• UndrandeSökare

ivf / äd 2016/ 2017?

smurfen 11 skrev 2017-02-22 19:09:48 följande:

Hej allihopa!

Maran,
    Eu recept ok tack...vet inte om det är ett sånt jag fått... får be dom snigelposta det om vi fortsätter där.

Gud så härligt, Zanzibar, det kommer bli så underbart ! Gott komma iväg å bara vara, speciellt efter alla bebisgrejer hit och dit.

Det med äd, också tänkt på det där, alltså det betyder ju att det finns massa halvsyskon där ute?? Trodde en donator fick donera till ett par, that's it? Känns lite sådär...snabbt det har gått att ni redan valt donator! Får man se bilder på donatorn?

Superfurry,

Vart hos gyn och fått svar på ala prover?

Skriv av dig bara, "fördelen" är väl att vi fattar precis. Jag har inga vänner som skaffar barn längre, de är över 40 och har gjort sitt så jag slipper den biten med "gulliga" bilder osv.

Undrande sökare,

Ok, ni har också kommit en bit på väg med äd, spännande! Ska ni börja i mars+ Förresten behöver donatorn ha samma blodgrupp som en själv eller hur funkar sånt?

Jessy,

Har inte riktigt bestämt om det blir här eller i Finland, mars eller april...får känna efter närmsta veckorna. Flagyl, va e det? Och vad tar du Doxyferm mot?

Ego: (skriver som du Furry)

Var och gjorde min äggledarkoll idag och allt ser fint ut! Alltid nåt ! Så då går detektivarbetet vidare mot immunförsvar, blodproppbenägenhet, sambons fiskar eller helt enkelt kassa ägg:(

Men fan va ont det gjorde när han stack upp nåt mot tappen, svor som en borstbindare och tryckte sambons hand med all kallsvett ! När han blåste upp ballongen kändes det som jättemensvärk men försvann fort. Men nu e det gjort...pust. Fick Diklofenak som jag inte alls tycker hjälpte, och nu skicade han med två Doxyferm antibiotika om det skulle bli infekterat. Har precis tagit dom i förebyggande syfte. Gillar ju inte piller alls, men en gång funkar väl, men Diklofenak är väl inte bra då äl väntas om 4-5 dagar?? Eller är det just vid själva ägglossningen man inte ska ta sånt? Nån som vet?

Har även fått sambon till å äta zink och folsyra, han ska ju jobba också haha :)

Hej Smurfen !  På AvaRiga får man inte se några bilder alls på donatorn, eftersom donatorn är helt anonym enligt lag där. Men man får veta längd, vikt, hårfärg, ögonfärg, utbildning, intressen etc  Det man möjligtvis kan få se om man vill är en "datagjord bild som inte visar donatorn utan hur en person med de valda färgerna kan se ut rent teoretiskt" typ.

Men däremot hos andra kliniker som tex AvaPeter så får man se barnbilder på donatorerna.

Ja, man får tyvärr räkna med att det kommer att finnas halvsyskon (eller helsyskon vid ED) ute i Europa/Världen inklusive donatorns egna barn.

Donatorn måste inte ha samma blodgrupp som mottagaren.
    Det verkar vara olika på olika kliniker hur de gör. AvaRiga sa att de använder sig av samma blodgrupp på donatorn och mottagaren så att barnet inte i framtiden ska av misstag få veta att föräldern inte är den biologiska föräldern genom att ta ett blodprov. Det kan ju bli tufft för alla parter i de familjer där de valt att inte berätta för barnet om att barnet kommit till genom donation.

Hoppas det går bra med ditt detektivarbete i fertilitetsdjungeln. Jag önskar verkligen att man hade träffat en vettig läkare från början så man fått alla pusselbitar istället för att lägga ner tid och pengar på att hitta alla dessa pusselbitar !!!! Jag tycker det är frustrerande.
    Lycka till.
  • UndrandeSökare

Superfurry - Tsh på 4 är verkligen för högt, försök få en läkare att skriva ut levaxin och försök få ner det till 1.0 (vilket tsh helst ska ligga runt i fertilitetssyfte).

Efter du fått ner tsh om nån månad så ta nya prover så kanske de andra värdena blivit bättre också.
    Lycka till !

• UndrandeSökare
    Superfurry skrev 2017-02-23 18:35:11 följande:
    Undrande sökande: Ja jag ska till min gyn för att få ut levaxin nästa vecka, skrev det också i mitt inlägg. Även behandla prolaktin som också var högt men det hängde ihop tydligen. Men kan FSH försämrats av det? :O

Ego: Funderar stark på att bara hoppa över fler IVF och gå på äd direkt. även om detta kan vara tillfälligt så har vi ju inte fått de bästa resultaten på våra tre IVF. Kanske dags att gå vidare nu? Hade ett långt samtal med sambon nu när han kom hem och jag sa att jag funderar stark på att skippa IVF. Jag vill börja leva nu! Trött på att ha livet på paus och vänta på nästa cykel, vänta på nästa försök... Om 8 månader är jag 42. Vi har försökt i tre år och gett det 3 ivf. Chanserna och förutsättningarna är små. Ja, detta kanske är ett tecken på att vi nu gjort allt för att försöka få ett biologisk barn och nu dags att gå vidare? Jag är faktisk så ok med äd och redo nu. Sambon tycker att vi hör med Triangeln och kollar med gyn och bestämmer sen.

Ok slut nu med ego inlägg! :)

Maran: oj vad trevligt med Zanzibar! det har alltid varit en dröm att åka dit :) njuuut!!

Smurfen: glad att det gick bra med spolning, en mindre sak att tänka på och borta ur listan av "bekymmer" :)

Jessy: funderar på att fråga gyn om detta då jag har haft konstiga vita tjocka flytningar som inte är svamp. Bäst att ta det säkra före det osäkra :)

Kram tjejer. Jag som var så hoppfull i början av veckan har fått en rejäl svacka nu....
    Ang Fsh nivåer kan du hitta info här:
    www.fertilitetsguiden.com/wp/fsh-amh/
  • UndrandeSökare
    Jessy01 skrev 2017-02-23 20:12:57 följande:

Förresten ngn som vet vad prolaktin ska ligga på i fertilitetssyfte? Vågar inte lita på referensvärdet som är upp till 425....

Jessy- Har du problem med högt prolaktin?
    Det finns medicin man kan få utskrivet för att sänka prolaktin nivån (Pravidel)

www.fass.se/LIF/product

Jag vet inte exakt var man borde ligga bäst när det gäller prolaktin i fertilitetssyfte, men hellre lägre nivå än högre.
    Vid höga värden kommer det ofta vätska ut brösten.
    Prolaktin är ju till för att främja amningen, så höga nivåer kan förhindra ägglossning.
  • UndrandeSökare

Maran - Läst nånstans att äggdonatorer får motsvarande 5000sek i ersättning per gång på nån klinik, vet dock inte hur mycket de får hos AvaRiga.

Så ingen förmögenhet iallafall.

Om du ogillar Lutinus så be att få köpa Utrogestan direkt av kliniken. Det gjorde jag när jag var där. Dyrt, men kladdar mindre vaginalt än Lutinus. Man kan ta det oralt eller vaginalt. AvaRiga vill att man ska endast ta det vaginalt. Jag har använt det själv oralt tidigare men blev yr i huvudet av det. Däremot inga problem vaginalt. Är små runda bollar. Heter Utrogest i Sverige men kan endast skrivas ut om läkaren ansöker om specialtillstånd och det brukar läkarna inte vilja göra.

Men som allt annat kan det köpas receptfritt i Aten så många tjejer i Aten- tråden använder Utrogestan.

• UndrandeSökare
    smurfen 11 skrev 2017-02-24 13:32:41 följande:
    Ok, då vet jag. Det där med blodgrupp, jag skulle nog personligen vilja ha samma, med tanke på om nåt händer, en sjukdom elller så, då är det väl bra och ha samma?

Alla runt mig kommer veta att vi håller på med äd i så fall, så vi kommer med all säkerhet berätta för barnet, det kommer nog fram på nåt sätt annars, om nån annan råkar öppna klykan.

Precis, tänk om första gyn hade hjälpt med allt första gången man kom dit! Så mycket tid som sparats, både för oss och gyn!
    Det beror ju på vad du menar med sjuk, om barnet behöver en blodtransfusion kanske, men om det behöver andra saker som benmärg, en njure etc  och sånt så kan man ju inte hjälpa för man är ju inte genetiskt släkt om det är donation.

Jag har sett att andra kliniker inte bryr sig om blodgrupper där mamman och bonatorn inte har samma blodgrupp, så det funkar nog också. Det man ska vara observant på är att man ska inte blanda rhesusfaktor. Är du positiv så välj en donator med positiv rhesusfaktor annars kan det bli problem med fostret.
    Är mamman positiv och fostret negativt kan det bli problem med graviditeten.
    Så kolla upp både din och mannens blodgrupper och rhesusfaktor.
    Lycka till.
  • UndrandeSökare
    Maran73 skrev 2017-02-25 11:02:32 följande:
    Ah, ok, tack f tips! Kommer du ihåg HUR dyrt?
    Hej !
    Utrogestan 100mg, 1 ask med 90 tabletter kostar 50 euro om du köper den hos AvaRiga. Alltså ungefär 500kr för en ask eller drygt 5,55kr per tablett.

Kom ihåg att du ska ta dem vaginalt precis som Lutinus men utan plastpinne.
    Du för alltså upp dem med hjälp av fingrarna.
    Doseringen är samma som vid Lutinus enligt AvaRiga.
    Man tar alltså 2st 3 gånger per dag. En ask med 90 bollar räcker alltså 15 dagar.

Det är små vita runda bollar (så tappa dem för allt i världen inte på golvet för då rullar de iväg). Utrogestan bollarna är mycket mindre än Lutinus (vissa tycker att Lutinus är enorma tydligen).

Man kan ta dem oralt men AvaRiga vill inte det, och när jag testat det oralt under tidigare Aten behandlingar blev jag obehagligt yr i huvudet (en vanlig känd biverkning och troligen därför klinikerna inte vill att man ska ta det oralt).

Du får välja själv om du vill använda Lutinus eller Utrogestan. Är du nöjd med Lutinus sen tidigare så använd det, annars köp en ask Utrogestan och jämför med Lutinus om du vill.

Jag tänkte bara tipsa dig eftersom jag känner till läkemedlet väl från Aten.
    Och om du undrar varför jag säger att det är dyrt med 500kr så kostar samma mängd Utrogestan att köpa receptfritt på apotek i Aten ca 180 sek. Men då ska man ju naturligtvis räkna in resa och boende där.

Men om du eller nån kompis ändå planerar in en resa till Aten snart så lönar det sig att hamstra medicin där. Medicin priserna är generellt lägre där än i Sverige och alla mediciner (förutom narkotika som detta inte är) kan köpas receptfritt utan problem, Har själv gjort det när jag var hos Dr D.  Man har rätt att transportera en årsförbrukning mediciner mellan två EU-länder som Sverige och Grekland är (åtminstone så länge Grekland får vara kvar i EU  :-/ ).

Planerar ni att göra PGS?

Lycka till med behandlingen !
  • UndrandeSökare
    Maran73 skrev 2017-02-25 20:19:05 följande:
    Ok, tack för all info! Får se hur vi gör, har redan ett gäng recept på Lutinus sedan tidigare, och eftersom jag är uppe i frikort (behövs ju bara ett inköp med alla dyra IVF-hormoner...) så blir man ju lite gniden... Blir ju rätt dyrt då jag antar att jag ska ta dem fram t vecka 12 typ? OM jag blir gravid förstås. Någon som vet?

Nej, inte med unga fina ägg, där tror jag vi litar på "slumpen". Skulle vara om de ser ngt misstänkt som kan bero på mannens simmare nu när vi får resultatet från PGS på vårt "eget" embryo.
    Maran- Man brukar trappa ner och inte ta full dos progesteron i 12 veckor. Men, ja om man räknar med 6 tabletter per dag i 12 veckor så hamnar man uppåt 3000kr om man ska köpa dem hos AvaRiga. Jag har redan köpt hem tabletter billigare från Aten sen tidigare, behövde bara en ask ytterligare. Föredrar Utrogestan framför Lutinus. Jag ville bara nämna Utrogestan ifall du tycker Lutinus kläddar för mycket (jag tycker också det).

Har du kvar ett fryst embryo hos ivfRiga som du inte satt in och tänker göra PGS på nu?

Ego: Vi gjorde spermatest med morfologi i Sverige och det bedömdes som lite för få normala spermier för att vara helt normalt. Då krävde AvaRiga att vi skulle göra Sperma Dna Fragmentationstest, vi gjorde det hos dem, och efter det sa de att det inte blev godkänt (för hög fragmentationnivå) så vi måste nu använda spermadonator.

Det kan tyvärr bli så, jättetrist, men en eller två donatorer spelar inte så stor roll nu, när man kämpat i många år så är huvudsaken ju att öka chanserna för att få ett friskt barn känns det som.

AvaRiga använder sig av fryst sperma från dansk spermabank och där får man veta ännu mindre om donatorn än man får veta om AvaRigas kvinnliga donatorer, tex får man inte veta ålder på donatorn. Så vi tänker använda oss av dubbeldonation och PGS. Jag har redan haft många missfall, vill absolut inte riskera missfall pgr av insättning av dåliga embryon. Jag har andra sjukdomar så måste medicinera för det, vill eliminera så många möjliga faktorer som möjligt för lyckat resultat.

Om man tex får ut 5 embryon som delat sig normalt och gör PGS på dem innan insättning och ett är kromosommässigt normalt, så kan man få tillbaka det direkt, istället för att ta det slumpvis och kanske få tillbaka det normala embryot på 5e försöket. De onormala resulterar ändå bara i missfall. Det är så jag resonerar.

Hur resonerar ni andra i tråden? Nån mer som funderar på PGS?

Nu hoppas vi att tråden blir full av plus under 2017 !
  • UndrandeSökare

Maran - Kolla med AvaRiga om de gör Pgs på redan infrysna embryon och hur mycket det kostar då med upptining och Pgs senare jämfört prismässigt med att göra det från början med färska embryon föreslår jag.

Har valt 2 donatorer och den kvinnliga har kört igång. Jag är nedreglerad och väntar på mensen, sen börjar jag med progynon. Om allt går bra insättning i mars.

Svar på tråden ivf / äd 2016/ 2017?