ebe91 skrev 2016-11-11 07:52:57 följande:
Ja, det har nästan övergått till en besatthet. Hästat har länge varit en stor favorit, men det kan ha o göra med att hans moster bor på en hästgård (travhästar). Tipsar om biltemas djur! (
www.biltema.se/sv/Fritid/Lek-och-hobby/Inomhus/Dockor-och-djur/Plastdjur-2000023788/ ) billiga och ganska stora, ett plus är att man har någonstans att förvara dom också.
Dom har varit jätteförkylda, när jag äntligen trott att de håller på att bli friska har de blivit sämre igen... men inge feber eller så, bara tjockt limegrönt snor och hostiga. Vi har ändå varit ute en stund varje dag, dottern har sovit i vagnen och jag och sonen har undersökt dethär med snö ;) åkt pulka och tagit fram spadar osv.
Idag har vi inbokat en syskonfotografering hos en fotograf, kommer bli så kul! Köpt en blå jättefin klänning till dottern och en blå/vit-randig linneskjorta till sonen. Tack o lov "ser" de inte förkylda ut. Våra föräldrar/far-/mor-föräldrar ska få bilderna i julklapp så är en överraskning.
Hatar gångerna det är dags för vaccin. När dottern fick sin 3-månaders fick sonen sin 18-månaders samtidigt, gick ändå rätt bra men de drog på sig en förkylning dagarna efter... (alltså det här är 3e förkylningen i höst för båda!). Snart är det dags för 5-månaders vaccinet - hjälp var har tiden tagit vägen?!
Hur går det nu med storebror? Visar han mer ömsint intresse för lillasyster? Eller ligger hon i skottlinjen jämt?
Hur ser deras kurvor ut i relation til varandra? Här är kurvorna väldigt lika! Lillasyster är 1 cm längre och väger typ 100g mer (då vägde hon 300g mer när hon föddes och de var lika långa).
Hur känner du dig i din mammaroll med oro och så? Med sonen lyssnade jag på allt alla hade att säga, nu vet jag mer vad som passar oss och jag litar på mig själv. Samtidigt kan jag nojja jätte mycket "har jag klätt på henne nog?" osv.
Bra tips med Biltema! Mycket billigare än leksaksaffärer. Det ska vi absolut spana in! Usch vad jobbigt med förkylningar. Min son hade ju krupp och sen dess har han varit rosslig och förkyld och nu har han en tilltagande slemhosta som verkar jobbig. Han har varit tröttare än han brukar idag också, så det kanske är nåt nytt på g. Nattsömnen blir väldigt störd av alla förkylningar.. Längtar till våren, då kanske det lugnar sig lite.
Vad tyckte sonen om snö och pulka? Gick fotograferingen bra? Inte det lättaste att fota två barn. :) Men jättebra julklapp! Jag ska beställa en almanacka med bilder på barnen + kusinerna och ge till mormor i morfar i julklapp.
Mja sonen är allt annat än ömsint mot lillasyster tyvärr. Det tar nog ett tag innan han börjar gilla henne tror jag. Vi försöker lära honom att klappa fint och applådera efteråt om han gör det och det funkar ibland, men sen kommer alltid ett nyp eller slag till slut som man måste hejda.
De är nog också ganska lika i kurva tror jag, lite svårt att jämföra eftersom sonen föddes 3 veckor tidigare än dottern.
Mammarollen och oro ja, det är så konstigt för jag har blivit mer orolig och nojig sen lillasyster föddes än jag var innan - men oron gäller främst storebror! Själva arbetet med barnen och vardagen känner jag mig trygg med, men jag oroar mig för "dolda fel" som jag borde ha upptäckt, att han ska sluta andas på natten osv. Kom på häromdagen att det säkert beror på dotterns dramatiska födsel (urakut snitt) och sen att vi fick åka in med henne 3 dagar senare för att hon blev blå. Jag insåg kanske då hur lite kontroll man har.. Känner du dig ofta orolig för allvarliga saker som att de ska dö och så?