Snuttispluttis skrev 2016-09-23 09:56:17 följande:
Ja, lustigt att det är så himla lika :)
Jag blir lite imponerad av mig själv också, hehe. Innan min man började jobba var jag jättenervös och tänkte att det skulle bli mardrömsdagar och kaos. Men det går okej. En del dagar är jättesofta (när lillan sover mycket i redet) och andra dagar får man vara glad om alla har ätit okej iaf (när lillan vill bli ammad/buren jämt och stora vill sitta i knät/bli buren mer än hon får). Är helt slut när det närmar sig helg :P
Det värsta nu är att vänja stora vid att hon inte har mamma 100% för sig själv som hon är van vid. Och vänja mig också. Hantera skuldkänslor och att känna att jag inte ger nåt av barnen tillräckligt med närhet och uppmärksamhet.
Hur går det för er med sånt?
Men vad kul att ni blev gravida så snabbt med dottern när ni fick kämpa så för att bli gravida första gången!
Vi ville ha tätt, men kanske inte riktigt så här tätt. Vi tänkte att man vet aldrig hur lång tid det tar och vi hade ju inte direkt tid att ha sex när som helst heller. Så vi tänkte att det blir när det blir. Och jag är tydligen superfertil (min bms ord) så jag blev gravid direkt när jag slutade amma.
Jag jobbade aldrig mellan mina mammaledigheter så stora har haft mamma konstant hos sig länge. Bor långt från familj också så det har inte varit några barnvakter heller. Så hon fick en chock när lillasyster kom. Första veckorna försökte hon putta bort lillan när jag ammade och hon var inte intresserad alls av henne. Nu går det bättre och hon vill gärna pilla, pussa och krama lillasyster.
Vad tyckte er son om att få en lillasyster då?
Håller med om att det är jobbigt med samvetet. Man känner sig lite som en halv mamma till båda. Men för oss så var jag väldigt dålig tredje trimestern så sonen fick vänja sig vid att vara mycket med sin pappa. På den punkten blev det alltså inte så stor skillnad för honom. Men han var ändå bekymrad i början, verkade tycka att det var en obehaglig figur som plötsligt fanns i mammas famn jämt. Han hade aldrig sett en bebis innan eller hört bebisskrik. Men nu har han vant sig och ler oftast när han ser henne och är omtänksam när hon skriker. När jag ammar vill han gärna sitta nära, allra helst i knät, och när dottern är i famnen vill han gärna också bli upplyft. Men värre konkurrens än så är det inte än så länge.
Tycker du att dina barn verkar lika än så länge, sömnbeteende och så? Mina är helt olika när det gäller sömn och skrik. Sonen har alltid sovit dåligt men skrikit väldigt lite, dottern är tvärtom! Däremot känns det som båda är sociala på samma sätt, tidiga med svarsleenden, starka i nacken från start och bra på att amma. Hoppas att de kommer gilla varann och kan leka bra ihop när de blir lite äldre.
Har ni fått köpa dubbelt av många saker? Vagnar, sängar, bilbarnstolar etc?