• Anonym (Besviken)

Resa med barn utan tillstånd?

Jag och mamman har varit hos familjerätten och skrivit papper på hur umgänget ska se ut (tis-sön varannan vecka hos mig med möjlighet för att utöka tiden ytterligare).

Nu när jag hämtade barnen i tisdags så sa hon att hon planerat att åka till Spanien med sin familj över hela jul och nyår (åker den 23 dec och kommer hem 1 januari). Hon har redan bokat flygbiljetter och berättat för barnen (innan hon berättade för mig).

Jag är jättearg och undrar vad jag har för lagliga rättigheter här? Dels när det gäller mitt umgänge som hon bara kör över och dels att hon tänker lämna landet med barnen utan mitt godkännande. Vi är båda vårdnadshavare men hon har båda pass hemma hos sig.

Det är hennes tid att fira julafton med barnen men jag vill ju såklart också fira jul med barnen och familj (brukar fira den 23 eller 25 om julafton av någon anledning inte fungerar). Känner mig otroligt maktlös gentemot henne just nu.

• Svar på tråden Resa med barn utan tillstånd?
  • Anonym (Fakta)

Du kan vägra och då blir barnen hemma. Men det är väl bättre att du kräver ett avtal om att du får nästa jullov?

• LFF
    Anonym (Besviken) skrev 2016-09-29 12:12:47 följande:

Är det bara för att jag är pappan? För hade jag gjort samma sak kan jag tala om att mamman hade anmält mig för ensam vårdnad och aldrig velat ha med mig att göra igen. 

Förstår inte varför det är så hemskt att bara fråga den andre föräldern om det är okej? Jag vill inte missunna barnen att åka till Spanien och de hade jättegärna fått åka på min vecka annars. Men nu är det ju över hela julen..

Men det handlar ju om din och mammans relation, att hon hade stämt dig om du gjort samma sak. Det har egentligen inget med att du är pappa och hon är mamma att göra utan hur hon är som person när det kommer till samarbetet er emellan. 

Självklart borde hon ha frågat om det var ok med dig innan hon satte planen i verket samt informerade barnen. 

Mina föräldrar separerade när jag var liten och pappa flyttade under en period utomlands. När jag skulle till honom över julen (och nyår) så firade vi, dvs jag, mamma och mina morföräldrar, jul innan jag åkte. Med julmat, presenter och tomten. Så det blev liksom två julaftnar det året istället. 

Varför inte bara kommunicera med mamman istället för att fråga oss varför hon gjort som hon gjort? Och sen planera in en egen jul innan de åker. Kanske säga att om hon ska ha barnen så länge så kan ju du få ha dem lite fler dagar innan de åker (eller när de kommit hem) som kompensation.

Annars, om ni inte kan samarbeta, så får du väl dra det inför rätten helt enkelt.
  • Anonym (Fakta)
    Anonym (suck) skrev 2016-09-29 12:19:18 följande:

Mamman skulle såklart kunna stämma dig på enskild vårdnad men skulle sannolikt inte få igenom det bara för att du reste iväg med barnen en vecka eller två.

Inte skulle HON få ensam vårdnad för att hon struntar i det nya avtalet och struntar i att komma överens med den andra vårdnadshavaren innan hon egenmäktigt bestämmer sig för att bryta avtalet och boka utlandsresa hela jullovet med barnen. Dröm vidare.
  • Anonym (Besviken)

Jag skulle absolut kunna fråga om hela nästa jullov men det skulle inte komma på tal. Men jag ger upp. Inser att min önskan förmodligen är lite självisk och jag vill såklart inte missunna barnen något.

Vi har redan varit hos familjerätten. Flera gånger. Nästan en gång i månaden hela detta året faktiskt. Hon är jättetrevlig om hon får ha det på sitt sätt. Ställer jag minsta krav så hittar hon på det ena och det andra för att få sin vilja igenom. Jag kan inte prata med henne inför barnen då hon skriker och svär trots att dem är där. Om jag kommer med minsta förslag som inte passar henne så tar hon ut sin ilska på barnen. Skriker åt dem och tar sönder saker i hemmet.  

Jag vill inte stämma henne för jag tror inte det blir bra för barnen. Nu har jag ju i alla fall fått igenom utökat umgänge med dem och det är jag otroligt tacksam för. Det märks på barnen att de är piggare och gladare också sedan den förändringen. 

Hon är en jättefin förälder annars dock! Omtänksam, lagar bra mat och köper fina kläder till dem.

• Anonym (Cilla)

TS, jag tycker att du har fått jättekonstiga svar här i tråden. Ni har ett skriftligt avtal från Familjerätten, det ska vara juridiskt bindande. Mamman får alltså inte hålla barnen från dig på de dagar som är dina enligt avtalet. Du kan lämna in om vite om hon bryter mot avtalet.

Tyvärr blir det svårt för dig att hinna få någon ordning på detta innan julen men för att slippa en upprepning inför nästa lov så borde du stämma henne i Tingsrätten och begära ett extremt tydligt umgängesschema med dagar och tider.

Med tanke på att du redan har fem dagar varannan vecka så bör du stämma för sju dagar varannan vecka (med byte på skoldag så att ni inte behöver träffas vid överlämning, dvs mindre risk för bråk inför barnen). Sedan ska det vara specat exakta tider och dagar för loven, tex "kl 16 sista skoldagen före lovet till kl 08 första skoldagen efter lovet". Listat vilka lov som vilken förälder ska ha jämna år respektive udda år. Detaljerat datum och klockslag för byte på jullovet. Specat hur många veckor i sträck vardera föräldern har rätt till under sommarlovet (tex 2+2 veckor) och vem som får välja veckor först vilket år och sista datum för att välja veckor. Tänk igenom varenda detalj ni skulle kunna bli osams om eller varenda detalj hon skulle kunna lura dig på, och se till att det finns med.

Iom att ni redan har varit på Familjerätten och hon totalt kör över dig så är en stämning enda vägen framåt. Det är hon som förklarat krig genom att boka en resa på din tid, alltså är det hennes ansvar att det blir krig.

Ett tips inför Tingsrätten (eller samtal med Familjerätten) är att inte säga ett ord om det missade julfirandet eller din saknad av barnen under julen, utan bara fokusera på att hon utan att fråga först bokar in resa på din tid. Visa på att hon inte respekterar barnens tid med dig, och inte heller dig som barnens förälder. Tala även om att du tycker att det är positivt att barnen får resa och att du inte motsätter dig resan i sig, bara mammans beteende.

Lycka till!

• Anonym (Förstående!)
    Anonym (Cilla) skrev 2016-10-07 10:38:04 följande:

TS, jag tycker att du har fått jättekonstiga svar här i tråden. Ni har ett skriftligt avtal från Familjerätten, det ska vara juridiskt bindande. Mamman får alltså inte hålla barnen från dig på de dagar som är dina enligt avtalet. Du kan lämna in om vite om hon bryter mot avtalet.

Tyvärr blir det svårt för dig att hinna få någon ordning på detta innan julen men för att slippa en upprepning inför nästa lov så borde du stämma henne i Tingsrätten och begära ett extremt tydligt umgängesschema med dagar och tider.

Med tanke på att du redan har fem dagar varannan vecka så bör du stämma för sju dagar varannan vecka (med byte på skoldag så att ni inte behöver träffas vid överlämning, dvs mindre risk för bråk inför barnen). Sedan ska det vara specat exakta tider och dagar för loven, tex "kl 16 sista skoldagen före lovet till kl 08 första skoldagen efter lovet". Listat vilka lov som vilken förälder ska ha jämna år respektive udda år. Detaljerat datum och klockslag för byte på jullovet. Specat hur många veckor i sträck vardera föräldern har rätt till under sommarlovet (tex 2+2 veckor) och vem som får välja veckor först vilket år och sista datum för att välja veckor. Tänk igenom varenda detalj ni skulle kunna bli osams om eller varenda detalj hon skulle kunna lura dig på, och se till att det finns med.

Iom att ni redan har varit på Familjerätten och hon totalt kör över dig så är en stämning enda vägen framåt. Det är hon som förklarat krig genom att boka en resa på din tid, alltså är det hennes ansvar att det blir krig.

Ett tips inför Tingsrätten (eller samtal med Familjerätten) är att inte säga ett ord om det missade julfirandet eller din saknad av barnen under julen, utan bara fokusera på att hon utan att fråga först bokar in resa på din tid. Visa på att hon inte respekterar barnens tid med dig, och inte heller dig som barnens förälder. Tala även om att du tycker att det är positivt att barnen får resa och att du inte motsätter dig resan i sig, bara mammans beteende.

Lycka till!

Exakt vad jag tänkte! Mycket märkliga svar! Uppenbart att vissa som svarar inte har barn själva! Till dig Anonym (sluta tjafsa) Du har UPPENBARLIGEN inte barn själv!

Ni har ett avtal genom familjerätten! Vägra henne dra iväg med barnen, hon kör över dig totalt! Om du släpper efter så kommer det bara bli värre och värre. Du ska ha barnen när det är dina dagar, bara skita i om hon bokat resa eller inte, SPECIELLT när hon skitit fullständigt i att fråga dig först! Hon har satt igång detta, då får hon ta konsekvenserna också! Sticker hon iväg med barnen så kan du faktiskt polisanmäla henne för kidnappning! Ring till en advokat, juristlinje etc. Kolla vad du har för rättsliga åtgärder att vidta. 

Och sen det där "Tänk på barnen", tänk på pappa eller mamma då?

Hade det varit en mamma som skrivit denna tråd precis som ts skriver, då jävlar hade det tagit hus i helvetet!

Sedan ts, Spela in nästa gång då du känner att hon sätter igång något bråk inför barnen, så kan du lägga fram det om det går till domstol! Barnen mår så fruktansvärt illa av att föräldrar bråkar, skriker, svär mot varandra. Sedan att hon tar ut det på barnen, det är det absolut sämsta.

Stå på dig! Sätt ner foten direkt. Låt det inte skena iväg!
  • Mrs Moneybags

Otroligt dålig stil av henne att inte ens diskutera detta med dig först! 
    Självklart vill alla fira jul med sina barn på ett eller annat sätt.

Är detta er första jul och nyår som skilda? Då tycker jag absolut att du kan ta kontakt med familjerätten angående detta. Hon har ju brutit ert avtal och det är lika bra att sätta ribban på rätt nivå från början. Hon får skjuta på Spanien-resan till efter nyår istället, eller något liknande.

• Anonym (Besviken)

Tack till er som svarat!

Hon har tidigare "tvingat" mig till att ta semester från jobbet för att hon velat resa själv. Jag jobbade kvällar förut (har bytt jobb) och hon var väl medveten om att jag inte kunde ha barnen, hade ingen som kunde passa dem. Hon har menat på att då åker hon och lämnar barnen hos mig så får jag lösa det bäst hon vill.

Hon är otroligt manipulativ i familjerätten och jag är ärligt talat lite rädd för att gå vidare i tingsrätten med detta. Vi ska till ett sista möte i familjerätten om några dagar, ändrar hon sig inte där så får jag gå vidare med detta.

Men jag kan alltså hänvisa till avtalet som är skrivet i familjerätten redan angående att hon tänker åka iväg med barnen på min umgängestid utan att ens kolla om det är ok?

• Anonym (Cilla)
    Anonym (Besviken) skrev 2016-10-10 12:26:54 följande:

Tack till er som svarat!

Hon har tidigare "tvingat" mig till att ta semester från jobbet för att hon velat resa själv. Jag jobbade kvällar förut (har bytt jobb) och hon var väl medveten om att jag inte kunde ha barnen, hade ingen som kunde passa dem. Hon har menat på att då åker hon och lämnar barnen hos mig så får jag lösa det bäst hon vill.

Hon är otroligt manipulativ i familjerätten och jag är ärligt talat lite rädd för att gå vidare i tingsrätten med detta. Vi ska till ett sista möte i familjerätten om några dagar, ändrar hon sig inte där så får jag gå vidare med detta.

Men jag kan alltså hänvisa till avtalet som är skrivet i familjerätten redan angående att hon tänker åka iväg med barnen på min umgängestid utan att ens kolla om det är ok?

Om ni har ett skriftligt avtal som är skrivet hos och godkänt av Familjerätten så ska det vara juridiskt bindande.

Du ska definitivt lyfta hennes agerande på ert nästa möte. Dels att hon bokat en resa på din umgängestid utan att prata med dig först. Och dels att hon berättat för barnen innan hon pratat med dig (dvs hon använder barnen som utpressning mot dig vilket barnen inte mår bra av).
  • Anonym (me)

be att få barnen mellan den 21 och 22 december och fira lite jul med dom. Sen när dom återkommer efter nyår så kan ni ha en värsta brakmiddag och massa mys tillsammans då du kan ha dom några dagar. Det är gott om jullov kvar när dom återkommer 1 januari. Brukar alltid erbjuda mina barns pappa tid före och efter när vi reser iväg, ibland blir det så att man snor hans dagar och åker på.... mina barn är vh hos sin pappa men mer på loven om dom själva vill. Borde ju ligga lite i mammans fat också att erbjuda tid före och efter semester kan jag tycka. 

sen kan jag ju tycka att köp nåt skoj till ditt barn i julklapp som du kanske kan skicka med. nåt cyklop, fin sommarklänning eller några coola badkläder

• Nyfikna72

Familjerätten är väl ändå ingen juridisk instans? De hjälper ju bara till så föräldrar kommer överens och det är möjligt att man får det överenskomna på papper men man kan ju inte hävda att det är bindande rent juridiskt. Det enda man kan göra om den ena krånglar är ju att stämma andra parten men det kan man ju göra med eller utan papper från familjerätten.

• Kjell2
    Nyfikna72 skrev 2016-10-11 14:57:05 följande:

Familjerätten är väl ändå ingen juridisk instans? De hjälper ju bara till så föräldrar kommer överens och det är möjligt att man får det överenskomna på papper men man kan ju inte hävda att det är bindande rent juridiskt. Det enda man kan göra om den ena krånglar är ju att stämma andra parten men det kan man ju göra med eller utan papper från familjerätten.

En frivillig överrenskommelse om umgänge, boende eller vårdnad som fastställs av familjerätten är juridiskt bindande.
  • Anonym (yy)

hur tror du barnen reagerar om du skulle "vinna" över henne? Då blir det "vi fick inte åka till Spanien för pappa" 

Jag skulle i dina skor, se till att få ett bättre avtal kring loven och stäm henne om det är vad som krävs. Däremot vet man ju inte hur det slutar.

Sen får du nog svälja hur det är just nu och så firar du jul med barnen före eller efter riktiga julen. Så gör vi i min familj varje år. Vi kan inte hålla på och bråka om exakta datum. Tycker det är rätt hysteriskt att vi ska hålla så hårt på rätt datum på jul, påsk osv. Man får göra det roligt så gott man kan. Förra julen firades på nyår då alla barnen var på plats hemma, då körde vi trerättersbuffe med allt som barnen gillar att äta (för alla var trötta på julmat) men vi hade julklappar och det blev riktigt bra.

Istället för att säga till dina barn att ni skulle fira jul nästa år (klart inte det känns så lätt att förstå för mindre barn) så säger du att ni firar jul men på annat datum, så snart det går. 

• Anonym (Besviken)
    Anonym (yy) skrev 2016-10-11 15:46:34 följande:

hur tror du barnen reagerar om du skulle "vinna" över henne? Då blir det "vi fick inte åka till Spanien för pappa" 

Jag skulle i dina skor, se till att få ett bättre avtal kring loven och stäm henne om det är vad som krävs. Däremot vet man ju inte hur det slutar.

Sen får du nog svälja hur det är just nu och så firar du jul med barnen före eller efter riktiga julen. Så gör vi i min familj varje år. Vi kan inte hålla på och bråka om exakta datum. Tycker det är rätt hysteriskt att vi ska hålla så hårt på rätt datum på jul, påsk osv. Man får göra det roligt så gott man kan. Förra julen firades på nyår då alla barnen var på plats hemma, då körde vi trerättersbuffe med allt som barnen gillar att äta (för alla var trötta på julmat) men vi hade julklappar och det blev riktigt bra.

Istället för att säga till dina barn att ni skulle fira jul nästa år (klart inte det känns så lätt att förstå för mindre barn) så säger du att ni firar jul men på annat datum, så snart det går. 

Jag behöver inte ha julen på själva julafton, men dagarna mellan jul och nyår är den tid som finns tillgänglig för att kunna fira med min familj, kusiner och andra nära och kära. Vi kan givetvis fira bara jag och barnen, men då går vi miste om själva julkänslan även hos mig. Jag tycker fortfarande att hon kunnat planerat bättre, det vill säga åka så att hon är hemma exempelvis den 25 eller åkt iväg den 25. 

Jag kommer inte att förstöra barnens semester. Men det känns inte alls kul det här.
Svar på tråden Resa med barn utan tillstånd?