• Anonym (Besviken)

Resa med barn utan tillstånd?

Jag och mamman har varit hos familjerätten och skrivit papper på hur umgänget ska se ut (tis-sön varannan vecka hos mig med möjlighet för att utöka tiden ytterligare).

Nu när jag hämtade barnen i tisdags så sa hon att hon planerat att åka till Spanien med sin familj över hela jul och nyår (åker den 23 dec och kommer hem 1 januari). Hon har redan bokat flygbiljetter och berättat för barnen (innan hon berättade för mig).

Jag är jättearg och undrar vad jag har för lagliga rättigheter här? Dels när det gäller mitt umgänge som hon bara kör över och dels att hon tänker lämna landet med barnen utan mitt godkännande. Vi är båda vårdnadshavare men hon har båda pass hemma hos sig.

Det är hennes tid att fira julafton med barnen men jag vill ju såklart också fira jul med barnen och familj (brukar fira den 23 eller 25 om julafton av någon anledning inte fungerar). Känner mig otroligt maktlös gentemot henne just nu.

• Svar på tråden Resa med barn utan tillstånd?
  • Anonym (suck)

Suck alltså.

Vad är det egentliga problemet? Att umgänget den veckan sabbas? Eller att mamman fattar såna beslut utan att konsultera dig först?

• Anonym (sluta tjafsa)

Att börja tänka "min" vecka, "mina dagar" är så helfel. Tänk på barnen istället! Hur kul är inte det för ungarna att komma iväg till lite värme och fira julen utomlands?

Jag blir så himla ledsen när föräldrar håller på så här istället för att samarbeta och sätta barnen i första rummet.

DU vill fira jul med barnen. Självklart. Men vad vill barnen? Barn är otroligt lojala så skulle du fråga dom så skulle de kanske säga att "vi vill ju gärna fira jul med dig". Men tänker "Jag vill till Spanien!". Det kommer att komma många jular, påskar, midsomrar, födelsedagar framöver. Och du kanske t o m får tillbaka din generositet när du själv vill åka iväg med barnen nån gång fast det är mammans vecka.

Sluta bråka och se till att allt sker till barnens bästa istället för att vara självisk och tänka JAG, JAG, JAG.....

• Anonym (Besviken)
    Anonym (suck) skrev 2016-09-29 11:57:47 följande:

Suck alltså.

Vad är det egentliga problemet? Att umgänget den veckan sabbas? Eller att mamman fattar såna beslut utan att konsultera dig först?

Problemet är att jag inte får fira varken jul eller nyår med mina barn. Det ligger otroligt mycket bakom min upprördhet här. Mamman har betett sig otroligt illa sedan separationen och anser sig ha egenrätt över barnen. Jag känner mig otroligt överkörd i detta.

Min äldsta dotter är såklart spänd över att åka till Spanien (och jag tycker absolut att hon ska få åka dit). Men julen är speciell och i min familj är det en högtid vi är duktiga på att fira med barnen. Dottern började prata om julafton igår och när jag berättade lugnt att "I år ska du ju till Spanien och fira jul med mamma så vi får fira jul nästa år igen!" Då började hon gråta hysteriskt och ville inte alls till Spanien längre. 

Jag och mamman talar aldrig illa om varandra inför barnen och barnen har en bra relation till oss båda. Båda är noga med att de mår bra och inte känner till de konflikter som finns mellan oss.
  • Anonym (suck)
    Anonym (Besviken) skrev 2016-09-29 12:08:04 följande:

Problemet är att jag inte får fira varken jul eller nyår med mina barn. Det ligger otroligt mycket bakom min upprördhet här. Mamman har betett sig otroligt illa sedan separationen och anser sig ha egenrätt över barnen. Jag känner mig otroligt överkörd i detta.

Min äldsta dotter är såklart spänd över att åka till Spanien (och jag tycker absolut att hon ska få åka dit). Men julen är speciell och i min familj är det en högtid vi är duktiga på att fira med barnen. Dottern började prata om julafton igår och när jag berättade lugnt att "I år ska du ju till Spanien och fira jul med mamma så vi får fira jul nästa år igen!" Då började hon gråta hysteriskt och ville inte alls till Spanien längre. 

Jag och mamman talar aldrig illa om varandra inför barnen och barnen har en bra relation till oss båda. Båda är noga med att de mår bra och inte känner till de konflikter som finns mellan oss.

Försök vara vuxen och förälder och bortse lite från dina egna behov.

Kan du prata med mamman och be henne konsultera dig i framtiden innan hon bestämmer sig för att resa under din umgängestid? Kanske diskutera det på familjerätten om ni har samarbetsproblem så att ni inte klarar av att prata konstruktivt med varandra. Fråga henne hur hon tänkt sig om du vill resa med barnen. Är det okej för dig att resa hur som helst utan att prata med henne först?
  • Anonym (Besviken)
    Anonym (sluta tjafsa) skrev 2016-09-29 12:04:07 följande:

Att börja tänka "min" vecka, "mina dagar" är så helfel. Tänk på barnen istället! Hur kul är inte det för ungarna att komma iväg till lite värme och fira julen utomlands?

Jag blir så himla ledsen när föräldrar håller på så här istället för att samarbeta och sätta barnen i första rummet.

DU vill fira jul med barnen. Självklart. Men vad vill barnen? Barn är otroligt lojala så skulle du fråga dom så skulle de kanske säga att "vi vill ju gärna fira jul med dig". Men tänker "Jag vill till Spanien!". Det kommer att komma många jular, påskar, midsomrar, födelsedagar framöver. Och du kanske t o m får tillbaka din generositet när du själv vill åka iväg med barnen nån gång fast det är mammans vecka.

Sluta bråka och se till att allt sker till barnens bästa istället för att vara självisk och tänka JAG, JAG, JAG.....

Är det bara för att jag är pappan? För hade jag gjort samma sak kan jag tala om att mamman hade anmält mig för ensam vårdnad och aldrig velat ha med mig att göra igen. 

Förstår inte varför det är så hemskt att bara fråga den andre föräldern om det är okej? Jag vill inte missunna barnen att åka till Spanien och de hade jättegärna fått åka på min vecka annars. Men nu är det ju över hela julen..

• Anonym (suck)
    Anonym (Besviken) skrev 2016-09-29 12:12:47 följande:

Är det bara för att jag är pappan? För hade jag gjort samma sak kan jag tala om att mamman hade anmält mig för ensam vårdnad och aldrig velat ha med mig att göra igen. 

Förstår inte varför det är så hemskt att bara fråga den andre föräldern om det är okej? Jag vill inte missunna barnen att åka till Spanien och de hade jättegärna fått åka på min vecka annars. Men nu är det ju över hela julen..

Men det är ju ofta över lov som man vill och kan resa. Den bistra sanningen är att man inte kan förvänta sig fira alla högtider med sina barn när man separerat från den andra föräldern.

Försök ha en diskussion med henne om gemensamma regler. Att det ska vara lika för båda. Om ni skulle försöka komma överens om att konsultera varandra om ni ska på resor som stör umgänget med den andra? Det känns kanske som en självklarhet att man inte gör som man vill med sina barn men det är inte uppenbart för ditt ex. Och då måste du ta det i beaktande.
  • Anonym (Loppan)
    Anonym (sluta tjafsa) skrev 2016-09-29 12:04:07 följande:

Lätt att säga men 10 dagar utan sina barn och dessutom över jul och nyår är inget någon vill. Jag skulle vara skit ledsen! Klart ungarna ska åka men man går ju inte bara in och tar av den ena förälderns umgänge utan att snacka om det först!
  • Anonym (suck)
    Anonym (Besviken) skrev 2016-09-29 12:12:47 följande:

Mamman skulle såklart kunna stämma dig på enskild vårdnad men skulle sannolikt inte få igenom det bara för att du reste iväg med barnen en vecka eller två.
  • Anonym (Besviken)

Även om det inte går igenom så handlar det ändå om att hon anser sig ha rätten att göra vad hon vill med barnen. Hon ser mig som avlastning, inte som en förälder. Jag försöker och försöker men vill behålla en bra kontakt. Det känns omöjligt att ta plats och samtidigt ha ett samarbete.

Jag ser verkligen inte att jag skulle vara egoistisk och missunna barnen något. De FÅR resa även på mina veckor och ledigheter annars. Men jag tycker att man kan försöka komma överens. Hon hade kunnat åka tidigare och komma hem den 25 eller åka lite senare och stanna borta lite längre. Det är ju ändå jul. Hon får väldigt gärna fira julafton med barnen men jag vill ju ändå få möjlighet att vara med dem när jag har möjlighet att vara ledig.

• Anonym (Besviken)

Även om det inte går igenom så handlar det ändå om att hon anser sig ha rätten att göra vad hon vill med barnen. Hon ser mig som avlastning, inte som en förälder. Jag försöker och försöker men vill behålla en bra kontakt. Det känns omöjligt att ta plats och samtidigt ha ett samarbete.

Jag ser verkligen inte att jag skulle vara egoistisk och missunna barnen något. De FÅR resa även på mina veckor och ledigheter annars. Men jag tycker att man kan försöka komma överens. Hon hade kunnat åka tidigare och komma hem den 25 eller åka lite senare och stanna borta lite längre. Det är ju ändå jul. Hon får väldigt gärna fira julafton med barnen men jag vill ju ändå få möjlighet att vara med dem när jag har möjlighet att vara ledig.

Svar på tråden Resa med barn utan tillstånd?