• smurfen 11

ivf / äd 2016/ 2017?

UndrandeSökare skrev 2017-03-29 21:32:51 följande:

Smurfen - Ang Progynon utan ivf så kolla upp Frazze och hennes inlägg, hon gjorde det och är nu gravid naturligt med barn nr2. Tror Frazze finns i tråden Vi som planerar äggdonation 2016 (fortfarande aktiv tråd trots 2017).

Ok ska kolla där, tack för tips :)

Men såå roligt med två embryon, dessutom med PGS, kan det bli bättre! Dessutom till framtida syskon om ni vill. Önskar så att jag själv var lika driftig med allt detta med bebis som er alla här.

Jag var precis på vc och ingen hjälp där...:( jag får remiss att kolla blodproppbenägenhet, annars visste han inget om immunprover...men han skulle kolla med sina kollegor...föga förvånande va??

Så jag knaprar mina albyl minor och mejlar väl Marie då.
  • smurfen 11
    Pyret,
    Jo, förstår vad du menar med att komma till insikt med de ivferna du gjorde innan. Då vet man verkligen. Vi körde ju korta protokollet sist när det sket sig, och nu tänkte nya läkaren testa långa, hon trodde väl det eventuellt kunde ge några fler ägg. Så hoppet är inte stort. Nu tänker jag att vi skulle testat ivf utomlands där de är villiga att ge mer stöttande mediciner.

Härligt att allt ser så bra ut för dig!
  • smurfen 11
    Superfurry skrev 2017-03-29 20:32:15 följande:

Enbart goda nyheter här på tråden känns det som!!

Pyret vad bra att denna Nipt test gick bra men jag förstår att du är nervös. Med allt vi varit med om! Hoppas att allt forts¨tter att gå bra och att lilla pyret junior tittar fram om ca 20 veckor. Vilken lycka!

Maran: du är på god väg nu! snart äggplock ju :) ja jag förstår att man kanske vill vara lite mer öppna och det kan man vara i en sluten FB grupp. Och vad skoj att det går bra för dem därinne! Får man fråga om det är äd eller vanligt IVF/ICSi som alla gör där?

Undrande! grattis till superba resultat och till ruvning! Vad skoj :) ska bli spännande att följa dig nu! Alla tummar hålls hårt för dig och alla andra i tråden. Hela tiden ;)

Ego: jag och sambon har haft en serius talk nu gråtit, velat, pratat alla alternativ och nackdelar och fördelar och kommit fram till att vi nu ger upp och går över till äd. Och jag är nöjd med beslutet. Nånstans finns det ett litet tagg i hjärtat som sticker mig och påminner mig om sorgen att inte bli mamma (genetisk) till ett barn, men vi har faktisk satt våra liv på paus nu under en lång period och det har tagit mycket psykisk och fysisk (ekonomisk) och nu är det dags att gå vidare. Vi har gett det 3 ivf/iscier en del akupunturer och andra behandlingar och 4 missfall. Det får vara nog nu. Jag ska till min akupunktör nästa vecka och hen brukar vara bra på att peppa mig så kanske kanske kanske jag kan övetalas att ge det ett försök till iaf. men jag tror inte det....

Så där är vi nu. Och som sagt, vet inte ifall jag ändrar mig igen, men beslutet känns ok. Vi kör nog inte igång förrän efter sommaren då vi vill bara leva och slappna av igen en sommar och sen kanske ge oss in i det hela igen, men med "lånade" ägg då...

Jag kommer att hänga kvar nu här och heja på er kämpar, så klart nyfiken som man e.

Kram alla!!

Jag kommer nog dit också, att inte bli mamma genetiskt. Det är liksom en grej som behöver mogna hos en, nötas och blötas... Ni har ju provat hemma, och ivf så jag förstår dig, men ändå lever man på det där hoppet! Skulle inte förvåna mig om det sker på naturlig väg nu då, när ni släpper allt :) Man får nog sätta ett datum för sig själv, har det inte funkat tills bla bla, så gör vi Äd. Nån gång blir det ju tillräckligt liksom.

Jag sa nästan samma sak till min sambo i morse, ingen bebis och segdragen flytt och bygge av hus senaste 1.5 åren, nu är jag trött. Vi har inte lagt ut några stora pengar än ( på bebis iaf ), men psykiskt tar det mycket värre.

Vi ska ju eventuellt ( säger så för jag vågar inte bestämma mig! ) börja med Synarela på söndag. Inte hämtat spray än då jag drar mig in i det längsta...om man visste det ger nåt så skulle jag nog inte tveka.

Ibland tittar jag i"yngre " trådar, de med BIM mars t.ex. Tänker herregud de som är så unga, och undrar varför det inte tagit sig när de hållt på ett halvår, de skulle bara veta...och de letar sig blåa efter gravsymptom. Den tiden är förbi.

Ja stanna kvar i tråden för guds skull, vill ju veta hur det går för er!
  • smurfen 11
    Cakh skrev 2017-03-31 06:34:19 följande:

Då var testdagen ÄNTLIGEN här.....fattar inte hur jag lyckats med att inte tjuvtesta innan, då vänta inte är min starka sida.
    Blev ett PLUS och vi ÄR gravida. Kan knappt fatta att det är sant :) Går bara runt och ler <3 Kram till er alla

Men så häftigt att det gick första gången, det är ju fantastiskt, nu håller vi alla tummar att det fortsätter lika bra :)

Hade du inga aningar att du kunde vara gravid?
  • smurfen 11
    UndrandeSökare skrev 2017-03-31 10:10:30 följande:
    smurfen - I denna tråd finns Frazze i alla fall:
    www.familjeliv.se/forum/thread/75143682-redan47s-samlade-parlor-resan-efter-plus/382

Om du trycker på "Visa endast" under en persons namn så ser du endast den personens alla inlägg i just den tråden !

Här hittar du  t ex Frazzes alla inlägg i just den tråden:
    www.familjeliv.se/forum/thread/75143682-redan47s-samlade-parlor-resan-efter-plus/1/nick/77542905
    Jaha ok, då ska jag kolla där, tack !

Fick lite panik i vanlig ordning när jag var på apoteket och skulle hämta Synarela, på nåt sätt blev jag nästan glad det inte fanns inne, men det finns på ett apotek en halvtimme härifrån. Fattar inte var all oro kommit från...det är jobbigt så in i bänken !
    Du skrev ju om Barnmorskehuset i Göteborg, är det värt å testa och höra av sig till dom om prover ? Jag bor ju här så det vore ju ypperligt.
  • smurfen 11
    Superfurry skrev 2017-03-31 15:26:57 följande:
    Judå men Danmark är ju Norden och de gör inte ett sk-t mot immunproblem de heller. Lite har jag tänkt, om detta är mitt problem, så borde mitt immunförsvar helt klart vara ännu mer på sin vakt när både spermien och ägget inte tillhör mig, ifall vi gör äd... Så det är kanske pengar i sjön ändå att göra äd utan att kolla upp detta eller ja göra det hos en klinik som inte alls tror på det. Så det kanske är bäst som du säger Maran (vilken bra idé förresten!!) att göra ett försök till utomlands, alltså utanför norden (ja Danmark känns väldigt hemma för oss i Malmö hehe) och så om det inte funkar, gå vidare med äd i samma klinik :)

Min hjärna går i högvarv nu! Även om jag är helt ok med beslutet om äd så tänker man att: tänk om det funkar nästa gång? Ja, om det hade varit så att jag har det på papper att "nej dina äggstockar har helt slutat fungera och enda sättet att bli mamma är genom äd" så hade man kastat in handduken, men så är inte fallet ju.

Hej Undrande och tack för att du tar dig tid att skriva! JAg bor i Malmö och jag vet inte ifall du läst tråden tidigare, men min sambo har tagit ALLT som går att ta hos sin läkare (det var då dem upptäckte hans låga TSH värde) så da¨r finns inte mycket mer att hämta. Han är också dessvärre ingen läsande typ. What so ever, så läsa böcker är inte hans grej. Dessvärre beror hans motsträvighet och oro också på ekonomin, så även om jag åker själv ner till Aten så ska han betala hälften och han tycker att detta börjar nu sätta spår i vår framtida ekonomi. Vi kan ju inte köpa bil, lägenhet (vi hyr nu) eller ja spara för framtiden pga allt detta, vilket han har börjat tänka på en del. Som jag tidigare skrivit så är mitt TSH helt normalt och det fick jag reda på senast för en vecka sedan. Alla pover kom tillbaka normala så inget där, utan det är just immunförsvaret jag vill kolla. Men det kanske löser sig av sig självt ifall vi väljer att göra IVF/ÂD hos en klinik som tror och kollar detta. Nu ska jag övertyga sambon också... ;)

Nu ska jag hem och ha en skön ledig helg!!!
    Jaså din hjärna går med på högvarv!! Låter som mig också ! Jag sa faktiskt på väg hem från mathandlingen idag att skit att vi inte åkte till Riga från början, eftersom de inte ger nånting här på ivf klinikerna. Man vill ju ha det bästa möjliga förutsättningarna, om man nu ska betala så mycket, för att inte tala om all energi !

Skrev ju i inlägget innan att jag nästan vände i dörren när jag skule hämta Synarela idag...panik!

Som din sambo säger, detta tar ju över ens liv... men tror man måste komma ihåg att detta är inte för evigt och det är NU man ska försöka, inte om flera år. Speciellt med ivf egna / ägg.

Våra pengar räcker inte heller för all evighet, dessutom ska jag med all sannolikhet börja studera till höst eller vt 18. OCH precis flyttat in i nybyggt hus ! 

Men var det inte så att din sambo är med på ÄD? Det är inte min än tyvärr, kanske han ändrar sig när han märker inte ens ivf funkar...som sagt av Undrande, de är motsträviga, är ju inte deras kroppar...

Så. lite tankar från mig på fredag kväll, blev trött på att härja bland miljoner flyttlådor :)

Och håller med, nu ska det bli fler plus i tråden !

Pyret, precis som du säger, "Vad ni än bestämmer er för så kommer det bli jättebra!  "
  • smurfen 11
    Maran73 skrev 2017-04-01 10:41:21 följande:

Godmorgon! Eller ja, morgon och morgon... Ligger och lördagsslöar i sängen, läser FL trådar om IVF/ÄD och känner mig plötsligt såååå otålig! Allt har ju gått i RASANDE fart sedan vi (jag... ) kontaktade AVA Riga om ÄD, men nu känns plötsligt de 12-13 dagarna till insättning (förutsatt att allt tuffar på) som 12-13 veckor! Tror det är det sammanlagda väntandet som ligger bakom, startade ju bebisfabriken i juli 2015... Hjälp, när man tänker på det, snart två år av att knappt kunna tänka på något annat än detta!! Hoppas det ger resultat snart. Ska iväg till stallet snart, rider en privathäst ut i skogen en dag i veckan och lektioner på ridskola måndagar. Vad gillar ni andra att göra? Ha en toppenhelg alla fina! <3

Ja förstår tiden går sakta när man väntar på nåt gott, tänk när du vaknar imorgon kan du tänka nästa vecka ska vi sätta in ägg! nämen vad hände med texten alldeles sned :) nåja. 

Ja jag rider inte, just nu har allt kretsat kring huset vi flyttade in i onsdags. Finns sååå mycket att göra, men man blir så trött på att packa upp lådor. Annars går jag en del, precis vart ute en 40 minuter idag. Gillar att cykla, springa. Har en fågel som behöver sällskap också. Tror trädgård kommer bli ett intresse vad det lider.

Började med Synarela idag efter mycket orostankar. Fick du biverkningar av den Maran? Fattar det som att äggstockarna får fnatt sen och producerar ägg så in i bomben?? Hoppas på det.
  • smurfen 11
    UndrandeSökare skrev 2017-04-02 15:27:36 följande:

Smurfen - Jag har ett tips så slipper du gå till ett Apotek som inte har din medicin hemma. Om du går in på www.fass.se, där kan man skriva in medicinens namn och sen kolla på vilket/vilka apotek i hela landet som har den hemma. Man kan välja sitt län och stad och sen välja att visa samtliga apotek, då får man upp en lista på ALLA Apotek på den orten (alla kedjor) och då står det vilka som har i lager, vilka som inte har i lager och vilka som endast har ett fåtal i lager.

Jag använder den tjänsten hela tiden och den är guld värd så kan man gå direkt till ett apotek som har medicinen hemma ! Sparar mycket tid

Testa gärna ! Ha en bra helg !

Men så bra, det ska jag testa! Fick ju tag i det nu, men ska vara ute i god tid nästa gång. Har idag börjat med Synarela så får se hur detta slutar,,,förhoppningsvis med fina bra ägg.

Läste på en amerikansk ivf sida förresten att nån läkare sa omega 3 och d vitamin är bra för att dämpa immunförsvaret plus förhindra proppar. Jag äter ju sånt men kanske inte tillräckligt.

När var det du hade testdag? Det är ju så spännande!
  • smurfen 11
    UndrandeSökare skrev 2017-04-02 21:32:44 följande:
    Ja, det stämmer det den amerikanska artikeln säger om Omega3 och D-vitamin.
    Dr D i Aten rekommenderar alla sina immunpatienter att ta
    Folsyra, D-vitamin och Omega 3 (eller fishoil som han kallar det) dagligen.
    Så jag tar Folacin 5mg, D-vitamin 50mikrogram och 1st Omega3 kapsel per dag.

Dessa D-vitamintabletter använder jag.
    www.apotekhjartat.se/produkter/kost-kosttillskott/vitaminer-mineraler/multi-tabs-d-vitamin-1/

Dr D vill egentligen att man tar högdos Omega3 per dag, men jag har prövat olika sorter och tar jag för stark dos så blir jag yr i huvudet (Omega3 fungerar lite blodförtunnande (där har du varför det kan förhindra proppar som det stod i den amerikanska artikeln) och jag har normalt/lågt blodtryck redan från början och då kan man bli yr om man tar för hög dos).

Men sen fick jag bra tips i Aten-tråden om Eskimo 3 Pure Omega3 kapslar, säljs på Apoteket, och de funkar jättebra för mig, så nu använder jag dem. De finns som flytande också, men jag gillade inte smaken, däremot kapslarna smakar inget alls. www.apoteket.se/produkt/eskimo-3-pure-120-kaps-ask-245529/

Jag tar också Kalciumtabletter dagligen (receptfria från Apoteket) eftersom jag läst att kortison och även blodförtunnande sprutor kan leda till benskörhet, så Kalcium tabletter är bra för att motverka det.

Sen brukar barnmorskorna alltid vilja att gravida tar järntabletter, och där får man testa sig fram vilket som fungerar tycker jag. Jag har testat Niferex, Duroferon och en massa andra järntabletter men jag får magproblem av dem, så nu har jag fått tips om Sideral forte, som ska vara järntabletter som är snälla för magen.
    Fanns inte hemma på apoteket, men man kan köpa dem på nätet.
    Jag kanske testar det framöver.

Hoppas du hittar några vitaminer som du gillar, olika apotek har olika vitaminutbud, så gå ut och botanisera bland vitaminerna !

Jag har testdag onsdag 5 april, ska ta blodhcg då på klinikens önskemål,
    vet inte hur länge det dröjer sen innan jag får svar.

Ha en bra kväll !
    Jag tar 12.5 d vitamin men även exakt samma omega som du gör. Hoppas det gör nån skillnad !

Så nu har jag tagit Synarela sen i söndags och inatt vaknade jag av klimakteriesvett ! Inte så fräscht, men tänker det är tillfälligt, går ju över sen !

Så imorgon ska du testa! Åh så spännande, hoppas nu på positivt, har du haft några känningar?
  • smurfen 11
    Maran73 skrev 2017-04-03 18:41:51 följande:

Hej tjejer! Hur är läget? Här bara bra, börjar känna mig väldigt förväntansfull! Fick idag reda på att ÄP blir på torsdag den 6:e, och ET (ta i trä) onsdag den 12:e. Riktigt snart alltså! Har även fått veta åldern på vår donator, som är 23 år. Härligt med så "fräscha" ägg.

Har även "avslöjat" att bebisfabriken pågår för min mamma. Har inte velat göra det tidigare av olika skäl, mest för att det varit så dåliga odds med mina ägg. Men nu var det hög tid. Hon blev positivt överraskad, och att vi nu gör ÄD verkade hon se som en bagatell. Det blir ev ett nytt barnbarn helt enkelt, var det som var mest intressant. Känns förstås jättebra! Var mkt osäker på hur hon skulle reagera på just den biten. Så, nu är det bara 19-åriga sonen kvar att inviga, DET ska bli riktigt intressant.... Får jag gissa blir han först chockad, typ "men du är ju jääääättegammal!", för att sedan tycka att det i så fall blir lite kul. Återstår att se.

Snart testdag, Undrande, hur känns det???

Så ÄP i övermorgon, det är ju kanon! Och ET om bara en vecka, det går fort nu, eller det kanske inte du tycker ;) !  Ja det är annat än våra gamla ägg...

Min syrra vet om att vi ska testa en gång till, och mina systersöner också. Ingen vet dock på sambons sida, vet inte varför han inte vill berätta, skäms kanske för att vi inte fixar det själva, men dom brukar inte bli så personliga i den familjen. När hans lillasyrra på 36 år blev gravid fick vi veta det i 6:e månaden. Kul att din mor blev glad, det blir säkert 19 åringen också.

Jo här har jag sprayat med Synarela i två dagar, och som jag nämnde ovan så vaknade jag i klimakteriesvett inatt, usch! Fick du biverkningar av Synarelan?

Annars är det mellan hopp och förtvivlan här  hela tiden, tänker man lägger ut minst 16000 på nåt som inte har bra odds, men annars vet vi ju inte. Det är inte pengarna som är värst, utan vetskapen.

Svar på tråden ivf / äd 2016/ 2017?