• smurfen 11

ivf / äd 2016/ 2017?

Maran73 skrev 2017-04-04 18:59:55 följande:
    Hej! Nu säger jag så här: "Kör på nu Smurfen!"

Det blir bra tror jag, oavsett resultat, för min teori är nog att du behöver ge det en chans till. Men det är jag det, kan ju bara utgå från mig själv förstås. Iaf, glömde svara, jag fick inga biverkningar alls av Synarela (skönt!) och dessutom tror jag inte att hormonerna stängs av så snabbt för den första effekten av Synarela är tvärtom, att hormonproduktionen stimuleras. Sedan träder kroppens fantastiska feed back system in och talar om att "stäng av helt, det här är alldeles för mycket!" Sagt det förut o säger det igen, läkemedel är sååå coola! Nä nu måste jag kolla i Fass, väääänta lite..... Ok, inom tre till fyra veckor står det att "klimakteriet" träder in... svårt säga exakt alltså men tror inte att två dagar räcker. Jaja, det kan vara hormoner hur som helst tänker jag, kroppen reagerar ju ofta på ngt sätt.

Nu känns det inte så långt bort längre, otåligheten lade sig!
    Åh så härligt va ledig idag :) Massa tid till FL hehe. Ingen sambo som undrar vad jag gör framför datan!

Tack för ditt pepp! Tog ett gravtest idag på dag 24, sånt där tidigt test, bara för att va säker när man börjat med sprayen. Men det va så blankt det kan bli. Inget förvånande dock. Jo jag känner så också innerst inne att då har vi testat två olika metoder i alla fall. Men det grämer mig vi inte började hösten 2015 när vi var på utredning. Men men får gräva där man står.

Ok du hade inga biverkningar, det var ju bra! Dessutom om jag får det är det tillfälligt tänker jag. Vilken bra förklaring du ger, är det så att det tänker att det blir för mycket och sen stänger av? Är det för att få igång fler ägg till slut kanske ? För jag får inte ihop det i mitt huvud, att kroppen ska in i klimakteriet?

Och jag är också supernyfiken på Undrande !
  • smurfen 11
    Pyret2017 skrev 2017-04-05 11:38:20 följande:
    Instämmer med Maran, Bra att ni kör på!!
    På något konstigt sätt så gör man ju det som är bäst för en själv och det är precis det ni gör nu!

Ser fram emot att följa och hoppas så innerligt att allt går vägen denna gång! Det ska gå!!

Långt protokoll ger normalt sett fler mogna ägg, så det är ju perfekt! Tråkigt om du har biverkningar, men som sagt, det är tillfälligt och för ett bra syfte!!
    I kort protokoll ger man kroppens egen cykel en 'skjuts' på slutet medans i det långa protokollet bygger man upp hela cykeln 'utifrån' från början! Därför kan man med långt protokoll få fler ägg om man inte fått så många tidigare.

Jag har aldrig gjort långa protokollet men gjort en variant på kort där jag börjat med medicineringen några dagar innan beräknad mens - den var inte helt enkel då det var svårt att pricka första mensdagen (innan har jag haft förutsägbara cykler typ på minuten, men såklart att kroppen skulle vara motsträvig då!). Resultatet blev inte så mycket bättre av det så jag tror att det långa är perfekt att köra!

Kul att ni är igång!! Håller tummar och tår!!
    Kramar
    Tack för sitt pepp också ! Jo nu är det ingen återvändo! Hoppas nu denna gång åtminstone går till äggplock, sen får vi se! Då har vi verkligen försökt.

Jaså du säger det, oftast fler ägg med långt, bra ! Det bestämmer vi :)

Inte fått mer biverkningar än, så hoppas det håller sig så.

Kram !
  • smurfen 11
    Superfurry skrev 2017-04-05 13:30:21 följande:
    Hej alla! och Maran, men attans så spännade!!! :D 23 år! ja verkligen fräscha och fina ägg må vi hoppas :) och vad bra att "mormor" tog det bra! Vi har faktisk hintat för mina föräldrar att vi tänker på äggdonation, men inte sagt nåt säkert än. tror vi berättar när vi är igång precis som du/ni gjorde :) hoppas sonen tar det lika bra!!! Kul att få syskon när man är så pass stor :) en sladdis. Underbart!
    smurfen 11 skrev 2017-04-04 13:30:04 följande:
    Så ÄP i övermorgon, det är ju kanon! Och ET om bara en vecka, det går fort nu, eller det kanske inte du tycker ;) !  Ja det är annat än våra gamla ägg...

Min syrra vet om att vi ska testa en gång till, och mina systersöner också. Ingen vet dock på sambons sida, vet inte varför han inte vill berätta, skäms kanske för att vi inte fixar det själva, men dom brukar inte bli så personliga i den familjen. När hans lillasyrra på 36 år blev gravid fick vi veta det i 6:e månaden. Kul att din mor blev glad, det blir säkert 19 åringen också.

Jo här har jag sprayat med Synarela i två dagar, och som jag nämnde ovan så vaknade jag i klimakteriesvett inatt, usch! Fick du biverkningar av Synarelan?

Annars är det mellan hopp och förtvivlan här  hela tiden, tänker man lägger ut minst 16000 på nåt som inte har bra odds, men annars vet vi ju inte. Det är inte pengarna som är värst, utan vetskapen.
    Heja smurfen! Nu är du igång! :D

Jag fick lite biverkningar av sprayen, men det var lite svettningar och yrsel. Det gick över efter några dagar! Har mest fått biverkningar av Pergotime, då fick jag hot flushes och svettningar. Kommer ihåg jag åkte buss nån gång och fick en sådan svett/värmeattack och fick dra av mig jacka och tröja. Mitt i en superkall dag i februari!! Folk undrade säkert ifall jag var döende! haha :D

Håller med föregående talare: kör!! så har du/ni gett det en chans till. Inget som säger att denna gång kommer att gå lika dåligt...! tror också på långa än korta...! Heja heja smurfen!

också nyfiken på Undrande. Skriv snart! :)

Ego: idag var jag hos min akupuntör inte varit där på ett tag. Blev inte mycket klokare då det är ungefär samma besked: ja det kan gå med egna ägg men jag kan behandla även om det blir äd. Vi har mer och mer sneglat åt Polen för äd. Kanske Spanien. Sambon säger Barcelona så kan vi passa på och ta lite semester och han kan gå och se på en fotbollsmatch.... Vi väntar som sagt på besked om hans simmare så det får bli avgörande. Läste i en amerikansk sida att det är större chans att bli gravid naturligt än IVF om man har få ägg och kass kvalitet. Men ja tycker det står så mycket om allt och olika besked ibland man blir inte klok. Men i helgen var det ägglossning och vi tajmade det bra. Busy weekend mao :) nu väntar vi två veckor och ser. Har som vanligt inte höga örhoppningar. Den diffusa "värken" kring äggstockarna är kvar och jag ska ringa min gyn angående det. Den gick bort lite men kom tillbaka nu lite innan äl och håller sig kvar.

Pyret, vilken vecka var du i?

HA det fint tjejer!
    Ännu mer pepp, tack , det behöver jag ! Peppar peppar inga fler biverkningar än, men två veckor kvar...

Jag gick ju också till akupunktur tills i julas. Jag blev nog lite lugnare av det, mitt prolaktinvärde sjönk ju som en sten så nån nytta va det kanske, eller placebo?? Det sägs kunna rätta till vissa hormonobalanser.

Vad säger du lättare bli gravid naturligt?? Hur kommer det sig? Va det nån bra källa?

Så bra ni kom iväg till spermieprovet, hoppas det är bra :)

Ja man måste försöka varenda ÄL, bra ni fick till det !

Käkar du Omega 3? Det kan göra det lättare för ett ägg å fästa, vet dock inte vilka mängder man behöver ta.
  • smurfen 11
    Pyret2017 skrev 2017-04-05 14:00:53 följande:
    Hej igen,

Det här gäller egentligen för alla er som diskuterat immunförsvar!

Progesteronet hämmar ju också 'naturligt' immunförsvaret. Därför är det bra att tillföra extra progesteron om man man vill dels boosta på näringen till slemhinnan och fostret samt dämpa ner på immunförsvaret!

Utomlands är de ju mycket mer generösa på progesteron och jag tror verkligen att de har en poäng med det! Min väninna (som har 3 med ÄD) gav mig rådet att testa mina nivåer och boosta på om det låg för lågt. Jag testade i princip varje vecka från v4 och tog en extra progesteron (skulle ta 2 crinone/dag enl. ordination - så det blev 3/dag) fram till ca v.12 - sedan kunde jag se på testerna att kroppen själv gott och väl producerade progesteron! Min ordination är nu att ta 1/dag fram till vecka 30-32 - jag vet inte hur nödvändigt det är egentligen - mina värde är bra men det är vad kliniken ordinerat.

Kramar
    Jaha, där ser man. Värt å testa det i en naturlig cykel då med andra ord. Har lite kvar av Lutinus då vi aldrig utnyttjade det sist. Tack för tips :)
  • smurfen 11
    Maran73 skrev 2017-04-06 19:36:02 följande:

Update: 11 små godingar blev det! Heeeelt ok antal, mycket glada. "Alla har befruktats" (antar att en del är omogna ibland som de ratar, tror det är det de menar?) och nu återstår att se om och hur de utvecklas. Får rapport imorgon igen. /Belåten Maran

Men glädjande nyheter ! Så roligt höra det går bra :) Ser fram emot nästa rapport!

Ett embryo är nog klokt, eftersom du har diabetesen också. Kunde inte din man lämna sitt bidrag när ni åker över för ET?

Tar tillbaka det med biverkningar av Synarelan! Mår som en kratta, kan inte somna på kvällen, varm, vaknar tidigt, sur som en citron, deppig. Hur fasiken ska jag orka spraya två veckor till...

Tar Synarelan bort mensen och pms? Ska ju ha den imorgon typ men inte ens ömma bröst nu som jag alltid har. Och inga spottings som jag alltid har 1-2 dar innan. Men däremot molvärk.
  • smurfen 11
    Maran73 skrev 2017-04-07 11:53:57 följande:
    Hejsan! Men vad jobbigt m Synarela! Det är ju högst individuellt med biverkningar, om man får dem och hur kraftigt. Beror på känslighet, ämnesomsättning och annat. Kan vara olika från gång till gång också... Oftast värst i början, håll ut! <3 Hmmm gällande mensen så TROR mensen kan komma även med Synarela, men är osäker. Inte mitt område detta med fortplantning och könshormoner.. Vad är planen? Efter de två veckorna ska du sluta och de beräknar mensen till när då?

Ego: alla 11 ägg har börjat dela sig, hurra!!!
    Strålande! Nu är inte onsdag långt borta ! Men att de hinns göra PGS också, fattar det som att det tar 2 veckor, nån snabbvariant då eller?

Jaså värst i början tror du, nåja, får ta en dag i taget då.

Den 19 ska jag ta blodprov på nedregleringen, sen starta Menopur med lite högre dos än innan. Får väl se om mensen kommer då...de har inte sagt nåt om när mens ska komma. Ska ju få den normalt imorgon, ev på söndag. Inte fått bra info där tyvärr. Ska mejla dom nu faktiskt.
  • smurfen 11
    Maran73 skrev 2017-04-08 18:48:14 följande:

Hallå igen! Ni får ursäkta alla detaljer och inlägg om våra små frön i Riga framöver, men bara MÅSTE dela med mig för det liksom... bubblar i mig hela tiden. Ha tålamod... Fina besked idag, har 9 frön av "very good quality" och 1 "middle". Toppen utgångsläge! Mycket glad. Och oändligt tacksam gentemot donatorn, den fantastiska kvinna som gjort det möjligt. <3

Det är så roligt så med alla detaljer, så fortsätt bara :) ( tycker jag i alla fall )

Ja det låter som du går på rosa moln nu ! Tänk om man kunde tacka dom personligen, det är otroligt att de gör detta.

Nu mådde jag illa igår också, så nu tror jag fan jag haft alla biverkningar man kan ha av Synarelan, och mensen kommer inte, så det måste väl betyda jag är nedreglerad då?? Skulle vilja komma in redan denna vecka för blodprovkoll å se. Hade du mens när du sprayade?

Skönt höra från dig eftersom du jobbar nära där dådet var, fattar inte hur människor tänker som gör sånt...mycket ledsamt för offrens familjer :(
  • smurfen 11
    UndrandeSökare skrev 2017-04-08 23:18:25 följande:

Tänkte bara meddela att jag är Gravid !

Åh så fantastiskt ! Grattis :) Det ger oss övriga hopp, och instämmer med Maran, berätta så många detaljer som du vill! Och ja, som Maran också sa, du har verkligen hållt oss på halster !

Då var inte allt " förarbete " förgäves, PGS, mediciner mm, så bra!
  • smurfen 11
    Jessy01 skrev 2017-04-10 11:06:36 följande:

Superfurry kolla inboxen!

Har börjat tänka på ÄD då vårt senaste IVF gick åt skogen :(

Vet ni hur det är m öppen donator. Jag skulle vilja ha mycket info kring

donatorn dels för barnet och dels för att kunna matcha bra. Är detra möjligt? Vet ju att

tvärtom med spermier funkar det men är helt ny på detta m ÄD.

Kram!

Tänkt på dig hur det gick med er ivf, så tråkigt det inte gick vägen :(
    Vad gick fel, om du vill skriva?

Vet att Finland har öppen donator, att barnet kan ta reda på från 18 års ålder vem donatorn är. Vet dock inte hur mycket vi mottagare får veta vid val av donator?? Nån annan som vet här?
  • smurfen 11
    UndrandeSökare skrev 2017-04-11 00:24:54 följande:

Jessy - Dessa länder har möjlighet till öppen donator - Finland, Danmark, Island. Men kolla upp hur långa köer de har och vilka åldersgränser ! Samt priserna !

Oftare dyrare med öppen donator, men om man vill söka ersättning från F-kassan är det obligatoriskt med öppen donator !

Riga har inte öppen donator och inte heller Ryssland vad jag vet.

Får man ersättning om man ansöker om det? Gäller inte det till en viss ålder bara, typ 40? Vill minnas de sa det på FK när jag pratade med dom i februari.
Svar på tråden ivf / äd 2016/ 2017?