ivf / äd 2016/ 2017?
Hej! Jag har följt er tråd en tid och har genomgått ÄD på AvaPeter. Väntar nu på UL 2 nästa vecka (är då i v.13) och är aaaaningen nervös..
Jag ser att ni skrivit en del om Blodgrupp och Rh faktor. Jag vill bara förtydliga att är mamman positiv så kan man bära både positivt och negativt barn utan problem. Det är om mamman är Rh negativ som det kan bli problem även om det är ytterst ovanligt. Vad som händer om mamman är negativ och barnet positivt är att det finns en risk att mamman bildar antikroppar mot Rh positiv vilket kan skapa blodbrist hos fostret.
Sedan är sjukvården mycket insatt i Rh faktor och den negativa Rh faktorns risk så man kollas extra noga och är barnet positiv så får man ev. vaccin runt vecka 20-24 (tror jag det var).
Jag är själv AB- (bara 0,75% av världens befolkning, 1% av Sveriges befolkning... :-/ ) så det var svårt att hitta AB- donator av förklarliga skäl. Vid vårt val av ÄD så valde vi en donator som var väldigt lik mig (fick se bilder på henne i ca 2, 5, 8 och 12 års ålder) samt har nästan samma utbildning samt samma intressen som mig och hon har B+, samma som min man. För man får ju inte glömma att om ens partner är av annan blodgrupp o Rh faktor så finns en chans/risk att barnet faktiskt får mannens (eller annan). När man har 2 blodgrupp B+ (som vi nu har) så är chansen att barnets blodgrupp blir B+, 93,75% - resterande 6,25% är att barnet blir 0+. Så vi hoppas såklart på B+! Vill man testa vilken blodgrupp som kan skapas med olika från mamman (eller ÄD) och pappan så finns det olika räknesnurror på nätet som man kan använda!
Kram till er alla!
Tack för ditt svar, och även till dig Undrande sökare, ni har koll på detta ser jag. Är inte där vid äd än, men kommer kanske dit, och då är det bra veta.
Vet inte min eller sambons blodgrupper men det tas väl reda på antar jag.
Undrande sökare; Vi gjorde ju ett misslyckat ivf försök i januari då jag inte svarade bra på Menopuren, och fick avbryta. Vi skulle gjort PGS om det blivit något. Nu står jag och vacklar mellan vanlig ivf här i Sverige, eller ett nytt försök med PGS, men det blir ju så mycket dyrare med resor, sprutor mm. Kanske skulle göra ett försök här och se utfallet, misslyckas vi igen så är det väl tyvärr så att jag inte får fram ägg trots bra hormonvärden. Men lyckas vi här, alltså får fram ägg, så kanske vi kan göra en omgång i utlandet med PGS.
Ja, det är sååå mycket funderingar hela tiden.
Så kul att även ni sätter igång nu, Undrande sökare!