• UndrandeSökare

ivf / äd 2016/ 2017?

Superfurry - Nej, Prednisolon används immundämpande - inte för att slemhinnan ska växa.

När man blivit nedreglerad för att synkas med donatorns cykel, så bygger man sen upp slemhinnan med östrogen och progesteron .

Vill du bara förbättra din slemhinna flreslår jag 400mg e-vitamin. Kan köpas receptfritt på apotek. I Sverige finns de i 100mg kapslar oc man tar 4 kapslar dagligen !

• UndrandeSökare

Prednisolon (kortisontabletter) kan vara nyckeln eller en del av nyckeln som behövs när kvinnor lider av upprepade missfall eller att det aldrig blir plus, (pgr av att om kvinnan har felaktigt immunförsvar kan hennes kropp betrakta embryot som en cancercell och använda alla sätt för att göra sig av med det.) Används bla i Aten av Dr D och på Serum av Penny tillsammans med Trombyl, Clexane/Fragmin, kortisontabl ich IL-dropp.. Hos vissa funkar pred, hos andra inte alls.Jag fick hjärtklappning och skakiga händer av det redan på små doser, så jag tål det inte.

Jätteviktigt att man trappar upp och ner dos långsamt. Man får absolut inte sluta abrupt med kortison, då kan man bli jättedålig pgr av kortisonbrist!!!!

• UndrandeSökare

Jessy - Dessa länder har möjlighet till öppen donator - Finland, Danmark, Island. Men kolla upp hur långa köer de har och vilka åldersgränser ! Samt priserna !

Oftare dyrare med öppen donator, men om man vill söka ersättning från F-kassan är det obligatoriskt med öppen donator !

Riga har inte öppen donator och inte heller Ryssland vad jag vet.

• UndrandeSökare

Tack alla för grattis !

Maran - Du kan ta hcgblodprov på många olika ställen, tex Werlabs, eller be din gyn om hcgremisser, eller har du en bra VC kan du få ta provet där.
    Man brukar väl vanligtvis få provsvaret dagen efter, men det kan variera.
    Allt över 5 betyder gravid. Allt under betyder Inte gravid.

• UndrandeSökare
    Maran73 skrev 2017-04-11 20:11:06 följande:
    Undrande, en fråga till: hur lång tid efter att du fick mens gjordes insättning? Lite nervös att de missar implantationsfönstret....
    Minns inte riktigt, 3-4 veckor skulle jag tro.
    När du är nedreglerad har du inget inplantationsfönster.
    Eftersom kroppen kan ligga och surfa på nedregleringssprutan.
    I naturlig cykel har man däremot ett inplantationsfönster ÄL + 5dagar.

Det viktigaste när man är nedreglerad och byggt upp slemhinnan med hormoner är att slemhinnan är minst 7 mm vid insättning, att embryona är normala, levnadskraftliga och villiga att fästa. Samt att miljön i livmodern måste vara tillräcklig för att livnära embryona tex med tanke på blodtillförsel,
    lugnt immunförsvar.

Samt att man absolut inte får missköta sin medicinering, se till att du har mediciner hemma så du klarar dig, om man får slut på/slutar med östrogen och/eller progesteron så blir det missfall. Inte ändra medicinering eller sluta med mediciner utan att kliniken gett klartecken.

Man får beskedet om resultatet på PGS vid läkarmötet man har innan insättningen. Du kommer få en jättelång lista med förhållningsregler muntligt
    av både din koordinator och läkaren på AvaRiga  - VIKTIGT FÖLJ DEM !!!!
    Bra att ha penna och papper med sig med alla frågor nedskrivna så man inte glömmer bort några frågor.
  • UndrandeSökare

Mitt hcg hade stigit från 230 till 1060 på 3 dagar   Så nu har jag ringt min läkare och bett honom skicka remiss till specmvc och imorgon ska de ringa mig.
    Måste ju boka tid för inskrivningssamtal och vul

Pyret - Hur går det för dig med graviditeten? Vilken vecka är du i nu?

• UndrandeSökare

Maran - Ja, men du vet väl också könet på ditt presumtiva barn? Eller valde du att inte veta?

Som en bieffekt av PGS ser man kön.

Enligt lag i Lettland får man inte välja kön på embryot som sätts in men man har rätt att fråga efter insättning vilket kön de satt in om man vill veta. Men alla vill ju inte veta, utan vill få överraskning efter förlossningen.

• UndrandeSökare

Manan- Jag hittade detta på nätet ang hcgresultat.
    < 5 - You are not pregnant
    < 25 - You may be pregnant
    > 25 - You are pregnant

Det var nog lite för förenklat när jag sa till dig under 5 inte gravid
    och allt över 5 =gravid.  Följ detta istället:
    Under 5 inte gravid, under 25 kanske gravid och
    hcg över 25 betyder gravid.

Så det är bättre att säga hcg över 25=gravid

Werlabs finns på 23 olika ställen i Stockholm, så du hittar säkert nåt som passar. Ord.pris hcgprov är 225kr men använder du rabattkoden "LCHF"
    kostar det bara 180kr.

Sen när det gäller ultraljud efter plus så vill AvaRiga att man väntar med det till tidigast  v. 7 eller v.8 (gör man för tidigt så kanske man inte ser hjärtslag
    för att det är för tidigt och då blir man bara ledsen pgr av det).

Vid hcg över 17.000 borde man se hjärtslag (om du går och mäter hcg regelbundet för att följa hcg utvecklingen).

Transvaginal ultrasound

< 2000 - Thickened endometrium, Corpus luteum
    > 2000 - Gestational sac
    > 2500 - Yolk sac
    > 5000 - Embryo
    > 17000 - Heart beat

Jag valde att få veta kön, men min sambo vill inte veta
    så jag kommer att ha det som min egen personliga hemlighet.
    Kommer inte berätta för nån.

Hur går det för er andra i tråden? Pyret vilken vecka är du i nu?
    Vilket datum är BF? Hur går det för Jessy? Superfurry? Smurfen? ni andra?

Glad Påsk !

Svar på tråden ivf / äd 2016/ 2017?