• UndrandeSökare

ivf / äd 2016/ 2017?

Sjuttosjuan - Det finns minst 3 ivfkliniker i Riga, kanske ännu fler. Jag valde AvaRiga för flest verkar nöjda med den. Det finns även en klinik som heter ivfRiga och en som heter EVG eller något liknande. Men jag har läst om många som beklagar sig över ivfRiga så därför valde jag bort dem direkt.

Om du googlar på AvaRiga så hittar du deras hemsida (finns även info och prislista på svenska).

Det är olika priser allt beroende på vad du vill

ha: äggdonation, spermadonation, odling till 3 dagar eller 5dagar (blasto), PGS etc.

Nej, man får ingen garanti över antalet embryon hos

AvaRiga.

Den enda garantin man får är att om man väljer äggdonation och 3-dagars odling så behöver man inte betala något om inte donatorn får ut ett enda ägg. Om hon får ut ett ägg så betalar man 50% och om hon får ut 2 ägg så betalar man fullt pris. Men vill man odla till 5-dagars(blasto) så gäller inte detta.

De har ingen garanti över hur många ägg som blir befruktade eller hur många embryon det blir.

De flesta jag läst om brukar få ut 12-13 ägg men slutresultatet varierar naturligtvis bl a beroende på äggens och spermans kvalité.

Men det kanske finns kliniker som har sådan garanti om du kollar runt. Har AvaPeter garanti över hur många befruktade ägg och embryon det blir?

• UndrandeSökare

Shrigley -Tack så mycket, och hoppas du snart känner dig bättre och får sova bättre i din egen säng.

Ta hand om dig.

• UndrandeSökare

Sjuttiosjuan - Vi fick 13 ägg, 12 blev befruktade, Dag 3 levde 12. Dag 5 levde 8.

Sen valde vi att göra PGS på dem (Pre genetic screening)
    för att sålla bort alla som var onormala kromosommässigt. 7st var normala.
    2 till mig och 5 till frysen.

Vi betalade ca 100.000 inkl mediciner och allt har jag för mig.
    Sen tillkommer ju resor, hotell och sånt.
    Första resan flög vi, bodde på hotell i 2 nätter, gjorde spermatest,
    gjorde vul, fick nedregleringsspruta, köpte mediciner, turistade i Riga etc.

Andra resan åkte jag dit ensam med båt bara över dagen. för insättningen.
    Båt är billigaste alternativet till Riga om man bokar med kort varsel.
    Kostade ca 1600kr inkl alltihop, anslutningsbuss tur och retur, båtresa 2 nätter ombord med egen hytt inkl toa och dusch, 2 frukostbufféer och 2 middagsbufféer.
    Enda som tillkommer är att man får köpa lunch själv i Riga.
    Man har 6 timmar på sig att vara i Riga innan båten åker mot Sverige igen.
    Kliniken ligger på promenadavstånd från färjeterminalen.

Gör AvaPeter PGS och vad kostar det hos dem?

• UndrandeSökare
    Sjuttiosjuan skrev 2017-06-30 18:57:22 följande:
    Dom gör pgs men vet inte vad det kostar. Låter lite som att dom tycker att man bör välja pgs snarare om man är äldre och det är större risk att embryona har ngn kromosomavvikelse men kommer som du nog ändå välja det så att man är så säker som möjligt på att få de bästa tillbaka. Dom verkar inte vara så pigga på att sätta in två bra blasto eftersom det ofta leder till tvillinggraviditet. Trodde jag ville sätta in två men är inte så säker längre, högre risk då men ändå chans att få två på en gång! Svårt!!!
    Fråga AvaPeter (och även andra kliniker du kontaktar)  om statistik i procent över hur många som verkligen föder tvillingar vid deras klinik och jämfört med hur många som fått två insatta?

Även om man får ett insatt så kan det ju dela sig och bli enäggstvillingar.
    Eller som i mitt fall, satte in två jättebra blastos men blev bara en tom hinnsäck.
    Så vill du sätta in två så gör det, eller välj ett om du vill det.
    På AvaRiga får kunden bestämma ett eller två, de lägger sig inte i vad du väljer.

Läste i en gammal länk om en tjej som reste till nån klinik i Tjeckien och de satte in 3 embryon och hon födde trillingar, men hon är den enda jag hört talas om som råkat ut för det.

Fördelen med AvaPeter är ju att om man betalar mer så kan man få välja donatorer som är kända för att vara mycket fertila och lyckats ge andra par barn med sina ägg.. På AvaRiga får man inte veta något sånt. Man kan endast få veta om hon donerat tidigare eller inte (men då måste man fråga efter det). Men även om de donerat tidigare så får man inte veta resultatet.
  • UndrandeSökare
    shrigley skrev 2017-06-30 15:51:46 följande:
    Tack, går ingen nöd på mig! Men man hoppas ju att det inte är förgäves allting ????
    Ja, det får du veta när du gör vul. Är det på tisdagen den 4 juli du skulle göra vul?
  • UndrandeSökare

Missne- Vi fick också välja mellan två donatorer, båda hade egna barn. Den yngre hade inte donerat tidigare. Den andra hade donerat en gång tidigare. Jag frågade då vilket resultatet blev men de vägrade svara. Så ibland kan man fråga men får inte svar.

• UndrandeSökare

Smurfen - Vill man ha färska ägg så synkar man mottagaren efter donatorn. Då nedreglerar man mottagaren med tex en spruta i magen eller i skinkan, och sen bygger man upp slemhinnan med östrogentabletter och sen även progesteron.

Använder du frysta kan du välja om du vill bli nedreglerad eller köra i naturlig cykel.

Jag gjorde nedreglerad förra gången och behövde då endast göra ett vul.

Ska man göra i naturlig cykel så kräver AvaRiga att man gör 2 vul i samma cykel (en före och en efter äggossning). Man måste då ha regelbunden egen ägglossning och mens samt ha tillräckligt tjock slemhinna (minst 7mm kräver AvaRiga för att göra insättning).

• UndrandeSökare

Sjuttosjuan - Se svaret jag av till Smurfen. Jag ska göra i naturlig cykel nästa gång så har kollat upp

med min koordinator vad som krävs.

Naturlig cykel är oftast bäst för kroppen om man har en fungerade menscykel.

• UndrandeSökare

Sjuttiosjuan- Hade du fått testa kortison eller annat immundämpande vid dina tidigare försök?

Jag vet inte om AvaPeter gör immunutredningar.

Kolla det med dem om du funderar på att välja dem.

Svar på tråden ivf / äd 2016/ 2017?