• Anonym (syrran)

Får mamman bestämma detta?

Bakgrund: Min bror och hans fru fick ett barn för sex år sedan. Redan innan barnet var ett år separerade de. Min bror flyttade, barnet bodde kvar hos mamman. Han åkte mest dit för umgänge, men fick ha sitt barn "ute" en del också. När hon var 1,5 hade han henne varannan helg, lördag eftermiddag till söndag eftermiddag, samt att han träffade henne då och då i veckorna. När hon var två år bestämde mamman att han inte skulle få träffa henne mer, att hon for illa hos honom. Hon anmälde honom till soc för vanvård och övergrepp. Han medverkade i utredningen som visade att han var en bra förälder och försökte få till samtal om umgänget. Till slut stämde han henne. Då skrevs ett avtal om umgänget där han skulle få varannan helg ett tag, sedan skulle det trappas upp fram till fyra års ålder (torsdag eftermiddag efter förskolan till tisdag morgon vid lämning på förskolan), och därefter fortsätta utökas "i enlighet med barnets mognad". 

Nu är som sagt barnet sex år, och han har henne fortfarande som  när hon var fyra. Samarbetet med mamman funkar hyfsat smärtfritt, de kan till exempel byta dagar lite om det är något särskilt, men hon vägrar i sten att ge honom mer tid. Hon kan till exempel låta barnet följa med honom för att fira farmors (min mamma, alltså) födelsedag på mammans tid, men då kräver hon igen den tiden. Inte en sekund extra ska han ha. Han har bett om samarbetssamtal, och det går hon med på, men hon backar inte där heller. Det bästa för barnet är att vara hos henne, punkt. Hon är tydlig med att hon tycker att det bästa hade varit om barnet var hos honom varannan helg, men att hon kan acceptera den här lösningen, och att hon trots allt ser att det funkar för barnet. Mer tid kan hon dock inte tänka sig.

Finns det något han kan göra? Stämma henne igen? Är inte det svindyrt? (Jag var inte så inblandad i förra vändan...) Är det orimligt att en sexåring bor 50/50.

Både min bror och mamman har jobb och bostad och är välfungerande människor, och det finns inga nya partners inblandade.

• Svar på tråden Får mamman bestämma detta?
  • Anonym (Troligen)

Vissa barn klarar varannan vecka redan när de är 1½, andra aldrig.

Hur ditt brors barn fungerar vet bara föräldrarna. Men om det fungerar bra nu med den här lösningen så kommer troligen varannan vecka också fungera bra.

Handlar det om underhållet kanske? Att hon inte vill förlora det? Ang att stämma för att få varannan v, ibland kan en viss kostnad ingå i hemförsäkringen så be honom kolla det.

Annars är det väl så att den som förlorar får betala även motståndarens kostnader? Om det inte finns skäl för att inte ha varannan vecka kan jag inte se annat än att din bror får igenom det

• Farfallos

Om vi förutsätter att båda föräldrarna är bra föräldrar och det inte finns något annat "för barnets bästa" som talar för att dottern ska vara mer hos son mamma än pappa så ska det naturligtvis kunna vara 50/50. MEN det verkar MYCKET märkligt om detta är en sak som det skall göras upp om i domstol. Om det inte föreligger några sakliga förhinder, andra än att mamman sätter sig emot det, så är det helt orimligt att pappan själv skulle behöva bekosta en process för att få rätt till sitt barn

OBS! 1 - Inget är svart eller vitt. 2- Lägger du ord i min mun får du ovett.
  • Anonym (Troligen)
    Farfallos skrev 2016-09-22 15:02:35 följande:

Om vi förutsätter att båda föräldrarna är bra föräldrar och det inte finns något annat "för barnets bästa" som talar för att dottern ska vara mer hos son mamma än pappa så ska det naturligtvis kunna vara 50/50. MEN det verkar MYCKET märkligt om detta är en sak som det skall göras upp om i domstol. Om det inte föreligger några sakliga förhinder, andra än att mamman sätter sig emot det, så är det helt orimligt att pappan själv skulle behöva bekosta en process för att få rätt till sitt barn

Om de har ett skriftligt avtal så gäller ju det tills de enats om ett nytt. Och det vill ju inte mamman så hur menar du att pappan ska göra då?
  • Anonym (syrran)

Båda föräldrarna är bra föräldrar. Jag tycker att mamman är ego och inte förstår att barnet mår bäst av ha lika tillgång till båda sina föräldrar, men mamman tycker (säkert) att hon gör det som hon tror är bäst för barnet. 

Min bror betalar fullt underhåll till mamman, plus att han betalar halva förskole-/fritisavgiften, samt står för alla kläder/leksaker/utrustning hemma hos sig. 

Problemet är ju att de tolkar det skriftliga avtalet olika. "Utökas i takt med barnets mognad' är ju en tolkningsfråga. Min bror anser att barnet är moget nog, och vill öka en dag nu (helst för ett år sedan) och sedan gå upp på varannan vecka fullt ut om ett halvår eller så om det funkar bra. Egentligen vill han ju ha varannan vecka redan nu, men tänker att det är bra att trappa upp, att inte öka två dagar på ett bräde. 

• Kjell2
    Anonym (syrran) skrev 2016-09-22 15:18:03 följande:

Båda föräldrarna är bra föräldrar. Jag tycker att mamman är ego och inte förstår att barnet mår bäst av ha lika tillgång till båda sina föräldrar, men mamman tycker (säkert) att hon gör det som hon tror är bäst för barnet. 

Min bror betalar fullt underhåll till mamman, plus att han betalar halva förskole-/fritisavgiften, samt står för alla kläder/leksaker/utrustning hemma hos sig. 

Problemet är ju att de tolkar det skriftliga avtalet olika. "Utökas i takt med barnets mognad' är ju en tolkningsfråga. Min bror anser att barnet är moget nog, och vill öka en dag nu (helst för ett år sedan) och sedan gå upp på varannan vecka fullt ut om ett halvår eller så om det funkar bra. Egentligen vill han ju ha varannan vecka redan nu, men tänker att det är bra att trappa upp, att inte öka två dagar på ett bräde. 

Blåvägrar mamman får han ta det till tingsrätten via familjerätten.

Han kan också köra hårt och vägra lämna tillabak efter sin helg men allt det kan innebära.
  • Farfallos
    Anonym (Troligen) skrev 2016-09-22 15:07:21 följande:
    Om de har ett skriftligt avtal så gäller ju det tills de enats om ett nytt. Och det vill ju inte mamman så hur menar du att pappan ska göra då?
    Nja... Avtal gäller generellt den tid som avtalet är skrivet för, och om det inte finns någon som säger när det löper ut så är det öppet för omförhandling när som helst, och då gäller avtalet så länge båda är överens om vad som är skrivet.

Det här är ju inte ett affärsmässigt avtal som förbinder parterna till ekonomiska åtagande förknippat med risker, utan detta avtal är ju en överenskommelse för hur samarbetet skall fungera utifrån hur förutsättningarna var (plus överskådlig framtid) då avtalet skrevs. TS bror har ju inte förbundit sig att vara fast med detta avtal för resten av livet. 
  • Anonym (Troligen)
    Farfallos skrev 2016-09-22 15:38:11 följande:
    Nja... Avtal gäller generellt den tid som avtalet är skrivet för, och om det inte finns någon som säger när det löper ut så är det öppet för omförhandling när som helst, och då gäller avtalet så länge båda är överens om vad som är skrivet.

Det här är ju inte ett affärsmässigt avtal som förbinder parterna till ekonomiska åtagande förknippat med risker, utan detta avtal är ju en överenskommelse för hur samarbetet skall fungera utifrån hur förutsättningarna var (plus överskådlig framtid) då avtalet skrevs. TS bror har ju inte förbundit sig att vara fast med detta avtal för resten av livet. 
    Det var ju inget svar på min fråga.

Avtalet finns och mamman vill inte omförhandla. Man kan inte ingå ett nytt avtal med någon som inte vill utan att blanda in rätten. Familjerätten är valfritt att gå till och hon har medverkat där, men vägrat ändra avtalet. Då måste pappan stämma för att få till ett nytt avtal eftersom familjerätten inte är en rätt i den bemärkelsen att de har rätt att döma till nytt avtal.
    De är ju bara behjälpliga vid samtal och kan komma med förslag. men inte tvinga någon att gå med på dem.
  • nevermind
    Anonym (syrran) skrev 2016-09-22 15:18:03 följande:

Antingen trilskas hon för pengars skull eller för att hon fortfarande är bitter. Synd om barnen. Hoppas pappan kommer kriga för dotterns skull.
  • Farfallos
    Anonym (Troligen) skrev 2016-09-23 07:24:26 följande:
    Det var ju inget svar på min fråga.

Avtalet finns och mamman vill inte omförhandla. Man kan inte ingå ett nytt avtal med någon som inte vill utan att blanda in rätten. Familjerätten är valfritt att gå till och hon har medverkat där, men vägrat ändra avtalet. Då måste pappan stämma för att få till ett nytt avtal eftersom familjerätten inte är en rätt i den bemärkelsen att de har rätt att döma till nytt avtal.
    De är ju bara behjälpliga vid samtal och kan komma med förslag. men inte tvinga någon att gå med på dem.
    Vad skulle hända om pappan då (när mamman inte vill omförhandla) tar "lagen i enga händer" och har dottern halvtid mot mammans vilja men i linje med hans lagliga rätt?
  • Anonym (Troligen)
    Farfallos skrev 2016-09-25 07:06:13 följande:
    Vad skulle hända om pappan då (när mamman inte vill omförhandla) tar "lagen i enga händer" och har dottern halvtid mot mammans vilja men i linje med hans lagliga rätt?
    Det skulle kunna ligga honom i fatet vid en ev tvist som mamman i sin tur då kan dra igång. Han kan ses som att han har samarbetssvårigheter eftersom han egenmäktigt bryter deras skriftliga avtal.
    Fö har inte föräldrarna någon 'rätt', det är barnet som har rätt att träffa båda sina föräldrar lika mycket.

I detta läget har de ju ett umgängesavtal som är luddigt formulerat vilket aldrig är bra. Det är en tolkningsfråga när det är lämpligt att utöka umgänget till 50/50.

TS, be din bror kolla upp om han har visst stöd i hemförsäkringen ekonomiskt sett och även kolla upp om det inte är så att den som förlorar får betala allt. Om han har det svart på vitt att det är så kanske mamman ger med sig. Innerst inne vet hon nog att hon har fel.
    OM det nu inte är så att det finns skäl för att behålla det som det är som vi inte vet om.
    Det verkar ju dock inte vara så.
Svar på tråden Får mamman bestämma detta?