:42:49 följande:
    Vi är lite i samma sits kanske... jag är 41, blir 42 i höst (ångest!). Igår pratade jag med IVF i Falun igen och de sade att jag hade som en liten 2 cm cysta på ena äggstocken (rester från en tidigare ÄL), helt ofarligt och väldigt vanligt, men det är det som de tror stör min cykel och gör att jag blöder så konstant. Har också väldigt ont, som menskramp. Jag skulle bara fortsätta spraya med Synarela och ta mina Prasteron som vanligt, fast öka det senare från 2 till 3 tabletter per dag.

Har aldrig provat kortison inför IVF, vad är det bra för? Nu väntar jag på svar ang mina NK-celler, om det kan vara förhöjda nivåer där som framkallat mina tidigare missfall. Ev kan det bli tal om att jag ska ta Trombyl längre fram, sade doktorn, vi får se. 

Jag har mina frysta obefruktade ägg som en "back up" när mina äggstockar är slutkörda och inte kan få fram fler färska. Tills dess är det dumt att "slösa" på reserverna tycker jag....  
    Kortison används för att lugna immunförsvaret, jag använder det nu efter insättning av embryon. Man kan även använda det vid naturliga försök.

Om du inte får Trombyl 75mg utskrivet så köp receptfria Albyl Minor 250mg (samma sak som Trombyl men högre dos) sen delar man varje Albyl Minor i 3 delar och tar en tredjedels tablett per dag.

www.apoteket.se/produkt/albyl-minor-tablett-250-mg-50-styck-burk-56921/

• UndrandeSökare

Smurfen - Fertilitetplus i Stockholm är ju också en klinik som kan skriva ut immunmediciner.

Shrigley - Jag kan berätta vår historia.  Jag blir jättelätt gravid, men missfall varje gång (5st). Ingen av oss har barn sen tidigare. Svenska missfallsutredningen visade ingenting för de tog för få prover. Jag misstänkte att mitt immunförsvar var boven, så vi åkte då till Dr D i Aten på Life Clinic och han gjorde en mycket bättre utredning på mig.

Dr d tog en massa prover som inte kan tas i Sverige, skickade dem till USA för analys och jag fick då veta vad problemet var. Jag har en blodkoagulationssjukdom som måste behandlas med Trombyl och blodförtunnande sprutor, annars blir det proppar i moderkakakan och fostret dör av syrebrist. Jag hade aldrig fått veta det om vi inte åkt till Aten. Jag blev sen behandlad av Dr D med både Trombyl, Fragmin, kortsontabletter, och Intralipiddropp (för att lugna immunförsvaret).

Men det blev missfall ändå med Dr Ds behandling, då reste vi till AvaRiga istället och de gjorde ett specialtest på sperman, sperm dna fragmentationstest ( ett test som de har där) och konstaterade att sperman var dålig, så nu har vi gjort dubbeldonation samt använt oss av PGS (ett test som inte finns i Sverige, där man odlar till blastos och sen rensar bort alla embryon som är onormala kromosommässitgt). Så av 13 ägg från donatorn, blev 12 befruktade, 12 levde dag 3, dag 5 gjordes PGS på 8 embryon och 7 var normala. 2st normala sattes in i mig och 5st normala till frysen.

Nu har jag plussat på första ÄD-försöket.

Ibland måste man bli fertilitetsturist utomlands om man ska få barn helt enkelt.
    För fertilitetsvården är mycket eftersatt i Sverige, bästa hjälpen finns utomlands om man kan betala för den.

Kortisontabletter (oftast Prednisolon) används både av dem som aldrig får plus och de som lider av upprepade missfall. Det kan vara svårt att få det utskrivet i Sverige, men jag vet att vissa läkare kan göra det. Vissa som inte lyckats få det utskrivet tar en resa till Grekland (där kan man köpa alla mediciner utan recept
    på Apoteken där och mycket billigare än i Sverige).

Men har man allvarliga immunproblem så måste man åka utomlands tex till Aten och göra en immunutredning där, för svenska läkare kan inte behandla med de mediciner som behövs om man tex har jättehögt tnf-alfa (ett av proven som Dr D tog på mig i Aten, det skickas till labb i Usa för analys). Då kan det behövas Neupogen och Humira för att lyckas.  De svenska NK-celler proven man tar i Sverige är inte alls lika bra som de som görs i USA. I vissa fall visar de rakt motsatt resultat.

Om du är intresserad av immunproblem och fertilitet så är du välkommen till Atentråden:
    www.familjeliv.se/forum/thread/63072249-vi-som-snart-ar-gravida-efter-utredning-i-aten/2817

• UndrandeSökare

Maran - Hoppas det gick bra på Werlabs och att hcg har ökat. 

Vilken vecka är du i nästa veka? v.4?
    Det är för tidigt att se hjärtslag och KANSKE för tidigt att se hinnsäcken för dig nästa vecka, men om gyn inte ser något, så gå tillbaka veckan därpå så hoppas jag han ser något då.

• UndrandeSökare

Superfurry - Hur gick det med spermaprovet? Var det bra eller dåligt besked?
    Har inte hört något ifrån dig så undrar bara hur du mår?

• UndrandeSökare
    Maran73 skrev 2017-04-28 10:26:20 följande:
    Tack det gick bra! Pirrig f svaret förstås... Gick in i vecka 6 igår, alltså 5+1 idag. Jo, lite is i magen får jag ju ha om han inte ser något, men tycker att i vadblirdet... 5+5 borde ngt litet synas. Den som lever får se! Kram!
    Hej !  Vilket datum hade donatorn äggplock? och vilket datum gjorde du insättning? 

Här kan man kolla även om man gjort ivf:
    http://www.babymed.com/pregnancy-due-date-conception-calculator?redirect=1

Jag hade insättning 28 mars, enligt denna är jag i v.6+6 idag, sjukvården räknar det som v.6 och det gör jag också. (vissa räknar det som v.7 vet jag).

Jag har varit på vul i v. 6 tidigare och de (flera gyn kollade) såg inget alls.
    De såg inte ens en hinnsäck, fast sen när jag kom tillbaka i v.8 såg de allt.

Bäst är att kolla tidigast i v.8. Då ska man se hjärtslag om det finns något.
    Finns det inget då, så blir det missfall. Har varit med om det 5 gånger
    tidigare så vet hur det funkar numera
    Därför går jag aldrig för tidigt, väntar hellre lite längre så jag är säker
    på att jag inte kollar för tidigt.

Man om du misstänker X (utomhavandeskap)
    så är det naturligtvis bra med en extra koll.  men bli inte upprörd ifall de inte ser något alls.  Det kan vara så om man kollar tidigt. Det är därför jag säger redan nu
    att ser man inget, så kom tillbaka veckan därpå för ny koll. Då ser de mer.
    Om du däremot får jätteont eller blöder mycket så sök gynjouren akut.

Hoppas du får svar på hcg snart !
  • UndrandeSökare
    smurfen 11 skrev 2017-04-28 13:29:33 följande:

Hej på er !

Lite ego inlägg idag...lite deppigt.

Hoppas det gick bra Maran med hcg:et!

Var på ul idag, och har möjligen två eller en hon kunde inte se riktigt,  stora på 18 mm på höger sida, flera mindre på typ 8 mm på vänster. Ska på ett ul till på söndag, får se då om det rört på sig, annars blir det inget äp. Visste ju om denna eventuella utgång så är inte lika förkrossad denna gång. Men kom små tårar när jag nu fick stanna för massa söta dagis treåringar med gula västar som skulle över gatan, då jag inser det inte blir mina gener som förs vidare :(, får se nu om sambon inser det är dags för äd.

Så ny update på söndag eller efter helg.

Ha en fin helg på er !

Jättetråkigt att höra Smurfen !  Hoppas du och sambon kan prata ut över helgen.
    Ja, det är klart att det är tråkigt att det inte blir ens egna gener, men det blir ändå ens egna barn. Jag tänker hellre ÄD-barn än inga barn alls. ÄD kan vara bra möjlighet om man vill det. Men prata med din man hur han tänker om det
    där med donation.

Ego: Jag tog nytt hcg i tisdags 25/4 och det var 51700, så graviditeten fortskrider.
Svar på tråden ivf / äd 2016/ 2017?