Min särbo får inte träffa sina barn
Min särbo och hans exfru har en knepig relation, de kom inte vidare bra överens när de levde ihop och det har väl inte blivit bättre efter de skiljde sig. Den markanta skillnaden blev när hon fick vetskap om att jag var med i bilden, vilket är för ungefär 6 månader sedan. Man kan väl säga att helvetet brakade loss lite då.
Han och hans ex har barnen varannan vecka, de är 9 och 12 år och detta hade de enats om då de gick i parterapi inför skiljsmässan. De har även gemensam vårdnad.Vid några tillfällen det senaste året har hans ex ringt några dagar innan de ska komma till honom och sagt att de inte ska komma, orsakerna har varit allt ifrån att hon säger att de inte vill, att de säger att det är rörigt/skitigt hemma hos honom, att det är fel på maten han lagar, att de inte känner sig trygga osv osv. I alla dessa fall har det ändå slutat med att han har fått barnen på sin dag.
Nu är hon igång igen, barnen ska inte komma till honom på bytesdagen, denna gång för att hon har fått för sig att han inte klarar av att ta hand om dem tillräckligt bra.
Då vi ses våra barnfria veckor kan jag ju givetvis inte gå i god för att hans föräldraskap, för jag VET ju inte hur det ser ut. Men han är en man med ett bra jobb, han är högutbildad, och oerhört engagerad i sina barn. Visst, det må hända att han är lite slarvig och det kan vara rörigt i hans hem, han kan glömma att dammsuga ibland och han är inte världens bästa kock. MEN han älskar sina barn överallt annat och av det jag hör så upplever jag att han är en engagerad pappa. Men de är hela och rena, han ger dem väldigt mycket uppmärksamhet verkar det som om (de har ofta spelkvällar, han sitter mer barnen och deras läxor om kvällarna, kör till träningar och kompisar...allt sådant som mammor och pappor gör.
Och som det ser ut nu så kommer de verkligen inte komma till honom på deras bytesdag, för det har hon bestämt.
Givetvis mår han nu mycket dåligt över detta och var nära att kontakta en jurist, jag sa att det skulle vara lika med krig och föreslog att han skulle ringa familjerätten. Men det är 7 veckor tills de fick tid för samtal där och det är en ganska lång tid.
Vad gör han? Vad kan han göra? Är det verkligen okej av mamman att bara bestämma att barnen inte ska komma?