• smurfen 11

ivf / äd 2016/ 2017?

Missne skrev 2017-07-03 15:57:06 följande:
    Ja det är från samma befruktningsomgång.
    Jag är 46
    Ok, då blir de helsyskon då !

Det ger mig en liten puff att du fått barn vid 44 och nu 46 då..:)
  • smurfen 11
    shrigley skrev 2017-07-04 08:21:02 följande:
    Äntligen fick jag svar efter två mail och ett telefonsamtal nu på morgonen: mitt värde är 12120! Jag tror det är bra. Nu är det 14 dagar sen sist jag testade men fördubblingstiden i snitt under perioden ligger på var 67:e timma. Werlabs tyckte resultatet var helt OFF och därför tyckte de att jag kunde vänta upp till tre dagar.
    Gott ! Men vul idag då ?! Spännande.

Jag har också använt mig av werlabs och fått mina svar snabbt, så lite otur för dig kanske...

• smurfen 11
    Sjuttiosjuan skrev 2017-07-03 21:41:38 följande:
    Det var några mammor där med sina barn. Tänkte inte speciellt mkt på om dom var lika. För min del behöver det inte vara någon som är lik mig på något vis, tänker snarare att donatorn kan vara lik min sambo. Vi har tillgång till Ava Peters donatorbas nu så sitter och kikar lite. Känns lite märkligt men tycker det är skönt med ett ansikte på den som ska bli genetisk del av mina barn, men det är nog väldigt olika hur man ser på den saken:)
    Jaha ok, bara jag som nojar lite över utseendet...

Oj snabbt jobbat ! Spännande se deras donatorbas ! Känner jag måste trycka på min sambo nu :)
  • smurfen 11
    UndrandeSökare skrev 2017-07-03 18:00:49 följande:
    Ja, det är alltid viktigt med folsyra när du är gravid oavsett det är "ditt eget" ägg eller ÄD. Så använd folsyra !

Det är vanligare med havandeskapsförgiftning när man gjort ÄD.
    Du kan få HF även om du har lågt blodtryck från början. HF handlar om att du blir "allergisk" mot fostret. Det beror på att du blir överkänslig mot partiklar från fostret och moderkakan.
    Högre risk för vissa grupper

Du kan ha en ökad risk att få havandeskapsförgiftning om något av följande stämmer in på dig: 

? Du har en biologisk mor eller syster som haft havandeskapsförgiftning.
    ? Du väntar tvillingar.
    ? Du har en njursjukdom, reumatisk sjukdom, diabetes eller en sjukdom som ökar risken för blodproppar.
    ? Du är överviktig.
    ? Du har högt blodtryck redan innan graviditeten.
    ? Du har blivit gravid genom IVF eller äggdonation.
    ? Du har haft havandeskapsförgiftning i tidigare graviditeter.

Havandeskapsförgiftning är också vanligare hos personer som är gravida för första gången, samt hos personer som är över 35 år. När du besöker barnmorskan ställer hen frågor för att se om du tillhör en riskgrupp.

Mer info hittar du här:
    www.1177.se/Stockholm/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Havandeskapsforgiftning/

Jaha ok tack för svar ! Då är det bara å knapra fler folsyra då...

Undra varför det är högre risk för hf?  Är det för att hormióner inte hänger med från början eller? Nån som vet?
  • smurfen 11
    shrigley skrev 2017-07-04 10:18:46 följande:

Update från första VUL: vi såg två stycken fostersäckar och garanterat hjärtslag i den ena, ev också i den andra men det var lite för tidigt att säga. Mitt hcg på drygt 12.000 talar emot att det är två stycken men som sagt tidigt ännu. Jag är så lättad, åtminstone just nu finns det nåt därnere som jobbar. Ska tillbaks igen för nytt UL om 9 dagar och hoppas man kan se mer då.

Tänk allt du jobbat för denna våren, att det gav nåt tillbaka :), roligt och höra ! Förstår du är lättad.
  • smurfen 11
    Sjuttiosjuan skrev 2017-07-04 10:13:12 följande:
    Ja, fast det är svårt att välja också. Kan ju vara skönt att bara få en match av kliniken. Men som sagt, om vi nu ska ha anonym donator så vill jag ha så mkt info som möjligt som man kan delge sina barn om dom vill sen, man får väl se hur det blir. Finns ju inget facit, det får nog bli det som känns bäst under resans gång.

Men många kliniker matchar ju efter ditt utseende så det ordnar sig nog. Finns ju många barn som inte direkt är lika någon av deras biologiska föräldrar:)

Ska ha ett telefonmöte med en koordinator i veckan så jag kan få svar på alla frågor och försöka få ihop en ev tidplan!
    Sant. Min sambos äldsta syrra liknar inte nån av föräldrarna.

Kolade på Ava Peter igår och om man väljer det första paketet för 70000 så kan ägg delas mellanmottagare i samma cykel. Så hur kan de då säga man får 2 garanterade blastisar?

Lite kul att man kunde gå in och kolla profiler !

Får man hjälp med visumansökan? Det verkade ju apkrångligt, och åka båt händer inte, då slapp man visumtvånget dock.

För vår del vet jag inte om det blir Ava, pga deras priser. Bara FET kostar ju 18.500, sen ska man dit också,plus boende. PGS 44000 om jag fattade det hela rätt, dubbelt så mycket som på andra kliniker.

Kollar på Ava Riga, och NGC i Ryssland, de har humana priser. Fast verkar vara lika duktiga.

Spännande med telefonmöte ! Då känner man verkligen att det är på g !
  • smurfen 11
    Maran73 skrev 2017-07-06 06:58:57 följande:

God morgon!

Apropå likhet så är jag inte lik någon av mina föräldrar, det är inte min syrra heller och hon och jag är dessutom inte lika ALLS. Verkligen så att vi fått anmärkningar om det hela uppväxten, "men... ni är inte ETT DUGG lika!?" (Man kanske skulle ta ett snack m mamma, ha ha haaa)

Möjligtvis att man kan se ngt litet drag av mamma hos mig, men det är inte uppenbart. Syskonbarnen är inte särskilt lika min syrra tycker jag, min son ser man att han är min, men är mer lik sin pappa.

Så länge vår "boll" inte har morotsrött el svart hår eller så, så känns det ok för mig!

Igår tog jag sista stödhormon-vagitoriet, sååååå skönt!!!

Härligt sluta med Lutinus, säger jag som hann börja med en;)

Jag är mer lik min mamma, och syrran pappa, men inga jättelikheter mellan oss syskon, undrar också om brevbäraren varit framme :)
  • smurfen 11
    shrigley skrev 2017-07-06 09:08:31 följande:
    Tack Smurf, ja än så länge känns det ju som att det gått bra o att alla ansträngningar under våren gett något tillbaks, precis som du skrev. Men blir spännande nästa VUL, nästa torsd, har den/det vuxit till sig? Är det en el två? Lever den/de fortfarande? Känns overkligt.

Har varit hemma fr jobbet pga illamående o enorm trötthet, är på väg till kontoret nu men känns som om jag ska spy.. Vad är ert bästa tips? Min mage ser helt stor o rund ut också, svullet o inget kan smita åt för då blir illamåendet o halsbrännan värre. Ingen på jobbet vet, måste hålla masken...
    Också hört Postafen ska vara bra, ännu en gång, säger jag som varit gravid 0 gånger...men en av mina bästa kompisar sa det som var gravid. Det höll illamåendet i schack ett bra tag på henne.
  • smurfen 11
    Sjuttiosjuan skrev 2017-07-06 07:17:15 följande:
    Grattis! Det måste du fira:)

Ja, likheten till barnet är jag inte så orolig för. Skulle kännas mer knssigt om barnet var jättelikt mig och alla skulle kommentera hur lika man var när man vet hur det ligger till:) äh va fan, barnet får bli likt sig själv helt enkelt! Vi har inte valt bort donatorer trots bruna ögon brunt el rött hår trots att jag är tokblond och blåögd. Jag är bara glad om jag får en frisk bebis!
    Vad du är bra med detta! Jag vill att donatorn ska vara blond eller mellanblond och blåögd, helst samma blodgrupp som nån av oss också, och helst ingen donator som har spetsig näsa, för det har inte vi:)

Plus frisk !

Jag tänker mer att om det inte blev genetiska barn så vill jag åtminstone de(t) ska ha nån liten liknelse. Men tur man är olika i hur man tänker !
  • smurfen 11
    Sjuttiosjuan skrev 2017-07-06 16:20:22 följande:
    Haha, ja det är ju tur att alla inte tänker likadant:)

Angående blodgrupp så är jag A-, frågade koordinatorn hur vi skulle tänka när vi valde med eftersom jag inte varit gravid tidigare så spelar det tydligen ingen roll med första barnet, tur det för min blodgrupp är inte jättevanlig:) Min sambo är 190 så jag t

Känns ju helt surrealistiskt när man sitter och kollar på bilder men vi går på känsla helt enkelt!

Har du hunnit bearbeta honom ngt mer?
    Japp!

Hur vet du din blodgrupp? Jag tänker om man behöver donera nåt till sitt barn så är det bra med samma, eller har jag fel? Vet iofs det finns ett ABO system med blodgrupper.

Nä...vi ska ha hit två olika målare närmsta dagarna så efter det kan jag snyggt lägga fram  lite alternativ med kliniker. Då vet vi vad målningen bör gå loss på.

Har ni kommit nån vart med donator?
Svar på tråden ivf / äd 2016/ 2017?