ivf / äd 2016/ 2017?
Shrigly- Urintest kan ibland vara felaktiga. Ta ett blodprov istället nästa vecka om du har möjlighet.
Är det inte i övermorgon tisdag du ska göra vul?
Tänk så här - att det är endast resultatet på vul som räknas !
Shrigly- Urintest kan ibland vara felaktiga. Ta ett blodprov istället nästa vecka om du har möjlighet.
Är det inte i övermorgon tisdag du ska göra vul?
Tänk så här - att det är endast resultatet på vul som räknas !
Shrigley - Det är helt normalt att vara orolig, hoppas det går bra på tisdag.
En fråga till er som gör pgs?
Vilken dag gjordes det och vad kostade det extra samt hur många av era embryon föll bort på grund av kromosomfel?
På Ava Peter gör man pgs på dag 5 eftersom man då löper minst risk att skada embryot. Men det innebär att man inte hinner få testsvaren innan man måste återinföra embryot färskt och då måste man frysa ner det för att invänta svar. Det innebär ju i praktiken att man ändå gör ett FET sen som man kan planera in när som helst utan att matcha in donatorns cykel. Men även om man tar bort embryon med fel så kan ju kanske några friska embryon falla bort vid upptining om jag fattar det hela rätt?
Knepigt och mycket att sätta sig in i!
Frågor !
Är det lika viktigt med folsyra när det är nån annans ägg man bär på ( alltså vid äd) ?
Och nån som vet hur vanligt det är med havandeskapsförgiftning? Statistik t.ex? Om man har lågt blodtryck, " försvinner " den riskfaktorn då?
Lite nyfiken, därför funderar mycket på om vi ska sätta in ett eller två när den dan kommer :)
Du kan ha en ökad risk att få havandeskapsförgiftning om något av följande stämmer in på dig:
? Du har en biologisk mor eller syster som haft havandeskapsförgiftning.
? Du väntar tvillingar.
? Du har en njursjukdom, reumatisk sjukdom, diabetes eller en sjukdom som ökar risken för blodproppar.
? Du är överviktig.
? Du har högt blodtryck redan innan graviditeten.
? Du har blivit gravid genom IVF eller äggdonation.
? Du har haft havandeskapsförgiftning i tidigare graviditeter.
Havandeskapsförgiftning är också vanligare hos personer som är gravida för första gången, samt hos personer som är över 35 år. När du besöker barnmorskan ställer hen frågor för att se om du tillhör en riskgrupp.
Mer info hittar du här:
www.1177.se/Stockholm/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Havandeskapsforgiftning/
Gjorde hcg-test tidigt imorse men tror ni jag fått mitt provsvar än? Såklart inte. Idiotiska Werlabs har imte återkommit (de lovar svar samma dag) och deras kundtjänst har typ semesterstängt. Har suttit som på nålar hela dagen..
Shrigley - Skönt att höra att vul gick bra !
Shrigley - Det de har sagt till mig på Werlabs är när ett värde är utanför referensvärderna så måste en läkare titta först och kommentera innan de skickar värdet vidare till kunden (patienten). Ofta är läkarna snabba att kommentera, men nu när det är semestertider kanske de inte är så snabba....kan vara därför du fick vänta tänker jag.
Jag ringde kundtjänsten tidigare på dagen då det krånglade med en betällning och fick då svar både via tel och mail, det var därför jag sa att werlabs kundtjänst inte hade semesterstängt.
Shrigley - Har du problem med halsbrnna så köp Omeprazol 20mg finns receptfritt på Apoteket och testa. Funkar de för dig så kan du be din läkare skriva ut dem åt dig. Jag använd dem vid en tidigare graviditet och de funkade jättebra ! Man får använda dem vid graviditet, jag har kollat.
Jag har aldrig haft illamående vid mina 5 naturliga graviditete. Men nu med donation blev jag illamående. Men Apotekets armband funkade jättebra, tog bort allt illamående. Men jag va tvungen att ha på dem dygnet runt förutom i duschen annars kom illamåendet snart tillbaka. Annars vet jag min väninna fick något jättebra utskrivet för hon kräktes mycket. Så om du har illamående så du kräks inboxa mig så ska jag kolla med väninnan.
Smurfen - Man kan endera få veta sin blodgrupp om man blir blodgivare eller så kan en gynekolog fixa en remiss så du får veta vad du har. När man ska göra ÄD brukar klinikerna i stort sett alltid vilja veta blodgrupp och rhesusfaktor (plus eller minus ) dessutom infektionsprover som hiv, syflis, hep b och hep c etc.
Charlie Chaplin fick sitt sista barn vid 73års ålder
Men han var för gammal för att lyfta upp barnet brukar man säga.....
Smurfen- Försök att få Veronika som koordinator hos AvaRiga. Hon är mycket bättre än Katarina. Jag har haft med båda att göra, men föredrar helt klart Veronka som också är min koordinator. Katarina är mycket virrigare tycker jag. Flera andra har också klagat på henne.
Enbart äggdonation kostar ca 65.000kr då får man 3 dagars embryon. Allt annat kostar extra. För oss kostade det över 100.000 för vi gjorde sperm dna fragmentstionstest, dubbeldonation, 5 dagars, PGS etc.