Inlägg från: Anonym (Besviken) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Besviken)

Resa med barn utan tillstånd?

Jag och mamman har varit hos familjerätten och skrivit papper på hur umgänget ska se ut (tis-sön varannan vecka hos mig med möjlighet för att utöka tiden ytterligare).

Nu när jag hämtade barnen i tisdags så sa hon att hon planerat att åka till Spanien med sin familj över hela jul och nyår (åker den 23 dec och kommer hem 1 januari). Hon har redan bokat flygbiljetter och berättat för barnen (innan hon berättade för mig).

Jag är jättearg och undrar vad jag har för lagliga rättigheter här? Dels när det gäller mitt umgänge som hon bara kör över och dels att hon tänker lämna landet med barnen utan mitt godkännande. Vi är båda vårdnadshavare men hon har båda pass hemma hos sig.

Det är hennes tid att fira julafton med barnen men jag vill ju såklart också fira jul med barnen och familj (brukar fira den 23 eller 25 om julafton av någon anledning inte fungerar). Känner mig otroligt maktlös gentemot henne just nu.

• Svar på tråden Resa med barn utan tillstånd?
  • Anonym (Besviken)
    Anonym (suck) skrev 2016-09-29 11:57:47 följande:

Suck alltså.

Vad är det egentliga problemet? Att umgänget den veckan sabbas? Eller att mamman fattar såna beslut utan att konsultera dig först?

Problemet är att jag inte får fira varken jul eller nyår med mina barn. Det ligger otroligt mycket bakom min upprördhet här. Mamman har betett sig otroligt illa sedan separationen och anser sig ha egenrätt över barnen. Jag känner mig otroligt överkörd i detta.

Min äldsta dotter är såklart spänd över att åka till Spanien (och jag tycker absolut att hon ska få åka dit). Men julen är speciell och i min familj är det en högtid vi är duktiga på att fira med barnen. Dottern började prata om julafton igår och när jag berättade lugnt att "I år ska du ju till Spanien och fira jul med mamma så vi får fira jul nästa år igen!" Då började hon gråta hysteriskt och ville inte alls till Spanien längre. 

Jag och mamman talar aldrig illa om varandra inför barnen och barnen har en bra relation till oss båda. Båda är noga med att de mår bra och inte känner till de konflikter som finns mellan oss.
  • Anonym (Besviken)
    Anonym (sluta tjafsa) skrev 2016-09-29 12:04:07 följande:

Att börja tänka "min" vecka, "mina dagar" är så helfel. Tänk på barnen istället! Hur kul är inte det för ungarna att komma iväg till lite värme och fira julen utomlands?

Jag blir så himla ledsen när föräldrar håller på så här istället för att samarbeta och sätta barnen i första rummet.

DU vill fira jul med barnen. Självklart. Men vad vill barnen? Barn är otroligt lojala så skulle du fråga dom så skulle de kanske säga att "vi vill ju gärna fira jul med dig". Men tänker "Jag vill till Spanien!". Det kommer att komma många jular, påskar, midsomrar, födelsedagar framöver. Och du kanske t o m får tillbaka din generositet när du själv vill åka iväg med barnen nån gång fast det är mammans vecka.

Sluta bråka och se till att allt sker till barnens bästa istället för att vara självisk och tänka JAG, JAG, JAG.....

Är det bara för att jag är pappan? För hade jag gjort samma sak kan jag tala om att mamman hade anmält mig för ensam vårdnad och aldrig velat ha med mig att göra igen. 

Förstår inte varför det är så hemskt att bara fråga den andre föräldern om det är okej? Jag vill inte missunna barnen att åka till Spanien och de hade jättegärna fått åka på min vecka annars. Men nu är det ju över hela julen..

• Anonym (Besviken)

Även om det inte går igenom så handlar det ändå om att hon anser sig ha rätten att göra vad hon vill med barnen. Hon ser mig som avlastning, inte som en förälder. Jag försöker och försöker men vill behålla en bra kontakt. Det känns omöjligt att ta plats och samtidigt ha ett samarbete.

Jag ser verkligen inte att jag skulle vara egoistisk och missunna barnen något. De FÅR resa även på mina veckor och ledigheter annars. Men jag tycker att man kan försöka komma överens. Hon hade kunnat åka tidigare och komma hem den 25 eller åka lite senare och stanna borta lite längre. Det är ju ändå jul. Hon får väldigt gärna fira julafton med barnen men jag vill ju ändå få möjlighet att vara med dem när jag har möjlighet att vara ledig.

• Anonym (Besviken)

Även om det inte går igenom så handlar det ändå om att hon anser sig ha rätten att göra vad hon vill med barnen. Hon ser mig som avlastning, inte som en förälder. Jag försöker och försöker men vill behålla en bra kontakt. Det känns omöjligt att ta plats och samtidigt ha ett samarbete.

Jag ser verkligen inte att jag skulle vara egoistisk och missunna barnen något. De FÅR resa även på mina veckor och ledigheter annars. Men jag tycker att man kan försöka komma överens. Hon hade kunnat åka tidigare och komma hem den 25 eller åka lite senare och stanna borta lite längre. Det är ju ändå jul. Hon får väldigt gärna fira julafton med barnen men jag vill ju ändå få möjlighet att vara med dem när jag har möjlighet att vara ledig.

• Anonym (Besviken)

Jag skulle absolut kunna fråga om hela nästa jullov men det skulle inte komma på tal. Men jag ger upp. Inser att min önskan förmodligen är lite självisk och jag vill såklart inte missunna barnen något.

Vi har redan varit hos familjerätten. Flera gånger. Nästan en gång i månaden hela detta året faktiskt. Hon är jättetrevlig om hon får ha det på sitt sätt. Ställer jag minsta krav så hittar hon på det ena och det andra för att få sin vilja igenom. Jag kan inte prata med henne inför barnen då hon skriker och svär trots att dem är där. Om jag kommer med minsta förslag som inte passar henne så tar hon ut sin ilska på barnen. Skriker åt dem och tar sönder saker i hemmet.  

Jag vill inte stämma henne för jag tror inte det blir bra för barnen. Nu har jag ju i alla fall fått igenom utökat umgänge med dem och det är jag otroligt tacksam för. Det märks på barnen att de är piggare och gladare också sedan den förändringen. 

Hon är en jättefin förälder annars dock! Omtänksam, lagar bra mat och köper fina kläder till dem.

• Anonym (Besviken)

Tack till er som svarat!

Hon har tidigare "tvingat" mig till att ta semester från jobbet för att hon velat resa själv. Jag jobbade kvällar förut (har bytt jobb) och hon var väl medveten om att jag inte kunde ha barnen, hade ingen som kunde passa dem. Hon har menat på att då åker hon och lämnar barnen hos mig så får jag lösa det bäst hon vill.

Hon är otroligt manipulativ i familjerätten och jag är ärligt talat lite rädd för att gå vidare i tingsrätten med detta. Vi ska till ett sista möte i familjerätten om några dagar, ändrar hon sig inte där så får jag gå vidare med detta.

Men jag kan alltså hänvisa till avtalet som är skrivet i familjerätten redan angående att hon tänker åka iväg med barnen på min umgängestid utan att ens kolla om det är ok?

• Anonym (Besviken)
    Anonym (yy) skrev 2016-10-11 15:46:34 följande:

hur tror du barnen reagerar om du skulle "vinna" över henne? Då blir det "vi fick inte åka till Spanien för pappa" 

Jag skulle i dina skor, se till att få ett bättre avtal kring loven och stäm henne om det är vad som krävs. Däremot vet man ju inte hur det slutar.

Sen får du nog svälja hur det är just nu och så firar du jul med barnen före eller efter riktiga julen. Så gör vi i min familj varje år. Vi kan inte hålla på och bråka om exakta datum. Tycker det är rätt hysteriskt att vi ska hålla så hårt på rätt datum på jul, påsk osv. Man får göra det roligt så gott man kan. Förra julen firades på nyår då alla barnen var på plats hemma, då körde vi trerättersbuffe med allt som barnen gillar att äta (för alla var trötta på julmat) men vi hade julklappar och det blev riktigt bra.

Istället för att säga till dina barn att ni skulle fira jul nästa år (klart inte det känns så lätt att förstå för mindre barn) så säger du att ni firar jul men på annat datum, så snart det går. 

Jag behöver inte ha julen på själva julafton, men dagarna mellan jul och nyår är den tid som finns tillgänglig för att kunna fira med min familj, kusiner och andra nära och kära. Vi kan givetvis fira bara jag och barnen, men då går vi miste om själva julkänslan även hos mig. Jag tycker fortfarande att hon kunnat planerat bättre, det vill säga åka så att hon är hemma exempelvis den 25 eller åkt iväg den 25. 

Jag kommer inte att förstöra barnens semester. Men det känns inte alls kul det här.
Svar på tråden Resa med barn utan tillstånd?