• UndrandeSökare

ivf / äd 2016/ 2017?

Stina14- Även AvaRiga kan kolla om embryona är ok med hjälp av PGS, det har vi gjort.

• UndrandeSökare
    Stina14 skrev 2017-11-23 06:44:45 följande:

Ok tack! Får kolla och jämföra. Känns som fler väljer Ava Riga, undrar varför hon rekommenderade Iva Riga. Hmm.

När vi skulle välja klinik inför ÄD så kollade jag på nätet och fler verkade missnöjda med ivfRiga, och många nöjda med AvaRiga, så det var en av orsakerna till att vi valde dem. Plus att det är lätt att ta sig till Riga, flyget tar en timme från Arlanda, finns även båt dit och AvaRiga ligger på promenadavstånd från båtterminalen i Riga.

Vill du få kontakt med AvaRiga så är det bara att gå in på deras hemsida en vardag under kontorstid så kan man direkt börja chatta med någon av deras koordinatorer. Det var så jag fick kontakt med deras kordinator Veronika, hon är jättebra. Svarar snabbt på alla frågor man har.

De har en svensk hemsida och prislista och är vana vid svenska patienter och de kan hjälpa till med EU-recept på mediciner också om du behöver det.

Vi valde att resa dit för första besök, gjorde vul, fick nedregleringssprutan satt, gjorde sperm dna fragmentationstest och köpte mediciner av dem direkt på plats. Men eftersom dnafel och fragmentationsfel upptäcktes på spermierna, så gjorde vi dubbeldonation och PGS på embryona, för att vara säkra på att endast embryon som var normala kromosommässigt sätts in.

Man måste inte resa dit för första besök, man kan göra allt fram till insättningen i Sverige, om man hittar en gyn som är ok att hjälpa med ÄD utomlands. Det man behöver hjälp med i Sverige är en gyn som mäter slemhinnan innan insättning, skriver ut recept och ordnar blodprovsremisser för bland annat hiv, syfilis, hepatit b och c, blodgrupp, rhesusfaktor etc.

Men finns naturligtvis massor med kliniker att välja på i bla Spanien, Grekland, Tjeckien, Polen, Ryssland och många andra länder.

Lycka till !
  • UndrandeSökare

Stina14-Du frågade vad som är skillnad på embryodonation och embryoadoption.

Vi har gjort embryodonation eller dubbeldonation som jag kallar det. Dvs vi valde både ut en manlig och en kvinnlig donator och och efteråt så blandades donatorernas celler och blev våra embryon.

Medan embryoadoption, finns på vissa kliniker och handlar då om redan tillverkade embryon som blivit över på en klinik. Tex när ett par fått alla barn de vill ha och har embryon kvar i frysen som de inte kommer anbända, så kan de skänka embryona till klimiken att sälja igen till andra. Det kan handla om embryon som blivit över från par med fertilitetsproblem eller från donerade celler. Allt beroende på hur nogräknad kliniken är.

Hos AvaRiga så gör de endast embryodonation med embryon där både spermier och ägg är från donator. Överblivna embryon från par där de använt egna spermier eller ägg förstörs.

• UndrandeSökare

Sista stycket blev fel. Ska stå att

AvaRiga gör endast embryoadoption med överblivna embryon där både ägg och spermier är från donatorer.

Överblivna embryon från par där de använt egna spermier eller egna ägg förstörs.

• UndrandeSökare

Stina14-Vi valde AvaRiga. Ja, vi har gjort ett försök.

Nästa försök blir 2018.

Vi fick 13 embryon från donatorn, 12 blev befruktade. Dag 3 levde 12. Dag 5 levde 8st som de gjorde PGS på. Av 8 embryon så var 7 normala kromosommässigt.

Satte in 2 st embryon men tyvärr blev det missfall i v.11

beroende på att jag har immunproblem. Har gjort immunutredning på Life clinic i Aten innan vi vände oss till AvaRiga. Så behöver använda immunmediciner för att lyckas Vill du veta mer om immunutredning så är du välkommen till Atentråden här på Familjrliv.

Den heter " Vi som snart är gravida efter utredning i Aten".

• UndrandeSökare
    Stina14 skrev 2017-11-23 12:38:19 följande:

Jag hänger inte riktigt med ändå då du skriver:

Vi har gjort embryodonation eller dubbeldonation som jag kallar det. Dvs vi valde både ut en manlig och en kvinnlig donator och och efteråt så blandades donatorernas celler och blev våra embryon. 

Men sedan skriver att AvaRiga endast gör embryoadoption:

AvaRiga gör endast embryoadoption med överblivna embryon där både ägg och spermier är från donatorer. 

Gjorde inte ni embryodonation (dubbeldonation) just på AvaRiga.

Ursäkta om jag snurrar till det...

Sedan är jag uppenbarligen nybörjare även på detta forum då jag inte vet hur man svarar och på samma gång visar ert inlägg (tydligare så) men ska försöka kolla upp hur man gör :)

Tack!

Sorry om jag inte förklarat så tydligt.

Vi har gjort embryodonation dvs kliniken har skapat embryona åt oss efter att vi valt donatorerna. Embryona fanns inte innan. Man tar ut färska ägg från donatorn, befruktar och sätter in färska embryon i mottagaren och resten till frysen.

Jag menade att hos AvaRiga finns möjlighet för patienter att välja embryodonation eller embryoadoption. Kliniken sysslar med båda sakerna. Vid adoption handlar det om kvarvarande frysta embryon som blivit över från andras behandlingar som man kan "adoptera", de är då frysta enstaka embryon.

Så om man tex vill komma billigare undan ekonomiskt så kan man välja adoption. Priser kan du hitta på deras hemsida eller genom att kontakta kliniken.

Hoppas jag förklarat bättre denna gång. Annars fråga igen.
  • UndrandeSökare

Stina14-Ja, kolla upp priserna, gärna på flera olika kliniker så du kan jämföra vad de erbjuder.

Jag tror nog att embryodonation ger högre chans, de flesta jag läst om brukar få 10-12 färska ägg från donatorn. Sen får man välja om man vill ha 3-dagars eller 5-dagars embryon. Vill man göra PGS måste man välja 5-dagars.

Om du väljer AvaRiga så kommer de att skicka dig formulär som du ska fylla i hur du vill dina donatorer ska se ut. Sen kommer kliniken matcha dig och skicka dig 2-3 förslag på kvinnor och ett antal män att välja på. I Lettland är donation anonymt, så man får inte se foton, men man får veta saker som längd, vikt, hårfärg, ögonfärg, intressen, utbildningsnivå etc.

Vi fick förslag på 2 kvinnor och 4 män. Men är man inte nöjd så kan man be att få fler förslag.

Du behöver också ta blodprov och skicka intyg till kliniken avseende hiv, syfilis, hep b, hep c, din blodgrupp, rhesusfaktor etc

• UndrandeSökare
    Stina14 skrev 2017-12-08 09:59:35 följande:

Hej alla!

Mitt sista Danmarksförsök misslyckadesoch jag måste gå vidare. Har kontaktat AvaRiga samt Ava i Ryssland. Jag förstod att inga av dessa har öppna donatorer.

Hur tänker ni i den frågan?

För mig blir det dessutom en dubbeldonation och jag har riktig ångest över att barnet skall känna sig rotlös och bli traumatiserad av att aldrig få veta sina genetiska rötter. Jag är inte rädd för att vår relation komner bli annorlunda mot mitt barn jag har idag men som sagt, rädd för att barnet aldrig ska bli hel och lycklig helt fullt ut och vilja veta mer.

Skulle vara enormt tacksam att veta hur ni resonerar!

Tack och kram

Hej Stina14 ! Jag och min sambo gör också embryodonation hos AvaRiga,
    inboxa mig så kan jag svara på alla frågor du har.
  • UndrandeSökare
    Jessy01 skrev 2017-12-08 19:40:48 följande:

Hjääälp!!! Och hej

Kan man ta flagyl några dgr innan insättning? (Fet) kommer det att störa implantationen?

Valet o kvalet men behöver det för bakteriell vaginos....har även dalacin mot bv?? Ngn som vet?

Kram!

Vänd dig till Aten-tråden och ställ frågan där föreslår jag.
    Någon av de som går hos Serum kan nog svara dig, de vet hur det funkar med antibiotika och FET. Serum använder ofta antibiotika.
    Tråden heter Vi som snart är gravida efter utredning i Aten.
  • UndrandeSökare
    Jessy01 skrev 2017-12-17 15:15:01 följande:

En fråga bara Smirfen, Msran, undrande... m.fl. hur mkt kostsr äggdonation m min killes spermier i ex Riga? Hir mkt får man veta om kvinnan som donerar?

6450 euro.

Du får fylla i ett dokument hur du vill hon ska se ut.

Sen kommer de matcha dig med donatorer i deras register och skicka dig 2-3 st kvinnliga donatorer att välja på.

Man får inte se foton, men du får veta längd, vikt, ögonfärg, hårfärg,blodgrupp, rhesusfaktor, utbildningsområde, intressen etc.
Svar på tråden ivf / äd 2016/ 2017?