• Anonym (EmmaMaria)

Min särbo får inte träffa sina barn

Min särbo och hans exfru har en knepig relation, de kom inte vidare bra överens när de levde ihop och det har väl inte blivit bättre efter de skiljde sig. Den markanta skillnaden blev när hon fick vetskap om att jag var med i bilden, vilket är för ungefär 6 månader sedan. Man kan väl säga att helvetet brakade loss lite då.

Han och hans ex har barnen varannan vecka, de är 9 och 12 år och detta hade de enats om då de gick i parterapi inför skiljsmässan. De har även gemensam vårdnad.Vid några tillfällen det senaste året har hans ex ringt några dagar innan de ska komma till honom och sagt att de inte ska komma, orsakerna har varit allt ifrån att hon säger att de inte vill, att de säger att det är rörigt/skitigt hemma hos honom, att det är fel på maten han lagar, att de inte känner sig trygga osv osv. I alla dessa fall har det ändå slutat med att han har fått barnen på sin dag.

Nu är hon igång igen, barnen ska inte komma till honom på bytesdagen, denna gång för att hon har fått för sig att han inte klarar av att ta hand om dem tillräckligt bra.

Då vi ses våra barnfria veckor kan jag ju givetvis inte gå i god för att hans föräldraskap, för jag VET ju inte hur det ser ut. Men han är en man med ett bra jobb, han är högutbildad, och oerhört engagerad i sina barn. Visst, det må hända att han är lite slarvig och det kan vara rörigt i hans hem, han kan glömma att dammsuga ibland och han är inte världens bästa kock. MEN han älskar sina barn överallt annat och av det jag hör så upplever jag att han är en engagerad pappa. Men de är hela och rena,  han ger dem väldigt mycket uppmärksamhet verkar det som om (de har ofta spelkvällar, han sitter mer barnen och deras läxor om kvällarna, kör till träningar och kompisar...allt sådant som mammor och pappor gör.

Och som det ser ut nu så kommer de verkligen inte komma till honom på deras bytesdag, för det har hon bestämt.

Givetvis mår han nu mycket dåligt över detta och var nära att kontakta en jurist, jag sa att det skulle vara lika med krig och föreslog att han skulle ringa familjerätten. Men det är 7 veckor tills de fick tid för samtal där och det är en ganska lång tid.

Vad gör han? Vad kan han göra? Är det verkligen okej av mamman att bara bestämma att barnen inte ska komma?

• Svar på tråden Min särbo får inte träffa sina barn
  • Mandel

Detta är umgängessabotage och hon har ingen som helst rätt att hindra umgänge så länge det inte innebär fara för barnens liv.
    Säg till honom att kontakta familjerätten omgående.

Skriv upp alla gånger hon saboterar. Det kommer att ligga henne i faten vid en tvist.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Birgitta02

Som ovan säger. Umgängessabotage. Vilket innebär att hon faktiskt kan förlora den gemensamma vårdnaden och värre ändå: få varannan helg och inte mer.

Säg till pappan att kontakta familjerätten. De ser ganska allvarligt på sånt här.

• Anonym (EmmaMaria)
    Mandel skrev 2016-09-22 11:16:17 följande:

Detta är umgängessabotage och hon har ingen som helst rätt att hindra umgänge så länge det inte innebär fara för barnens liv.

Skriv upp alla gånger hon saboterar. Det kommer att ligga henne i faten vid en tvist.

Han har ju gjort det, men det är som sagt ett inbokat samtal om 7 veckor. Känns som väldigt länge.

Det finns inget han kan göra innan dess? Som inte innebär att dra in en jurist?

Det där med att skriva ner ska jag säga till honom om.
  • Anonym (EmmaMaria)
    Birgitta02 skrev 2016-09-22 11:19:26 följande:

Som ovan säger. Umgängessabotage. Vilket innebär att hon faktiskt kan förlora den gemensamma vårdnaden och värre ändå: få varannan helg och inte mer.

Säg till pappan att kontakta familjerätten. De ser ganska allvarligt på sånt här.

Som sagt, han har det men det var en lååång väntatid om 7 veckor.
    Jag tror faktiskt han pratat med henne om att detta lite ligger henne i fatet, men hon är så enormt övertygad om att barnen har det bättre hos henne att jag faktiskt inte tror hon lyssnar på vad han säger. Men det går ju att upprepas ändå.
  • HumanMP
    Mandel skrev 2016-09-22 11:16:17 följande:

This. 
    Däremot, hur mycket koll har du som särbo verkligen när det gäller deras relation? 
    Inget illa menat, alltså, men är det verkligen hela sanningen som han berättar för dig?
  • Birgitta02
    Anonym (EmmaMaria) skrev 2016-09-22 11:32:03 följande:
     Som sagt, han har det men det var en lååång väntatid om 7 veckor.
    Jag tror faktiskt han pratat med henne om att detta lite ligger henne i fatet, men hon är så enormt övertygad om att barnen har det bättre hos henne att jag faktiskt inte tror hon lyssnar på vad han säger. Men det går ju att upprepas ändå.
    7 veckor är inte lång tid i dagens samhälle. Man får tyvärr vara glad om man får tid samma halvår. Så pappan får helt enkelt ta tillfällena när de ses och i övrigt samla på sig "bevis" för sabotaget genom att notera datum, klockslag och vad som sägs. Gärna spela in samtal. Är inte säker på om det håller i rätten, men familjerätten kanske kan ta del i dessa samtal och höra vad som faktiskt sägs.
  • Påven Johanna

Det är väl alldeles utmärkt att han skaffar sig ett juridiskt ombud. Det tycker jag verkligen att han bör göra. 

• HumanMP

Låt mig berätta någon kort historia här. Min syster har varit gift i 8 år. De har 2 gemensamma barn i åldern 4 och 6. Min syster valde att skilja sig eftersom han inte enbart en gång varit otrogen. Skilsmässa, delad vårdnad 14/7 varje månad.
    Karln har sedan minst 3 år inte sett sina barn öht, för antingen var han sjuk, hade inte tid, någon begravning i familjen, fick jobba övertid mm.
    2 år efter skilsmässan fick min syster ett rek brev från hans nuvarande 19 åriga flickvän: Din j... f.... Du vill hämnas? Vi ska anmäla dig för brott mot soc lag om inte du snarast lämna era barn hit varannan vecka.

Summan av kardemumman. Visst finns det en massa kränkta fruar, men även finns det en massa män som är 0 intresserade av sina barn och istället ta hand om deras nuvarande för "kärringen vägrar..............".

• Anonym (EmmaMaria)
    HumanMP skrev 2016-09-22 11:34:37 följande:
    This. 
    Däremot, hur mycket koll har du som särbo verkligen när det gäller deras relation? 
    Inget illa menat, alltså, men är det verkligen hela sanningen som han berättar för dig?
    Kan du utveckla vad du menar? Jag tycker inte jag gett sken av att jag har massor av koll. Jag har skrivit att de har en knepig relation. Att de inte kom vidare bra  när de levde ihop (de är ju skilda idag) och att de inte kommer vidare bra överens nu.
  • Anonym (EmmaMaria)
    Birgitta02 skrev 2016-09-22 11:36:11 följande:
    7 veckor är inte lång tid i dagens samhälle. Man får tyvärr vara glad om man får tid samma halvår. Så pappan får helt enkelt ta tillfällena när de ses och i övrigt samla på sig "bevis" för sabotaget genom att notera datum, klockslag och vad som sägs. Gärna spela in samtal. Är inte säker på om det håller i rätten, men familjerätten kanske kan ta del i dessa samtal och höra vad som faktiskt sägs.
    Ok, tack.
Svar på tråden Min särbo får inte träffa sina barn