ivf / äd 2016/ 2017?
Jag är 46
Det ger mig en liten puff att du fått barn vid 44 och nu 46 då..:)
Du kan ha en ökad risk att få havandeskapsförgiftning om något av följande stämmer in på dig:
? Du har en biologisk mor eller syster som haft havandeskapsförgiftning.
? Du väntar tvillingar.
? Du har en njursjukdom, reumatisk sjukdom, diabetes eller en sjukdom som ökar risken för blodproppar.
? Du är överviktig.
? Du har högt blodtryck redan innan graviditeten.
? Du har blivit gravid genom IVF eller äggdonation.
? Du har haft havandeskapsförgiftning i tidigare graviditeter.
Havandeskapsförgiftning är också vanligare hos personer som är gravida för första gången, samt hos personer som är över 35 år. När du besöker barnmorskan ställer hen frågor för att se om du tillhör en riskgrupp.
Mer info hittar du här:
www.1177.se/Stockholm/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Havandeskapsforgiftning/
Update från första VUL: vi såg två stycken fostersäckar och garanterat hjärtslag i den ena, ev också i den andra men det var lite för tidigt att säga. Mitt hcg på drygt 12.000 talar emot att det är två stycken men som sagt tidigt ännu. Jag är så lättad, åtminstone just nu finns det nåt därnere som jobbar. Ska tillbaks igen för nytt UL om 9 dagar och hoppas man kan se mer då.
God morgon!
Apropå likhet så är jag inte lik någon av mina föräldrar, det är inte min syrra heller och hon och jag är dessutom inte lika ALLS. Verkligen så att vi fått anmärkningar om det hela uppväxten, "men... ni är inte ETT DUGG lika!?" (Man kanske skulle ta ett snack m mamma, ha ha haaa)
Möjligtvis att man kan se ngt litet drag av mamma hos mig, men det är inte uppenbart. Syskonbarnen är inte särskilt lika min syrra tycker jag, min son ser man att han är min, men är mer lik sin pappa.
Så länge vår "boll" inte har morotsrött el svart hår eller så, så känns det ok för mig!
Igår tog jag sista stödhormon-vagitoriet, sååååå skönt!!!